Laddhastighet Tesla
Postat: 18 sep 2025 23:04
Hej!
Jag ser att det är ganska vanligt att folk skryter & tävlar om vem som har högsta kW-värdet på skärmen vid Supercharging. Kanske inte här men i Facebookgrupperna är det vanligt.
Det vi läser på skärmen är all effekt in via laddporten. Men allt går inte in i batteriet.
Batterivärme, AV/klima/värme/belysning etc ingår i det vi läser på skärmen.
När vi superchargrar, ser vi förutom kW även laddhastigheten som km/h.
Laddning kW = effekt in i bilen.
Laddhastighet km/h = effekt in i batteriet. (Färdigtävlat, slår någon 263kW?
)
I energigrafen kan vi hitta”laddkonstanten”, dvs det som varje km visad räckvidd ”är värd”
För model S Plaid så beror den på vilka hjul man valt i menyn.
Här med 21”, som även är hjulen valda vid laddningen ovan.
Laddkonstanten är skillnaden mellan genomsnittsförbrukningen och ”mer än nominellt”:
Laddkonstanten: genomsnitt - mer än nominellt. (Skulle det stå mindre än nominelt blir det + istället, då minus minus = +)
222.1-50=172,1 Wh/km. 1447km/h x 172.1 Wh/km = 249029W
(Det blir kvar Watt av km/h * Wh/km)
Så, det går 249.029 Wh ned i batteriet men bilen visar laddning 263kW.
Skillnaden är batterivärme + alla andra förbrukare.
Det ovanstående har vart väldigt lätt att verifiera genom att läsa av bilens BMS, så det finns ingen tvekan om att det är så det fungerar.
Jag ser att det är ganska vanligt att folk skryter & tävlar om vem som har högsta kW-värdet på skärmen vid Supercharging. Kanske inte här men i Facebookgrupperna är det vanligt.
Det vi läser på skärmen är all effekt in via laddporten. Men allt går inte in i batteriet.
Batterivärme, AV/klima/värme/belysning etc ingår i det vi läser på skärmen.
När vi superchargrar, ser vi förutom kW även laddhastigheten som km/h.
Laddning kW = effekt in i bilen.
Laddhastighet km/h = effekt in i batteriet. (Färdigtävlat, slår någon 263kW?
I energigrafen kan vi hitta”laddkonstanten”, dvs det som varje km visad räckvidd ”är värd”
För model S Plaid så beror den på vilka hjul man valt i menyn.
Här med 21”, som även är hjulen valda vid laddningen ovan.
Laddkonstanten är skillnaden mellan genomsnittsförbrukningen och ”mer än nominellt”:
Laddkonstanten: genomsnitt - mer än nominellt. (Skulle det stå mindre än nominelt blir det + istället, då minus minus = +)
222.1-50=172,1 Wh/km. 1447km/h x 172.1 Wh/km = 249029W
(Det blir kvar Watt av km/h * Wh/km)
Så, det går 249.029 Wh ned i batteriet men bilen visar laddning 263kW.
Skillnaden är batterivärme + alla andra förbrukare.
Det ovanstående har vart väldigt lätt att verifiera genom att läsa av bilens BMS, så det finns ingen tvekan om att det är så det fungerar.