Sida 1 av 2

Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 31 aug 2025 22:14
av hazlos
Hej på Er!

Råkade ut för något riktigt läskigt idag då min dragkrok ink släp lossnade från sitt fäste. Som tur var kom ingen till skada, men jag är lite osäker på hur man ska agera i detta. Jag har loggat ett ärende mot Tesla för att de ska felsöka både krok samt fästanordning i balken. Just nu litar jag inte alls på den och tänker inte dra något till detta är utrett.

Har något läst eller råkat ut för något liknande? Kom gärna med tips på hur man bör agera mot Tesla alt försäkringsbolag.

Tack.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 31 aug 2025 23:40
av Trevlig
Låter tyvärr som handhavande fel. Att kroken skulle lossa från sitt fäste låter väldigt omöjligt.

Eller menar du att den lossnat från balken med kofångare och allt?

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 09:50
av tor-ake
Y och 3 har samma Westfalia-krok men roterad horisontellt respektive vertikalt.

Jag har upptäckt att med tiden blir det mindre och mindre marginal i fästets lås, till slut snäpper inte reglaget in på "det gröna" längre. Efter ungefär 2 års flitig användning behövde jag rengöra hela fästet både på kroken och på bilen, använde WD-40 och hushållspapper till dess den var kliniskt ren inklusive kulorna som löper in och ut. "Kilarna" som säkrar mot rotation, och deras säte blir det ytrost på, den måste man ta bort.

Om reglaget inte snäpper in på det gröna området, och nyckeln inte går att vrida till låst, då sitter inte kroken fast, även om den verkar göra det. Konstruktionen är inte fail safe!

Sista pekpinnen - sätt inte släpets katastrofwire i ögla runt kroken, den måste så klart sitta i det för ändamålet avsedda örat på balken. Stödhjulet kan man låsa i ett läge där det tar i strax innan metallstödet, om det skulle släppa från bilen, så att om det ändå släpper finns en bättre chans att släpet styr svagt mot vägrenen än ut i mötande körfält.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 10:52
av Jerker
Verkar som att jag fått vatten på min kran om att löstagbara krokar är ett gissel. Bättre med fasta.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 10:58
av fth
Jag har alltid känt mig milt oroad när jag använder Bosal-kroken på min X, och värre lär det bli efter att ha läst detta... :o

Jag hade ett tag en tredjepartslösning på min X med fäste av amerikansk "hitch receiver"-typ, den känns extremt mycket säkrare än dom här små kulorna som skall hålla allt på plats.

F-n vet om jag inte monterar på den igen, en fördel med den är också att den klarar betydligt mer vikt när man använder lastkorg, cykelhållare o dyl.

/fth

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 11:50
av psaaf
Jag har varit nära att göra samma misstag med kroken på min Model 3. Om nyckeln inte kan vridas till låst så sitter inte kroken i ordentligt. Det är en riktigt dålig lösning. I synnerhet på M3 där man måste krypa på knä för att trycka in kroken underifrån.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 12:05
av Fredrik j
Jag hade en Saab 9-5 som omfattades av en recall på grund av samma problem. Låset kunde kärva och draget se låst ut men kunde lossna. Det var mitt i sommaren och vi var på husvagnssemester. Blev inkallad till verkstad där man stelopererade draget i väntan på en uppdaterad design.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 17:02
av mans71
Kan man inte bara byta ut det borttagbara draget till ett fast? Borde vara ok på bilar som har inskrivet i regbeviset att dom har krok?

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 22:17
av Jerker
mans71 skrev: 01 sep 2025 17:02
Kan man inte bara byta ut det borttagbara draget till ett fast? Borde vara ok på bilar som har inskrivet i regbeviset att dom har krok?
Javisst, om det bara fanns. Löstagbara krokar tar över och leverantörerna tar inte fram fasta krokar.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 22:20
av mussla
Gick det att ta ur nyckeln utan att kroken satt fast?

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 22:27
av Jerker
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 01 sep 2025 22:33
av Maw
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 07:12
av Jerker
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:02
av Xyborg
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:17
av RagWal
Fråga till TS. Hade du tagit ur nyckeln ur låset på dragkroken eller satt den kvar?

Efter att ha läst tråden så är kanske det orsaken till att den lossnade. Har själv inte tänkt på det men sannolikt kan skit mm göra att den inte låser ordentligt. Tar man ut nyckeln så är det ett kvitto på att den sitter ordentligt.

Står i manualen:
"Anm
Nyckeln går bara att ta bort om dragkroken är låst. Det visar att anslutningen är korrekt. Använd inte dragkroken om nyckeln inte har tagits bort."

PS har själv kört med nyckeln i vid några tillfällen. Ska inte göra det framöver.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:25
av Jerker
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:29
av Fredrik j
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:25
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...
Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:48
av Jerker
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 08:29
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:25
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33


Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...
Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 08:58
av Maw
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 08:29
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:25
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12


Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...
Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
En fast dragkrok är säkert en rimlig kompromiss mellan ekonomi och krocksäkerhet för många människor. Att demonterbara dragkrokar ska gå att demontera vid besiktningen beror just på att krocksäkerheten försämras när den sitter på och den ska naturligtvis demonteras när den inte används om man är mån om säkerheten. Det här är inget nytt utan sen gammalt. Sen finns det förstås sämre upplysta konsumenter som inte är medvetna om risken med att montera en fast dragkrok eller att ha en lös dragkrok monterad eller köra med en infällbar krok utfälld trots att man inte kör släp. Men liknande okunskap som ger ökade risker gäller allt möjligt utan att det förbjuds, det är t ex inte förbjudet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren trots att det försämrar säkerheten.

Allt som folk tar sig för som ökar risker kan och ska inte förbjudas. Men om du tycker att fasta dragkrokar bör förbjudas kan du alltid verka politiskt för att försöka åstadkomma det.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 09:13
av RareEarth
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:48
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Finns det någon ny bilmodell som erbjuder fast krok (bortsett från vissa pick-ups etc)? Det kanske inte behövs ett förbud eftersom det inte förekommer.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 09:24
av Fredrik j
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:48
Fredrik j skrev: 02 sep 2025 08:29
Jerker skrev: 02 sep 2025 08:25
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12


Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
OK, då undrar man ju varför fasta dragkrokar inte är förbjudna och varför det inte är förbjudet att köra omkring med löstagbar krok monterad när man inte drar släp...
Av samma anledning som det inte är förbjudet att köra runt i bilar med tveksamt krockskydd. En bil kan ha ganska risigt skydd och fortfarande vara laglig. Allt hänger på upplysta konsumenter. Att lämna dragkroken på drabbar ju en själv mest.
Fast det är ju en princip som man har att inte förbjuda saker retroaktivt. Så det förklarar inte varför man inte t.ex. förbjuder fast dragkrok nya bilar.
Det finns helt nya bilar med kass krocksäkerhet. Ska man börja förbjuda allt hamnar man snabbt i balanseringsproblem. Vems åsikter ska man gå efter när man bestämmer vad som ska vara tillåtet?

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 09:28
av wheels
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 09:33
av Holve
Tesla säljer ingen bil med fast dragkrok..

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 09:54
av Jerker
wheels skrev: 02 sep 2025 09:28
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33
Jerker skrev: 01 sep 2025 22:27
Jag ser bara nackdelar med löstagbara krokar. Vad jag förstår så är utvecklingen driven av estetiska argument.

* Man måste montera och demontera kroken varje gång man drar släp (alltså om man ska uppfylla de estetiska kraven).
* Om man väljer att låta den sitta på måste man ändå ta loss den då och då för att den inte ska rosta fast.
* Den måste gå att ta loss och monteras igen på besiktningen.
* Även om man servar den riskerar man alltså ändå att den ska lossna under användandet.

Har alltså lite svårt att se fördelarna med löstagbar krok.
Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.
Jag väntade mig ett sådant här inlägg. Jag kan tänka mig att det påverkar deformationszonen en del, men hur mycket i realiteten? Jag tänker att om det var en katastrof med dragkrok så skulle det ha väckt mer uppmärksamhet och varit i diskussioner om förbud. Men nu är det en faktor bland en massa andra och ger inte så stort utslag. Mer betydelsefullt är hur säker bilen i allmänhet är. En bil med hög säkerhet och dragkrok kan nog vara bättre än en med lägre säkerhet och utan dragkrok.

Re: Tappade släpet ink dragkroken idag!

Postat: 02 sep 2025 11:25
av Xyborg
Jerker skrev: 02 sep 2025 09:54
wheels skrev: 02 sep 2025 09:28
Xyborg skrev: 02 sep 2025 08:02
Jerker skrev: 02 sep 2025 07:12
Maw skrev: 01 sep 2025 22:33


Som jag har förstått det så är det inte enbart en fråga om estetik utan även om krocksäkerheten som blir sämre med krok på, eller krok utfälld på de bilar som kan fälla in kroken.
Hur då?
Om du blir påkörd bakifrån och har dragkrok så leds kraften - via kroken - förbi bilens deformationszoner, rakt in i styvare delar av chassit och vidare in till passagerare. Risken för wiplash och andra skador är avsevärt högre då. Eftersom tidigare nämnda deformationszoner inte kan absorbera kraften från kollisionen.
Tror inte mycket på det snacket. Man har en tjock fet stålbalk precis innanför plasten baktill ändå som är det första som kommer att komma i kontakt med påkörande bil. Så deformationszoner med eller utan krok kommer att kvitta.
Jag väntade mig ett sådant här inlägg. Jag kan tänka mig att det påverkar deformationszonen en del, men hur mycket i realiteten? Jag tänker att om det var en katastrof med dragkrok så skulle det ha väckt mer uppmärksamhet och varit i diskussioner om förbud. Men nu är det en faktor bland en massa andra och ger inte så stort utslag. Mer betydelsefullt är hur säker bilen i allmänhet är. En bil med hög säkerhet och dragkrok kan nog vara bättre än en med lägre säkerhet och utan dragkrok.
Det är ingen som har påstått att det är en katastrof. Men det är sämre. Det är mät- och verifierbart. Så inget konstigt där.

Är det totalt livsfarligt? Nej. Men mindre säkert än utan dragkrok.