Sida 1 av 1

Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 14:24
av HenrikM3LRAWD
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 15:36
av spacecoin
HenrikM3LRAWD skrev: 24 jul 2025 14:24
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Hej!
Tesla har inga automatiska filbyten utanför nordamerika. Man byter fil med EAP genom att ha AP på och "dutta" på växelspaken åt det håll som du vill att bilen ska byta fil.


Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 16:00
av TeslaPF
HenrikM3LRAWD skrev: 24 jul 2025 14:24
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Navigerar du till platsen du ska till? Det måste du göra. Välj en plats i navigationen, i rutan där det står ditt mål finns en liten knapp som blir blå när du trycker på den. Då blir dom två linjerna vid sidan av vägen, en grövre linje i mitten på körfältet framför bilen. Därefter kommer det upp ”förslag” när du kan göra omkörningen, som du startar genom att blinka. Samma sak när du ska tillbaka högra filen. :)

Hoppas jag var tillräckligt otydlig 😅

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 20:07
av HenrikM3LRAWD
spacecoin skrev: 24 jul 2025 15:36
HenrikM3LRAWD skrev: 24 jul 2025 14:24
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Hej!
Tesla har inga automatiska filbyten utanför nordamerika. Man byter fil med EAP genom att ha AP på och "dutta" på växelspaken åt det håll som du vill att bilen ska byta fil.

OK. Det besvarar en del av frågan. Haken är att "duttandet" inte fungerar. :)

Tycker jag har gjort alla rätta inställningar jag borde göra, men den byter inte fil när jag blinkar oavsett.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 20:16
av HenrikM3LRAWD
TeslaPF skrev: 24 jul 2025 16:00

Navigerar du till platsen du ska till? Det måste du göra. Välj en plats i navigationen, i rutan där det står ditt mål finns en liten knapp som blir blå när du trycker på den. Då blir dom två linjerna vid sidan av vägen, en grövre linje i mitten på körfältet framför bilen. Därefter kommer det upp ”förslag” när du kan göra omkörningen, som du startar genom att blinka. Samma sak när du ska tillbaka högra filen. :)

Hoppas jag var tillräckligt otydlig 😅
Det var väl tillräckligt (o)tydligt. :D

Jag navigerar självfallet till en destination. Den där blå knappen vid målet har jag nog missat, eller så dyker den inte upp. De grova blå linjerna finns där, men jag får inga alls förslag om filbyte och ingen reaktion när jag blinkar. Ska göra ett nytt tappert försök imorgon och se om jag blir klok på det. Det är mest att allt annat trillar intuitivt på plats efter några veckor, men just detta får jag inte ihop. :(

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 21:15
av frippan
Du behöver inte navigera någonstans. Du ser en ikon med gröna linjer till vilken fil du kan byta till.
Detta fungerar bara på vägar med mitträcke att byta fil.
När du skall byta så börjar du bara blinka och håller i ratten så skall den byta. Bifogar en bild på hur det ser ut

Bild

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 21:39
av spacecoin
frippan skrev: 24 jul 2025 21:15
Du behöver inte navigera någonstans. Du ser en ikon med gröna linjer till vilken fil du kan byta till.
Detta fungerar bara på vägar med mitträcke att byta fil.
När du skall byta så börjar du bara blinka och håller i ratten så skall den byta. Bifogar en bild på hur det ser ut

Bild
Precis. Nedersta ikonen är den som ska synas. NoA har inget med filbyten att göra i EU.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:07
av TeslaPF
Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)
IMG_2139.jpeg
IMG_2140.jpeg
IMG_2141.jpeg

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:09
av Teslaaa
HenrikM3LRAWD skrev: 24 jul 2025 14:24
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Bilen vill ha en litet ryck av ratten för att bekräfta filbytet när man blinkar, men det har du nog koll på?

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:15
av TeslaPF
Behövs inget ryck när man får upp förslaget för ett filbyte. Räcker med att använda körriktningsvisaren. :)

Jag inser att frågeställaren har en model 3 -22. Vår är en MY24, skiljer det kanske mellan hw3 och hw4…? I så fall ber jag ursäkt för jag rört till det!

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:18
av spacecoin
TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:07
Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)
NoA och "automatiskt" filbyte med blinkers har inget att göra med varandra förutom att du måste göra filbyte för att följa instruktionerna biler ger dig. Det går fint att använda filbytesfiunktionen utan NoA.

Jag tycker det är skit-irriterande att bilen ska "köra mig" så jag stängde av det direkt när den inte ens kan byta fil själv.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:19
av spacecoin
TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:15
Behövs inget ryck när man får upp förslaget för ett filbyte. Räcker med att använda körriktningsvisaren. :)

Jag inser att frågeställaren har en model 3 -22. Vår är en MY24, skiljer det kanske mellan hw3 och hw4…? I så fall ber jag ursäkt för jag rört till det!
Nej, inga ryck behövs.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 24 jul 2025 22:30
av TeslaPF
spacecoin skrev: 24 jul 2025 22:18
TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:07
Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)
NoA och "automatiskt" filbyte med blinkers har inget att göra med varandra förutom att du måste göra filbyte för att följa instruktionerna biler ger dig. Det går fint att använda filbytesfiunktionen utan NoA.

Jag tycker det är skit-irriterande att bilen ska "köra mig" så jag stängde av det direkt när den inte ens kan byta fil själv.
Jaha! Jag har kört rätt långa sträckor i år och använder funktionen hela tiden. Tycker den fungerar riktigt bra, är supernöjd verkligen!

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 25 jul 2025 14:17
av HenrikM3LRAWD
TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:07
Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)

IMG_2139.jpeg

IMG_2140.jpeg

IMG_2141.jpeg
Aha. Jag har inte slagit på "Aktivera i början av varje resa", utan bara filbyten på medel. Ska testa och se vilken effekt det får. Blev ingen motorvägskörning idag.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 26 jul 2025 23:53
av HenrikM3LRAWD
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 27 jul 2025 09:47
av spacecoin
HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Bra att du fick ordning på det!

Som jag skrev tidigare så är "blinka lätt" = byt fil och det har inget att göra med Navigate med Autopilot (NoA) som du slog på "Aktivera i början av varje resa". NoA är "förslag" på hur man ska byta fil för att komma fram.

Man kan använda "blinka lätt" utan NoA om man önskar.

När det gäller "vrid på ratten" så har jag inte det problemet. Bilen vill veta att man har händerna på ratten så man behöver ge "lagom motstånd". Prova med att vila handen lätt på ratten med stöd av knäet t ex och låt ratten glida i handen.

Det tar lite tid att vänja sig, men det behövs inga "ryck" eller "vrid" i samband med filbyten.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 02 aug 2025 14:54
av oceanen
HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.
Har du "råkat" täcka för kameran inne i bilen? I så fall kommer den be dig dra i ratten med ganska korta intervaller. Om den kameran har bra sikt och det är typ dagsljus behöver du inte dra/hålla mot i ratten.

När det är mörkt kan man också behöva dra i ratten regelbundet, annars räcker det ofta att hålla en hand på ratten, men kan vara lite kinkigt beroende på vart du håller handen.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 02 aug 2025 15:22
av SIR N
spacecoin skrev: 27 jul 2025 09:47
HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Bra att du fick ordning på det!

Som jag skrev tidigare så är "blinka lätt" = byt fil och det har inget att göra med Navigate med Autopilot (NoA) som du slog på "Aktivera i början av varje resa". NoA är "förslag" på hur man ska byta fil för att komma fram.

Man kan använda "blinka lätt" utan NoA om man önskar.

När det gäller "vrid på ratten" så har jag inte det problemet. Bilen vill veta att man har händerna på ratten så man behöver ge "lagom motstånd". Prova med att vila handen lätt på ratten med stöd av knäet t ex och låt ratten glida i handen.

Det tar lite tid att vänja sig, men det behövs inga "ryck" eller "vrid" i samband med filbyten.
"Blinka lätt" räcker inte. Du måste dra blinkersspaken förbi motståndet, läge 2 eller vad vi ska kalla det, för att initiera filbytet. Sen dra lätt i ratten för att konfirmera tills bilen börjar filbytet.

Vad gäller att den vill att man ska hålla i ratten vid AP så brukar jag vila höger armbåge på mittkonsolen och höger hand håller i ratten ca kl 4 och sen bara låta handen/underamens tyngd dra ratten neråt. Sen solglasögon på 8-) för att den inte ska klaga när man kollar backspegeln/skärmen/vad som pågår i baksätet/fipplar med mobilen en längre stund.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 02 aug 2025 15:49
av spacecoin
SIR N skrev: 02 aug 2025 15:22
spacecoin skrev: 27 jul 2025 09:47
HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Bra att du fick ordning på det!

Som jag skrev tidigare så är "blinka lätt" = byt fil och det har inget att göra med Navigate med Autopilot (NoA) som du slog på "Aktivera i början av varje resa". NoA är "förslag" på hur man ska byta fil för att komma fram.

Man kan använda "blinka lätt" utan NoA om man önskar.

När det gäller "vrid på ratten" så har jag inte det problemet. Bilen vill veta att man har händerna på ratten så man behöver ge "lagom motstånd". Prova med att vila handen lätt på ratten med stöd av knäet t ex och låt ratten glida i handen.

Det tar lite tid att vänja sig, men det behövs inga "ryck" eller "vrid" i samband med filbyten.
"Blinka lätt" räcker inte. Du måste dra blinkersspaken förbi motståndet, läge 2 eller vad vi ska kalla det, för att initiera filbytet. Sen dra lätt i ratten för att konfirmera tills bilen börjar filbytet.

Vad gäller att den vill att man ska hålla i ratten vid AP så brukar jag vila höger armbåge på mittkonsolen och höger hand håller i ratten ca kl 4 och sen bara låta handen/underamens tyngd dra ratten neråt. Sen solglasögon på 8-) för att den inte ska klaga när man kollar backspegeln/skärmen/vad som pågår i baksätet/fipplar med mobilen en längre stund.
Det kanske är olika på olika bilar? Om det finna torque på ratten med t ex ett knä eller hand så räcker det med en dutt för mig (model x raven). De bilarna har ingen intern kamera heller.

Re: Fel med autopilloten?

Postat: 03 aug 2025 10:46
av Earplugged
SIR N skrev: 02 aug 2025 15:22
spacecoin skrev: 27 jul 2025 09:47
HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Bra att du fick ordning på det!

Som jag skrev tidigare så är "blinka lätt" = byt fil och det har inget att göra med Navigate med Autopilot (NoA) som du slog på "Aktivera i början av varje resa". NoA är "förslag" på hur man ska byta fil för att komma fram.

Man kan använda "blinka lätt" utan NoA om man önskar.

När det gäller "vrid på ratten" så har jag inte det problemet. Bilen vill veta att man har händerna på ratten så man behöver ge "lagom motstånd". Prova med att vila handen lätt på ratten med stöd av knäet t ex och låt ratten glida i handen.

Det tar lite tid att vänja sig, men det behövs inga "ryck" eller "vrid" i samband med filbyten.
"Blinka lätt" räcker inte. Du måste dra blinkersspaken förbi motståndet, läge 2 eller vad vi ska kalla det, för att initiera filbytet. Sen dra lätt i ratten för att konfirmera tills bilen börjar filbytet.

Vad gäller att den vill att man ska hålla i ratten vid AP så brukar jag vila höger armbåge på mittkonsolen och höger hand håller i ratten ca kl 4 och sen bara låta handen/underamens tyngd dra ratten neråt. Sen solglasögon på 8-) för att den inte ska klaga när man kollar backspegeln/skärmen/vad som pågår i baksätet/fipplar med mobilen en längre stund.
Jo blinka lätt funkar fint för att bekräfta ett filbyte om kameran ser att du har händerna i närheten av ratten och att du tittar på vägen, behöver då inte röra ratten alls.
Vill du byta fil som inte bilen föreslagit behöver du däremot dra blinkersspaken hela vägen men fortfarande behövs ingen kontakt med ratten. (I dagsljus)