Jovi skrev: ↑07 jun 2025 22:19
Hej,
Håller på att kolla runt på beggade M3Ps från 2021 på carla. Skulle behöva hjälp att förstå deras flash test dom utför.
1. Många bilar verkar ligga kring 80-85% SoH i test pappret. Antar dom kör teslas eget batteri test där. Är detta onaturligt lågt eller är det vad man borde förvänta sig från en bil från 2021?
Flash-testet är att de läser av bilens batteridator (BMS) där både uppskattad kapacitet idag och nykapaciteten finns. SOH enligt Avilood test är uppskattad kapacitet idag / nykapacitet.
Teslas test och nästan alla andra på hela jorden använder andra koefficienter så att degraderingen verkar lägre än Aviloo gör.
Många jämför hur många km räckvidd bilen visar idag vs ny, vilket döljer några procent (degraderingströskeln gör att några procent av batteriet kan försvinna utan att den visade räckvidden sjunker).
Dessutom vill folk så gärna ha låg degradering att de verkar ljuga för sig själv om vad bilen visade som ny…
Aviloos sätt att räkna degradering är dock helt transparent. När bilen är ny och testas i EPA- och WLTP-testet så levererar batteriet ganska exakt det Aviloo utgår ifrån, och det är det värdet som EPA- och WLTP-räckvidden bygger på. Har man tappat 15% från märkkapaciteten har man även tappat ~ 15% verklig räckvidd.
M3P 2021 fick en ny cell som hade högre kapacitet än innan (Panasonic 2170L). Batteriet var på 82.1 kWh nytt. (Jag har haft en sån M3P 21 från ny till 6600 mil och 2.5 år).
Det batteriet är mycket känsligare än den tidigare Panasoniccellen. De flesta bilar visar ~ 10-13% efter två år trots låga mil.
I USA där det är varmare är runt 15-20% inte alls ovanligt, många 2022-2023 ligger runt 83-85% SOH i Teslas test som dessutom underdriver degraderingen med någon procent.
Jovi skrev: ↑07 jun 2025 22:19
2. Borde det inte ligga mer kring 92-96% efter 4 år (1-2% per år) om man tagit hand om batteriet och inte kört supercharger ofta?
Nej. Det där är en välunderhållen myt.
Lithiumbatterier överlag tappar cirka 5.5% i Sverige första året, give or take lite. Detta enbart beroende på tidens tand (Calendar aging), med standard 80% laddat i vårt klimat.
På fyra år är det ~ 11%.
M3P-batteriet är känsligare och tappar kapacitet fortare än så.
Calendar aging är det som degraderar batteriet absolut mest de fem-åtta första åren.
Supercharging påverkar, (oavsett vad EV-media skriver) och miltalet påverkar nästan omätbart om man kör normalt mycket. Bilar som går riktigt mycket degraderas lite mer.
Jämför du Carlas bilar med Aviloos flashreport så kommer de i snitt verka mycket-mycket sämre än det folk säger på forum och Facebook.
Det innebär ju inte att Carla köper in dåliga bilar utan snarare att folk ljuger hejvilt för sig själv och för oss på forum och Facebook.
Frågar man gemene M3P-ägare anger de säkert att de har 5% degradering efter flera år.
Bilden nedan är loggar från Teslafi på visad räckvidd på M3P. Bilden är tagen strax innan jag sålde min. Min var en väldigt tidig med nya batteriet så de flesta bilar i loggen är yngre än 2.5 år.
Titta på den gröna linjen och glöm den blå linjen.
Redan efter ~ 4509 mil närmar sig snittet ungefär 460-465km. Låt oss kalla det 462.5 km.
Batterikapaciteten vid 462.5 km är ~73.4kWh. Det motsvarar 10.6% degradering i snitt efter omkring 2 år.
Jovi skrev: ↑07 jun 2025 22:19
3. Borde man förvänta sig lite sämre prestanda från motorn med sådan batteri degradering eller blir det bara kortare range?
Degraderingen som beskrivs som SOH är endast kapacitet.
Batterier ökar dock sin interna resistans med tiden, vilket i slutändan innebär lägre effekt ut ur batteriet. Batteriets möjlighet att leverera effekt påverkas dock väldigt mycket av SOC och batteritemperatur redan från början.
Batterier som ofta hålls i höga laddningsnivåer, från runt 80% och uppåt ökar interna resistansen mycket fortare.