Så nöjda är elbilister med sina bilar
Postat: 26 jun 2025 08:00
Värdeminskningsproblematiken tror jag kommer ordna till sig i takt med att andelen ICE bilar blir lägre bland nyare bilar. Finns fortfarande en viss skepsis att köpa en begagnad elbil bland den genomsnittliga bilköparen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.manneson skrev: ↑26 jun 2025 13:29ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Det säger ju absolut ingenting om någonting.tesla newbie skrev: ↑26 jun 2025 14:25Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.manneson skrev: ↑26 jun 2025 13:29ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
tesla newbie skrev: ↑26 jun 2025 14:25Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.Legato skrev: ↑30 jun 2025 07:31Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.spacecoin skrev: ↑26 jun 2025 08:13Som man frågar får man svar
Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.
Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Jag håller med om det du skriver. För att förtydliga tror jag inte att faktisk risk är hög.jonasl skrev: ↑30 jun 2025 09:24Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr
Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.
Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.
Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..