Min Tesla Model 3 Performance 2022 knakar/gnisslar när jag t.ex kör ut eller in i en parkeringsruta.
Missljud
Moderator: Redaktion
Re: Missljud
Är det när du vrider på ratten med större utslag och bara i bland?The Reviewer skrev: ↑27 maj 2025 02:34Min Tesla Model 3 Performance 2022 knakar/gnisslar när jag t.ex kör ut eller in i en parkeringsruta.
Missljud.mp3
Svårt att bedöma på en ljudfil, men gissar på bussningarna i hjulupphängningen fram, ett mycket vanligt fel. Har fått bytt 2 gånger på garanti. Har uppfattat det som att det finns två varianter och minns det som att när man går in och anmäler felet i appen får man välja på två alternativ, typ låter det vid gupp eller vid rattutslag. Finns också en fix man kan göra själv och spruta in fett i leden med en nål. Finns några trådar sen tidigare med mer utförlig info.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Jag har liknande ljud på min MX vid rattutslag.SkipperO skrev: ↑27 maj 2025 17:32Svårt att bedöma på en ljudfil, men gissar på bussningarna i hjulupphängningen fram, ett mycket vanligt fel. Har fått bytt 2 gånger på garanti. Har uppfattat det som att det finns två varianter och minns det som att när man går in och anmäler felet i appen får man välja på två alternativ, typ låter det vid gupp eller vid rattutslag. Finns också en fix man kan göra själv och spruta in fett i leden med en nål. Finns några trådar sen tidigare med mer utförlig info.
Är det något som kan bli farligt eller förvärras om man inte ser över det ?
Sätt bilen i P läge och håll foten på bromsen och vrid på ratten = det knarrar
Sätt bilen i P läge och ingen fot på bromsen och vrid på ratten = det är tyst
Om det är så här så beror knarret på att hjulen roterar lite när man vrider på ratten och att det knarrar från bromsen,
Sätt bilen i P läge och ingen fot på bromsen och vrid på ratten = det är tyst
Om det är så här så beror knarret på att hjulen roterar lite när man vrider på ratten och att det knarrar från bromsen,
Vet ej, men killgissa kan man ju göra. Att Tesla byter många ”control arms” på Model 3 på garanti tyder ju på att de ser det som hyfsat allvarligt. Om det är för de inte vill att Teslor skall låta som en gammal Amazon eller om det har med säkerhet att göra är svårt att säga.spacecoin skrev: ↑28 maj 2025 07:00Jag har liknande ljud på min MX vid rattutslag.SkipperO skrev: ↑27 maj 2025 17:32Svårt att bedöma på en ljudfil, men gissar på bussningarna i hjulupphängningen fram, ett mycket vanligt fel. Har fått bytt 2 gånger på garanti. Har uppfattat det som att det finns två varianter och minns det som att när man går in och anmäler felet i appen får man välja på två alternativ, typ låter det vid gupp eller vid rattutslag. Finns också en fix man kan göra själv och spruta in fett i leden med en nål. Finns några trådar sen tidigare med mer utförlig info.
Är det något som kan bli farligt eller förvärras om man inte ser över det ?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Låter som klassiska felet med torr gummibälg på övre länkarm (upper control arm ball joint). Om garantin gått ut så åk till Biltema och köp fettspruta, nålapatersats samt molyfett. Tyck in rikligt med fett i gummibälgen och kör runt ett antal mil och du bör sedan märka att det blir tystare och tystare. Finns massa filmer på Youtube du kan kolla på.The Reviewer skrev: ↑27 maj 2025 02:34Min Tesla Model 3 Performance 2022 knakar/gnisslar när jag t.ex kör ut eller in i en parkeringsruta.
Missljud.mp3
Gjorde ovan själv för ca 13000mil sedan och fortfarande tyst så detta kan du nog fixa själv för under 1000sek.
Med vänliga hälsningar och lycka till