Sida 1 av 1

Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 15 jul 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Bland de 30 tävlande i årets upplaga av Swedish Electric Car Championship SECC fanns det för första gången i år även en eldriven lastbil.

SECC är en tävling från Ystad till Haparande där de tävlande ska köra de cirka 160 milen på kortast möjliga tid, utan att bryta mot några trafikregler. Vinnarna, som körde en Porsche Taycan kom i mål på 17:55 timmar.

För Scania 40R A4X2NB lastbilen tog det 23:38 timmar att åka sträckan. Fast den hade ju ett handikapp: lastbilar får inte åka snabbare än 90 km/h på motorväg. Däremot satte den ett distansrekord: lastbilen åkte på en laddning från Ystad hela vägen till Uppsala, 70 mil på en laddning! De anlände Uppsala med 8% laddning kvar.

Scania 40R har 624 kWh batterier (varav 468 kan användas netto) och tre permanentmagnet-motorer på sammanlagt 400 kW som via en 6-växlad automatlåda driver hjulen. Företaget anger 35 mil som räckvidd för lastbilen – nu kunde den åka dubbelt så långt i och med att den drog inget släp. Då drar den bara drygt 6 kWh per mil.

Tack vare ordinarie CCS laddkontakt kunde lastbilen ladda på vanliga snabbladdare, på samma sätt som de andra tävlande personbilarna. I Uppsala fanns snabbladdare som kunde leverera 350 kW så de kunde ladda batterierna nästan fulla på en timme. Scania 40R kan ladda med upp till 375 kW.

Senare, i Docksta gick det däremot långsammare då laddaren inte kunde leverera tillräcklig effekt.

Bild

Och tur att de inte hade någon släp med sig för då skulle de haft svårare att hitta lämplig laddplats. “För en längre och tyngre lastbil krävs det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten”, berättar initiativtagaren Richard Österlindh som normalt arbetar på Scania Democenter i Södertälje.

“Vi utsätter ständigt våra fordon för tuffa tester – det är en självklar del av vår utveckling. Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov”, sa en av förarna Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige.

Till nästa år hoppas de på bättre utbyggd laddinfrastruktur, anpassade för lastbilar och helst med speciella MCS laddare som ska klara uppemot 1 MW i laddeffekt.

Läs även: så skulle Teslas Semi lastbil klara Ystad-Haparanda (med last)



Source: https://teslaclubsweden.se/scanias-ella ... ansrekord/

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 15 jul 2025 23:07
av Sportbilsentusiasten
TiborBlomhall skrev: 15 jul 2025 08:00
624 kWh[/url] batterier (varav 468 kan användas netto)
Är det fel på någon siffra? 156kWh buffert...

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 09:42
av chaffis75
Sportbilsentusiasten skrev: 15 jul 2025 23:07
TiborBlomhall skrev: 15 jul 2025 08:00
624 kWh[/url] batterier (varav 468 kan användas netto)
Är det fel på någon siffra? 156kWh buffert...
Tänkte skriva detsamma, de är en enorm buffert om siffrorna i artikeln är rätt.

Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 12:23
av BrooklynS
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 15:34
av chaffis75
BrooklynS skrev: 16 jul 2025 12:23
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en väldigt stor kostnad på något som inte kan användas på länge. Men ja kanske så man gör. Men ja lite därav frågan, vore intressant att förstå hur man tänker i den branschen.

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 15:45
av tnjo
chaffis75 skrev: 16 jul 2025 15:34
BrooklynS skrev: 16 jul 2025 12:23
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en väldigt stor kostnad på något som inte kan användas på länge. Men ja kanske så man gör. Men ja lite därav frågan, vore intressant att förstå hur man tänker i den branschen.
En välanvänd lastbil får väl ihop en 60.000 mil på några år, och att veta att räckvidden alltid är samma är ju viktigt när man ska transportera saker på tid så det lönar sig nog

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 18:57
av chaffis75
tnjo skrev: 16 jul 2025 15:45
chaffis75 skrev: 16 jul 2025 15:34
BrooklynS skrev: 16 jul 2025 12:23
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en väldigt stor kostnad på något som inte kan användas på länge. Men ja kanske så man gör. Men ja lite därav frågan, vore intressant att förstå hur man tänker i den branschen.
En välanvänd lastbil får väl ihop en 60.000 mil på några år, och att veta att räckvidden alltid är samma är ju viktigt när man ska transportera saker på tid så det lönar sig nog
Förlåt men finns de någon som vet något? Ursäkta, inget illa menat men jag är inte intresserad av andras gissningar. Gissa kan jag göra själv och jag har dragit liknande slutsatser som alla andra som gissar.. men de vore intressant men lite hård fakta också och framförallt om de är rätt som de står i artikeln.

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 19:17
av backe
chaffis75 skrev: 16 jul 2025 18:57
tnjo skrev: 16 jul 2025 15:45
chaffis75 skrev: 16 jul 2025 15:34
BrooklynS skrev: 16 jul 2025 12:23
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en väldigt stor kostnad på något som inte kan användas på länge. Men ja kanske så man gör. Men ja lite därav frågan, vore intressant att förstå hur man tänker i den branschen.
En välanvänd lastbil får väl ihop en 60.000 mil på några år, och att veta att räckvidden alltid är samma är ju viktigt när man ska transportera saker på tid så det lönar sig nog
Förlåt men finns de någon som vet något? Ursäkta, inget illa menat men jag är inte intresserad av andras gissningar. Gissa kan jag göra själv och jag har dragit liknande slutsatser som alla andra som gissar.. men de vore intressant men lite hård fakta också och framförallt om de är rätt som de står i artikeln.
Googlade, jag vet inget personligen siffrorna stämmer med artikeln åtminstone.

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 16 jul 2025 19:28
av BrooklynS
chaffis75 skrev:
BrooklynS skrev: 16 jul 2025 12:23
Enorm buffert = ingen skillnad i räckvidd efter 60.000 mil…

Och alltid snabb laddning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Absolut men en väldigt stor kostnad på något som inte kan användas på länge. Men ja kanske så man gör. Men ja lite därav frågan, vore intressant att förstå hur man tänker i den branschen.
Ja jag tror för min del att planerbarheten är värd den extra kostnaden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 17 jul 2025 06:56
av Jerker
En buffert på 25% av bruttokapaciteten. Finns det några exempel på personbilar som har liknande storlek på bufferten om man slår ihop den i toppen och den i botten? Vill minnas att Mati pratade en hel del om den första Audi e-tron som hade stor buffert i toppen som gav den en rak laddkurva ända till slutet. Kanske nåt liknande man vill åstadkomma här?

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 18 jul 2025 13:37
av mikebike
Jerker skrev: 17 jul 2025 06:56
En buffert på 25% av bruttokapaciteten. Finns det några exempel på personbilar som har liknande storlek på bufferten om man slår ihop den i toppen och den i botten? Vill minnas att Mati pratade en hel del om den första Audi e-tron som hade stor buffert i toppen som gav den en rak laddkurva ända till slutet. Kanske nåt liknande man vill åstadkomma här?
Laddhybrider kan nog ha det...

Re: Scanias ellastbil satte distansrekord

Postat: 18 jul 2025 14:51
av AAKEE
Jerker skrev: 17 jul 2025 06:56
En buffert på 25% av bruttokapaciteten. Finns det några exempel på personbilar som har liknande storlek på bufferten om man slår ihop den i toppen och den i botten? Vill minnas att Mati pratade en hel del om den första Audi e-tron som hade stor buffert i toppen som gav den en rak laddkurva ända till slutet. Kanske nåt liknande man vill åstadkomma här?
Det finns plats och i viktsammanhang är det nog nästan försumbart så att utelämna en del i toppen av batteriet.