Aviloo flash test reports
Moderator: Redaktion
Aviloo flash test reports
Hej,
Håller på att kolla runt på beggade M3Ps från 2021 på carla. Skulle behöva hjälp att förstå deras flash test dom utför.
1. Många bilar verkar ligga kring 80-85% SoH i test pappret. Antar dom kör teslas eget batteri test där. Är detta onaturligt lågt eller är det vad man borde förvänta sig från en bil från 2021?
2. Borde det inte ligga mer kring 92-96% efter 4 år (1-2% per år) om man tagit hand om batteriet och inte kört supercharger ofta?
3. Borde man förvänta sig lite sämre prestanda från motorn med sådan batteri degradering eller blir det bara kortare range?
Tacksam för svar mvh J
Håller på att kolla runt på beggade M3Ps från 2021 på carla. Skulle behöva hjälp att förstå deras flash test dom utför.
1. Många bilar verkar ligga kring 80-85% SoH i test pappret. Antar dom kör teslas eget batteri test där. Är detta onaturligt lågt eller är det vad man borde förvänta sig från en bil från 2021?
2. Borde det inte ligga mer kring 92-96% efter 4 år (1-2% per år) om man tagit hand om batteriet och inte kört supercharger ofta?
3. Borde man förvänta sig lite sämre prestanda från motorn med sådan batteri degradering eller blir det bara kortare range?
Tacksam för svar mvh J
Re: Aviloo flash test reports
Vill inte ge råd på vad du ska köpa men det i min värld är 80 % lite dåligt. Vi har kört drygt 16000 mil och har 91 %. Låg vardagsladdning håller nere calendar aging. Har bilen laddats mycket på snabbladdare så är det förmodligen OK med de siffrorna du har.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Har kollat en del model 3 LR och jämfört med, men ja då har dom flesta legat kring 90+%. Men performance kanske degraderar fortare (gasar mer). Mil verkar ju inte påverka så mycket då vissa med högre mil och samma år/modell har lägre degradering än en liknande med lägre mil. Har 3 bilar jag kollar på som ligger på 83%, 86% och 87%. Men började fundera om det egentligen är för mycket. Går ju alltid att vänta och se om någon bättre dyker upp. Såg en på blocket hade 91% från 2021 men vill helst inte köpa från privat person då billånen är så mycket billigare (lägre ränta) från bilhandlarna.
Har haft tiotalet 3P-21 i lager och de har legat förvånansvärt jämt i degradering oavsett miltal. Just performance 21orna verkar degradera mer än de flesta andra tyvärr.Jovi skrev: ↑07 jun 2025 23:08Har kollat en del model 3 LR och jämfört med, men ja då har dom flesta legat kring 90+%. Men performance kanske degraderar fortare (gasar mer). Mil verkar ju inte påverka så mycket då vissa med högre mil och samma år/modell har lägre degradering än en liknande med lägre mil. Har 3 bilar jag kollar på som ligger på 83%, 86% och 87%. Men började fundera om det egentligen är för mycket. Går ju alltid att vänta och se om någon bättre dyker upp. Såg en på blocket hade 91% från 2021 men vill helst inte köpa från privat person då billånen är så mycket billigare (lägre ränta) från bilhandlarna.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Flash-testet är att de läser av bilens batteridator (BMS) där både uppskattad kapacitet idag och nykapaciteten finns. SOH enligt Avilood test är uppskattad kapacitet idag / nykapacitet.Jovi skrev: ↑07 jun 2025 22:19Hej,
Teslas test och nästan alla andra på hela jorden använder andra koefficienter så att degraderingen verkar lägre än Aviloo gör.
Många jämför hur många km räckvidd bilen visar idag vs ny, vilket döljer några procent (degraderingströskeln gör att några procent av batteriet kan försvinna utan att den visade räckvidden sjunker).
Dessutom vill folk så gärna ha låg degradering att de verkar ljuga för sig själv om vad bilen visade som ny…
Aviloos sätt att räkna degradering är dock helt transparent. När bilen är ny och testas i EPA- och WLTP-testet så levererar batteriet ganska exakt det Aviloo utgår ifrån, och det är det värdet som EPA- och WLTP-räckvidden bygger på. Har man tappat 15% från märkkapaciteten har man även tappat ~ 15% verklig räckvidd.
M3P 2021 fick en ny cell som hade högre kapacitet än innan (Panasonic 2170L). Batteriet var på 82.1 kWh nytt. (Jag har haft en sån M3P 21 från ny till 6600 mil och 2.5 år).
Det batteriet är mycket känsligare än den tidigare Panasoniccellen. De flesta bilar visar ~ 10-13% efter två år trots låga mil.
I USA där det är varmare är runt 15-20% inte alls ovanligt, många 2022-2023 ligger runt 83-85% SOH i Teslas test som dessutom underdriver degraderingen med någon procent.
Nej. Det där är en välunderhållen myt.
Lithiumbatterier överlag tappar cirka 5.5% i Sverige första året, give or take lite. Detta enbart beroende på tidens tand (Calendar aging), med standard 80% laddat i vårt klimat.
På fyra år är det ~ 11%.
M3P-batteriet är känsligare och tappar kapacitet fortare än så.
Calendar aging är det som degraderar batteriet absolut mest de fem-åtta första åren.
Supercharging påverkar, (oavsett vad EV-media skriver) och miltalet påverkar nästan omätbart om man kör normalt mycket. Bilar som går riktigt mycket degraderas lite mer.
Jämför du Carlas bilar med Aviloos flashreport så kommer de i snitt verka mycket-mycket sämre än det folk säger på forum och Facebook.
Det innebär ju inte att Carla köper in dåliga bilar utan snarare att folk ljuger hejvilt för sig själv och för oss på forum och Facebook.
Frågar man gemene M3P-ägare anger de säkert att de har 5% degradering efter flera år.
Bilden nedan är loggar från Teslafi på visad räckvidd på M3P. Bilden är tagen strax innan jag sålde min. Min var en väldigt tidig med nya batteriet så de flesta bilar i loggen är yngre än 2.5 år.
Titta på den gröna linjen och glöm den blå linjen.
Redan efter ~ 4509 mil närmar sig snittet ungefär 460-465km. Låt oss kalla det 462.5 km.
Batterikapaciteten vid 462.5 km är ~73.4kWh. Det motsvarar 10.6% degradering i snitt efter omkring 2 år.
Degraderingen som beskrivs som SOH är endast kapacitet.
Batterier ökar dock sin interna resistans med tiden, vilket i slutändan innebär lägre effekt ut ur batteriet. Batteriets möjlighet att leverera effekt påverkas dock väldigt mycket av SOC och batteritemperatur redan från början.
Batterier som ofta hålls i höga laddningsnivåer, från runt 80% och uppåt ökar interna resistansen mycket fortare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är bara M3P 2021 och Q1 2022 som har detta batteri i Sverige.
Batteriet har fått bytas oftare än på andra Teslor och M3P byggda i Kina (VIN börjar på LRW) har generellt extremt ofta fel på batteriet. Jag skulle dra mig för att köpa en sån (Kinabygge) som inte fått batteriet bytt eftersom det skulle kunna få problem när garantin gått ut.
Från Q2 2022 ungefär har alla M3P fått LG-batteriet istället som är mycket mer pålitligt.
Det har sämre nykapacitet men tappar kapaciteten långsammare så det tar inte länge innan LG har kvar mer kapacitet.
Det batteriet laddar lite långsammare och levererar lite mindre punch, så det är inte riktigt lika mycket att köra med. Man måste ladda det nästan fullt och ha det varmt för att få ut allt från det. Jag hade gått på en bil med det batteriet. Eller en USA-byggd 2021.
På regbevis/transportstyrelsens hemsida under variant heter M3P med Panasonicbatteriet E3D eller E3LD och med LG-batteriet E5LD.
Kombon man bör vara lite försiktig med är Kinabyggda (LRW-) med E3LD.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Här är lite data via en survey (folk knappar in värdena manuellt så en lite passus att det görs fel):
Batterityperna som är intressanta är
Panasonic 3L = 82.1 kWh batteriet bil byggd i USA/Fremont.
Panasonic 3L MIC = 82.1 kWh batteriet, bil byggd i Kina
LG Chem = 78.8 kWh batteriet bil byggd i Kina.
Jag har tillgång till data som är betydligt fylligare än bilderna med mycket fler datapunkter och valbarhet att visa endast de batterimodeller man vill. Jag är dock osäker om jag får sprida den infon (än) men den datan gör det än tydligare hur resp batterityp beter sig.
Batterityperna som är intressanta är
Panasonic 3L = 82.1 kWh batteriet bil byggd i USA/Fremont.
Panasonic 3L MIC = 82.1 kWh batteriet, bil byggd i Kina
LG Chem = 78.8 kWh batteriet bil byggd i Kina.
Jag har tillgång till data som är betydligt fylligare än bilderna med mycket fler datapunkter och valbarhet att visa endast de batterimodeller man vill. Jag är dock osäker om jag får sprida den infon (än) men den datan gör det än tydligare hur resp batterityp beter sig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för alla svar, men har för mig jag läste byggkvaliten var bättre på kinabilarna? Men deras batteri är alltså sämre.
Kanske borde satsa på en 2022 isf om man nu tänker sig ha bilen i några år och inte vill byta batteri. Det kan väl bli väldigt dyrt.
Carla har ju 3 års nybilsgaranti som ska täcka batteriet. Så man borde kanske inte vara så orolig över det då?
Kanske borde satsa på en 2022 isf om man nu tänker sig ha bilen i några år och inte vill byta batteri. Det kan väl bli väldigt dyrt.
Carla har ju 3 års nybilsgaranti som ska täcka batteriet. Så man borde kanske inte vara så orolig över det då?
Och Tesla har åtta år/19 000 mil garanti på batteri och drivlina. Jag hade ändå satsat på en modell som inte har kända problem med batteriet. Blir det batteribyte kanske man får ett likadant batteri igen som kan utveckla problem. Utbytesbatterierna är ej heller nya.Jovi skrev: ↑08 jun 2025 09:40Tack för alla svar, men har för mig jag läste byggkvaliten var bättre på kinabilarna? Men deras batteri är alltså sämre.
Model Y LR AWD -24
Det är nog i huvudsak panel gaps man avser, jag är inte säker på att det skiljer jättemycket.
I vart fall lär man kika på bilen avseende det oavsett ursprung.
Tänk på att M3P hade Panasonicbatteriet fram till och med kvartal 1 2022. Minns inte exakt men de som är registrerade från Juni och framåt borde ha LG. Kontrollera under ”variant” på transportstyrelsens hemsida ”sök rehistreringsnummer” enligt det jag beskrev tidigare.
Jag vet inget om deras garanti, men Tesla har ju garanti på batteriet i 8 år och, 19200 mil för model 3.
Det är mest om man planerar att ha en bil förbi garantin som man behöver tänka till, men andrahandsvärdet skulle kunna påverkas om/när marknaden förstår att Panasonicbatteriet byggt i Kina är tveksamt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Känns ju vettigare att satsa på 2022 isf, det verkar stämma dom 2022 jag kollar från Q1 verkar ligga under 90% SoH och dom från Q2 ligger över (95-97%). Tack för hjälpen, nu fattar jag siffrorna bättre!
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Här är väl ett exempel Åke pratar om man ska undvika?
https://www.carla.se/bil/tesla-model-3- ... 6g00eqq0e0
83% SOH för en sen 2021a som inte har överdrivet högt miltal.
M3 LR -20
Japp.Vindens skrev: ↑08 jun 2025 11:26
Här är väl ett exempel Åke pratar om man ska undvika?
https://www.carla.se/bil/tesla-model-3- ... 6g00eqq0e0
83% SOH för en sen 2021a som inte har överdrivet högt miltal.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Googlade lite och hittade att panasonic batteriet även finns i 2023 M3P från Q1 också.
Nope.
Inte här.
Panasonicbatterier satt i alla Teslor tills man började bygga dem i Kina.
Då gick man över till LFP för RWD och LG-batterier för 3/Y LR.
Model 3P fick dock behålla Panasonic 82.1kWh även i kina under resterande del av 2021 och Q1 2022.
Detta mest troligt pga att LG-batteriet behövde kvalificeras för M3P - det batteriet lämnar med nöd och näppe det det måste.
Under tiden skeppades cellerna lösa från batterifabriken i USA till Kina där själva monteringen till ett batteripack gjordes på fabriken. I den processen har det skett ngt som har gjort att batterierna degraderas fort och ofta utvecklar problem.
82.1kWh-batterierna tillverkas fortfarande i USA för tex amerikanska M3P och har hela tiden sedan 2022 levererats i Y LR/P samt 3 LR/P utom vissa bilar som fått LG. Det har dock gått lite upp och ned med LG pga att kraven för att få elbilsstöd varierat (numera måste batterierna vara tillverkade i USA för att gå stöd).
M3 LR fick enbart 82.1kWh-batteriet under 2021 fram tills man flyttade leveranserna från Kina.
Och fram tills dess fick m3LR en salig mix av gamla 77.8kWh-batteriet strypt till 75 kWh, 82.1kEh batteriet och de två LG-batterierna.
82.1-kWh-batteriet är relativt ovanligt på 3 LR pga det.
Alla M3P 2021 fick det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så här stog det iaf, det är en jämförelse mellan 2021 2022 och 2023 M3P. Kanske blev en felaktig cooy paste mellan 2022 till 2023?
Du har råkat maskat årsmodellerna med reklam. Det går såklart gissa vilken kolumn som är vilket år men de har fel på 2023.
Det jag har sagt gäller, benhårt säkert.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5