Försäkring för högspänningsbatteriet efter garanti?
Moderator: Redaktion
Försäkring för högspänningsbatteriet efter garanti?
Många intressanta elbilar har inte längre tillverkargaranti för högspänningsbatteri och drivlina, alltså de riktigt dyra komponenterna. Det finns knappt några vettiga reparationsalternativ och priserna på utbytes- eller nya högspänningsbatterier är hutlösa.
Men finns det några vettiga försäkringar att teckna för dessa bilar som täcker högspänningsbatteriet? Alltså även att högspänningsbatteriet behöver repareras eller bytas ut på grund av slitage eller ålder, inte bara om det skadas.
Ser att t.ex. LF har försäkring som täcker batteriet upp till 10 år och 15 000 mil, men det hjälper inte så mycket då detta inte är just bättre än de flesta garantier.
Men finns det några vettiga försäkringar att teckna för dessa bilar som täcker högspänningsbatteriet? Alltså även att högspänningsbatteriet behöver repareras eller bytas ut på grund av slitage eller ålder, inte bara om det skadas.
Ser att t.ex. LF har försäkring som täcker batteriet upp till 10 år och 15 000 mil, men det hjälper inte så mycket då detta inte är just bättre än de flesta garantier.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Försäkring för högspänningsbatteriet efter garanti?
Hur menar du? Exempel?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Man kan också vända på det. Hur många fall finns det där batteriet, BMS eller motorer gått sönder innan bilens andra komponenter gått sönder före?
Jag menar främst bilar som gått längre än de max miltal som garantierna gäller, eller hamnat utanför garanti på grund av ålder (mer ovanligt då många har 8 år garanti). Tesla har t.ex. max 16 000 mil på model 3 och Y. BMW Hyundai har också garanti till 16 000 mil. Det finns en del begagnade bilar som passerat eller snart passerar dessa miltal, vissa långmilare är bara ett par år gamla.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Det är nog ytterst svårt att hitta något försäkringsbolag som skulle vilja försäkra gamla "förbrukade" elbilar...även om det fanns skulle ingen vilja betala en så hög premie som skulle behövas för att täcka kostnader samt även lite "vinst" för försäkringsbolaget.
Men detta är ju inget unikt för elbilar egentligen, det finns väl inga försäkringar som täcker kostsamma ev haverier på en gamla ICE bilar heller efter att maskinskadeförsäkringen har upphört (om vi då pratar lite roligare bilar med lite mer motor, typ äldre MB AMG,
Audi RS-modeller, Porsche, BMW M osv)?
Men detta är ju inget unikt för elbilar egentligen, det finns väl inga försäkringar som täcker kostsamma ev haverier på en gamla ICE bilar heller efter att maskinskadeförsäkringen har upphört (om vi då pratar lite roligare bilar med lite mer motor, typ äldre MB AMG,
Audi RS-modeller, Porsche, BMW M osv)?
Model 3 Performance Highland
Nej det kan man låta bli med, för det blir helt off-topic.vrid_i_skogen skrev: ↑17 okt 2025 11:10Man kan också vända på det. Hur många fall finns det där batteriet, BMS eller motorer gått sönder innan bilens andra komponenter gått sönder före?
Frågan här är om det finns försäkringar som kan ta vid när batterigarantin tar slut. Vill du diskutera något annat är du välkommen att starta en ny tråd.
Ja, det är just det som är frågan. Om det finns sådana försäkringar.
Man kan t.ex. med vissa begränsningar teckna försäkringar på begagnade ICE-bilar från handlare, för oförutsedda fel. Så i denna form finns det redan.
Om nu dessa haverier är så ovanliga som vissa förespråkar så torde det finnas en marknad för försäkringsbolagen. Risken är i så fall låg, men kostnaden för ett enskilt haveri är hög. Det är just så försäkringar är uppbyggda, att dela risken och kostnaden mellan försäkringstagarna. Men som sagt, frågan är om det finns.
RWD/LFP har 16000 mil. LR/P har 19200 mil.juristen skrev: ↑17 okt 2025 13:33Jag menar främst bilar som gått längre än de max miltal som garantierna gäller, eller hamnat utanför garanti på grund av ålder (mer ovanligt då många har 8 år garanti). Tesla har t.ex. max 16 000 mil på model 3 och Y. BMW Hyundai har också garanti till 16 000 mil. Det finns en del begagnade bilar som passerat eller snart passerar dessa miltal, vissa långmilare är bara ett par år gamla.
Jag tolkade det som att du menade att det fanns tillverkar som inte hade någon garanti för det.juristen skrev: ↑17 okt 2025 13:33Jag menar främst bilar som gått längre än de max miltal som garantierna gäller, eller hamnat utanför garanti på grund av ålder (mer ovanligt då många har 8 år garanti). Tesla har t.ex. max 16 000 mil på model 3 och Y. BMW Hyundai har också garanti till 16 000 mil. Det finns en del begagnade bilar som passerat eller snart passerar dessa miltal, vissa långmilare är bara ett par år gamla.
Försäkringarna kommer nog vara väldigt dyra om vi ska täcka in batterier som är utslitna. Jag är osäker om jag vill betala för en sån (eller snarare rätt säker att jag inte vill det).
Garanti för rena fabrikationsfel och om man kör på en sten så batteriet måste byttas osv = Ja, men inte ren degradering/utslitning, det skulle bli väldigt dyrt för mig att betala försäkring för en massa folk som kör 80% dagligen och knäcker batteriet efter 9-12 år.
Då tar jag hellre bra hand om mitt batteri och inte betalar för alla andras behov av batteribyte.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det enkla svaret är att : Nej, det finns inte möjlighet att tekna en sådan försäkring som efterfrågas. 
En sådan försäkring skulle nog även behöva innehålla ett åldersavdrag, likt hemförsäkringen gör. Ett batteri är trots allt en "förbrukningsvara".
En sådan försäkring skulle nog även behöva innehålla ett åldersavdrag, likt hemförsäkringen gör. Ett batteri är trots allt en "förbrukningsvara".
Har inte läst detaljerna, men Volvo erbjuder potentiellt 10 år och 25000 mil.
https://www.volvocarretail.se/om-oss/ny ... forsakring
Problemet är väl att det just bara gäller Volvo. Det lär dessutom krävas regelbunden(dyr) ”service” gissar jag.
Problemet är väl att det just bara gäller Volvo. Det lär dessutom krävas regelbunden(dyr) ”service” gissar jag.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 2 gång.
Som jag har förstått det är det få gånger det är på grund av degradering som batteripacken fallerar. Det kan röra sig om förhållandevis enkla fel som ändå innebär att man inte har något alternativ än att byta hela packet.AAKEE skrev: ↑17 okt 2025 13:55Jag tolkade det som att du menade att det fanns tillverkar som inte hade någon garanti för det.
Försäkringarna kommer nog vara väldigt dyra om vi ska täcka in batterier som är utslitna. Jag är osäker om jag vill betala för en sån (eller snarare rätt säker att jag inte vill det).
Garanti för rena fabrikationsfel och om man kör på en sten så batteriet måste byttas osv = Ja, men inte ren degradering/utslitning, det skulle bli väldigt dyrt för mig att betala försäkring för en massa folk som kör 80% dagligen och knäcker batteriet efter 9-12 år.
Då tar jag hellre bra hand om mitt batteri och inte betalar för alla andras behov av batteribyte.
Jag köper det du säger, om man har möjlighet att köpa en bil som man har från att den är ny. Men säg att man vill köpa en begagnad årsmodell 2022 som gått närmare 15 000 mil. Då skulle försäkring vara lite av en förutsättning, för min del iaf.
-
Min erfarenhet är att även vid de fall då det går att försäkra en bil upp till 15000 mil så är där en självrisk som ökar med milen i fasta intervall. Jag hade t ex IF när min Tiguan som gått 13000+ mil fick fel på dubbelkopplingslådan. IF täckte vid tillfället maskinskada upp till 15000 mil men med självrisken 10000 kr. Att fixa bilen kostade 22000 kr varav jag fick betala 10000 kr.
Ja, det har hittills ofta vart enkla fel på Teslas bilar, tex batteribalanseringsmoduler och små kablar som lossnat etc, men även det är lika dyrt i vart fall hos Tesla som något större fel. Man betalar alltid för ett utbytesbatteri (eller nytt).
Jag tror problemet kommer ligga i att batterier som är äldre än garantin kommer ha en större andel batterier där batteriet är "slut". För model 3 så vet man redan nu att ett vanligt fel är att en eller några celler ger upp vilket slutar med att batteriet måste bytas, till fullpris hos Tesla.
Inom garantitiden/miltalet är det antagligen inga batterier som behövt bytas på ren degradering hos Tesla. Före 2018-ish vart det ingen garanti på degradering, vilket gjorde att så länge batteriet fungerade så fick man inte det utbytt ens om det hade tappat mer än 50%. Garantin var endast på funktion, inte SOH.
Det finns bilar, tex tidiga Nissan Leaf där många batterier bytts på garanti på ren degradering om jag fattat det rätt.
Rent krasst, efter 8 år och 16-24.000 mil som Tesla kör på sina olika bilar får man inte garanti eller försäkring på så mycket på en fossil bil heller. Det finns ngt litet undantag men i så fall är det bara ett par år till, och något tusental mil till.
Köper man den billiga begagnade elbilen så är den idag billig just bland annat för att när garantin upphör riskerar man att få betala bilen en gång till om batteriet ger upp. Jag ser att det finns en hel del äldre S som folk köper billigt där batteriet blir ett problem. Det finns även ett problem med några felkoder som folk raderar men felet kommer komma tillbaka vilket gör att folk kommer köpa till synes fina begagnade elbilar med raderad felkod som sedan kommer på en månad eller så.
Det är rätt många som har obstruerat mot mitt sätt att hantera batteriet med att köra låg SOC för att minska degraderingen. Idag, innan vi har speciellt många model 3 med utgången batterigaranti så är det lätt att vara kaxig men jag är ganska övertygad om att när vi tex har alla 2019-2020 utan garanti så kommer folk vara väldigt intresserade av hur degraderat batteriet är och man kommer inte vilja ha en med hög degradering (dvs större risk att någon cell stjälper hela lasset).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mil och SOC verkar väl inte göra så stor skillnad på hur länge ett batteri lever.
Ålder verkar göra absolut mest skillnad.
Dvs hellre en nyare bil med fler mil än en äldre med färre.
Ålder verkar göra absolut mest skillnad.
Dvs hellre en nyare bil med fler mil än en äldre med färre.
Absolut, men de finns ett par riktigt stora skillnader mellan elbil och fossil här, så det är inte riktigt jämställt heller.
Idag finns det inga tillgängliga sätt att reparera högspänningsbatteriet, utan som du säger behöver man köpa minst ett utbytespack för ca 150k, eller köpa ett helt nytt pack. Det är en stor utgift på en gammal bil, där värdet på bilen kan understiga värdet på reparationen.
Fossilbilar går normalt att reparera till mindre kostnader, och kompetens finns tillgänglig. Man behöver sällan byta ut en hel enhet till på samma sätt som det är med elbilar idag, utan även om motor eller växellåda gått sönder så går det att reparera bara det som är trasigt. Visst kan även motorer och växellådor gå sönder så att det inte är lönt att reparera dem, men då kan man oftast hitta utbytes på skroten till en kostnad som är betydligt lägre än ett högspänningsbatteri.
Som exempel: denna BMW iX xdrive50 2022 med 14 900 mil finns idag på blocket för begärt pris 499 000 kr. Den har 1 100 mil kvar på sin batterigaranti. Det blir riskfyllt för en bil som ändå kostar en halv miljon och bara är tre år gammal.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1003127841
Om man kör lite längre per år blir det tvärt om i förhållande till garantin. Jag tar hellre en fem år gammal lågmilad elbil med tre år och många mil kvar på garantin än en tre år gammal med 1000 mil kvar. Vad gäller risken för batterihaveri har du säkert rätt.
Kollade på Volviaförsäkringen som länkades till ovan. Det är ju precis det här som jag vill ha, fast utan att det är låst till ett märke. Eller att det skulle finnas för varje märke. Eller åtminstone till de märken jag är intresserade av!
"Oro och brist på kunskap ska inte hindra från köp av en elbil. Det har Volvia tagit fasta på och uppgraderar därför sin ordinarie bilförsäkring, som blir först i världen med att erbjuda skydd för elbilsbatterier ända upp till 25 000 mil.
Oro för att batteriet ska börja krångla är ett av de största hindren för att köpa begagnad elbil. Det visar en ny undersökning från Volvia och Ziklo Bank. För att skapa större trygghet uppgraderar Volvia nu sin ordinarie halv- och helförsäkring så att skyddet för högvoltsbatteriet i helt elektriska Volvobilar gäller upp till 25 000 mil eller 10 år – utan att det kostar kunderna något extra. Det gäller både nya och begagnade bilar."

"Oro och brist på kunskap ska inte hindra från köp av en elbil. Det har Volvia tagit fasta på och uppgraderar därför sin ordinarie bilförsäkring, som blir först i världen med att erbjuda skydd för elbilsbatterier ända upp till 25 000 mil.
Oro för att batteriet ska börja krångla är ett av de största hindren för att köpa begagnad elbil. Det visar en ny undersökning från Volvia och Ziklo Bank. För att skapa större trygghet uppgraderar Volvia nu sin ordinarie halv- och helförsäkring så att skyddet för högvoltsbatteriet i helt elektriska Volvobilar gäller upp till 25 000 mil eller 10 år – utan att det kostar kunderna något extra. Det gäller både nya och begagnade bilar."
Värt att notera är att de flesta försäkringsbolag skriver ner värdet på HV-batteriet enligt schablontrappa tex får man bara 40% av nypriset på batteriet efter 6år och 20% efter 8 år på Watercircle.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Det finns begagnade batterier på skroten, och det finns EV-reparatörer som åtar sig batterijobb. Än så länge ett mindre antal, men det kommer säkerligen öka när det blir fler bilar med trötta batterier.juristen skrev: ↑17 okt 2025 14:59Absolut, men de finns ett par riktigt stora skillnader mellan elbil och fossil här, så det är inte riktigt jämställt heller.
Idag finns det inga tillgängliga sätt att reparera högspänningsbatteriet, utan som du säger behöver man köpa minst ett utbytespack för ca 150k, eller köpa ett helt nytt pack. Det är en stor utgift på en gammal bil, där värdet på bilen kan understiga värdet på reparationen.
Om det att köpa begagnad elbil och få en försäkring som täcker utslitna eller lätt trasiga men dyra batterirepoarationer:
Jag förstår att alla inte kan köpa nya bilar, och de begagnade måste även de har ett bruk för miljöns skull.
Men en billig bil riskerar att bli dyr och den som ska försäkra de bilarna ska betala försäkring så att det täcker reparationen + försäkringsbolagets alla omkostnader och vinst. Försäkringsbolaget som inte ännu riktigt vet hur batterier kommer bete sig måste ta i för att säkra upp att man inte går back.
Min gissning med en sån försäkring så kommer den kosta mer än vad den som köper den billiga bilen kommer kunna acceptera.
Jag har ett exempel på ett företag i USA som sålde en försäkring och även reparationer av batterier (Wk057 kallade sig den som drev det på något forum). Folk köpte försäkringar, och av alla år av poster som Wk057 skrev om batteriteknik mm så kan man dra slutsatsen att han var genuint intresserad och inte ute efter att blåsa folk.
Trots det så upphörde alla kontakter med wk057 och företaget som stod för försäkringen försvann. Efter ett halvår dök ägaren upp på forumet igen och försökte ursäkta sig med att han blivit blåst av någon som köpt upp bolaget. Vilket inte verkar stämma enligt de som grävde i ärendet.
Hela konceptet lutar åt att det helt plötsligt var betydlgt fler bilar som behövde batterireparationer och att affären var på väg att bli en total förslustaffär. Ingenting är bekräftat men allt pekar åt att ägaren kastade ut rök och försvann i den ridån för att inte gå i total konkurs.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Volvo har inte speciellt dyr service på sina elbilar (iaf inte XC40 som jag har), bland de billigare faktiskt. Ca 2500kr varannat år. Jag har dock inte betalat nån service än, första servicen år två gratis. Volvia som försäkringsbolag inte heller speciellt dyrt.manneson skrev: ↑17 okt 2025 14:03Har inte läst detaljerna, men Volvo erbjuder potentiellt 10 år och 25000 mil.
Oavsett elbil eller ICE bil kan/kommer det att gå sönder prylar förr eller senare, och det kan kosta rejält saftiga summor att även reparera/hålla liv i en ICE bil. Det är inte ovanligt med kostnader uppåt 100-150k vid lite större reparationer.
Jag brukar rekommendera att om man köper/äger en bil som är värd ett par hundra tusen, bör man se till att bilen är inom maskinskadeförsäkringen/garantier på batterier,elmotorer, gör man det är man relativt "safe".
Efter detta är det ren gambling
Inte så roligt om man sitter med en bil som är värd 250k och som kostar 150k att laga för att den gått sönder....
Varför skulle det inte gå att laga HV-batterier?
Det går generellt att byta tex interna komponenter även lösa cellpack går att byta, med manuell cellbalansering och trycktest efter återmontering.Detta är oftast relativt enkelt i jämförelse mot att tex plocka isär en modern förbränningsmotor...
Denna typ av rep kommer säkerligen att öka i tillgänglighet vartefter efterfrågan ökar precis som AAKEE är inne på.
Jag brukar rekommendera att om man köper/äger en bil som är värd ett par hundra tusen, bör man se till att bilen är inom maskinskadeförsäkringen/garantier på batterier,elmotorer, gör man det är man relativt "safe".
Efter detta är det ren gambling

Inte så roligt om man sitter med en bil som är värd 250k och som kostar 150k att laga för att den gått sönder....
Varför skulle det inte gå att laga HV-batterier?
Det går generellt att byta tex interna komponenter även lösa cellpack går att byta, med manuell cellbalansering och trycktest efter återmontering.Detta är oftast relativt enkelt i jämförelse mot att tex plocka isär en modern förbränningsmotor...
Denna typ av rep kommer säkerligen att öka i tillgänglighet vartefter efterfrågan ökar precis som AAKEE är inne på.