maangee skrev: ↑28 jul 2025 06:17
SwedishAdvocate skrev: ↑27 jul 2025 23:54
maangee skrev: ↑27 jul 2025 21:18
Har nu haft min 3 Highland i ca en månad och den verkar ganska mottaglig för stenskott. Är lacken sämre än andra bilar? Vår Kia ceed från 2020 har inte speciellt många stenskott och funderar på varför? […
Vem kör bilen?
Den som kör bilen – ligger den personen ca. 3 sekunder efter framförvarande bil, eller ligger personen närmre?
Var i landet rullar bilen (på ett ungefär)?
Mestadels körs den av mig, och har ofta 3 sek till bilen framme, är ganska noga med sånt. Kör på samma sätt som med vår Kia och den är som sagt ganska fräsch i fronten fortfarande.
Några spontana reflektioner…
1. Så frågan är ju hur dom andra bilförarna kör… Och hur många procent av de totala milen dom kör?…
2. Som jag minns det från en annan tråd så hamnar 3 i det så kallade 'draget' från framförvarande fordon även ifall man har max avstånd (7?) inställt på den adaptiva farthållaren. Iallafall om framförvarande bil är en lastbil. Det är i så fall alldeles för nära ifall man vill vara någorlunda säker på att inte få stenskott från framförvarande bil.
3. Om bilen rullar i Sthlm- el. Gbgtrakten så gissar jag att det ofta kan vara svårt att hålla tre sek. till framförvarande. Särskilt i rusningstrafik. Har man dessutom brottom så tenderar man sannolikt att tumma lite på de där 3 sekunderna.
4. Jag försöker också undvika stenskott, men har sedan några månader tillbaka börjat köra en del på motortrafikled, och tycker att det kan vara knepigt att helt undvika på den vägtypen. Särskilt vid omkörning av lastbil/långtradare. En del lastbilar som kör typ byggavfall med öppet flak verkar dessutom kunna typ sprida grus/småsten omkring sig. Så vill man vara helt säker får man väl låta bli att köra om lastbilar med öppet flak… Men hur kul är det alla gånger…
5. Ytterligare en faktor är ju
slumpen. Påverkar t.ex. hur ofta man blir träffad av stenskott från sidan. Har en bekant som har typ samma bil som jag har, och som IMO är tämligen kass på att hålla avstånd. Han kör fossilförbrännare och vill undvika att bromsa bort hastighet samtidigt som han inte är något vidare på att planera körningen. Trots det så får han relativt sällan stenskott. Jag däremot verkar åka på det betydligt oftare trots att jag försöker anstränga mig för att inte 'ligga i riskzon'. Men antagligen så kör jag väl mer än vad han gör – framförallt då på motortrafikled.
6. En Högland har ju rätt mycket lackerad yta i fronten. Er Ceed däremot har ju både grill samt större luftintag fram som kan 'svälja' småsten på sätt om inte din Högland kan…