Sida 1 av 2
Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 13:01
av tesla newbie
Bryter ut detta sidospår från tråden om Kiruna Kyrka.
repulsiv skrev: ↑22 aug 2025 23:08
Jerker skrev: ↑22 aug 2025 08:40
Ja, det som sken igenom i det där sättet att svara var den där grabbiga attityden som vi elbilsägare ibland träffar på bland män som fortfarande lever i villfarelsen att förbränningsmotorer på alla plan är överlägsna elmotorer.
För att inte tala om alla elbilsfrälsta som lever i nån villfarelse om att batteridrivna elmotorer på alla plan är överlägsna förbränningsmotorer...
Beror ju på hur man ser på saken. Jag skulle säga att om vi bara fokuserar på uppgiften att driva fram ett fordon så är definitvt elmotorn överlägsen förbränningsmotorn. Jag kan inte se att det finns något en förbränningsmotor + transmission skulle göra bättre än en elmotor när det gäller att snurra hjulen på en bil. Fördelarna med elmotorn i detta fall har avhandlats många gånger på detta forum. Men när det kommer till själva bränsleaspekten så har givetvis förbränningsmotorn en stor fördel. En 50 liters tank med diesel rymmer 500 kwh energi och får plats under baksätet, medan ett elbilsbatteri som rymmer 100 kwh tar upp hela utrymmet mellan fram och bakaxel. Vad man väljer att prioritera är individuellt. För mig överväger fördelarna med elektrisk drivlina vida nackdelarna med energidensitet i batteriet.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 13:17
av manneson
Den enda fördelen med avgasmotor är just energidensiteten i bränslet.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 15:29
av mikebike
Jag var på konferens torsdag/fredag denna vecka. Anläggningen är max en kilometer tvärsvöver.
Där körde man med fyrhjulingar som bullrade och stank, dessutom klippte man häckarna med en bensindriven häcksax, ännu mer buller.
I de tillämpningarna är el överlägset.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 17:09
av Lerumsexpressen
Facit?
Elmotorer är effektivare, tystare, mindre vibrationer, mindre underhåll, högre/mer tillgång till bränslet och så fortsätter det.
Vinnare är elmotorer
Men det finns applikationer där elmotorer, fast den är bäst inte är lika lämplig att ha.
https://www.efuel.se/artiklar/elmotor-o ... jamforelse
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 17:39
av repulsiv
Anledningen att jag skrev som jag gjorde där, citat "batteridrivna elmotorer" är ju just det, att elmotorn i sej är bra säger jag inte emot, men det är ju batterierna som är problemet.
Hur man än ser på det, jag kommer > 1000km på en tank i en normal billig bil, och det tar under 5min från att jag stannar tills jag är iväg igen med 1000km till i tanken. Jag kan dessutom lätt ha med mej reservbränsle för en lång sträcka till om jag vill det.
Man kan argumentera för ifall detta är användbart i olika siturationer, men det ändrar inte faktumet att det är något en batteridriven elbil aldrig ens kan komma i närheten av.
Det är hög energidensitet, och det är smidigt och går mycket fort att fylla på mer.
Diskussionen om kyrkoproblemet där, det är rätt löjligt att försöka argumentera att det skulle avänt eldrift där, hur hade ni (som gör det) tänkt att det skulle gå till ? Det är ju ett bra exempel på när en dieselmotor är helt överlägsen.
..Och angående gräsklippning, på jobbet ställde nån nåt krav på att dom som sköter området runtomkring måste vara "miljövänliga", innan kom dom och klippte gräset och kanter lite snabbt och åkyte sen, nu känns det som att 50% av tiden går åt för dom att byta batterier i klipparna, dessutom misstänker jag att dom tar en paus i mitten för att ladda allla batterier, som dessutom verkar laddas i deras bil, som nog är dieseldriven ? möjligt att dom har nåt stort batteri med sig sopm laddar småbatterierna dock.
Visst, detta hade säkert kunnat lösas rent tekniskt, men det är ändå något som verkar fungera ganska dåligt utan bensinmotorer.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 17:41
av repulsiv
Finns väl f.ö flera biltillverkare som tittar på lösningar där man kör på elmotor och sen har en bensin/dieselmotor som driver en generator som laddar ett batteri som sen driver motorn.
Alltså inte som en hybrid som faktiskt driver bilen framåt direkt via bensin/dieselmotorn.
Det kan ju tyckas som en liten omväg, men man kan göra motorn mycket effektivare om den går på konstant last.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 17:47
av repulsiv
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 18:41
av mikebike
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:39
Anledningen att jag skrev som jag gjorde där, citat "batteridrivna elmotorer" är ju just det, att elmotorn i sej är bra säger jag inte emot, men det är ju batterierna som är problemet.
Hur man än ser på det, jag kommer > 1000km på en tank i en normal billig bil, och det tar under 5min från att jag stannar tills jag är iväg igen med 1000km till i tanken. Jag kan dessutom lätt ha med mej reservbränsle för en lång sträcka till om jag vill det.
Man kan argumentera för ifall detta är användbart i olika siturationer, men det ändrar inte faktumet att det är något en batteridriven elbil aldrig ens kan komma i närheten av.
Det är hög energidensitet, och det är smidigt och går mycket fort att fylla på mer.
Diskussionen om kyrkoproblemet där, det är rätt löjligt att försöka argumentera att det skulle avänt eldrift där, hur hade ni (som gör det) tänkt att det skulle gå till ? Det är ju ett bra exempel på när en dieselmotor är helt överlägsen.
..Och angående gräsklippning, på jobbet ställde nån nåt krav på att dom som sköter området runtomkring måste vara "miljövänliga", innan kom dom och klippte gräset och kanter lite snabbt och åkyte sen, nu känns det som att 50% av tiden går åt för dom att byta batterier i klipparna, dessutom misstänker jag att dom tar en paus i mitten för att ladda allla batterier, som dessutom verkar laddas i deras bil, som nog är dieseldriven ? möjligt att dom har nåt stort batteri med sig sopm laddar småbatterierna dock.
Visst, detta hade säkert kunnat lösas rent tekniskt, men det är ändå något som verkar fungera ganska dåligt utan bensinmotorer.
Man får ju ha med sig fler batterier helt enkelt. På landet har jag 5 batterier (som räcker 20 minuter) till trimmern.
På kyrkogården i Sundsvall såg jag att de hade batteripack på ryggen med kabel till trimmer, häcksax mm.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 18:46
av mikebike
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:41
Finns väl f.ö flera biltillverkare som tittar på lösningar där man kör på elmotor och sen har en bensin/dieselmotor som driver en generator som laddar ett batteri som sen driver motorn.
Alltså inte som en hybrid som faktiskt driver bilen framåt direkt via bensin/dieselmotorn.
Det kan ju tyckas som en liten omväg, men man kan göra motorn mycket effektivare om den går på konstant last.
Det är fortfarande en hybrid, fast en seriehybrid. Bussarna som SL körde i Stockholm på 90-talet var seriehybrider. En SAAB bensinmotor med generator och två elmotorer.
BMW i3 gick att få med en liten bensinmotor, men den varianten försvann innan bilmodellen lades ned.
Svag efterfrågan...
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 18:52
av mikebike
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Jag hade problem med att batteriet laddades ur på mina avgasbilar när man körde korta sträckor vintertid eftersom den bränsledrivna värmaren drog rätt mycket ström.
Det problemet har jag inte haft med mina elbilar.
Dessutom luktade det polsk långtradare av dieselvärmaren i min XC60 D5 (bensinbilarna luktade inte märkbart).
Sedan har vi fördelen med att kunna kyla kupén, något som krävde att motorn gick på avgasbilarna.
För de som kan ladda hemma har vi fördelen med att ha "fulltankad" bil när man behöver, till en låg kostnad. Jag har bara den möjligheten på landet och hemma hos Mamma.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 19:52
av mans71
Alla som i sin barndom lekt med en potentiometer och en elmotor vet att en elmotor kan portionera ut kraft med precision. Omsatt i Kiruna så kunde man ha skippat diesel och hydrauliska motorer. Utvecklingen har uppenbarligen inte nått dit ännu och inget konstigt med det. Verkar vara samma som i bilvärlden där gamla biltillverkare använder samma bottenplatta för både fossil- och elbilar. Edit: Och, detta sagt med ingen som helst tanke på "räckvidd" så säkert rätt beslut att köra diesel i Kiruna.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 23 aug 2025 22:01
av Lerumsexpressen
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Vad är de reella nackdelarna i vardagen med elbil?
För jag kan komma på flera nackdelar med avgasbilen som inte elbilen har.
Gäller mig som person ute i en förort, åker till jobbet, åker på fritidsaktiviteter runt i Sverige, åker 20 mil med släp flera gånger per år, åker runt i europa och i norden varje år med elbil.
Saknar INTE avgasbil.
Tesla modell Y 2022 december = 124 157 km
Seat Mii 2021 juli ca 78 046 km
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 07:48
av mikebike
Lerumsexpressen skrev: ↑23 aug 2025 22:01
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Vad är de reella nackdelarna i vardagen med elbil?
För jag kan komma på flera nackdelar med avgasbilen som inte elbilen har.
Gäller mig som person ute i en förort, åker till jobbet, åker på fritidsaktiviteter runt i Sverige, åker 20 mil med släp flera gånger per år, åker runt i europa och i norden varje år med elbil.
Saknar INTE avgasbil.
Tesla modell Y 2022 december = 124 157 km
Seat Mii 2021 juli ca 78 046 km
Den främsta nackdelen är att "man" måste leta laddmöjligheter hela tiden. Igår tog jag bilen till Märsta och ställde vid en laddstolpe. Sedan cyklade jag t.o.r. Uppsala medan bilen laddades.
I torsdags fick jag laddat 10 kWh medan vi veckohandlade.
Om 3 veckor skall vi åka till landet, då börjar det vanliga letandet efter en tom laddplats i närområdet.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 08:09
av Jerker
mikebike skrev: ↑24 aug 2025 07:48
Lerumsexpressen skrev: ↑23 aug 2025 22:01
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Vad är de reella nackdelarna i vardagen med elbil?
För jag kan komma på flera nackdelar med avgasbilen som inte elbilen har.
Gäller mig som person ute i en förort, åker till jobbet, åker på fritidsaktiviteter runt i Sverige, åker 20 mil med släp flera gånger per år, åker runt i europa och i norden varje år med elbil.
Saknar INTE avgasbil.
Tesla modell Y 2022 december = 124 157 km
Seat Mii 2021 juli ca 78 046 km
Den främsta nackdelen är att "man" måste leta laddmöjligheter hela tiden. Igår tog jag bilen till Märsta och ställde vid en laddstolpe. Sedan cyklade jag t.o.r. Uppsala medan bilen laddades.
I torsdags fick jag laddat 10 kWh medan vi veckohandlade.
Om 3 veckor skall vi åka till landet, då börjar det vanliga letandet efter en tom laddplats i närområdet.
Ja, men om "man" bor i villa eller på annat sätt har laddmöjlighet hemma så är detta inget problem. Så det är fortfarande så att om man inte kan ladda hemma så finns det uppenbara nackdelar med elbil. Det finns en del att jobba på här.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 10:04
av nek0
mikebike skrev: ↑23 aug 2025 18:52
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Jag hade problem med att batteriet laddades ur på mina avgasbilar när man körde korta sträckor vintertid eftersom den bränsledrivna värmaren drog rätt mycket ström.
Det problemet har jag inte haft med mina elbilar.
Dessutom luktade det polsk långtradare av dieselvärmaren i min XC60 D5 (bensinbilarna luktade inte märkbart).
Sedan har vi fördelen med att kunna kyla kupén, något som krävde att motorn gick på avgasbilarna.
För de som kan ladda hemma har vi fördelen med att ha "fulltankad" bil när man behöver, till en låg kostnad. Jag har bara den möjligheten på landet och hemma hos Mamma.
Att fixa hemmaladdning kan vara svårt men behöver inte vara omöjligt. Monterade min laddare 2021 och då var det omöjligt sa de som satt i styrelsen:) idag ser det ut så här.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 13:00
av tesla newbie
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 15:49
av Jerker
tesla newbie skrev: ↑24 aug 2025 13:00
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
https://teslaclubsweden.se/50-fordelar-med-en-elbil/
Några få punkter kan man invända emot och några är lite tveksamma, men de allra flesta är relevanta!
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 16:17
av Fredrik j
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.
Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Kan man ladda hemma är ju dom låga driftskostnaderna det största argumentet. Jag betalade obetydligt mer för min nästan nya elbil än vad jag betalade för min nästan nya dieselbil 6år tidigare. Ungefär 4000kr/månad lägre
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 24 aug 2025 23:51
av tesla newbie
Artikeln handlar visserligen inte bara om elmotorer men ändå ganska intressant:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... 2htkF6RPbQ
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 07:08
av SwedishAdvocate
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. [1] Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, [2] fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan. [Min u.] […
Till Moderator:
Nedan så redogör jag för mina egna tankar och åsikter. Jag skriver bland annat ut att det finns saker jag undrar över efter att ha läst det citerade inlägget. Jag ställer alltså inga frågor till någon annan forummedlem. Därmed hoppas jag att jag att inte blir bannlyst för personangrepp pga av det följande…
2. 'Intressant' antagande… Man undrar ju hur det går att
veta att någon minsann "glatt" körde diesel "med bortkopplat partikelfilter innan"…
1. Jag undrar även vad en "miljöextremist" är för något. Antar att det är avsett att syfta på alla oss som anser att koldioxidhalten i atmosfären snarast måste ner under 350 PPM.
https://en.wikipedia.org/wiki/350.org
Undrar också vad motsatsen till en "miljöextremist" är. Får väl anta att det är en
döda-alla-korallreven-och-smält-polarisarna-så-havsnivån-stiger-70-meter-extremist. Antar vidare en sån här
döda-alla-korallreven-och-smält-polarisarna-så-havsnivån-stiger-70-meter-extremist vill ha snabbast möjliga expontiella utveckling av den här kurvan…
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 07:41
av Jerker
Jag antar att jag är en miljöextremist. Tidigare körde jag gamla Volvo 240/740. De var billiga i inköp och hade stor last- och dragkapacitet, vilket var det jag var ute efter. Jag mekade med dem själv, så kapitalkostnaden var minimal. Men jag sysslade inte med att fiffla med avgasrening el. dyl.
Men sen elbilar [som även jag hade råd med] blev verklighet så började köra sådana. Sen 2016 har jag kört Renault Zoe, Tesla 3 och nu MG4. Min kapitalkostnad blev radikalt högre men bränslekostnaden det motsatta. Hade det inte varit för att jag körde bilar jag köpte för 5000-10000 och sen skrotade om den inte gick igenom besiktningen (med allt för dyra reparationer som följd) och istället köpte en annan likadan, utan som de flesta andra köpte bilar för lånade pengar, så hade min månadskostnad minskat när jag började leasa Zoen. Nu gick det ungefär jämt upp.
Nåväl, min motivation att börja köra elbil var miljöskäl och jag var ingen hycklare före det. Mitt miljöintresse och insikt om att vi inte kan fortsätta leva på det här sättet har funnits länge. Alla andra bra egenskaper som elbilar har blev bara en ren bonus.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 08:54
av ReNewAble
repulsiv skrev: ↑23 aug 2025 17:39
Diskussionen om kyrkoproblemet där, det är rätt löjligt att försöka argumentera att det skulle avänt eldrift där, hur hade ni (som gör det) tänkt att det skulle gå till ? Det är ju ett bra exempel på när en dieselmotor är helt överlägsen.
..Och angående gräsklippning, på jobbet ställde nån nåt krav på att dom som sköter området runtomkring måste vara "miljövänliga", innan kom dom och klippte gräset och kanter lite snabbt och åkyte sen, nu känns det som att 50% av tiden går åt för dom att byta batterier i klipparna, dessutom misstänker jag att dom tar en paus i mitten för att ladda allla batterier, som dessutom verkar laddas i deras bil, som nog är dieseldriven ? möjligt att dom har nåt stort batteri med sig sopm laddar småbatterierna dock.
Visst, detta hade säkert kunnat lösas rent tekniskt, men det är ändå något som verkar fungera ganska dåligt utan bensinmotorer.
Avs kyrkoflytten - hade inte varit något problem att ha utbytbara batteripack i containerformat på samma plats som dieselgeneratorerna stod. Gör man det med minst dubbla pack och smart kopplingssystem så går det i princip att byta i farten (som ju inte är speciellt hög…). Har man då en uppsättning av dessa som byts ut och tas in till laddning så hade det fungerat fint. Det är bara att just den här användningen knappast har prioriterat att ställa om till fossilfri drift då den är väldigt specialiserad.
Avs grösklippning så sker det just nu en stor utveckling på robotklippare i alla storlekar där även större för kommersiell drift blir vanligare för att klippa parker och fotbollsplaner. Då slipper man utöver avgaserna en dyr gubbe som sitter och kör.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 09:20
av tesla newbie
Jerker skrev: ↑25 aug 2025 07:41
Jag antar att jag är en miljöextremist. Tidigare körde jag gamla Volvo 240/740. De var billiga i inköp och hade stor last- och dragkapacitet, vilket var det jag var ute efter. Jag mekade med dem själv, så kapitalkostnaden var minimal. Men jag sysslade inte med att fiffla med avgasrening el. dyl.
Men sen elbilar [som även jag hade råd med] blev verklighet så började köra sådana. Sen 2016 har jag kört Renault Zoe, Tesla 3 och nu MG4. Min kapitalkostnad blev radikalt högre men bränslekostnaden det motsatta. Hade det inte varit för att jag körde bilar jag köpte för 5000-10000 och sen skrotade om den inte gick igenom besiktningen (med allt för syra reparationer som följd) och istället köpte en annan likadan, utan som de flesta andra köpte bilar för lånade pengar, så hade min månadskostnad minskat när jag började leasa Zoen. Nu gick det ungefär jämt upp.
Nåväl, min motivation att börja köra elbil var miljöskäl och jag var ingen hycklare före det. Mitt miljöintresse och insikt om att vi inte kan fortsätta leva på det här sättet har funnits länge. Alla andra bra egenskaper som elbilar har blev bara en ren bonus.
Jag börjar gradvis bli en miljöextremist. Jag köpte inte min Model Y främst av miljöskäl utan för att jag gillade köregenskaperna. Det var den första elbil som verkligen tilltalade mig och även var någotsånär överkomlig i pris. Hade inte Model Y funnits 2021 så är nog tyvärr risken stor att jag hade kört vidare i min diesel-BMW några år till. Men nu börjar jag svänga. Framför allt när det gäller avgasbilar i stadsmiljö. Det känns för mig lite märkligt att man fortsatt kan försvara att köra med dieselmotorer på trånga stadsgator, när man vet hur skadligt det är med NOx för människors hälsa:
https://www.cancer.org/cancer/risk-prev ... ancer.html
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 10:12
av Jerker
ReNewAble skrev: ↑25 aug 2025 08:54
Avs gräsklippning så sker det just nu en stor utveckling på robotklippare i alla storlekar där även större för kommersiell drift blir vanligare för att klippa parker och fotbollsplaner. Då slipper man utöver avgaserna en dyr gubbe som sitter och kör.
Jag jobbar i Svenska kyrkan och vet att det sker en omställning på kyrkogårdsförvaltningarna till eldrift. Det finns nu ett antal förvaltningar där man enbart kör med eldrift, allt från bilar till trimmers och lövblåsar. Eldrivna parkgräsklippare finns redan idag som fungerar att gå en hel dag i drift. Förutom den uppenbara miljövinsten så är det en radikalt förbättrad arbetsmiljö. Man slipper avgaser, buller och dessutom är de bärbara maskinerna lättare. Mina arbetskamrater säger att de inte längre är lika trötta efter arbetsdagen om de gått med t.ex. lövblåsen. Både vikten och avsaknaden av ljudet gör att både kroppen och knoppen håller längre.
Re: Elmotorer överlägsna eller inte
Postat: 25 aug 2025 10:17
av Jerker
tesla newbie skrev: ↑25 aug 2025 09:20
Jag börjar gradvis bli en miljöextremist. Jag köpte inte min Model Y främst av miljöskäl utan för att jag gillade köregenskaperna. Det var den första elbil som verkligen tilltalade mig och även var någotsånär överkomlig i pris. Hade inte Model Y funnits 2021 så är nog tyvärr risken stor att jag hade kört vidare i min diesel-BMW några år till. Men nu börjar jag svänga. Framför allt när det gäller avgasbilar i stadsmiljö. Det känns för mig lite märkligt att man fortsatt kan försvara att köra med dieselmotorer på trånga stadsgator, när man vet hur skadligt det är med NOx för människors hälsa:
https://www.cancer.org/cancer/risk-prev ... ancer.html
På väg till jobbet idag hamnade jag just efter en gammal BMW som stank så fruktansvärt att jag kände mig tvingad att köra om den. Tänk förr, före katalysatorer och när det fanns massor av tvåtaktare som brände smörjolja, hur fruktansvärt det måste ha luktat på vägarna! Jag har ju upplevt det men sen glömt bort hur det var, men man påminns ju när man hamnar bakom en bil med felaktigt inställd förgasare/insprutning.