Porsche Cayenne Electric
Postat: 26 aug 2025 20:26
Visste inte att den var på gång, men här är en provkörning.
Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Enda prisreferensen man har gett är att den ska börja på samma som en Cayenne Hybrid, så ca 1,2 miljoner då. Det är inte billigt, men känns ändå inte orimligt med tanke på vad det är för bil. Sen så kommer det alldeles säkert gå att bygga en för 2,5 miljoner om man vill då tillbehören ofta är riktigt dyra.krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
Man glömde bort det med CT dock, och det är tufft att hålla på med prispress mot kineserna.manneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.
Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.
Om det är rappa köregenskaper i kurvor som är kriteriet – är en Porsche SUV/Crossover som en Macan oavsett drivlina verkligen det bästa alternativet?…tesla newbie skrev: ↑27 aug 2025 11:15Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.. Bortsett från motorljudet så tror jag det största problemet med Porsches elbilar är vikten. Har kört tillräckligt många hypade elbilar nu för att inse att det är mycket svårt att få till rappa köregenskaper i en bil som väger 2,5 ton. Man kan med diverse fjädringstrick minimera krängningen i kurvor, men vikten känns oavsett. En Macan EV väger nästan 500 kg mer än en bensindriven. Det är klart att det märks.
Har du kört Taycan?
Enligt de som kört båda så verkar M3P kännas lättare och har rappare reaktioner men Taycan är stabilare i fart:Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 aug 2025 05:25Har du kört Taycan?
Solklart bästa elbilen om man gillar att ratta.
Tesla 3P är dock mer privärd men beggade Taycan är ett klipp för de som KÖR bil![]()
Kört etron GT. Gav ingen mersmak.Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 aug 2025 05:25Har du kört Taycan?
Solklart bästa elbilen om man gillar att ratta.
Tesla 3P är dock mer privärd men beggade Taycan är ett klipp för de som KÖR bil![]()
Kollar man lite på befintliga bilar till salu på bytbil så ligger en 4 cylindring Macan på 2046 kilo i tjänstevikt medan en 330i xdrive touring ligger på 1821 kg. Så BMW:n är cirka 200 kilo lättare, vilket sannolikt gör att den känns rappare att styra in i kurvor. Men vill man köra på el så är det bara Tesla som kan erbjuda tjänstevikter i närheten av dessa. Model 3 LR AWD väger runt 1910 kg och Model Y Juniper LR AWD väger cirka 2080 kg.SwedishAdvocate skrev: ↑27 aug 2025 15:37Om det är rappa köregenskaper i kurvor som är kriteriet – är en Porsche SUV/Crossover som en Macan oavsett drivlina verkligen det bästa alternativet?…tesla newbie skrev: ↑27 aug 2025 11:15Dock är M3P en ganska kul applicancemanneson skrev: ↑27 aug 2025 10:20Yep. Därför Tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.backe skrev: ↑27 aug 2025 10:10Gäller alla bilmärken, elbilar triggar inte direkt nånting hos oss människor känslomässigt. Startar någon en Rimac så händer ingenting, ingen bryr sig, smäller nån igång en Koenigsegg så vänder sig alla om. Det gör att suget efter en Rimac är lägre(bland de som har råd att köpa) än andra hyperbilar, även om dom ofta är billigare och går bättre.manneson skrev: ↑27 aug 2025 09:40Ja Porsche har stora problem att övertyga kunderna att deras elbilar är så mkt bättre än övriga.
De hade behövt något unikt som andra inte har för att motivera de priserna. Bara märket gör inte det.
En boxersexa bakom bakhjulen är unikt och största anledningen till att 911 är legendarisk.
Detsamma gäller en Cayenne med V8 kontra elmotorer, känslomässigt är en V8 bättre.
De har länge vetat att elbilar är en appliance.. Bortsett från motorljudet så tror jag det största problemet med Porsches elbilar är vikten. Har kört tillräckligt många hypade elbilar nu för att inse att det är mycket svårt att få till rappa köregenskaper i en bil som väger 2,5 ton. Man kan med diverse fjädringstrick minimera krängningen i kurvor, men vikten känns oavsett. En Macan EV väger nästan 500 kg mer än en bensindriven. Det är klart att det märks.
Tycker det verkar som lägsta vikten på en bensindriven Macan med minsta 2-liters 4-cylindriga motorn ligger någonstans runt ~1865 kg. Antagligen mer med lite utrustning. Gissar att en 2-liters 4:a inte duger, utan att det måste vara 6-cylindrigt istället. Och då hamnar väl vikten istället någonstans runt 1925 kg eller mer…
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Macan
Om det är köregenskaper man vill ha – är inte en BMW 3-serie Touring roligare då?…
Tycker det verkar som vikten för BMW G21 ligger runt ~1730 kg…
BMW F31 är ju också relativt samtida med senaste fossilförbrännande Macan. Med en sån verkar det som man kan komma ner till runt ~1465 kg…
Tyvärr är det ju ont om eldrivna alternativ till 3-serie Touring oavsett vikt. Det närmsta man kommer är väl t.ex. Tesla Model 3 (1761-1851 kg) eller BMW i4 (från 2125 kg). Model 3 har ju dock sedan-bagagelucka, så inte alls lika praktisk som en 3-serie Touring. i4 har ju iallafall en halvkombilucka.
Inget fel i mannesons påstående.
Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
En rak 6-cylindrig boxermotorFredrik j skrev: ↑28 aug 2025 23:03Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Min poäng är att påståendet inte gäller för tre av teslas fem modeller, därför tycker jag inte man kan säga att "tesla fokuserar så mkt på att bygga enklast möjligt och pressa priserna.".krabbanidag skrev: ↑28 aug 2025 22:43Inget fel i mannesons påstående.
4,8% av Teslas bilar som såldes 2024 var S/X/CT.
>95% var alltså 3/Y.
För 2025 lär sifforna tippa ännu mer till 3/Y’s favör.
Fokus ligger knappast på S X och CT. Verkligen helt bortprioriterade.
Nej, en boxermotor är inte ”rakare” än en V-motor. Definitionen för en rak motor är att cylindrarna ligger på en rad.krabbanidag skrev: ↑28 aug 2025 23:59En rak 6-cylindrig boxermotorFredrik j skrev: ↑28 aug 2025 23:03Raka 6or?krabbanidag skrev: ↑27 aug 2025 07:24Snyggt såg att de hade en turbo med 1000hk, men vad kan priset hamna på här? Säkert 2,5m?
Kanske konkurrerar mer Urus RSQ8 då?
Med tanke på hur få 2nd gen Taycan säljer (trögt) lär det inte bli någon storsäljare. Porsche har verkligen spårat med priserna och ffa elbilarna de producerar verkar vara iskalla. Tycker de skulle satsat mer på det kunden vill ha. Raka 6or, 4 liters motorer och riktiga körmaskiner som populära 981an och 991-992an.
Macan sålde väl hyfsat bra tills de valde att göra elvarianter för över 1mkr och dieselbilarna också började krypa upp över millen.
Det är ju trots allt en folkskärra med en Porschelogga på.
Ferraris platta 12:or var inte boxrar
Skulle inte kalla den vanlig direkt. Men som sagt, finns många olika konstellationer. Stjärnmotor som nämns ovan sitter ju i en del flygmotorer tex.lawe skrev: ↑30 aug 2025 11:07Ferraris platta 12:or var inte boxrar
Här finns lite info i ämnet: Ferrari flat-12 engine - Wikipedia https://share.google/IrRt5cxv3jm2B9Hxe