Sida 1 av 1

MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 13:47
av Egon112
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 14:53
av Legato
Egon112 skrev: 04 maj 2025 13:47
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.

Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).

Räkna om vad det motsvarar vid 100%.

Exempel:

Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.

Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).

Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 15:13
av AAKEE
Legato skrev: 04 maj 2025 14:53
Egon112 skrev: 04 maj 2025 13:47
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.

Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).

Räkna om vad det motsvarar vid 100%.

Exempel:

Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.

Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).

Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.

Japp, bygger på lite:

Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).

Man kan även köra energigrafen:

Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.

Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.

528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.

Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.

Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 16:08
av tor-ake
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.

Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.

Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 17:18
av AAKEE
tor-ake skrev: 04 maj 2025 16:08
Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.
Jag hade tänkt skriva ungefär samma sak men tänkte sen att alla vill veta man köper, så jag skippade den texten.


Batteriet: Batterigarantin gäller inte om man har skadat batteriet underifrån, i vart fall kan Tesla skylla ifrån sig på det så man lär se till att batteriet inte har bucklor etc undertill.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 04 maj 2025 18:43
av Freez
Egon112 skrev: 04 maj 2025 13:47
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Bilen är i princip ny bara att köpa om den ser visuellt ok ut.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 09:20
av Tellus
Har en long range 2022-03, 6000mil som visar 499km vid 99%

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 10:40
av mikebike
tor-ake skrev: 04 maj 2025 16:08
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.

Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.

Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 11:04
av AAKEE
mikebike skrev: 05 maj 2025 10:40
tor-ake skrev: 04 maj 2025 16:08
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.

Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.

Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.

Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt 😂
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.

Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.

Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike? 😅

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 11:08
av mikebike
AAKEE skrev: 05 maj 2025 11:04
mikebike skrev: 05 maj 2025 10:40
tor-ake skrev: 04 maj 2025 16:08
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.

Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.

Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.

Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt 😂
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.

Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.

Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike? 😅
Det är ju många (några) som hävdar att både farthållare och torkarautomatik fungerar helt perfekt, så drömmen är väl att hitta en sådan enhörning. ;)

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 13:18
av AAKEE
mikebike skrev: 05 maj 2025 11:08
AAKEE skrev: 05 maj 2025 11:04
mikebike skrev: 05 maj 2025 10:40
tor-ake skrev: 04 maj 2025 16:08
Istället för att gå igenom leveranslistan och titta efter små tillverkningsfel skulle jag fokusera på att provköra bilen på motorväg och se om det är en av de bilarna som tokar sig med spökbromsningar på autopilot och automatiska vindrutetorkare.

Bilen har ju garanti i ytterligare flera år och 6000(?) mil. Batteriet och degradering är ett ickeproblem på en så ny bil med så få mil.

Men självklart kolla efter bucklor och skador även undertill.
Min bil spökbromsar nästan aldrig på motorväg, så rådet är snarare att provköra på vägar som inte är mötesfria.
Jag hade inte enda spökbromsning på väg hem från landet (484 km), men 4 - 5 dagligen på landsvägarna där nere.

Testa ett spökbromsfenomen som är fastställd att det beror på programvara är som att köra slut batteriet för att kolla att bilen stannar när batteriet är tomt 😂
Man behöver nog inte lägga kraft på sånt.

Det finns många ställen där bilen alltid spökbromsar. Min 3 gjorde det alltid under de 2.5 åren jag hade den, min S har alltid gjort det under snart 2år, och efter att Tesla rengjort rutan framför kamerorna enligt en bulletin så gör bilen fortfarande det.

Testar man en Y LR där så är det något fel på den om den inte spökbromsar. Men det var nog det du menade Mike? 😅
Det är ju många (några) som hävdar att både farthållare och torkarautomatik fungerar helt perfekt, så drömmen är väl att hitta en sådan enhörning. ;)
Felfriheten följer nog med ägaren tyvärr 😂

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 13:20
av mussla
De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.

Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 13:24
av mikebike
mussla skrev: 05 maj 2025 13:20
De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.

Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Behoven är olika. Jag kör 90% på farthållare och jag har haft farthållare sedan 1980.
Jag har en intressent på min bil, hon kör aldrig med farthållare.
Använder man inte farthållaren slipper man dels problemen med själva farthållaren, dels kan man stänga av torkarautomatiken helt.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 05 maj 2025 13:35
av mussla
mikebike skrev: 05 maj 2025 13:24
mussla skrev: 05 maj 2025 13:20
De flesta verkar inte ha några problem med farthållare eller torkarautomatik. Det är lite oklart om det skiljer i förväntningar på funktionen eller om det förekommer bättre och sämre bilar. Ingen har gjort kontrollerade tester som är publika för att jämföra detta mellan olika bilar - inte vad jag vet u varje fall.

Om jag hade kikat på en begagnad bil så hade jag inte brytt mig det minsta om detta.
Behoven är olika. Jag kör 90% på farthållare och jag har haft farthållare sedan 1980.
Jag har en intressent på min bil, hon kör aldrig med farthållare.
Använder man inte farthållaren slipper man dels problemen med själva farthållaren, dels kan man stänga av torkarautomatiken helt.
Jag använder bägge funktionerna till belåtenhet. Men vi skall nog flytta detta till den stora sensortråden.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 17 maj 2025 19:11
av SGL
AAKEE skrev: 04 maj 2025 15:13
Legato skrev: 04 maj 2025 14:53
Egon112 skrev: 04 maj 2025 13:47
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.

Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).

Räkna om vad det motsvarar vid 100%.

Exempel:

Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.

Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).

Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.

Japp, bygger på lite:

Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).

Man kan även köra energigrafen:

Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.

Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.

528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.

Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.

Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.
Tack AAKEE för allt du delar med dig kring detta ämne. Själv är jag totalt okunnig gällande detta, men när man beräknar enligt det du beskriver med energigrafen, ’Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.’ är det någon form av felmarginal som uppstår pga att man inte laddat till 100% på länge? Vilken km-inställning bör man utgå ifrån (15, 150, 300)?

Kör en MY Long Range RWD, 1100 mil och i vardagen laddar jag uteslutande inom intervallet 41-50%. Bilden på energigrafen är tagen med SOC 50%.

Re: MY begagnat köp, batteri test? Vad mer kolla upp?

Postat: 17 maj 2025 23:28
av AAKEE
SGL skrev: 17 maj 2025 19:11
AAKEE skrev: 04 maj 2025 15:13
Legato skrev: 04 maj 2025 14:53
Egon112 skrev: 04 maj 2025 13:47
Har tänkt åka och titta på en begagnad Model Y
2023 long range om någon dag.
Hur tänker ni angående göra ett batteri test?
Bilen är snart 2 år gammal & har gått strax över 2000 mil.
Säljs av en privatperson som varit enda ägaren sen ny.
Hur tänker ni bör man kräva ett batteri test? Eller göra ett innan eventuellt köp?

Teslas egna batteri test tar väl 12-20 timmar att utföra?
Nått annat speciellt man bör kolla på bilen?
Tänkte ha med mig den 6 sidor långa leverans checklistan pdf som finns på nätet då jag kollar på bilen. Då bör man väl inte missa så mycket tänker jag?
Det är väldigt enkelt att få en grov uppskattning.

Kolla vilken procent samt km som står vid batterisymbolen (tryck på procent/km för att växla mellan de två).

Räkna om vad det motsvarar vid 100%.

Exempel:

Det står 250 km och 50%. Då har du ca 500 km vid 100%.

Som ny hade bilen 531 km vid 100%. I detta fall har då degraderingen varit knappt 6%. (I verkligheten lite mer pga toppbuffert, men det ger ett bra hum iaf).

Skulle gissa att det är där någonstans den kommer ligga, men allt mellan ca 480 och 510 är nog normalt.

Japp, bygger på lite:

Det är ingen toppbuffert, jag gissar du menar degraderingströskel (?) på just den modellen (eller det är en degraderingströskel men den ligger över det LG-batteriet orkar upp i, den är satt för panasonic 82.1-kWh batteriet).

Man kan även köra energigrafen:

Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.

Man kan jämföra med batteriets ursprungliga 78.8 kWh nykapacitet.

528-529km är det bilen normalt orkade visa som högst.

Man kan alltså även se vilken räckvidd bilen visar om man laddar fullt.

Efter 2 år är ungefär 73-74.5kWh eller ~ 495km förväntat vid 100%.
Tack AAKEE för allt du delar med dig kring detta ämne. Själv är jag totalt okunnig gällande detta, men när man beräknar enligt det du beskriver med energigrafen, ’Beräknad räckvidd x förbrukning x 100 / laddningsnivå i procent = Watt-timmar.’ är det någon form av felmarginal som uppstår pga att man inte laddat till 100% på länge? Vilken km-inställning bör man utgå ifrån (15, 150, 300)?

Kör en MY Long Range RWD, 1100 mil och i vardagen laddar jag uteslutande inom intervallet 41-50%. Bilden på energigrafen är tagen med SOC 50%.
Felmarginalen beror mest på att du bara har SOC i hela procent (det finns med tiondelar i service mode), men vid 50% är det ~0.5 felmarginal.
Fel uppstår även på förbrukning men den är numera med tiondels Wh/km så det är lite numera.
Räckvidden är väl avrundad till hela km så där
ger avrundningen mindre fel om man har högre SOC dvs längre räckvidd.

50% är okey att använda, har man 70-80% börjar avrundningsfelen vara ganska små.
Vid 100% är det i princip inget avrundningsfel.
(Det finns ett möjligt eftersom SOC kanske inte är exakt 100% utan 99.x.)

Km-inställningen är utan betydelse, det är ju under hur lång sträcka beräkningen gjorts och det har inte betydelse för detta.