Ditec behandling
Moderator: Redaktion
- JimFille7th
- Teslaägare
Ditec behandling
Funderar på Keramisk lackförsegling eller Klassisk lackbehandling på min Juniper, ex Ditec. Erfarenheter från Er? Är det värt pengarna? Andra alternativ?
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Ditec behandling
Man får inte mer för bilen när man säljer den bara för att man har gjort lackförsegling, så ur det perspektivet är det inte värt pengarna. Det är även lite bökigt att behöva lämna in bilen på återbehandling en gång var 18 mån eller vad det är. Jag gjorde klassisk ditec-behandling på förrförra bilen när den var ny. Efter fem år kunde jag inte se nån som helst skillnad på lystern på min lackbehandlade bil och en slumpmässigt utvald likadan annan bil utanför Ica eller motsvarande. Den var dock vit till färgen, måhända hade det varit större skillnad om jag valt en annan färg. Jag tyckte iaf inte det var värt det och har avstått på övriga bilar pga det.
Största fördelen är att det blir lite enklare att tvätta bilen, smutsen fäster inte riktigt lika bra. På återbesöken polerar de även bort eventuella repor.
Största fördelen är att det blir lite enklare att tvätta bilen, smutsen fäster inte riktigt lika bra. På återbesöken polerar de även bort eventuella repor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Hur mkt enklare blir det? Går det att bara spola bort typ allt vägdamm från X antal dagar på bilen sommartid? Om ja, vad är i så fall X?
Fast även om det går, så återstår ju iallafall alla insekter i fronten, samt även eventuella asfaltsfläckar… Fast asfaltsfläckar kanske inte heller fäster lika lätt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det går definitivt inte att bara spola bort dammet, men som jag minns det brukade asfaltsfläckar, flygrost och insekter släppa lite lättare på den bilen än vad de gör på en obehandlad. Men det kan också ha varit inbillning, berott på just den lacken osv. Men det är inte så att man sparar in pengarna behandlingen kostade på radikalt kortare tid för tvätt i tvätthall. Jag tyckte iaf inte det var värt det när det efter fem år inte syntes nån skillnad alls jämfört med en obehandlad bil.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jun 2025 20:06Hur mkt enklare blir det? Går det att bara spola bort typ allt vägdamm från X antal dagar på bilen sommartid? Om ja, vad är i så fall X?
Fast även om det går, så återstår ju iallafall alla insekter i fronten, samt även eventuella asfaltsfläckar… Fast asfaltsfläckar kanske inte heller fäster lika lätt…
Ovan gäller alltså ditec original och vit bil. Jag har ej erfarenhet av keramisk lackförsegling, det är möjligt den är bättre men jag är tveksam. Man får i vart fall inte igen pengarna oavsett behandling.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jobbat med lackskyddsbehandlingar tidigare bla Ditec och mr Cap... Skulle inte lägga pengarna på det.
Köp en sprayvax på Jula för 100kr som du bara sprayar på efter tvätt och spolar av med vatten.
Gör det varje år
Blir garanterat lika bra
Köp en sprayvax på Jula för 100kr som du bara sprayar på efter tvätt och spolar av med vatten.
Gör det varje år
Blir garanterat lika bra

-
Jag lackskyddar alltid alla mina bilar och får ofta frågan ” är det värt det?”
Absolut om du frågar mig men inte alls säkert för nån annan.
Jag gör det bara för att bilarna blir lättare att tvätta och blir blanka som fasen ( köper inga nya bilar så det behövs alltid poleras innan lackskyddet läggs på) men det är inga mirakel som sker:)
Du måste alltså fråga dig själv vad du värderar innan du själv svarar, ingen annan kan göra det åt dig.
Får väl slänga upp en bild på caben (8 år gammal) som på bilden är lackskyddad, nytvättad och torrtorkad på bilen, blir bra glans på rackaren:)
//Benke
Absolut om du frågar mig men inte alls säkert för nån annan.
Jag gör det bara för att bilarna blir lättare att tvätta och blir blanka som fasen ( köper inga nya bilar så det behövs alltid poleras innan lackskyddet läggs på) men det är inga mirakel som sker:)
Du måste alltså fråga dig själv vad du värderar innan du själv svarar, ingen annan kan göra det åt dig.
Får väl slänga upp en bild på caben (8 år gammal) som på bilden är lackskyddad, nytvättad och torrtorkad på bilen, blir bra glans på rackaren:)
//Benke

Jag har behandlat båda mina vita model 3 hos Wellkept, och tycker det är värt det. Det gäller keramisk behandling som fylls på varannat år och kostar ca 5000. Håller bra dessa 2 år.
Det mesta som fastnar i lacken lossnar lättare och bilen ser fräschare ut. Kanske inte tjänar några jättelika summor på snabbare och enklare tvättar men att bara behöva svänga in i GDS-hallen och på 10 minuter köra en enkel avfettningstvätt 3 ggr av 4 är rätt skönt. Som bonus har jag aldrig haft problem med en nästan otvättbar ppf på trösklarna under dörrarna
Det mesta som fastnar i lacken lossnar lättare och bilen ser fräschare ut. Kanske inte tjänar några jättelika summor på snabbare och enklare tvättar men att bara behöva svänga in i GDS-hallen och på 10 minuter köra en enkel avfettningstvätt 3 ggr av 4 är rätt skönt. Som bonus har jag aldrig haft problem med en nästan otvättbar ppf på trösklarna under dörrarna

2023 M3P vit/vit
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Denna behandlades för 3 år sedan. Den är avspolad(!) innan vi åkte till Norge på semester. Nu har vi kört ca 150 mil, och såhär ser den ut.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld