Sida 1 av 2
Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 11:21
av Jerker
En annan börjar ju bli en gammal man (60+) och har kört många olika bilar under åren. Under hela bilens utveckling har ju bilkörandet/ägandet förenklats och det fortgår fortfarande sen de första fungerande ångbilarna i slutet av 1700-talet. Bara under den tid jag själv har upplevt som bilägare (de senaste c:a 40 åren - "modern tid"(?)) så har det hänt massor som jag upplevt som förenklingar och förbättringar som idag mer eller mindre blivit standard men som förr bara fanns i dyrare bilar eller inte alls. Tänkte att vi kunde lista sådant och jag börjar här med vad som just nu kommer upp i mitt sinne. Inga av mina första bilar, tillverkade på 70-talet, hade något av nedanstående:
*AC
*Elektriska fönsterhissar
*Centrallås
*Värmesitsar
*Elektriskt uppvärma rutor
*Automatchoke
*Automatisk växellåda
*Automatiskt helljus
*Intervalltorkare
*Automatiska torkare
*Styrservo
*ABS-bromsar
*Backkamera
*Krockkuddar
*Rullbälten
*Halogenlampor
Sen finns det hela paketet av säkerhetssystem som väl inte finns i alla bilar i idag men som bit för bit lagstiftas in i bilarna. Hur mycket av det måste finnas i nya bilar som säljs i EU idag? Där är jag inte uppdaterad.
Min allra första bil var en blå Simca 1100 från 1972 och nästa bil var en Volvo 142 från 1971. Sen blev det en Volvo 245 från 1984 och den hade väl iaf elektriskt uppvärmd bakruta och styrservo, men inte automatchoke. Troligen uppvärmda säten fram också. Men den hade en lyx och det var en 5:e växel som man lade i med en liten strömbrytare på växelspaken och man behövde inte trampa ur!

Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 13:55
av tesla newbie
Kul tråd. Kan väl fylla på med lite:
- Biltelefon (tidigare fast monterad nu via BT)
- Adaptiv farthållare
- Navigationsystem
- Easy entry
- Stols och spegelminne
- Backkamera/360 kamera
- Keyless upplåsning och start
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 18:37
av Gustafsson
Matrisljus
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 19:48
av jonasl
Inte ens min första bil, en 900GL från -84, hade nästan något av det du listar. Den hade intervalltorkare, rullbälten och halogenlampor men inget annat vad jag kan komma ihåg. Den hade den fantastiska ljusgula färgen som har nästan exakt samma färg som vägdamm. Perfekt!
Dragkrok hade den med.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 19:56
av tor-ake
* Larm - brukade behövas en dyr eftermontering, minns ni "cargard" med en blinkande röd lysdiod?
* Yttertempmätare - brukade man köpa på OK eller från postorderkatalog om man inte bodde i en storstad.
Min första bil, en Volvo 244 -76 eftermonterade jag både larm och farthållare i, och monteringsanvisningen kom i form av ett VHS-band!

Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 21:41
av spacecoin
"Vissa kallar det lyx, Jag kallar det Mazda standard." - slogan från 80-talet.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 21:46
av Elbilisten
Värme i sidospeglar.
Trötthetsvarnare.
Däcktrycksövervakning.
Dimljus.
Elektrisk handbroms.
Eldriven spolarpump.
Varningsblinkers (Jag tror det kom på 1960-talet. Blinkers och bromsljus tidigare.)
Sidospeglar med justering inifrån, de första manuellt, senare med elmotorer. Och nu även automagisk infällning vid parkering.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 22:48
av Gustafsson
Geo -minne för luftfjädringens höjd.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 23:46
av Jerker
Tack för bidragen! Men vissa är verkligen inte standard i bilar idag, t.ex. geolocation på höjning av luftfjädrar. 360° kamera är det inte heller, och några andra av förslagen.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 24 jul 2025 23:54
av Jerker
Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 25 jul 2025 02:12
av mikaELbil
Jerker skrev: ↑24 jul 2025 23:54
Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!
Renault_R4_BW_2016-07-17_13-45-32.jpg
IMG_20250724_234923.jpg
På tal om saknade saker på nya bilar:
Ventilationsrutan fram, som syns på den gröna Jaguar MKII:an. Visst var det den vägen buset tog sig in i bilen, men JAG saknar den. Min första bil som var en Austin Mini 850 hade till och med skjutrutor fram, stol som inte gick att ändra ryggstödet på. Påminner om dagens Teslor - Instrumenten i mitten. Hastighetsmätare och tankmätare.

Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 25 jul 2025 08:41
av Gustafsson
Jerker skrev: ↑24 jul 2025 23:46
Tack för bidragen! Men vissa är verkligen inte standard i bilar idag, t.ex. geolocation på höjning av luftfjädrar. 360° kamera är det inte heller, och några andra av förslagen.
Sorry, det är standard på min… Jämförde med mina tidigare bilar, ingen koll alls på vad som är standard i andra bilar..
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 25 jul 2025 08:52
av Dinsdale
Fjärrkontroll med låsknapp var ganska lyxigt när det kom. Slippa låsa upp med nyckeln.
Antisladd, långt senare. Har nog gjort mycket nytta.
Men vilken förbättring var den mest bekväma då? Jag tycker nog servostyrning.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 25 jul 2025 09:00
av Airlift
Saker som är ”lyx” idag som jag inte vill ha;
Hastighetsvarning, avståndsberoende farthållare, nödbroms vid parkering, auto-start-stopp…
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 26 jul 2025 16:39
av repulsiv
Jerker skrev: ↑24 jul 2025 23:54
Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!
Fanns mycket längre än så, citroen hade det in på 80-talet, vet inte om det var tillval dock, men jag har sett det på 80-talsbilar från citroen, tror det var en 85'a eller nåt.
Vad jag förstår var anledningen att man slutade att folk så sällan använde det så koplingen som ska koppla loss veven vid start rostade och veven då stod och snurrade med motorn när den startade och folk slog av sej fingrarna på dom.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 26 jul 2025 16:46
av manneson
Idag är det en lyx att slippa alla moderniteter.
Själv är jag gärna utan fartvarnare, vingelvarnare, dödavinkelvarnare, nödbromsassistans, aktiva bälten etc. Kort sagt allt som blinkar och piper eller drar i ratten/bälte etc.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 26 jul 2025 17:30
av +46
Jag hade en Ford Mercury Cougar XR 7 390 GT från 1968. Den hade ”all lyx” + lite extra ovanligheter såsom tiltratt” för enkel av- och påstigning. Dolda vacuumstyrda ljus infällda i framgrillen. Elektrisk radioantenn, mm.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 26 jul 2025 17:42
av BrooklynS
jonasl skrev:Inte ens min första bil, en 900GL från -84, hade nästan något av det du listar. Den hade intervalltorkare, rullbälten och halogenlampor men inget annat vad jag kan komma ihåg. Den hade den fantastiska ljusgula färgen som har nästan exakt samma färg som vägdamm. Perfekt!
Dragkrok hade den med.
Som alla Saab efter 1972 hade den elvärme i förarstolen, strålkastartorkare, sidokrockskydd och krocksäkra stötfångare som klarade småkrockar upp till 9(?) km/h utan att skadas. Dessutom sidobackljus, innerbelysning som tänds med knapp vid startnyckeln och baksäte av DUX-resår.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 27 jul 2025 16:15
av Airlift
manneson skrev: ↑26 jul 2025 16:46
Idag är det en lyx att slippa alla moderniteter.
Själv är jag gärna utan fartvarnare, vingelvarnare, dödavinkelvarnare, nödbromsassistans, aktiva bälten etc. Kort sagt allt som blinkar och piper eller drar i ratten/bälte etc.
Och inte att förglömma, pekskärm! Rent förkastligt dålig ”lyx”.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 27 jul 2025 17:22
av Jerker
repulsiv skrev: ↑26 jul 2025 16:39
Jerker skrev: ↑24 jul 2025 23:54
Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!
Fanns mycket längre än så, citroen hade det in på 80-talet, vet inte om det var tillval dock, men jag har sett det på 80-talsbilar från citroen, tror det var en 85'a eller nåt.
Vad jag förstår var anledningen att man slutade att folk så sällan använde det så koplingen som ska koppla loss veven vid start rostade och veven då stod och snurrade med motorn när den startade och folk slog av sej fingrarna på dom.
Den första versionen av T-Forden hade en egenhet. Den var man tvungen att veva igång men den hade inget friläge. Däremot hade den tydligen differential, för när man skulle starta den så var man tvungen att lyfta upp ena bakhjulet så det svävade fritt i luften. Sen kunde man veva igång motorn och sätta sig i bilen och fick ha hjälp med att knuffa ned den från det som höll hjulet uppe och sen kunde man köra iväg. I mina öron en bil omöjlig att marknadsföra och svårt att tro att det var så, men detta såg jag i en amerikansk dokumentär, så nån tidig version måste väl ha varit sådan.

Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 27 jul 2025 17:54
av tor-ake
Jerker skrev: ↑27 jul 2025 17:22
repulsiv skrev: ↑26 jul 2025 16:39
Vad jag förstår var anledningen att man slutade att folk så sällan använde det så koplingen som ska koppla loss veven vid start rostade och veven då stod och snurrade med motorn när den startade och folk slog av sej fingrarna på dom.
Den första versionen av T-Forden hade en egenhet. Den var man tvungen att veva igång men den hade inget friläge. Däremot hade den tydligen differential, för när man skulle starta den så var man tvungen att lyfta upp ena bakhjulet så det svävade fritt i luften. Sen kunde man veva igång motorn och sätta sig i bilen och fick ha hjälp med att knuffa ned den från det som höll hjulet uppe och sen kunde man köra iväg. I mina öron en bil omöjlig att marknadsföra och svårt att tro att det var så, men detta såg jag i en amerikansk dokumentär, så nån tidig version måste väl ha varit sådan.
Transmissionen hade en pedal som när den var nedtryckt aktiverade 1:ans växel i en planetlåda, och när pedalen var helt uppsläppt aktiverades tvåans växel. Friläget låg i mitten, med pedalen halvt nedtryckt. Genom att dra åt den handbromsspaken men inte helt i botten, kunde man få pedalen att fastna på mitten, då blev det friläge så man kunde veva igång bilen. T-forden hade ett lite märkligt pedalarrangemang, tre pedaler - en för att bromsa, en för att backa och en som enligt ovan växlade mellan ettan och tvåan.
Märkligt, med dagens tycke, men då fanns det ju ingen riktig standard. En planka under bakaxeln behövdes bara om man hade något vaj på parkeringsbromsspaken.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 27 jul 2025 18:29
av holden
Åkte i min ungdom med i en Cadillac Eldorado som jag tror var årsmodell 1970, den hade en knapp på instumentbrädan som när man tryckte på den levererade en färdigtänd cigarett som dök upp ur en lucka. Det kallar jag lyx. Inte så pk längre.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 27 jul 2025 18:44
av SwedishAdvocate
holden skrev: ↑27 jul 2025 18:29
Åkte i min ungdom med i en Cadillac Eldorado som jag tror var årsmodell 1970, den hade en knapp på instumentbrädan som när man tryckte på den levererade en färdigtänd cigarett som dök upp ur en lucka. Det kallar jag lyx. Inte så pk längre.
Pk och pk…
Det finns ju en anledning till att det inte är så många i 50-60-årsåldern som röker längre. Och det har ju inte
bara med politik och 'korrekthet' att göra…
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 28 jul 2025 09:25
av tor-ake
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
Re: Lyx i bilar förr - standard idag
Postat: 28 jul 2025 10:12
av Gustafsson
tor-ake skrev: ↑28 jul 2025 09:25
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
glassmaskin.png
Ingår överdrag till klädseln?