Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Moderator: Redaktion
Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Idiotförklarad hemma när jag reagerar på journalistens frågan om kyrkan flyttas med eldrift och svaret blir snabbt och tvärsäkert från mannen i gul väst, "Absolut inte! Vi kör på diesel, vi kan inte stanna och ladda!".
Konstigt svar, eldrift är bra på kontrollerad långsam hastighet och vridmoment och vikt för batterier kan ju knappast vara en faktor argumenterar jag här hemma. -"Du, dom har nog räknat på det här, dom är proffs!".
Ja, så kanske det är?
Konstigt svar, eldrift är bra på kontrollerad långsam hastighet och vridmoment och vikt för batterier kan ju knappast vara en faktor argumenterar jag här hemma. -"Du, dom har nog räknat på det här, dom är proffs!".
Ja, så kanske det är?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Kan ju inte vara jätte smidigt att köra in med kyrka på en supercharger 

Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Eftersom du troligtvis jobbar med extrema flyttar utav hus och vet. Då kan ju du ringa och berätta att eldrift är bättre och mer effektivt…..
Ja du det batteripack som skulle krävas för varje vagn för att med säkerhet klara två dagars flytt utav en gigantisk kyrka är nog långt ifrån försvarbart. Och finns nog garanterat inte.
Ja du det batteripack som skulle krävas för varje vagn för att med säkerhet klara två dagars flytt utav en gigantisk kyrka är nog långt ifrån försvarbart. Och finns nog garanterat inte.
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag jobbar lite grann med liknande trailers som kyrkan åkte på, så kallade SPMT.
Det finns elektriska varianter absolut. Men har väl inte slagit igenom helt än och de som finns prioriteras till arbeten inomhus och/eller i känsliga miljöer gällande renhet osv.
Man använder enkelt förklarat bara en "power pack" med elmotor istället för dieselmotor som driver hydraulpumparna.
Jag tror miljönyttan att göra just detta jobbet med el är mycket försumbar i det stora hela. Själva transporten är den enkla biten energimässigt. All energi till markarbete och transport av massor till väg är nog några tiopotenser större
Det finns elektriska varianter absolut. Men har väl inte slagit igenom helt än och de som finns prioriteras till arbeten inomhus och/eller i känsliga miljöer gällande renhet osv.
Man använder enkelt förklarat bara en "power pack" med elmotor istället för dieselmotor som driver hydraulpumparna.
Jag tror miljönyttan att göra just detta jobbet med el är mycket försumbar i det stora hela. Själva transporten är den enkla biten energimässigt. All energi till markarbete och transport av massor till väg är nog några tiopotenser större
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Hur kunde du få den uppfattningen? Jag genuint undrade. Uppfattar din kommentar som spydig. JTM3, som ju uppenbarligen vet gav iaf bra input.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Det råder ju i alla sammanhang en stor okunskap om vad eldrift är kapabel till. Att elmotorer har ett enormt vridmoment och är lätta att kontrollera är något som relativt få känner till. Man tänker då inte på våra ellok, vilka är ett lysande exempel. Men visst, det blir besvärligt med elförsörjningen. Men vid en sån här förflyttning så borde det ju gå att lösa med en kabelanslutning. Kanske slanga från närliggande järnväg? 

Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Helt sant! Sladden är för kort!
Tesla är väl även utan välsignelse från de högre makterna i Svergie?!
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Bild från tankning under pågående flytt:
Sannolikt hyfsat förbrukning per mil för detta ekipage…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Jag reagerade också på den något raljerande tonen i svaret!
Jag har ju svårt att tro att eldrift hade varit några större utmaningar, då med den tekniken som länkades ovan med en batteridriven elektrisk hudraulpump.
Varför inte ha ett modulsystem så att man kan byta batteripacket? eller om det är som man påstår i länken till tillverkaren så hade det varit en smal sak att ha ett par mobila laddare på en lastbil och laddat upp modulerna över natten och kanske på lunchen.
Sen hade kanske miljönyttan vid likande sällan inträffande transporter varit försumbar men tro tusan att det hade gått!
//Peter
Jag har ju svårt att tro att eldrift hade varit några större utmaningar, då med den tekniken som länkades ovan med en batteridriven elektrisk hudraulpump.
Varför inte ha ett modulsystem så att man kan byta batteripacket? eller om det är som man påstår i länken till tillverkaren så hade det varit en smal sak att ha ett par mobila laddare på en lastbil och laddat upp modulerna över natten och kanske på lunchen.
Sen hade kanske miljönyttan vid likande sällan inträffande transporter varit försumbar men tro tusan att det hade gått!
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Och ett gäng fossiler...
Re: Flytten av Kiruna kyrka - eldriven? - "absolut inte!"
Det är ju nedför, 75 m. Bara håva in de 245.25 kWh lägesenergi man får till sigJerker skrev: ↑21 aug 2025 07:46Det råder ju i alla sammanhang en stor okunskap om vad eldrift är kapabel till. Att elmotorer har ett enormt vridmoment och är lätta att kontrollera är något som relativt få känner till. Man tänker då inte på våra ellok, vilka är ett lysande exempel. Men visst, det blir besvärligt med elförsörjningen. Men vid en sån här förflyttning så borde det ju gå att lösa med en kabelanslutning. Kanske slanga från närliggande järnväg?![]()
Det är klart, det är lite rullmotstånd också. De birde nig byta till Eprimacy!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5