
International Energy Agency har publicerat sin årliga Global EV Outlook där de jämför världens elbilsmarknader. Bilden de målar om Sverige är föga smickrande.
När det till exempel gäller antal elbilar per laddare ligger Sverige långt-långt ifrån täten. Att det finns endast en laddare per 15 elbilar ställer oss i samma liga som Sydafrika och Polen. Medelvärdet för hela EU är 13 elbilar per laddare. EU-s mål är att komma ner till tio elbilar per laddare.
Bäst i världen är Sydkorea med endast 2 elbilar per laddare. Siffrorna gäller publika laddpunkter där ju lägre siffra desto färre andra elbilar behöver man fightas med för att hitta en ledig laddare. I Grekland till exempel finns det dubbelt så många publika laddpunkter per elbil än i vårt land, elbilisterna där råkar mer sällan ut för att laddaren de tänkte använda är upptagen av någon annan.
Norge ligger anmärkningsvärt efter i utvecklingen, med hiskeliga 32 elbilar per laddare. Det märks att utbyggnaden av deras laddinfrastruktur har inte hängt med i den extrema takt elbilar säljs i vårt västra grannland.
Grafen ovan visar även laddeffekt per elbil. IEA har summerat laddeffekten i alla publika laddpunkter i varje land och dividerat det med antal elbilar. Ju högre effekt per elbil desto snabbare går den genomsnittliga laddningen för landets elbilister. Även där ligger Sydkorea i absoluta täten med 10,4 kW laddeffekt per elbil. Riktigt snabba laddningar där. Sverige ligger långt efter, med 2,3 kW laddeffekt per elbil. Medel för EU är 2,6 kW. Elbilister i till exempel Italien (4,1 kW) kan se fram emot nästan dubbelt så snabb laddning i genomsnitt än i vårt land.
Jämför vi mot hela världen ligger Sverige långt efter, med 15 elbilar per laddare mot världsgenomsnittet 11 – och 2,3 kW laddeffekt per elbil mot världsgenomsnittet 2,8 kW.

Av de få laddpunkter vi har i Sverige visar sig de flesta vara långsamma publika laddstolpar. 83% av Sveriges laddpunkter har mindre än 22 kW laddeffekt enligt IEA. 4% snabbladdare av äldre typen och 13% supersnabbladdare med laddeffekt på över 150 kW.
Vårt grannland Danmark uppvisar liknande siffror, medan Norge och Finland har mycket högre andel supersnabbladdare.
Vi i Sverige pratar ofta om att vara världsledande i den gröna revolutionen, men när det gäller laddinfrastruktur -som är en viktig del i det hela- är vi snarare att betrakta som ett u-land. Ska vi hänga med i utvecklingen och åtminstone komma upp i samma nivå som övriga Europa måste vi snabba på utbyggnaden av våra publika laddpunkter.
Source: https://teslaclubsweden.se/sveriges-lad ... ger-efter/