Hej. Har nyligen köpt en ms lr 2019. 21" sommardäck är monterade och 19" vinterdäck medföljde. Både sommar och vinterdäck är i skapligt skick.
Har under sommaren åkt en del (700mil) och har tyvärr fått en "bögel" på sidan av ett framdäck. Har troligen kört i nått potthål eller dyl. Lite kasst med 21" att det bara är 35 profil.
Jag skulle hellre vilja ha 19" (eller mindre) sommardäck då komfort/förbrukning är viktigare än utseende.
Den stora frågan;
Ska jag köpta två nya 21" framhjul.
Eller köpa 19tums däck till de andra fälgarna. Kommer inte köra supermycket i vinter så åretomdäck borde fungera fint.
Känns som pest eller kolera...
Däck 19vs21tum
Moderator: Redaktion
Re: Däck 19vs21tum
Hur mycket spelar körkänsla roll?
Jag har inte provat crossclimate men kan omöjligt tänka mig att de är som t.ex pilot sport att åka på när det är sommar. När jag byter från friktionsdäck på våren så är det som att gå från att åka sopsäck nedför skidbacken till ett par nyslipade carvingskidor. När man vrider en millimeter på ratten så ändrar bilen riktning direkt och utan svaj.
21" är så klart ännu bättre i detta avseende än 19" men komforten och ljudet är ju mycket värre.
Jag har inte provat crossclimate men kan omöjligt tänka mig att de är som t.ex pilot sport att åka på när det är sommar. När jag byter från friktionsdäck på våren så är det som att gå från att åka sopsäck nedför skidbacken till ett par nyslipade carvingskidor. När man vrider en millimeter på ratten så ändrar bilen riktning direkt och utan svaj.
21" är så klart ännu bättre i detta avseende än 19" men komforten och ljudet är ju mycket värre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Körkänslan är förstås en faktor. Det är säkert som du skriver, crossclimate är sladdrigare.
Tror mycket av körkänslan ligger i vilken profil däcket har. Går man från 35 till 45 så blir de mer gung och inte lika precis styrning.
Just cross climate 2 tycker jag är ett kanondäck.
Kommer ju ett nytt sportigare cross climate 3 sport när som dessutom.
Just cross climate 2 tycker jag är ett kanondäck.
Kommer ju ett nytt sportigare cross climate 3 sport när som dessutom.
-
Det är gratis att annonsera på det här forumet.
Förslag:
Kika på annonserna här och på blocket och lägg ut en egen. Gissar att du mkt väl kan få dom sålda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting