Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Moderator: Redaktion
Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Idiotförklarad hemma när jag reagerar på journalistens frågan om kyrkan flyttas med eldrift och svaret blir snabbt och tvärsäkert från mannen i gul väst, "Absolut inte! Vi kör på diesel, vi kan inte stanna och ladda!".
Konstigt svar, eldrift är bra på kontrollerad långsam hastighet och vridmoment och vikt för batterier kan ju knappast vara en faktor argumenterar jag här hemma. -"Du, dom har nog räknat på det här, dom är proffs!".
Ja, så kanske det är?
Konstigt svar, eldrift är bra på kontrollerad långsam hastighet och vridmoment och vikt för batterier kan ju knappast vara en faktor argumenterar jag här hemma. -"Du, dom har nog räknat på det här, dom är proffs!".
Ja, så kanske det är?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Kan ju inte vara jätte smidigt att köra in med kyrka på en supercharger 

Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Eftersom du troligtvis jobbar med extrema flyttar utav hus och vet. Då kan ju du ringa och berätta att eldrift är bättre och mer effektivt…..
Ja du det batteripack som skulle krävas för varje vagn för att med säkerhet klara två dagars flytt utav en gigantisk kyrka är nog långt ifrån försvarbart. Och finns nog garanterat inte.
Ja du det batteripack som skulle krävas för varje vagn för att med säkerhet klara två dagars flytt utav en gigantisk kyrka är nog långt ifrån försvarbart. Och finns nog garanterat inte.
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag jobbar lite grann med liknande trailers som kyrkan åkte på, så kallade SPMT.
Det finns elektriska varianter absolut. Men har väl inte slagit igenom helt än och de som finns prioriteras till arbeten inomhus och/eller i känsliga miljöer gällande renhet osv.
Man använder enkelt förklarat bara en "power pack" med elmotor istället för dieselmotor som driver hydraulpumparna.
Jag tror miljönyttan att göra just detta jobbet med el är mycket försumbar i det stora hela. Själva transporten är den enkla biten energimässigt. All energi till markarbete och transport av massor till väg är nog några tiopotenser större
Det finns elektriska varianter absolut. Men har väl inte slagit igenom helt än och de som finns prioriteras till arbeten inomhus och/eller i känsliga miljöer gällande renhet osv.
Man använder enkelt förklarat bara en "power pack" med elmotor istället för dieselmotor som driver hydraulpumparna.
Jag tror miljönyttan att göra just detta jobbet med el är mycket försumbar i det stora hela. Själva transporten är den enkla biten energimässigt. All energi till markarbete och transport av massor till väg är nog några tiopotenser större
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Hur kunde du få den uppfattningen? Jag genuint undrade. Uppfattar din kommentar som spydig. JTM3, som ju uppenbarligen vet gav iaf bra input.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Det råder ju i alla sammanhang en stor okunskap om vad eldrift är kapabel till. Att elmotorer har ett enormt vridmoment och är lätta att kontrollera är något som relativt få känner till. Man tänker då inte på våra ellok, vilka är ett lysande exempel. Men visst, det blir besvärligt med elförsörjningen. Men vid en sån här förflyttning så borde det ju gå att lösa med en kabelanslutning. Kanske slanga från närliggande järnväg? 

Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Helt sant! Sladden är för kort!
Tesla är väl även utan välsignelse från de högre makterna i Svergie?!
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Bild från tankning under pågående flytt:
Sannolikt hyfsat förbrukning per mil för detta ekipage…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag reagerade också på den något raljerande tonen i svaret!
Jag har ju svårt att tro att eldrift hade varit några större utmaningar, då med den tekniken som länkades ovan med en batteridriven elektrisk hudraulpump.
Varför inte ha ett modulsystem så att man kan byta batteripacket? eller om det är som man påstår i länken till tillverkaren så hade det varit en smal sak att ha ett par mobila laddare på en lastbil och laddat upp modulerna över natten och kanske på lunchen.
Sen hade kanske miljönyttan vid likande sällan inträffande transporter varit försumbar men tro tusan att det hade gått!
//Peter
Jag har ju svårt att tro att eldrift hade varit några större utmaningar, då med den tekniken som länkades ovan med en batteridriven elektrisk hudraulpump.
Varför inte ha ett modulsystem så att man kan byta batteripacket? eller om det är som man påstår i länken till tillverkaren så hade det varit en smal sak att ha ett par mobila laddare på en lastbil och laddat upp modulerna över natten och kanske på lunchen.
Sen hade kanske miljönyttan vid likande sällan inträffande transporter varit försumbar men tro tusan att det hade gått!
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Och ett gäng fossiler...
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Det är ju nedför, 75 m. Bara håva in de 245.25 kWh lägesenergi man får till sigJerker skrev: ↑21 aug 2025 07:46Det råder ju i alla sammanhang en stor okunskap om vad eldrift är kapabel till. Att elmotorer har ett enormt vridmoment och är lätta att kontrollera är något som relativt få känner till. Man tänker då inte på våra ellok, vilka är ett lysande exempel. Men visst, det blir besvärligt med elförsörjningen. Men vid en sån här förflyttning så borde det ju gå att lösa med en kabelanslutning. Kanske slanga från närliggande järnväg?![]()
Det är klart, det är lite rullmotstånd också. De borde nog byta till Eprimacy!
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
LKAB lägger ner mycket resurser och tester för att köra eldrivet både i gruvorna och ovanför jord. Det jobbar hårt för att hålla ner klimatavtrycket.
Det är en självklarhet att det har räknat på vad som är det mest effektivaste sättet att flytta kyrkan utan att det påverkar klimatet,Kirunas-befolkning och framförallt tiden för mycket. Hade eldrift varit det bästa hade det varit eldrift som gällde.
Inget, precis inget fick fela under flytten utav kyrkan. Samtidigt som kyrkan passerade vissa passager påbörjades återställning så det boende kan ta sig fram på ett vettigt sätt igen.
Så ja jag reagerar mer på Teslaägare som blir upprörda över att kyrkan inte flyttas med eldrift än att det som faktiskt jobbat och planerat för detta i åratal säger ”absolut inte”. Hade det varit bra om han gjorde ett utförligare svar ? Absolut. Men det är en minoritet utav elbilsägare (läs mest teslafantaiker) som reagerar. Resten av VÄRLDEN tycker detta är bland det häftigaste flyttarna som gjorts.
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag kan bara svara för mig själv, men jag upplever nog att du övertolkar lite. Jag har följt flytten hemifrån och jag har varit på plats tidigare och fascinerats av projektet. Jag tror nog att alla tycker att detta tekniskt sätt är jättehäftigt.Love_O skrev: ↑22 aug 2025 06:51
LKAB lägger ner mycket resurser och tester för att köra eldrivet både i gruvorna och ovanför jord. Det jobbar hårt för att hålla ner klimatavtrycket.
Det är en självklarhet att det har räknat på vad som är det mest effektivaste sättet att flytta kyrkan utan att det påverkar klimatet,Kirunas-befolkning och framförallt tiden för mycket. Hade eldrift varit det bästa hade det varit eldrift som gällde.
Inget, precis inget fick fela under flytten utav kyrkan. Samtidigt som kyrkan passerade vissa passager påbörjades återställning så det boende kan ta sig fram på ett vettigt sätt igen.
Så ja jag reagerar mer på Teslaägare som blir upprörda över att kyrkan inte flyttas med eldrift än att det som faktiskt jobbat och planerat för detta i åratal säger ”absolut inte”. Hade det varit bra om han gjorde ett utförligare svar ? Absolut. Men det är en minoritet utav elbilsägare (läs mest teslafantaiker) som reagerar. Resten av VÄRLDEN tycker detta är bland det häftigaste flyttarna som gjorts.
Jag förstår absolut att man väljer dieseldrivna moduler, de är säkert mer beprövade och folk är vana vid dom men tonen i svaret "absolut inte" tycker jag är lite tråkigt raljerande då det visar sig att det redan finns batteridriven utrustning på marknaden och mobila batteridrivna laddare också redan finns ute i verkligheten, i alla fall i Norge där man har en hel del eldriven entreprenadutrustning.
Så sammanfattningsvis tror jag inte att någon är upprörd över att modulerna gick på diesel utan att det var den raljerande tonen i svaret men tycker är lite mossig!
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Och ett gäng fossiler...
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Ja, det som sken igenom i det där sättet att svara var den där grabbiga attityden som vi elbilsägare ibland träffar på bland män som fortfarande lever i villfarelsen att förbränningsmotorer på alla plan är överlägsna elmotorer.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4485
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Hjälpte en kompis att ta upp båten för nån vecka sen efter att han beklagat sig över kopplingsstanken från hans gamla Volvo från senaste sjösättningen. Han är numera helt frälst.
I kyrkflyttfallet så är det ju hydraulisk drift i slutänden ändå, om de drivs av elmotorer eller avgasmotorer är egalt för själva manövrerbarheten men frågan är om man behövt gå omvägen via hydraulik om man haft elmotorer.
Model Y LR AWD 2022
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Den enda som jag upplever som upprörd i den här tråden är du.Love_O skrev: ↑22 aug 2025 06:51
LKAB lägger ner mycket resurser och tester för att köra eldrivet både i gruvorna och ovanför jord. Det jobbar hårt för att hålla ner klimatavtrycket.
Det är en självklarhet att det har räknat på vad som är det mest effektivaste sättet att flytta kyrkan utan att det påverkar klimatet,Kirunas-befolkning och framförallt tiden för mycket. Hade eldrift varit det bästa hade det varit eldrift som gällde.
Inget, precis inget fick fela under flytten utav kyrkan. Samtidigt som kyrkan passerade vissa passager påbörjades återställning så det boende kan ta sig fram på ett vettigt sätt igen.
Så ja jag reagerar mer på Teslaägare som blir upprörda över att kyrkan inte flyttas med eldrift än att det som faktiskt jobbat och planerat för detta i åratal säger ”absolut inte”. Hade det varit bra om han gjorde ett utförligare svar ? Absolut. Men det är en minoritet utav elbilsägare (läs mest teslafantaiker) som reagerar. Resten av VÄRLDEN tycker detta är bland det häftigaste flyttarna som gjorts.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Ja, vi har en liten backe upp till vårt hus och väldigt trångt utrymme framför huset för bilar och det enda vettiga är att backa upp med släpet. Jag gjorde det ett par ggr med bensinbil och tvingades att göra det i mörker en gång, tungt lastat släp och ingen sikt bakåt alls, utan jag fick trixa en hel del med otaliga försök innan jag kom upp och jag var rädd att jag bränt kopplingen helt. Med elbil är det rena drömmen, även i mörker!
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Ni vet att det finns automat på flytbränslebilar va?
Jag har en granne med en EQE och han får be om hjälp med att ta upp båten för han får bara dra 750 kg (lagligt).
Det här med att ta upp båt eller backa ett släp hänger nog mer på om man har fyrhjulsdrift och automat, och eventuellt lågväxel vid behov, oavsett drivmedel.
Jag har en granne med en EQE och han får be om hjälp med att ta upp båten för han får bara dra 750 kg (lagligt).
Det här med att ta upp båt eller backa ett släp hänger nog mer på om man har fyrhjulsdrift och automat, och eventuellt lågväxel vid behov, oavsett drivmedel.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4485
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag hade automat förut och det är dramatiskt mycket bättre med eldrift. Även min bakhjulsdrivna Model 3 var bättre. Det går att köra superlångsamt på ett helt annat sätt än med automat även om det förstås också är bättre än manuell. Dessutom har du rejält med kraft direkt från 0 utan att behöva varva motorn.dragkrok skrev: ↑22 aug 2025 15:31Ni vet att det finns automat på flytbränslebilar va?
Jag har en granne med en EQE och han får be om hjälp med att ta upp båten för han får bara dra 750 kg (lagligt).
Det här med att ta upp båt eller backa ett släp hänger nog mer på om man har fyrhjulsdrift och automat, och eventuellt lågväxel vid behov, oavsett drivmedel.
Kör man med obromsad oreggad kärra så räknas den som efterfordon och då får man dra lika mkt som bilen väger, dock bara i 30 km/h (https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... terfordon/). Bromsade efterfordon får väga ännu mer än bilen!
Dvs jag körde helt lagligt med min 1350 kg båt (inkl kärra) efter Model 3 som bara hade 1000 kg släpvagnsvikt. Även om det låter konstigt så är det så det funkar med efterfordon.
Model Y LR AWD 2022
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
För att inte tala om alla elbilsfrälsta som lever i nån villfarelse om att batteridrivna elmotorer på alla plan är överlägsna förbränningsmotorer...