Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

International Energy Agency har publicerat sin årliga Global EV Outlook där de jämför världens elbilsmarknader. Bilden de målar om Sverige är föga smickrande.

När det till exempel gäller antal elbilar per laddare ligger Sverige långt-långt ifrån täten. Att det finns endast en laddare per 15 elbilar ställer oss i samma liga som Sydafrika och Polen. Medelvärdet för hela EU är 13 elbilar per laddare. EU-s mål är att komma ner till tio elbilar per laddare.

Bäst i världen är Sydkorea med endast 2 elbilar per laddare. Siffrorna gäller publika laddpunkter där ju lägre siffra desto färre andra elbilar behöver man fightas med för att hitta en ledig laddare. I Grekland till exempel finns det dubbelt så många publika laddpunkter per elbil än i vårt land, elbilisterna där råkar mer sällan ut för att laddaren de tänkte använda är upptagen av någon annan.

Norge ligger anmärkningsvärt efter i utvecklingen, med hiskeliga 32 elbilar per laddare. Det märks att utbyggnaden av deras laddinfrastruktur har inte hängt med i den extrema takt elbilar säljs i vårt västra grannland.

Grafen ovan visar även laddeffekt per elbil. IEA har summerat laddeffekten i alla publika laddpunkter i varje land och dividerat det med antal elbilar. Ju högre effekt per elbil desto snabbare går den genomsnittliga laddningen för landets elbilister. Även där ligger Sydkorea i absoluta täten med 10,4 kW laddeffekt per elbil. Riktigt snabba laddningar där. Sverige ligger långt efter, med 2,3 kW laddeffekt per elbil. Medel för EU är 2,6 kW. Elbilister i till exempel Italien (4,1 kW) kan se fram emot nästan dubbelt så snabb laddning i genomsnitt än i vårt land.

Jämför vi mot hela världen ligger Sverige långt efter, med 15 elbilar per laddare mot världsgenomsnittet 11 – och 2,3 kW laddeffekt per elbil mot världsgenomsnittet 2,8 kW.

Bild

Av de få laddpunkter vi har i Sverige visar sig de flesta vara långsamma publika laddstolpar. 83% av Sveriges laddpunkter har mindre än 22 kW laddeffekt enligt IEA. 4% snabbladdare av äldre typen och 13% supersnabbladdare med laddeffekt på över 150 kW.

Vårt grannland Danmark uppvisar liknande siffror, medan Norge och Finland har mycket högre andel supersnabbladdare.

Vi i Sverige pratar ofta om att vara världsledande i den gröna revolutionen, men när det gäller laddinfrastruktur -som är en viktig del i det hela- är vi snarare att betrakta som ett u-land. Ska vi hänga med i utvecklingen och åtminstone komma upp i samma nivå som övriga Europa måste vi snabba på utbyggnaden av våra publika laddpunkter.

Source: https://teslaclubsweden.se/sveriges-lad ... ger-efter/
Fredrik j
elbilist

Re: Sveriges laddinfrastruktur ligger efter

Inlägg av Fredrik j »

Hur väger man in skillnaderna mellan länderna när det gäller möjligheten att kunna ladda hemma på egen laddare?

Det behöver ju finnas en efterfrågan också. Man ser ju många oanvända, publika AC-laddare lite överallt.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Intressant. Dock väldigt sällan jag upplever detta som ett problem. Jag har ännu aldrig behöv köa för att ladda eller upplevt det som ett problem att det går lite långsammare när det är många som laddar. Men förstår att det är ett större problem runt storstäderna framförallt i Sthlm. (Laddar bara på Teslas Suc)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Tack för detta IFM!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

I Stockholm finns det tillräckligt ned laddstolpar. Inte i Solna...

Jag har 250 meter till två laddpunkter och 400 meter till fyra andra.
Igår kväll var de två närmaste upptagna, och av de fyra andra var två lediga enligt appen. När jag passerade dessa var där ingen ledig plats, en avgasbil och en Model S blockerade de två "lediga" platserna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PLA
elbilist

Inlägg av PLA »

Märkligt statistik. Det kan även tolkas som positivt, Sverige har många elbilar i förhållande till antal publika laddare. Vad är problemet?
Om det skulle vara köer varje dag skulle man se det som ett problem men så är det inte.
De flesta laddar väl hemma på egen laddare.
Frågan är mer komplex än så, t.ex borde antal privata laddare vägas in i en utvärdering.
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

PLA skrev: 16 maj 2025 09:11
Märkligt statistik. Det kan även tolkas som positivt, Sverige har många elbilar i förhållande till antal publika laddare. Vad är problemet?
Hälften av Sveriges befolkning bor i flerfamiljshus. De åker också bil och behöver kunna ladda på ett smidigt sätt. Annars kommer det alltid finnas kvar en stor andel fossilbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Jag kan bara hålla med om att statistiken är underlig. Intressant är väl också andelen elbilar av fordonsparken?
Att exv. Norge ligger "illa" till är ju inte konstigt med så stor andel elbilar. Hur ser behovet och beläggningen av laddarna ser ut är ju andra saker att ta i beaktning, behöves det fler laddare i Norge (och Sverige) eller fungerar det bra ändå?

Jag kan tycka att det vore bra med fler publika laddare, främst destinationsladdare, med rimligt kw-pris. Men jag ska säga att de relativt få längre resor jag gör så tycker jag det fungerar relativt bra. Både i Sverige och Norge.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev: 16 maj 2025 09:21
PLA skrev: 16 maj 2025 09:11
Hälften av Sveriges befolkning bor i flerfamiljshus. De åker också bil och behöver kunna ladda på ett smidigt sätt. Annars kommer det alltid finnas kvar en stor andel fossilbilar.
Precis. Omställningen skulle gå betydligt fortare om det fanns fler laddstolpar.
Många hävdar att det är omöjligt, dyrt eller dumt att köra elbil om man inte kan ladda "hemma".
Jag känner flera som säger att det inte är aktuellt att skaffa elbil eftersom det saknas laddmöjligheter där de bor.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det verkliga behovet verkar otroligt svårt att identifiera, det byggs en massa laddning som sen ingen använder.

Här hemma t.ex. så finns det vid alla pendeltågsstationerna några destinationsladdare. De som ligger i tätorten används ibland, antagligen av närboende som inte kan ladda hemma.

Men vid de stationerna som inte ligger i anslutning till bostäder har jag ALDRIG sett någon ladda. DE som tar bilen dit har sannolikt <10km resväg, varför skulle de vilja ladda där? Och om man nu hade så långt så man behövde destinationsladda för att ta sig hem, då skulle man inte våga chansa på att någon var ledig ändå. Högst oklart vilket behov de är tänkta att fylla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag är inte alls övertygad om att laddinfrastrukturen är underdimensionerad, i genomsnitt över landet. Lokalt finns det problem, men det är inte något som behöver avspegla sig i genomsnittet över hela Sverige.
När det gäller snabbladdning så tycker jag det är väl tillgodosett och det är väldigt mycket bättre nu än vad det var när jag köpte min första Tesla, i september 2020. I det avseendet har det hänt enormt mycket de senaste åren.
Jag är mer orolig för att stationer slår igen pga överetablering än för att jag skulle ha svårt att hitta laddning för min bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Håller inte heller med om att laddinfrastrukturen är underdimensionerad. I närområdet ser jag många laddare som sällan används.
Det jag saknar är i många fall tillgänglig destinationsladdning som man kan lita på till 100%. Bra med hotell där man kan boka laddplats (och det är en modern tillförlitlig lösning med många uttag) och områden med laddgator.
Fjällresor där trafiken endast peakar någon/några månader är ju också krångligare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag har kört mycket i Tyskland och där är det extremt gott om laddare, både 11 kW AC och DC-laddare med hög effekt. Klart tätare med laddare där än i Sverige, men då får man ju tänka på att Tyskland är mycket mer tätbefolkat, så det är ju enklare att få en bra yttäckning med den förutsättningen. Med tanke på våra förutsättningar är det inte så pjåkigt i Sverige, förutom vissa områden/tidpunkter.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Jag upplever inte heller att det är dåligt numera. Snarare tvärtom, det är väldigt ofta det finns destinationsladdning som gör att jag kan ladda fullt innan hemresa.

Hemmaladdning för de som inte har egen laddplats är väl egentligen det som behöver lösas. Till vettigt pris om vi vill ha omställning.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Håller inte heller med, iaf i Stockholm. Det är tyvärr ofta jag får okynnesladda när jag inte behöver för att det är de enda platserna lediga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Anderzzon skrev: 16 maj 2025 12:09
Håller inte heller med, iaf i Stockholm. Det är tyvärr ofta jag får okynnesladda när jag inte behöver för att det är de enda platserna lediga.
Så gör jag också när jag är på besök i Stockholm.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev: 16 maj 2025 12:09
Stockholm har 100 gånger så många laddpunkter som Solna, trots att Stockholm "bara" är 10 gånger så stort.
Det är aldrig problem att hitta laddplatser i (centrala) Stockholm.

Problemen i Solna är; för få laddpunkter, blockerade laddpunkter, samt felplacerade laddpunkter.
Ett exempel på det senare är Hagalund. Där måste man betala parkeringsavgift även om man redan betalar 1400 kr/år för boendeparkering. Dessutom har stolparna en helt annan märkning än vad de har i appen. Det finns inte heller någon logik, det är inte så att lägsta numret motsvarar lägsta numret i appen.

I Vallentuna är problemet att vanliga laddstolpar är för dyra, minst 5 kr/kWh.

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Claes_B skrev: 16 maj 2025 09:29
Jag kan bara hålla med om att statistiken är underlig. Intressant är väl också andelen elbilar av fordonsparken?
Att exv. Norge ligger "illa" till är ju inte konstigt med så stor andel elbilar. Hur ser behovet och beläggningen av laddarna ser ut är ju andra saker att ta i beaktning, behöves det fler laddare i Norge (och Sverige) eller fungerar det bra ändå?

Jag kan tycka att det vore bra med fler publika laddare, främst destinationsladdare, med rimligt kw-pris. Men jag ska säga att de relativt få längre resor jag gör så tycker jag det fungerar relativt bra. Både i Sverige och Norge.
Håller med. Är inget större problem idag då antalet snabbladdare är högt i Sverige och Norge. Misstänker också att många bor i villa och laddar hemma i Sverige och Norge jämfört med andra mer tätbefolkade länder. Problematiken jag kände när jag bodde i lägenhet och hade elbil i storstad var att det var/är brist på billiga destinationsladdare. Vill inte betala bortåt 10sek per kWh när spotpriset är kring 0sek per kWh (ja vet att det då tillkommer avgifter).

Med vänliga hälsningar
tsint
elbilist

Inlägg av tsint »

Jag gissar att många i lägenhet idag har en vanlig begagnad ICE-bil (så är det här iaf).

Framöver kommer det bli allt svårare att hitta bättre begagnade ICE-bilar, och alla lägenhet dessa kommer "tvingas" skaffa en PHEV vid nästa bilbyte.
Till skillnad från en BEV, som ofta klarar sig med att laddas en gång i veckan beroende på körmönster, behöver en PHEV i regel laddas nästan dagligen för att vara effektiv. Det kommer framöver krävas enormt många fler AC-laddare i stadsmiljö om inte folk ska köra sin PHEV på enbart bensin.

Där jag bor så finns det 6 laddpunkter (11kw) inom typ 100 meter, och jag märker en tydlig trend att antalet PHEV ökar som dagligen står och hoggar våra laddpunker...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

tsint skrev: 16 maj 2025 19:22
Jag gissar att många i lägenhet idag har en vanlig begagnad ICE-bil (så är det här iaf).

Framöver kommer det bli allt svårare att hitta bättre begagnade ICE-bilar, och alla lägenhet dessa kommer "tvingas" skaffa en PHEV vid nästa bilbyte.
Till skillnad från en BEV, som ofta klarar sig med att laddas en gång i veckan beroende på körmönster, behöver en PHEV i regel laddas nästan dagligen för att vara effektiv. Det kommer framöver krävas enormt många fler AC-laddare i stadsmiljö om inte folk ska köra sin PHEV på enbart bensin.

Där jag bor så finns det 6 laddpunkter (11kw) inom typ 100 meter, och jag märker en tydlig trend att antalet PHEV ökar som dagligen står och hoggar våra laddpunker...
Flera i området har PHEV, troligen av skatteskäl. Det låter brum både när de åker och när de kommer = laddar inte så ofta.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!

Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Matte666

Inlägg av Matte666 »

Kör själv PHEV sen vi flyttade till BRF radhus utan laddningsmöjlighet. Hade elbil tidigare när vi bodde i hus.

Närmsta laddplats är vid närmsta köpcentrum ca 5 km bort där vi brukar långsamladda när vi handlar. Hinner få några kilometer iallafall under tiden man handlar. Plus att det är bättre med plats för att slippa dörruppslag från oförsiktiga medtrafikanter.

Kommer inte skaffa elbil förrän det finns möjlighet till laddning närmare hemma iallafall. Nuvarande PHEV tankar vi upp på några minuter och kommer sen dryga 60 mil :-)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Som vanligt har EU otur när de tänker. Ett mål på 10 laddare per elbil är helt galet. Det som behövs på riktigt är att ”right to charge” införs som i Norge för alla som bor i lägenhet. Kör ofta genom Norge och upplever aldrig problem så uppenbart ligger de hyfsat i balans. Har 2 elbilar, den ena 4 år gammal, går 1500 mil/år har laddats publikt en gång i kanske 10 min. Den andra går mer än normalt ca 3000 mil/år och har på 6 år kanske snabbladdats 150ggr men kanske bara under 60 unika dagar då långresor ofta ger mer än en snabbladdning per dag. Om vi tar den ”värsta” av dessa bilar så har den snabbladdats i ca 3000 minuter eller 0,95 promille av tiden jag haft den, vilket skulle innebära att om det fanns 1000 bilar per snabbladdare så skulle de ändå stå tomma en tid på dygnet. Att räkna såhär är förstås galet då folk inte laddar publikt jämnt utspritt över dygnet men jag anser att det är lika galet hur de kommit fram till att det ska finnas 10 publika laddare per elbil då jag gissar att det (om man har right to charge som i Norge) så skulle de i så fall stå tomma 99%av tiden. Vem ska betala för det?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

MarkusL skrev: 17 maj 2025 07:39
Som vanligt har EU otur när de tänker. Ett mål på 10 laddare per elbil är helt galet. Det som behövs på riktigt är att ”right to charge” införs som i Norge för alla som bor i lägenhet. Kör ofta genom Norge och upplever aldrig problem så uppenbart ligger de hyfsat i balans. Har 2 elbilar, den ena 4 år gammal, går 1500 mil/år har laddats publikt en gång i kanske 10 min. Den andra går mer än normalt ca 3000 mil/år och har på 6 år kanske snabbladdats 150ggr men kanske bara under 60 unika dagar då långresor ofta ger mer än en snabbladdning per dag. Om vi tar den ”värsta” av dessa bilar så har den snabbladdats i ca 3000 minuter eller 0,95 promille av tiden jag haft den, vilket skulle innebära att om det fanns 1000 bilar per snabbladdare så skulle de ändå stå tomma en tid på dygnet. Att räkna såhär är förstås galet då folk inte laddar publikt jämnt utspritt över dygnet men jag anser att det är lika galet hur de kommit fram till att det ska finnas 10 publika laddare per elbil då jag gissar att det (om man har right to charge som i Norge) så skulle de i så fall stå tomma 99%av tiden. Vem ska betala för det?
EU:s mål är tio elbilar per publik laddare, inte tvärtom.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 16 maj 2025 22:30
Jag bor i lägenhet i en BRF med 32 lägenheter. I 10 garage står det laddbara bilar, några medlemmar har inte bil så det är över 1/3 av bilarna. Alla lägenheter som sålts de senaste åren har köpts av elbilsägare!

Det kan ju inte vara unikt att ha laddmöjlighet när man bor i bostadsrätt.. snarare ganska vanligt numera tror jag. Vi betalar självkostnadspris för förbrukningen när vi laddar.
Vi har 3 parkeringsplatser till 25 lägenheter. Ingen med laddmöjlighet. Övriga parkerar på gatan
Vi har den enda elbilen, två har PHEV.

Skriv svar