Allt om nya Tesla Model Y Standard

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 8032
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Allt om nya Tesla Model Y Standard

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Tesla har nu släppt en enklare “Standard” version av sin Model Y och 3 i USA. De ordinarie modellerna har istället döpts om till “Premium”.

Tesla Model Y Standard börjar från $39 990, att jämföras med gamla instegsmodellen (som nu heter “Real Wheel Drive Premium”) som kostar från $44 990.

Så vad har Tesla plockat bort för att få ner priset?

Räckvidden är på 321 miles enligt EPA körcykel. Att jämföras mot 357 miles för bakhjulsdrivna Premium modellen och 327 miles för fyrhjulsdrivna. Tämligen jämförbara värden. Tesla har visserligen minskat batteristorleken från 79 till 69 kWh men samtidigt även minskat på bilens förbrukning. Topphastighet oförändrat 125 mph men accelerationen tar nu 6,8 sekunder, mot 5,4 förut.

Laddhastigheten är också jämförbar med de andra modellerna. Model Y Standard kan ladda 160 miles räckvidd på 15 minuter. Bakhjulsdrivna Premium kan visserligen ladda 182 miles på en kvart, men fyrhjulsdrivna bara 169 miles och Performance modellen enbart 144 miles.

Bild

Största förändringarna på utsidan är avsaknaden av främre och bakre ljusramp, och 18 tums hjul med nya “Aperture” kåpor. Även Model Y Standard kan utrustas med samma dragkrok som Premium modellerna. Bakluckan är fortfarande motoriserad och öppnas automatiskt om man ställer sig bakom bilen.

Model Y Standard får vanliga LED strålkastare, inte adaptiva. Bilen bländar dock av automatiskt vid möte. Backspeglarna viks inte in längre motoriserat men man kan göra det manuellt om man vill.

Bild

Det första man märker på insidan är att stolarna har fått inslag av tyg. Kanterna är fortfarande veganläder men sittytorna är tyg. Förvaringsutrymmet i mittkonsolen är borta, istället är det ett öppet utrymme där. Och bilen har inget panoramafönster längre: glastaket är kvar - men täckt av tyg på insidan. Helt galet?! Insidan av dörrarna har också fått en enklare tygbeklädnad.

Det sitter en lika stor skärm mitt på instrumentpanelen som förut, med samma appar som vanligt. Under skärmen finns två trådlösa mobilladdare, precis som i de andra Model Y. Man kan fortfarande streama musik men bilen har ingen FM radio längre. Ljudsystemet har 7 högtalare istället för 15, och ingen subwoofer.

Framsätena är fortfarande motoriserade men ratten justeras manuellt. Ljusrampen i instrumentbrädan är borta, likaså HEPA filtret i ventillationen. Fotutrymme och dörrfickor är dock fortfarande belysta.

Framsätena, vindrutan och ratten är uppvärmda men inte baksätet. Passagerarna bak har även blivit av med sin skärm och får justera luftblåsen manuellt. De har dock fortfarande både mittarmstöd och två USB-C uttag att ladda sina prylar med. Baksätena går fortfarande att fälla, dock manuellt inte med elmotor som i Premium modellerna.

Bild

Tesla Model Y Standard har fått enklare passiva stötdämpare istället för de frekvensberoende Premium modellerna har.

Bilarna har adaptiv farthållare men inte autopilot. Man kan dock köpa till Full Self Drive (Supervised) för 8 tusen dollar. Model Y Standard har samma åtta kameror som Premium modellerna och av allt att döma samma dator. Alla säkerhetssystem som automatisk nödbromsning, kollisionsvarning, dödvinkelvarning och undvikande av filbyte är oförändrat kvar.

Likaså bekvämlighetsdetaljer som att använda mobilen som nyckel, och mobilappen där man kan ha full kontroll över bilen och dess omgivningar. Standard modellen har samma vaktläge som de andra.

Bild

Även Tesla Model 3 har fått en Standard variant, som kostar från $36 990 istället för gamla instegsmodellen på $42 490. Den har 321 miles EPA räckvidd och accelererar på 5,8 sekunder.

Bild

Inne i kabinen har Tesla Model 3 Standard fått behålla både förvaringsutrymmet i mittkonsolen och panorama glastaket.

Bild

Det är en märklig resa Tesla Model 3 och Y har genomgått. Vi som har lite äldre Teslor känner igen många av “besparingarna” Tesla har gjort på de nya Standard modellerna. Våra gamla Teslor hade heller inga motorfällda baksäten eller bildskärm där bak. Gamla bakhjulsdrivna Model Y hade också acceleration på 6,5 sekunder innan den nya modellen snabbades upp till 5,9. Gamla Teslor hade heller inte HEPA filter, adaptiva strålkastare, ventilerade säten eller ljusramp på instrumentbrädan. Tesla verkar ha tagit två steg framåt och ett steg bak med utrustningen. Byter du upp dig från en äldre Tesla Model 3 eller Y kommer du knappt ens märka att Standard modellen är “bantad”.

De som förväntade sig att Tesla skulle visa upp en helt ny bilmodell är nog besvikna nu. Även de som hoppades att Tesla skulle gå delvis över till nya “unboxed” byggsättet och sänka priserna rejält. Elon Musk pratade förut om runt 20% billigare produktionskostnad. Standard modellerna verkar istället vara enbart en “ordinarie” nerbantning av bilen, priset sänktes med 11% genom enklare materialval och bantad utrustningsnivå. Så är detta “allt” eller har Tesla fortfarande några ess kvar i rockärmen?

Bild

Tesla har bara släppt Model 3 och Y Standard på sin amerikanska hemsida än så länge. Men enligt den tyska tidningen Handelsblatt har Giga Berlins fabrikschef André Thierig presenterat den nya modellen för de anställda i måndags och meddelat att pilotproduktionen av Model Y Standard ska starta redan om några dagar och första leverans kommer ske om några veckor.

Tesla Model Y Standard kan därför snart dyka upp även på den svenska beställningssidan, med ett förväntat pris på runt 500 tusen kronor.



Source: https://teslaclubsweden.se/allt-om-nya- ... -standard/