Första längre körningen

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

maangee

Första längre körningen

Inlägg av maangee »

Åkte på en liten roadtrip TR från Örebro - Saltsjöbaden som resulterade i 43 mil.

Bilen är en M3 LR (2025) och laddades till 97% innan avfärd.

Vägen till Saltsjöbaden består till stor del av av motorväg 120km/h. Ditresan var regnig men gick bra. Framme i Saltsjöbaden låg batterinivån på 53%.

Dagen efter åkte jag hem, batterinivån hade sjunkit till 48% iom sentrymode gissar jag. Ambitionen var att åka hem utan att behöva ladda.

Bilens navigation räknade ut att jag skulle ha 9% kvar väl hemma i Örebro, vilket också stämde bra. Hemresans väder var betydligt bättre, inget regn och ganska lite vind.

Hemma så har den totala förbrukningen varit 60kwh, 140,2 Wh/km.

Då jag är ny med elbil har jag ingen större koll på om bilen trots allt varit snål? Som sagt, mkt motorväg och det drar väl en extra gissar jag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Första längre körningen

Inlägg av Tellus »

Det låter som låg(normal) förbrukning!
Farten påverkar mycket
Testa ligg med farthållaren(ap) på max avstånd(7) bakom en lastbil. Då blir det runt 100Wh/km!
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
maangee

Inlägg av maangee »

Tellus skrev: 15 jul 2025 12:50
Farten påverkar mycket
Testa ligg med farthållaren(ap) på max avstånd(7) bakom en lastbil. Då blir det runt 100Wh/km!
Ja att nyttja lastbilens vinddrag är ju perfekt :) Men blir lite väl långsamt på motorvägen.

Intressant är att min LR enligt WLTP ska gå 70 mil, men i praktiken om jag ska använda min roadtrip som referens, är det ca 47 mil. Ganska långt ifrån egentligen. Då är det också sommar, vintern är väl sanningen runt 30-35 mil.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

WLTP är ju inte motorväg.
wltp.png
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
manneson

Inlägg av manneson »

maangee skrev: 15 jul 2025 13:10
Farten påverkar mycket
Ja att nyttja lastbilens vinddrag är ju perfekt :) Men blir lite väl långsamt på motorvägen.

Intressant är att min LR enligt WLTP ska gå 70 mil, men i praktiken om jag ska använda min roadtrip som referens, är det ca 47 mil. Ganska långt ifrån egentligen. Då är det också sommar, vintern är väl sanningen runt 30-35 mil.
WLTP är precis som för avgasbilar en siffra framtagen i labbtester.
Jag brukar räkna med ungefär hälften. Alternativt ca 2kwh/mil delat på batteristorleken.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

maangee skrev: 15 jul 2025 13:10
Farten påverkar mycket

Du använde 83% av batteriet för att åka 43 mil så batteriet skulle i praktiken räcka 51 mil. Men om du tar landsvägar istället för motorvägar, och åker t.ex från Örebro till Östersund, och håller hastighetsgränsen så ska du se att du kommer närmare 70 mil på en laddning.

Jag åker 30-35 mil med min 2022 standard range på vintern - med släp!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Trevlig skrev: 15 jul 2025 15:33
WLTP är ju inte motorväg.
Bild
Precis. Genomsnittshastigheten i WLTP är väl ca 46,5 km/h (Orkar inte dubbelkolla.). Kör man 120 km/h så drar bilen således mer. Och det gäller som nämnts ovan även för fossilförbrännare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3

@maangee:
Den glada nyheten är att du istället för en i uppsjön av SUVar och Crossovers valt en av de elbilar som har den absolut lägsta energiförbrukningen även i motorvägsfart. Och även på vintern. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Farten påverkar mycket
Jag hade i så fall varit ganska noga med att välja en lastbil med sådana där rejäla gummisjok bakom bakhjulen som går nästan ner till marken. Annars känns risken för stenskott som milt sagt överhängande…

Lite kul ändå… En del på forumet menar att Model 3 är den värsta stenskottsmagneten dom har haft. Om det beror på att folk ligger så pass nära framförvarande bil att förbrukningen påverkas postivt, så är det ju inte särskilt konstigt att man får en massa stenskott… Och 'extra kul' blir det ju om ett stenskott tar i framkant på Model 3's glastak…  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
maangee

Inlägg av maangee »

SwedishAdvocate skrev: 15 jul 2025 22:49
Farten påverkar mycket
Jag hade i så fall varit ganska noga med att välja en lastbil med sådana där rejäla gummisjok bakom bakhjulen som går nästan ner till marken. Annars känns risken för stenskott som milt sagt överhängande…

Lite kul ändå… En del på forumet menar att Model 3 är den värsta stenskottsmagneten dom har haft. Om det beror på att folk ligger så pass nära framförvarande bil att förbrukningen påverkas postivt, så är det ju inte särskilt konstigt att man får en massa stenskott… Och 'extra kul' blir det ju om ett stenskott tar i framkant på Model 3's glastak…  ;)
Håller i regel 3 sek till fordonen framför, har dock redan fått små stenskott. Har köpt stift och lagar så fort jag ser ett nytt.

Angående framkanten på taket, det första jag gjorde var att lägga i ett skyddsgummi där.
Skriv svar