Sida 1 av 1

Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 08:00
av TiborBlomhall

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 08:13
av spacecoin
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 08:42
av Walken
Om man är nöjd :roll: Kan inte tänka mig köpa eller köra ICE framöver. Med den snabba utvecklingstakten kommer EV vara överlägsna när det gäller allt inom snar framtid.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 09:16
av tesla newbie
Intressant att "interested in new technology" och "good driveability" kommer såpass lågt som anledning. Dessa är de två huvudskälen till att jag köpte elbil. När kaptialkostnaden är såpass hög så är det nog få som sparar pengar på att köpa elbil jämfört med att köra vidare med sin gamla.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 09:27
av Freez
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Värdeminskningsproblematiken tror jag kommer ordna till sig i takt med att andelen ICE bilar blir lägre bland nyare bilar. Finns fortfarande en viss skepsis att köpa en begagnad elbil bland den genomsnittliga bilköparen.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 10:13
av VilkenElbilBlirDet
Bor inte runt hälften av befolkningen i lägenhet?

Dom flesta av dessa har väl mycket sämre förutsättningar att ha en elbil.

Om 30-40% av den potentiella målgruppen för en försvinner så är det rimligtvis en stor bidragande faktor till högre värdeminskning.

Sen kanske en större andel potentiella elbilsspekulanter bor i hus. Men säg då 20-30% bortfall pga lägenhetsboende. Torde fortfarande ha en ordentlig påverkan.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 12:43
av tesla newbie
Jag bor i lägenhet och har elbil. Men vår BRF är förutseeende och installerade elbilsladdare redan 2019.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 13:29
av manneson
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 14:25
av tesla newbie
manneson skrev: 26 jun 2025 13:29
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 26 jun 2025 21:02
av Love_O
tesla newbie skrev: 26 jun 2025 14:25
manneson skrev: 26 jun 2025 13:29
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
Det säger ju absolut ingenting om någonting.
Finns så många faktorer som påverkar försäljning.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 27 jun 2025 19:59
av wannabee
Jag har köpt mina bilar fabriksnya och fått ungefär 5000 kr för dem när det varit dags sälja dem/köra dem till skroten (man fick en hel del för katalysatorn) efter att ha haft dem minst 20 år, så andrahandsvärdet inverkade inte på mitt beslut köpa en Tesla 2022, då jag inte tänkt sälja den heller väldigt snart

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 29 jun 2025 00:38
av repulsiv
tesla newbie skrev: 26 jun 2025 14:25
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
:D Och det är ju ingen skillnad på vilka som köper en 10 år gammal bil och en som är 6 år ? ..och priset har inget med saken att göra ? :D

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 30 jun 2025 07:31
av Legato
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 30 jun 2025 08:11
av spacecoin
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 30 jun 2025 09:24
av jonasl
Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr

Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.

Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.

Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Postat: 30 jun 2025 10:05
av spacecoin
jonasl skrev: 30 jun 2025 09:24
Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr

Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.

Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.

Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Jag håller med om det du skriver. För att förtydliga tror jag inte att faktisk risk är hög.

Det som spelar roll är att kostnaden på just batteribytet är "Ferrari"-kostnad på vad som är en Passat, och vad marknaden tycker om den risken.

Även om ICE-delar/motorer kan paja så är ICE känd materia på ett annat sätt. Risk och att inte veta belastar är min tes.

Jag hoppas att min bil håller minst 10-15 år till 2029-2034 så tekniken mognat ytterligare till nästa BEV.