Model 3 Highland, stenskotts-magnet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

maangee

Model 3 Highland, stenskotts-magnet?

Inlägg av maangee »

Har nu haft min 3 Highland i ca en månad och den verkar ganska mottaglig för stenskott. Är lacken sämre än andra bilar? Vår Kia ceed från 2020 har inte speciellt många stenskott och funderar på varför?

Hur som haver har jag köpt lackstift och försöker laga så fort jag upptäcker en skada. Är inte så erfaren av lacker men önskar gärna tips om hur jag kan slipa ner överflödet av färg som blivit i stenskottet. Tänker att man slipar extremt försiktigt men vill gärna ha rätt slippapper :)
SwedishAdvocate

Re: Model 3 Highland, stenskotts-magnet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

maangee skrev: 27 jul 2025 21:18
Har nu haft min 3 Highland i ca en månad och den verkar ganska mottaglig för stenskott. Är lacken sämre än andra bilar? Vår Kia ceed från 2020 har inte speciellt många stenskott och funderar på varför? […
Vem kör bilen?
Den som kör bilen – ligger den personen ca. 3 sekunder efter framförvarande bil, eller ligger personen närmre?
Var i landet rullar bilen (på ett ungefär)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
maangee

Inlägg av maangee »

SwedishAdvocate skrev: 27 jul 2025 23:54
Har nu haft min 3 Highland i ca en månad och den verkar ganska mottaglig för stenskott. Är lacken sämre än andra bilar? Vår Kia ceed från 2020 har inte speciellt många stenskott och funderar på varför? […
Vem kör bilen?
Den som kör bilen – ligger den personen ca. 3 sekunder efter framförvarande bil, eller ligger personen närmre?
Mestadels körs den av mig, och har ofta 3 sek till bilen framme, är ganska noga med sånt. Kör på samma sätt som med vår Kia och den är som sagt ganska fräsch i fronten fortfarande.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Känsligheten för stenskott är inte specifik för highland, båda mina model 3 har haft massor av stenskott, främst på huven men även bakdörrarna och hundbenet.
Majoriteten av stenskotten upptäcker man efter vintern, men sommartid kan det räcka med att åka genom ett större vägbygge för att få många små stenskott även i relativt låg fart. Fick både husbilen och min vita model 3 sönderpepprad mellan ljusdal och sveg för ett par somrar sedan. Även båda vindrutorna behövde bytas :cry:

Övning med lackstiftet ger färdighet, det går inte att "slipa ned" överskott, däremot kan man polera med polermaskin, till viss del.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
maangee

Inlägg av maangee »

Så min reflektion kring att lacken på Tesla är ”tunnare” är felaktig? Tycker den drar på sig mer märken än min andra bil.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Alla aerodynamiska bilar är stenskottsmagneter. Tre sekunder är inte alltid tillräckligt, sedan har du mötande trafik också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

maangee skrev: 28 jul 2025 06:17
SwedishAdvocate skrev: 27 jul 2025 23:54
Vem kör bilen?
Mestadels körs den av mig, och har ofta 3 sek till bilen framme, är ganska noga med sånt. Kör på samma sätt som med vår Kia och den är som sagt ganska fräsch i fronten fortfarande.
Några spontana reflektioner…

1. Så frågan är ju hur dom andra bilförarna kör… Och hur många procent av de totala milen dom kör?…

2. Som jag minns det från en annan tråd så hamnar 3 i det så kallade 'draget' från framförvarande fordon även ifall man har max avstånd (7?) inställt på den adaptiva farthållaren. Iallafall om framförvarande bil är en lastbil. Det är i så fall alldeles för nära ifall man vill vara någorlunda säker på att inte få stenskott från framförvarande bil.

3. Om bilen rullar i Sthlm- el. Gbgtrakten så gissar jag att det ofta kan vara svårt att hålla tre sek. till framförvarande. Särskilt i rusningstrafik. Har man dessutom brottom så tenderar man sannolikt att tumma lite på de där 3 sekunderna.

4. Jag försöker också undvika stenskott, men har sedan några månader tillbaka börjat köra en del på motortrafikled, och tycker att det kan vara knepigt att helt undvika på den vägtypen. Särskilt vid omkörning av lastbil/långtradare. En del lastbilar som kör typ byggavfall med öppet flak verkar dessutom kunna typ sprida grus/småsten omkring sig. Så vill man vara helt säker får man väl låta bli att köra om lastbilar med öppet flak… Men hur kul är det alla gånger…

5. Ytterligare en faktor är ju slumpen. Påverkar t.ex. hur ofta man blir träffad av stenskott från sidan. Har en bekant som har typ samma bil som jag har, och som IMO är tämligen kass på att hålla avstånd. Han kör fossilförbrännare och vill undvika att bromsa bort hastighet samtidigt som han inte är något vidare på att planera körningen. Trots det så får han relativt sällan stenskott. Jag däremot verkar åka på det betydligt oftare trots att jag försöker anstränga mig för att inte 'ligga i riskzon'. Men antagligen så kör jag väl mer än vad han gör – framförallt då på motortrafikled.

6. En Högland har ju rätt mycket lackerad yta i fronten. Er Ceed däremot har ju både grill samt större luftintag fram som kan 'svälja' småsten på sätt om inte din Högland kan…

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Beror kanske också på var man bor. I södra Skåne finns inte många grusvägar och grus används i liten utsträckning på vintern. Min vita 3:a har nu gått drygt 5700 mil och har ytterst få stenskott, har kanske fyllt i 3-4 st i fronten, hundbenen har klarat sig med några ytterst minimala märken
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Var sitter stenskotten på trådstartarens bil?

Lite anmärkningsvärt att få många stenskott på sommaren. Högsäsong är annars vinter och vår, men det beror ju på var man kör förståss.

Enligt egen och inläst erfarenhet verkar Model 3 inte ha speciellt känslig lack, men är en stenskottsmagnet på sidorna lågt på bakdörr och mellan bakdörr och bakhjul. Tesla erbjuder ju både stänkskyddsförlängare och skyddsplast mot detta, vilket bekräftar utmaningen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
maangee

Inlägg av maangee »

SkipperO skrev: 29 jul 2025 08:33
Var sitter stenskotten på trådstartarens bil?

Lite anmärkningsvärt att få många stenskott på sommaren. Högsäsong är annars vinter och vår, men det beror ju på var man kör förståss.

Enligt egen och inläst erfarenhet verkar Model 3 inte ha speciellt känslig lack, men är en stenskottsmagnet på sidorna lågt på bakdörr och mellan bakdörr och bakhjul. Tesla erbjuder ju både stänkskyddsförlängare och skyddsplast mot detta, vilket bekräftar utmaningen.
De tre skott jag åtgärdat sitter under ena lyktan och ett låg ner på huven.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Väldigt många nya bilar idag har en extremt tunn lack som givetvis då blir känsligare för yttre påverkan av tex stenskott, detta gäller även Tesla som också har en mkt tunn lackering.

Man kan ju såklart foliera som skydd eller helt enkelt lackera om bilen och lägga på en "riktig" lack istället, det kommer att hålla betydligt bättre om det utförs på rätt sätt...😀
Model 3 Performance Highland
current

Inlägg av current »

Har cirka 30 stenskott på huven på min Highland, har kört lugna 3200 mil. Kört massa andra bil-märken ingen annan bil är lika känslig som Tesla för stenskott. Min huv ser ut som en stjärnhimmel 😂
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Skriv svar