Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Moderator: Redaktion
Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Såvida du inte är pedant behövs inget.
Kan du acceptera att det är en bruksbil och den kommer få stenskott etc som alla andra så behöver du inte bry dig.
Kan du acceptera att det är en bruksbil och den kommer få stenskott etc som alla andra så behöver du inte bry dig.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Det jag hittills gjort på min nya M3 är att skaffat ordentliga stänkskydd bak, gummilist där förarglas/glastak möts och slutligen satt PPF på lyktorna.
- alfons
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 14 jul 2024 15:17
- Referralkod: ts.la/daniel565963
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Jag körde keramiskt lackskydd, folie på framlyktor, hundben, utlastning/under bakluckan och första 15 cm på glastaket.
Personligen skulle jag säga att hundben (ytan mellan bakdörr och bakhjul) och ytan direkt under bakluckan är viktigast. Det andra är nice to have eller lite osäkert om det är värt eller inte.
Personligen skulle jag säga att hundben (ytan mellan bakdörr och bakhjul) och ytan direkt under bakluckan är viktigast. Det andra är nice to have eller lite osäkert om det är värt eller inte.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
suddovic skrev: ↑30 aug 2025 11:18Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 15:06suddovic skrev: ↑30 aug 2025 11:18Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.
Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.manneson skrev: ↑31 aug 2025 15:50Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 15:06suddovic skrev: ↑30 aug 2025 11:18Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.
Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.
Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?AAKEE skrev: ↑31 aug 2025 16:29Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.manneson skrev: ↑31 aug 2025 15:50Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 15:06suddovic skrev: ↑30 aug 2025 11:18Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.
Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.
Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Förslag på var i Sthlm som man kan vända sig för dessa behandlingar?
Låter ju som att det är vettigt med några grundläggande behandlingar om lacken är lite svag.
Låter ju som att det är vettigt med några grundläggande behandlingar om lacken är lite svag.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Varför tar man inte bilen till en lackerare och drar på hårdast möjliga klarlack istället för "lackskydd"?
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Jag föreslår PPF, Protective plastic film.
Jag har historiskt kört lackskydd, men det hjälper nog inte jättemycket när färgen knappt vill sitta kvar.
Har vart lite motståndade mot att plasta in bilen med min första Tesla tog väldigt mycket stryk på tex trösklarna på bara 6600 mil.
Har plastat in min S, till del tex nedre delen av dörrarna och nedåt men det har lossnat färg i stenskott på dörrarna ovan dör plasten sitter.
Klarlacken på dörrarna visar tydliga märken runt dörrhandtag mm där den både är repig och matt, vilket inte alls synts på Audina.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Hade din ID4 sämre lack än din M3P menar du?manneson skrev: ↑31 aug 2025 16:34Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?AAKEE skrev: ↑31 aug 2025 16:29Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.manneson skrev: ↑31 aug 2025 15:50Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.AAKEE skrev: ↑30 aug 2025 15:06suddovic skrev: ↑30 aug 2025 11:18Hej,
Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.
Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.
Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?
Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?
Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.
Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.
Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Du hade väl en Zoe efter ID4:an, hur var lacken på den?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Japp.Maw skrev: ↑31 aug 2025 21:14Hade din ID4 sämre lack än din M3P menar du?manneson skrev: ↑31 aug 2025 16:34Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?AAKEE skrev: ↑31 aug 2025 16:29Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.
Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.
Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Du hade väl en Zoe efter ID4:an, hur var lacken på den?
Zoen är bättre än båda. Men också gammal bilmodell med gissningsvis gamla miljökrav.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1257
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Hundbenen behöver lite kärlek. Annars är det bara att köra på.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Verkar var lite olika hur illa det drabbar, jag har ett par märken på instegen på trösklarna, misstänker att det handlar om saker som slagit emot, har nog inte gjort nåt av dem själv. Hundbenen är helt utan stenskott och saknar folie, den har rullat 8400 mil ungefär, har väl nåt stenskott i fronten men inga på huven.
Det kanske är tur men jag upplever inte alls att lacken är känsligare än tidigare bilar jag haft. Min är byggd i Kina om det kan ha betydelse.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Skydda trösklar, "hundbenen" framför bakhjulen samt nedre delen av bakdörrarna!
2021 grå Tesla Model Y LR
2024 blå Tesla Model 3 Performance
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1257
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Tesla använder vit grundfärg, så om man har en vit bil, ser man knappt. Men vår 3:a som är blå, är helt vitprickig på hundben och nedre dörrar. Oklart om det hände innan eller efter jag satte på lite bredare stänkskydd fram.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Är inne på min 4:e Model 3.
Det enda ställe jag har tyckt vara ”värt” att foliera är framför bakdörrarna. Särskilt med svart bil. Denna folie kan man köpa på Teslas hemsida för drygt 500 spänn. Folien skyddar inte stenskott som sitter precis i kanten vid dörren, men den skyddar 95%.
Att man får stenskott här kommer man inte undan. Det beror på en designmiss IMO.
Tidigare år har det varit problem med blästrade trösklar. Jag har aldrig haft det problemet på någon av mina bilar. Skulle tro att man löst det problemet. Det sitter ju en rejäl skyddsfoliering vid trösklarna numera.
Övriga ev stenskott fixar jag med lackstift. Det duger gott enligt mig.
Det enda ställe jag har tyckt vara ”värt” att foliera är framför bakdörrarna. Särskilt med svart bil. Denna folie kan man köpa på Teslas hemsida för drygt 500 spänn. Folien skyddar inte stenskott som sitter precis i kanten vid dörren, men den skyddar 95%.
Att man får stenskott här kommer man inte undan. Det beror på en designmiss IMO.
Tidigare år har det varit problem med blästrade trösklar. Jag har aldrig haft det problemet på någon av mina bilar. Skulle tro att man löst det problemet. Det sitter ju en rejäl skyddsfoliering vid trösklarna numera.
Övriga ev stenskott fixar jag med lackstift. Det duger gott enligt mig.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
-
- Inlägg: 7567
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Inga stänkskydd bakom framhjulen?…
På pre-Högland var ju blästring från just framhjulen ett rätt rejält problem. Lite mer om det t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
Och i det här testet av Högland som väl utfördes i Norge sitter det ju inga som helst stänksskydd bakom framhjulen(!)…
Som jag förstår det så bör man dock sätta en bra PPF mellan kaross och eftermarknadsstänkskydd eftersom det sannolikt kommer samlas grus och annan skit bakom stänkskydden. Sitter det inget som skyddar karossen emellan så kommer den här skiten sannolikt att skava hål på lacken under ett par eftermarknadsstänkskydd efter X tidsenheter…
Lite mer om hur Högland är konstruerad i det här inlägget från en annan tråd:
viewtopic.php?p=850841#p850841
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Jo i fram satt det stänkskydd från fabrik, men inte i bak.SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 23:12Inga stänkskydd bakom framhjulen?…
På pre-Högland var ju blästring från just framhjulen ett rätt rejält problem. Lite mer om det t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
Och i det här testet av Högland som väl utfördes i Norge sitter det ju inga som helst stänksskydd bakom framhjulen(!)…
Som jag förstår det så bör man dock sätta en bra PPF mellan kaross och eftermarknadsstänkskydd eftersom det sannolikt kommer samlas grus och annan skit bakom stänkskydden. Sitter det inget som skyddar karossen emellan så kommer den här skiten sannolikt att skava hål på lacken under ett par eftermarknadsstänkskydd efter X tidsenheter…
Lite mer om hur Högland är konstruerad i det här inlägget från en annan tråd:
viewtopic.php?p=850841#p850841
-
- Inlägg: 435
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Ordentliga stänkskydd fram. Som gärna går upp lite mot kanten på hjulhuset och långa nertill
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Antar du menar framför bakhjulen?pefreli skrev: ↑01 sep 2025 20:55Är inne på min 4:e Model 3.
Det enda ställe jag har tyckt vara ”värt” att foliera är framför bakdörrarna. Särskilt med svart bil. Denna folie kan man köpa på Teslas hemsida för drygt 500 spänn. Folien skyddar inte stenskott som sitter precis i kanten vid dörren, men den skyddar 95%.
Att man får stenskott här kommer man inte undan. Det beror på en designmiss IMO.
Tidigare år har det varit problem med blästrade trösklar. Jag har aldrig haft det problemet på någon av mina bilar. Skulle tro att man löst det problemet. Det sitter ju en rejäl skyddsfoliering vid trösklarna numera.
Övriga ev stenskott fixar jag med lackstift. Det duger gott enligt mig.
Är ju samma problem på tex Porsche 911. Där sätter de folie från fabrik AFAIK.
Gäller nog de flesta bilar med utstickande bakskärmar, vilket ju beror på krav på aerodynamik.
Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd
Med facit på hand skulle jag:
- satt nått skydd i där bakdörrens list tar i bilen, i höjd med dörrhantaget. Jag satte en tejpbit där efter ett par år för att det inte skulle nöta in till plåten
- satt nått skydd på överkanten av baksätet där bältet går om man har vit klädsel. Blir svart annars.
- skyddat lacken på nedre delen av skärmkanten bakom bakhjulet
- satt nått skydd i där bakdörrens list tar i bilen, i höjd med dörrhantaget. Jag satte en tejpbit där efter ett par år för att det inte skulle nöta in till plåten
- satt nått skydd på överkanten av baksätet där bältet går om man har vit klädsel. Blir svart annars.
- skyddat lacken på nedre delen av skärmkanten bakom bakhjulet
M3 LR -20 vit/vit, 18”