Sida 1 av 4

Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 09:55
av jans
Plötsligt händer det. Mystiskt felmeddelande, typ "Batteriet har begransad laddkapacitet" eller liknande, hade tappat 20% över natten, paniken är på lur, kör till närmsta SC, bilen laddar 5%, vägrar gå över 22%. Mot Segeltorp, "Ja du behöver byta högvoltsbatteriet, det har vi sett i loggarna" .... Får kostnadsförslag 300K

Jag som hade tänkt att köra min gamla Tessla ytterliggare 10 år....

Verkar ju ekonomiskt vansinnigt att laga, men det tar emot att bara släppa den, fri SC osv.
Erbjuden 85k i inbyte...

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:07
av Jerker
Det kan vara så att det går att laga genom att byta ut vissa celler, moduler eller att det kommit in fukt och skadat kretskort etc. Det finns vissa verkstäder som kan detta. Kan tyvärr inte länka men det kan kanske andra?

Vet att jag följde en tråd i nån Teslagrupp på FB där en beskrev hur han själv hade lagat batteriet. Då var det ett kretskort i en modul som lagt av och förhindrade att resten av batteriet laddades. Kostnaden i pengar var under 5000:- och resten eget arbete, som jag har för mig hanns med under en helg.

Så det behöver inte kosta flera hundra tusen, man kan [iaf i vissa fall] klara sig undan mycket billigare.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:15
av jans
Nån som vet en verkstad som jobbar med detta? Grufmans säger att de inte lyckats laga något.

Tänk vad fel vi hade? viewtopic.php?t=977&start=40

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:21
av AAKEE
jans skrev: 22 jul 2025 10:15
Nån som vet en verkstad som jobbar med detta? Grufmans säger att de inte lyckats laga något.

Tänk vad fel vi hade? viewtopic.php?t=977&start=40
EV repair är ett av ställena. Har fått sämre betyg i en elmotorreparation här för ~ en vecka sedan.

Det finns folk som fixat batteriet själv också.

Ibland är det små fel som behöver fixas. Batteriet behöver vid de tillfällena ändå öppnas men det är ibland lösa kablar eller trasiga kretskort som behöver bytas, så att batteriet eg är helt på det hela taget.

Vet du av någon med Scan my Tesla så kan man eventuellt få lite ledning av den informationen man får ut där.

Det finns en tråd som Rickard-något startat där han fixat några batterier.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:24
av krabbanidag
En Tesla är en konsumtionsvara och bör ha en avskrivningstid på 8-10 år. Kör man mycket och batterigarantin förbrukas snabbare än så, ja då kanske avskrivningstiden ska sättas på ännu färre år.

Rimligt att utgå från att bilen är värd kring 0 - 100 000kr efter 8-10 år. Just p ga scenariot du nämner.

Jag hade tagit 85’ i inbyte eller försökt sälja på Blocket för 100 000.

Med tanke på att ny Tesla kostar mellan 500 000 - 1 500 000kr, och att de praktiskt taget bör anses värdelösa efter 10 år eller ca 20 - 25 000 mil beroende på modell - så blir det rätt dyra fordon.

Man ska nog anta 30-60kr i värdetapp per körd mil under bilens livscykel beroende på Teslamodell.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:41
av Gustafsson
Läste nyligen att någon fått tag i fungerande beg batteri i Norge till en betydligt lägre kostnad.
Det finns en firma i kroatien(!) som är bra på att fixa batterier till Teslor, men det finns säkert fler. Vet inte vad frakt av en bil kan kosta, men det kan vara värt att undersöka om man är fäst vid sin bil.
Orsaken till haveri variera som skrivits, vatten, kretskort, battericeller som blivit resistiva etc.
Även ett dåligt batteri har sannolikt ett rätt stort värde då nästan alla celler nog fungerar, så länge man inte låter batteriet tappa all spänning, så att sälja bilen kan vara möjligt tänker jag. Celler till hemmabatterier, elbilsbyggen och liknande är ju rätt dyra. Även motor och rätt mycket delar är ju värdefulla.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:45
av krabbanidag
Gustafsson skrev: 22 jul 2025 10:41
Läste nyligen att någon fått tag i fungerande beg batteri i Norge till en betydligt lägre kostnad.
Det finns en firma i kroatien(!) som är bra på att fixa batterier till Teslor, men det finns säkert fler. Vet inte vad frakt av en bil kan kosta, men det kan vara värt att undersöka om man är fäst vid sin bil.
Orsaken till haveri variera som skrivits, vatten, kretskort, battericeller som blivit resistiva etc.
Även ett dåligt batteri har sannolikt ett rätt stort värde då nästan alla celler nog fungerar, så länge man inte låter batteriet tappa all spänning, så att sälja bilen kan vara möjligt tänker jag. Celler till hemmabatterier, elbilsbyggen och liknande är ju rätt dyra. Även motor och rätt mycket delar är ju värdefulla.

Tycker också man ska ta lite ansvar i det man rekommenderar till människor i sådana här situationer. Ibland kan det kosta mer än det smakar.

Med lite tur kanske du kan laga batteriet för 60 000. Eller 80 000. Eller bara 100 000.
Men du kommer inte ifrån faktumet att du har ett 11 år gammalt batteri som du bildligt talat lappat ihop med silvertejp.

Garantier vid nästa haveri?

På så sätt är det mycket snällare alternativet att bara uppgradera. Ta dina 85k, lägg till lite pengar, köp en nyare bil på finans och njut.

Om vi antar att du köpt bilen 2014 för säg 900K och haft bilen i 11 år så har den kostat dig ca 6200 i värdeminskning per månad om du får 85K nu.

Det är helt ok!

Hoppas bara du nyttjat och kört den så mkt det bara gått.
Jag hade begravt bilen pga risken att den bara fortsätter vara ett pengaslukande hål.

Men jag säger bara vad jag hade gjort.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:48
av Gustafsson
Ansvaret gäller alla förstås, inte bara mig. Att undersöka optionerna är ett bra första steg tycker jag.
Här är vad en enkel googling ger.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:49
av tor-ake
I Norge kan det finnas större möjligheter att reparera eftersom där finns mycket begagnade delar och även verkstäder, tänker på bl.a. elbilmek.no

Köp en annan bil att köra med så länge. Misstänker att man kan behöva vänta ett tag.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 10:51
av krabbanidag
Gustafsson skrev: 22 jul 2025 10:48
Ansvaret gäller alla förstås, inte bara mig. Att undersöka optionerna är ett bra första steg tycker jag.
Här är vad en enkel googling ger.
Så är det, vad hade du gjort själv om du hade en S från 2014? Har du tid att frakta bilen till Kroatien för en reparation som _kanske_ funkar? €1000 lär det inte kosta utan snarare €5-10 000 om man ska vara realistisk. Sannolikheten för nytt batteriras kommande året trots reparation? Min gissning är: hög sannolikhet.

Alternativet står sällan mellan att reparera eller byta ut batteriet. Jag vill lägga till ett tredje alternativ: sälj den för det du får och köp annan bil.

Det är vad jag hade gjort.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 11:05
av Gustafsson
Det beror på!
Har bilen gratis laddning och man kör mycket t.ex. och den är välskött f.ö. kan ju dessa bilar gå väldigt länge till. Men för de flesta kan nog säljalternativet vara bäst.
Men att ta reda på var felet sitter är nog något jag skulle göra. Den kroatiska firman tog nyligen emot en Tesla från Italien läste jag. Kolla deras hemsida, ev-clinic. Totalkostnaden gissar jag ligger på 50-100 tkr. Vet inte om skrotar kan vara intresserade av att köpa. Vimmerby hade en rätt väl utvecklad beg verksamhet för Tesla för några år sedan t.ex.
Den blir nog inte värd 0 kr i första taget

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 11:24
av AAKEE
Denna tråd kan vara intressant i sammanhanget.
Teslas prissättning är oftast för ett beg renoverat batteri…

Med mindre fel om det är så kan det gå att fixa till en betydligt lägre kostnad.
viewtopic.php?t=34002

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 12:57
av deddly
Vänta nu... sälj inte bilen tills du vet vad felet är!
Har du en felkod? Där är där man ska börja.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 16:58
av Tellus
Nöjda kunder. Tesla bjorn besöker dom ibland.

https://www.google.com/search?sca_esv=3 ... t%2Fm4%2F3

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 18:14
av Lurkern
Tar Tesla 300k för att byta batteri i en 85D men 100k för att byta i en Y (annan tråd).

Låter som väl stor skillnad.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 20:21
av AAKEE
Lurkern skrev: 22 jul 2025 18:14
Tar Tesla 300k för att byta batteri i en 85D men 100k för att byta i en Y (annan tråd).

Låter som väl stor skillnad.
Batteribyte i en 3/Y LR/P ligger nog på 150K för ett renoverat.

S/X av den äldre sorten är mycket mer avancerade/komplicerade så säkerligen mycket dyrare för Tesla med.

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 20:30
av Bjelke
Han som köpte min första, som också är en 2014, fick typ samma (kanske något
lägre pris från Tesla, men ändå extremt dyrt) och han lämnade in den någonstans
i södra Sverige och dom fick ihop den för lite över 50 tusen om jag minns rätt,
och först tänkte han sälja den när den var OK igen men han behöll den och har
kört en hel del mil efter det iaf :)

Re: Batteriet slut...

Postat: 22 jul 2025 23:58
av SwedishAdvocate
Bjelke skrev: 22 jul 2025 20:30
Han som köpte min första, som också är en 2014, fick typ samma (kanske något
lägre pris från Tesla, men ändå extremt dyrt) och han lämnade in den någonstans
i södra Sverige och dom fick ihop den för lite över 50 tusen om jag minns rätt,
och först tänkte han sälja den när den var OK igen men han behöll den och har
kört en hel del mil efter det iaf :)
Finns det något annat ställe i södra Sverige än EV Repair?…

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 00:01
av SwedishAdvocate
Tellus skrev: 22 jul 2025 16:58
Nöjda kunder. Tesla bjorn besöker dom ibland.

https://www.google.com/search?sca_esv=3 ... t%2Fm4%2F3
@Jans:
Om Elbilmek i Norge kan göra samma grej som firman i Kroatien så känns väl det spontant som ett rimligare alternativ… Men jag är bara lekman på det här, och reparation i Kroatien kanske blir billigare – vad vet jag…

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 00:10
av Bjelke
SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2025 23:58
Bjelke skrev: 22 jul 2025 20:30
Han som köpte min första, som också är en 2014, fick typ samma (kanske något
lägre pris från Tesla, men ändå extremt dyrt) och han lämnade in den någonstans
i södra Sverige och dom fick ihop den för lite över 50 tusen om jag minns rätt,
och först tänkte han sälja den när den var OK igen men han behöll den och har
kört en hel del mil efter det iaf :)
Finns det något annat ställe i södra Sverige än EV Repair?…
Tror inte det, men jag är inte helt säker.

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 07:42
av jans
I går hade de dragit tillbaka inbytespriset, har jag muntligen meddelats. Det skulle ha varit baserat på ett fungerande batteri, trots att jag anmält i appen att det inte fungerade och i det ögonblicket redan fått ett prisförslag på batteribyte från Service.

... Och i går kväll drog de tillbaka kostnadsförslaget.

Väntar med spänning.

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 07:47
av Richardk
AAKEE skrev: 22 jul 2025 11:24
Denna tråd kan vara intressant i sammanhanget.
Teslas prissättning är oftast för ett beg renoverat batteri…

Med mindre fel om det är så kan det gå att fixa till en betydligt lägre kostnad.
viewtopic.php?t=34002
Tråkigt att batteriet gått sönder. Jag fixade batteriet i länken ovan. Det fungerar fortfarande, ca 4000 mil och 1,5 år efter reparationen. Ganska mycket jobb men om man reparerar HV batterier ofta så går det betydligt snabbare. Jag hade nog testat att sätta ut en annons på blocket. (Själv har jag för mycket att göra nu för att fixa/köpa)
Tror lätt du kan få minst 85 på blocket.

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 08:06
av dstr
Hur ser kostnadsförslaget ut? Reservdelen är inte så dyr och med rätt verktyg så byter man batteriet på ett par timmar.

https://epc.tesla.com/sv-SE/catalogs/ef ... 5ceb7d955c

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 08:19
av Gustafsson
Apropå den kroatiska firman (vilka har filial i Berlin) så finns en del intressant att läsa på deras hemsida, såsom deras erfarenheter från många bilmärken. De har jobbat en del och publicerar data om batteri/motorbyte och kostnad/märke/typ av bil.

T.ex.

https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate ... omparison/

PS
I mitt inlägg tidigare inser jag att man kan få intrycket att jag rekommenderar att man bör skeppa sin bil till Zagreb ASAP, men så var inte avsikten, bara ett exempel för att visa att det finns företag som har hög kompetens på reparationer av EV.
DS

Re: Batteriet slut...

Postat: 23 jul 2025 09:45
av Sportbilsentusiasten
jans skrev: 23 jul 2025 07:42
I går hade de dragit tillbaka inbytespriset, har jag muntligen meddelats. Det skulle ha varit baserat på ett fungerande batteri, trots att jag anmält i appen att det inte fungerade och i det ögonblicket redan fått ett prisförslag på batteribyte från Service.

... Och i går kväll drog de tillbaka kostnadsförslaget.

Väntar med spänning.
Vilken rysare, lider med dig.
Lycka Till !!