Sida 1 av 1
MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 14:10
av Egon112
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla. Laddar segare å tappar mer ström pga kyla.
Skillnaden på LR / Performance 80 %
Eller Rwd 100% är ju typ ingenting. Nån mils räckvidds fördel att till LFP batteriet som kan laddas till 100% jämt.
Ni som har Rwd och bor i norra Sverige, hur funkar det för er?
Kommer inte åka på lång turer mycket och ladda ofta i Supercharger, kanske 3-4 ggr per år
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 14:42
av manneson
Batteriet förvärms vid behov. Nada problem.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 14:55
av Tesla_Blomman
Har kört en vinter med min MY med LFB i Umeå. Det har inte varit några problem. Vid -10 -20 tar det ca 20 min innan den har värmt batteriet tillräckligt för att börja ladda.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 15:18
av mikebike
I Norrland vill man (också) ha AWD.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 15:55
av Tellus
Jag är också sugen på en Juniper LFP
500km WLTP
Vs 586km för LR AWD
Man bör ladda AWD till 85% för att få samma räckvidd
Andra fördelar med LFP
- 95000kr billigare
- förbrukning 13,9 vs 15,3
- stryktåligare batteri, skönt att ladda till 100% speciellt när man har solceller
- Det blir roligt att köpa en snabbare bil nästa gång (model y performance känns mkt slö vs plaid)
Fyrhjulsdriftens fördelar är överskattade om man inte bor där det verkligen behövs.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 16:01
av tor-ake
Om man har laddning hemma eller där bilen står parkerad spelar det absolut ingen roll. Vintern 2023/2024 var det regelmässigt -25 - -30 uppe i Jämtland när jag var i stugan och det var inga problem att ladda ur trefasuttaget så länge den fick värma batteriet i lugn och ro först.
Men om man måste stå och vänta på bilen alt. har begränsade timmar vid laddaren är det ju segt att den måste värma upp batteriet en timme innan laddning börjar. RWD har också markant lägre effekt på batterivärmaren i kallt väder när värmepumpen har dålig COP. Tror det är totalt 5KW mot 8,5KW för AWD (främre drivenheten tillför 3,5KW.
RWD är inget problem i Norrland, spec inte om man sätter dubbdäck. Åtminstone model 3 hänger sig på magen i snön innan den kör fast. Med släp är det dock överlägset med AWD så klart.
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
EDIT förtydligande finns i AAKEEs post nedan - man ska hålla låg genomsnittsnivå, inte ladda till 100 varje dag och köra till t.ex 80%. Med det utnyttjandet ska man köra flera dagar ner till låg SOC och sedan ladda fullt _en_ gång.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 16:40
av Jigsaw73
Bor i Sundsvall och har haft en RWD med LFP ett år och kört snart 1200 mil.
Funkar kanon! Inga problem med kyla har hört några gånger i -15 utan att förvärva men än 15min. Märkte ingen skillnad.
Kört i rejäla oplogade uppförsbackar och den går som en pansarvagn! Tror att många köper AWD för att vara säker bara. Du kan känna den trygg med en RWD... LFT batteriet tål ju mer också finns mycket info om detta på det här forumet.
Mvh
Markus
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 18:22
av Nogo
tor-ake skrev: ↑23 aug 2025 16:01
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
Jag har laddat 100% 5 dagar i veckan, har 57,9kWh (60,5kWh NFP) efter 21000 mil. Mina kompisar som däremot står med hög SoC >70% har mycket mindre batterikapacitet kvar men med 4-5ggr mindre miltal.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 18:34
av Tellus
Nogo skrev: ↑23 aug 2025 18:22
tor-ake skrev: ↑23 aug 2025 16:01
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
Jag har laddat 100% 5 dagar i veckan, har 57,9kWh (60,5kWh NFP) efter 21000 mil. Mina kompisar som däremot står med hög SoC >70% har mycket mindre batterikapacitet kvar men med 4-5ggr mindre miltal.
Kanon!
Vad har kompisarna för bilar och batterityper?
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 18:38
av Nogo
Tellus skrev: ↑23 aug 2025 18:34
Nogo skrev: ↑23 aug 2025 18:22
tor-ake skrev: ↑23 aug 2025 16:01
F.ö skall man inte ladda varje dag till 100% det där är en misstolkning. LFP degraderar, det med. En gång i veckan ska man ladda till 100 inte oftare.
Jag har laddat 100% 5 dagar i veckan, har 57,9kWh (60,5kWh NFP) efter 21000 mil. Mina kompisar som däremot står med hög SoC >70% har mycket mindre batterikapacitet kvar men med 4-5ggr mindre miltal.
Kanon!
Vad har kompisarna för bilar och batterityper?
Exakt samma som min, Y RWD, LFP CATL. Vi tog ut bilarna samtidigt.
De har inte laddningsmöjlighet hemma och kört Teslas instruktion. Ladda så ofta du kan.
Batterikungen här i forumet har presenterat teoretiska grafer som har visat sig fungera i praktiken.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:06
av Jigsaw73
Laddar du alltid till 100%? Jag brukar ibland ladda till 80% men blir ofta bara 1 eller 2 laddningar i veckan så kanske jag alltid ska ladda till 100%

Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:35
av AAKEE
Egon112 skrev: ↑23 aug 2025 14:10
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla.
Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:38
av Tellus
AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35
Egon112 skrev: ↑23 aug 2025 14:10
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla.
Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
60,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9
viewtopic.php?p=858704#p858704
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:41
av AAKEE
Jigsaw73 skrev: ↑23 aug 2025 19:06
Laddar du alltid till 100%? Jag brukar ibland ladda till 80% men blir ofta bara 1 eller 2 laddningar i veckan så kanske jag alltid ska ladda till 100%
LFP har i princip försumbar degradering pga cykler. Nästan all degradering kommer från calendar aging. För det vill man ha låg SOC huvuddelen av tiden.
Nogo har det optimala användandet som kommer hem från jobbet med mycket låg SOC.
Bilen står med låg SOC tills den måste laddas för att vara klar nästa dag.
Det blir kort tid med hög SOC och lång tid med låg SOC under dygnen.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:42
av AAKEE
Tellus skrev: ↑23 aug 2025 19:38
AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35
Egon112 skrev: ↑23 aug 2025 14:10
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla.
Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
60,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9
viewtopic.php?p=858704#p858704
Hade Y RWD fått det nu?
Isf 64 vs 79 då.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:45
av Tomsgbg
Finns de data på hur ett long range batteri degraderats i snitt efter 1,2 och 3 år?
Vore intressant att jämföra med ett LFP.
Degraderas long range 10-15% efter 3år så minskar ju skillnaden ytterligare i räckvidd.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:49
av Tellus
AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:42
Tellus skrev: ↑23 aug 2025 19:38
AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:35
Egon112 skrev: ↑23 aug 2025 14:10
Har eventuellt tänkt köpa en Rwd istället för LR.
Och den har ju som bekant LFP batteri. En annan typ av batteri än de andra Teslorna har.
Hur funkar de om man bor lite norrut? Örnsköldsvik å norrut i Sverige t.ex?
LFP sägs ju va sämre i kyla.
Hag rekommenderade en kollega här i nordligaste Swe att köra Y LFP, utefter hans beskrivning. LR hade såklart funkat också men han ville komma ned i kostnad.
Han var briefad om att han ibland skulle behöva ladda på vissa resor där en LR hade klarat sig utan laddning. Såhär 2 år senare låter gan väldigt nöjd.
Det man behöver veta är att när det är kallt och kupen ska värmas så går det lika mycket energi att värma Kupen med en RWD som en LR.
Och de lilla extra förluster man har med en extra motor får man tillbaka som spillvärme som värmepumpen kan nyttja.
Så RWD tappar en betydligt större andel av sin range i stark kyla.
Ett 79kWh batteri är 30% större än ett 60.5 kWh och ger sannolikt cirka 30% mer range i stark kyla.
4Wd är aldrig fel, men då Teslas 3/Y prioriterar bakmotorn så mycket den kan så är inte skillnaden oerhört stor. Mer en smaksak.
60,5kWh vs 75 verkar det vara. Eller 64/79. Certifierad förbrukning 15,3 vs 13,9
viewtopic.php?p=858704#p858704
Hade Y RWD fått det nu?
Isf 64 vs 79 då.
Data från April i en Juniper, så den har haft 6M packet från start verkar det som.
Re: MY med LFP batteri Övik & norrut?
Postat: 23 aug 2025 19:58
av Jigsaw73
AAKEE skrev: ↑23 aug 2025 19:41
Jigsaw73 skrev: ↑23 aug 2025 19:06
Laddar du alltid till 100%? Jag brukar ibland ladda till 80% men blir ofta bara 1 eller 2 laddningar i veckan så kanske jag alltid ska ladda till 100%
LFP har i princip försumbar degradering pga cykler. Nästan all degradering kommer från calendar aging. För det vill man ha låg SOC huvuddelen av tiden.
Nogo har det optimala användandet som kommer hem från jobbet med mycket låg SOC.
Bilen står med låg SOC tills den måste laddas för att vara klar nästa dag.
Det blir kort tid med hög SOC och lång tid med låg SOC under dygnen.
Just det! Jag tror jag fortsätter med att inte låta denna stå med mellan 40%-60% i SOC för vi kör ganska lite
Sambon har 7km till jobbet o hon kör den mest
Kan gå flera dagar innan den sjunker under 90%