Sida 1 av 1

Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 30 aug 2025 11:18
av suddovic
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 30 aug 2025 11:29
av manneson
Såvida du inte är pedant behövs inget.
Kan du acceptera att det är en bruksbil och den kommer få stenskott etc som alla andra så behöver du inte bry dig.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 30 aug 2025 14:28
av maangee
Det jag hittills gjort på min nya M3 är att skaffat ordentliga stänkskydd bak, gummilist där förarglas/glastak möts och slutligen satt PPF på lyktorna.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 30 aug 2025 14:45
av alfons
Jag körde keramiskt lackskydd, folie på framlyktor, hundben, utlastning/under bakluckan och första 15 cm på glastaket.

Personligen skulle jag säga att hundben (ytan mellan bakdörr och bakhjul) och ytan direkt under bakluckan är viktigast. Det andra är nice to have eller lite osäkert om det är värt eller inte.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 30 aug 2025 15:06
av AAKEE
suddovic skrev: 30 aug 2025 11:18
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 15:50
av manneson
AAKEE skrev: 30 aug 2025 15:06
suddovic skrev: 30 aug 2025 11:18
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.

Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 16:29
av AAKEE
manneson skrev: 31 aug 2025 15:50
AAKEE skrev: 30 aug 2025 15:06
suddovic skrev: 30 aug 2025 11:18
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.

Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.

Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.

Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 16:34
av manneson
AAKEE skrev: 31 aug 2025 16:29
manneson skrev: 31 aug 2025 15:50
AAKEE skrev: 30 aug 2025 15:06
suddovic skrev: 30 aug 2025 11:18
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.

Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.

Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.

Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 20:12
av suddovic
Förslag på var i Sthlm som man kan vända sig för dessa behandlingar?

Låter ju som att det är vettigt med några grundläggande behandlingar om lacken är lite svag.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 20:48
av Eldsig
Varför tar man inte bilen till en lackerare och drar på hårdast möjliga klarlack istället för "lackskydd"?

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 20:54
av AAKEE
suddovic skrev: 31 aug 2025 20:12
Förslag på var i Sthlm som man kan vända sig för dessa behandlingar?

Låter ju som att det är vettigt med några grundläggande behandlingar om lacken är lite svag.
Jag föreslår PPF, Protective plastic film.

Jag har historiskt kört lackskydd, men det hjälper nog inte jättemycket när färgen knappt vill sitta kvar.

Har vart lite motståndade mot att plasta in bilen med min första Tesla tog väldigt mycket stryk på tex trösklarna på bara 6600 mil.

Har plastat in min S, till del tex nedre delen av dörrarna och nedåt men det har lossnat färg i stenskott på dörrarna ovan dör plasten sitter.

Klarlacken på dörrarna visar tydliga märken runt dörrhandtag mm där den både är repig och matt, vilket inte alls synts på Audina.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 31 aug 2025 21:14
av Maw
manneson skrev: 31 aug 2025 16:34
AAKEE skrev: 31 aug 2025 16:29
manneson skrev: 31 aug 2025 15:50
AAKEE skrev: 30 aug 2025 15:06
suddovic skrev: 30 aug 2025 11:18
Hej,

Jag har nyligen köpt en Model 3 som levereras i mitten-slutet av September.

Bilen kommer primärt att användas till pendling till jobbet på "bra vägar", men även årligen till längre resor på motorväg norrut (fjällen / skogen), eller söderut mot kontinenten.

Bör man investera i något för att skydda lack och annat på bilen? Vad är nice to have respektive must have? Är det nödvändigt eller overkill?

Andra saker att tänka på nu innan man hämtar ut bilen som förstagångsägare?

Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.

Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.

Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.

Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?
Hade din ID4 sämre lack än din M3P menar du?
Du hade väl en Zoe efter ID4:an, hur var lacken på den?

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 08:55
av manneson
Maw skrev: 31 aug 2025 21:14
manneson skrev: 31 aug 2025 16:34
AAKEE skrev: 31 aug 2025 16:29
manneson skrev: 31 aug 2025 15:50
AAKEE skrev: 30 aug 2025 15:06



Teslas lack är väldigt mycket klenare än många andra bilars så man får räkna med att den tar mer stryk eller plasta in den som en skolbok på lågstadiet.
Nja. Det är liknande på många andra nya bilar.
Beror på tuffare miljökrav dels på lacken som används, dels på fabriken där den läggs på.

Gamla bilar tenderar att ha mycket tjockare och tåligare lack än nya helt enkelt.
Där håller jag inte med alls. Jag jämför inte med en gammal härk utan bilar av samma årsmodell.

Det är egentligen ingen tvekan om att Teslas lack är mer eller mindre kass.
Det kommer sug såklart från att Tesla i början bara byggdes i Kalifornien med högsta miljökraven.

Det är samma problem som ett helikoptermärke vars rotorblad lackeras i - Kalifornien. Tappar färgen i regnskurar.
Jag körde 3000 mil med en ny Tesla, sen 3000 mil med en ny VW. Gissa vilken som hade avsevärt fler stenskott och märken i lacken?
Hade din ID4 sämre lack än din M3P menar du?
Du hade väl en Zoe efter ID4:an, hur var lacken på den?
Japp.
Zoen är bättre än båda. Men också gammal bilmodell med gissningsvis gamla miljökrav.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 09:23
av Jaegaern
Hundbenen behöver lite kärlek. Annars är det bara att köra på.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 11:04
av manneson
Jaegaern skrev: 01 sep 2025 09:23
Hundbenen behöver lite kärlek. Annars är det bara att köra på.
Dom har väl folie numera?

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 11:47
av Claes_B
Jaegaern skrev: 01 sep 2025 09:23
Hundbenen behöver lite kärlek. Annars är det bara att köra på.
Verkar var lite olika hur illa det drabbar, jag har ett par märken på instegen på trösklarna, misstänker att det handlar om saker som slagit emot, har nog inte gjort nåt av dem själv. Hundbenen är helt utan stenskott och saknar folie, den har rullat 8400 mil ungefär, har väl nåt stenskott i fronten men inga på huven.
Det kanske är tur men jag upplever inte alls att lacken är känsligare än tidigare bilar jag haft. Min är byggd i Kina om det kan ha betydelse.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 12:46
av Fladric
Skydda trösklar, "hundbenen" framför bakhjulen samt nedre delen av bakdörrarna!

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 14:20
av Jaegaern
Tesla använder vit grundfärg, så om man har en vit bil, ser man knappt. Men vår 3:a som är blå, är helt vitprickig på hundben och nedre dörrar. Oklart om det hände innan eller efter jag satte på lite bredare stänkskydd fram.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 20:55
av pefreli
Är inne på min 4:e Model 3.

Det enda ställe jag har tyckt vara ”värt” att foliera är framför bakdörrarna. Särskilt med svart bil. Denna folie kan man köpa på Teslas hemsida för drygt 500 spänn. Folien skyddar inte stenskott som sitter precis i kanten vid dörren, men den skyddar 95%.

Att man får stenskott här kommer man inte undan. Det beror på en designmiss IMO.

Tidigare år har det varit problem med blästrade trösklar. Jag har aldrig haft det problemet på någon av mina bilar. Skulle tro att man löst det problemet. Det sitter ju en rejäl skyddsfoliering vid trösklarna numera.

Övriga ev stenskott fixar jag med lackstift. Det duger gott enligt mig.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 01 sep 2025 23:12
av SwedishAdvocate
maangee skrev: 30 aug 2025 14:28
Det jag hittills gjort på min nya M3 är att skaffat ordentliga stänkskydd bak, gummilist där förarglas/glastak möts och slutligen satt PPF på lyktorna. [Min u.]
Inga stänkskydd bakom framhjulen?…

På pre-Högland var ju blästring från just framhjulen ett rätt rejält problem. Lite mer om det t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Och i det här testet av Högland som väl utfördes i Norge sitter det ju inga som helst stänksskydd bakom framhjulen(!)…



Som jag förstår det så bör man dock sätta en bra PPF mellan kaross och eftermarknadsstänkskydd eftersom det sannolikt kommer samlas grus och annan skit bakom stänkskydden. Sitter det inget som skyddar karossen emellan så kommer den här skiten sannolikt att skava hål på lacken under ett par eftermarknadsstänkskydd efter X tidsenheter…

Lite mer om hur Högland är konstruerad i det här inlägget från en annan tråd:
viewtopic.php?p=850841#p850841

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 03 sep 2025 06:49
av maangee
:evil:
SwedishAdvocate skrev: 01 sep 2025 23:12
maangee skrev: 30 aug 2025 14:28
Det jag hittills gjort på min nya M3 är att skaffat ordentliga stänkskydd bak, gummilist där förarglas/glastak möts och slutligen satt PPF på lyktorna. [Min u.]
Inga stänkskydd bakom framhjulen?…

På pre-Högland var ju blästring från just framhjulen ett rätt rejält problem. Lite mer om det t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950

Och i det här testet av Högland som väl utfördes i Norge sitter det ju inga som helst stänksskydd bakom framhjulen(!)…



Som jag förstår det så bör man dock sätta en bra PPF mellan kaross och eftermarknadsstänkskydd eftersom det sannolikt kommer samlas grus och annan skit bakom stänkskydden. Sitter det inget som skyddar karossen emellan så kommer den här skiten sannolikt att skava hål på lacken under ett par eftermarknadsstänkskydd efter X tidsenheter…

Lite mer om hur Högland är konstruerad i det här inlägget från en annan tråd:
viewtopic.php?p=850841#p850841
Jo i fram satt det stänkskydd från fabrik, men inte i bak.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 03 sep 2025 12:04
av Teslasemitruck
Ordentliga stänkskydd fram. Som gärna går upp lite mot kanten på hjulhuset och långa nertill

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 03 sep 2025 14:35
av manneson
pefreli skrev: 01 sep 2025 20:55
Är inne på min 4:e Model 3.

Det enda ställe jag har tyckt vara ”värt” att foliera är framför bakdörrarna. Särskilt med svart bil. Denna folie kan man köpa på Teslas hemsida för drygt 500 spänn. Folien skyddar inte stenskott som sitter precis i kanten vid dörren, men den skyddar 95%.

Att man får stenskott här kommer man inte undan. Det beror på en designmiss IMO.

Tidigare år har det varit problem med blästrade trösklar. Jag har aldrig haft det problemet på någon av mina bilar. Skulle tro att man löst det problemet. Det sitter ju en rejäl skyddsfoliering vid trösklarna numera.

Övriga ev stenskott fixar jag med lackstift. Det duger gott enligt mig.
Antar du menar framför bakhjulen?
Är ju samma problem på tex Porsche 911. Där sätter de folie från fabrik AFAIK.
Gäller nog de flesta bilar med utstickande bakskärmar, vilket ju beror på krav på aerodynamik.

Re: Model 3 förstagångsägare, lackskydd

Postat: 03 sep 2025 17:11
av SkipperO
Med facit på hand skulle jag:
- satt nått skydd i där bakdörrens list tar i bilen, i höjd med dörrhantaget. Jag satte en tejpbit där efter ett par år för att det inte skulle nöta in till plåten
- satt nått skydd på överkanten av baksätet där bältet går om man har vit klädsel. Blir svart annars.
- skyddat lacken på nedre delen av skärmkanten bakom bakhjulet