Fråga om vinterdäck?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Fråga om vinterdäck?

Inlägg av togr82 »

Har en ny model y juniper. Valde till vinterdäck till den.

Snart är det dags att byta däck. Vad behöver jag köpa till?

1) Det verkar sitta på någon form av fälgskydd i plast över fälgarna på sommardäcken. Är väl det tesla kallar crossover eller något annat? Kan dessa flyttas över när man monterar vinterdäcken? Ska dom göra det?

2) Jag fick inte med några muttrar till vinterdäcken som det verkar. Kan jag använda samma som för vinterdäcken. Dvs bara flytta över dom vid bytet?

Tacksam för era svar.
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Fråga om vinterdäck?

Inlägg av MNA »

togr82 skrev: 20 okt 2025 09:43

1) Det verkar sitta på någon form av fälgskydd i plast över fälgarna på sommardäcken. Är väl det tesla kallar crossover eller något annat? Kan dessa flyttas över när man monterar vinterdäcken? Ska dom göra det?

2) Jag fick inte med några muttrar till vinterdäcken som det verkar. Kan jag använda samma som för vinterdäcken. Dvs bara flytta över dom vid bytet?

Tacksam för era svar.
1: ja dom kan du flytta äver om du köpt likadana vinterfälgar. Man kan köra utan dom oxå men då är centrumhålet öppet, finns ett kit att köpa i tesla shoppen.

2: är fälgarna likadana så använd samma muttrar. Antar du har crossflow fälgarna både på vinter och sommar?
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Inlägg av togr82 »

MNA skrev: 20 okt 2025 09:52

Tacksam för era svar.
1: ja dom kan du flytta äver om du köpt likadana vinterfälgar. Man kan köra utan dom oxå men då är centrumhålet öppet, finns ett kit att köpa i tesla shoppen.

2: är fälgarna likadana så använd samma muttrar. Antar du har crossflow fälgarna både på vinter och sommar?
På fråga 1) Jag kör det som medföljde bilen när jag köpte den? Jag beställde till 19" Nokian dubbfria vinterdäck
27 000 kr. Är det likadana fälgar på dom som på sommardäcken?

2) Hur vet jag om fälgarna är samma? Köpte ju orginal vinterdäck från tesla och fick med sommardäcken med bilen?Är det samma då? Det förvirrande är att om man läser om däcken i shoppen verkar det som man ska köpa både "Crossflow-navkapsel för model y" samt "Sats med crossflow-navkapslar för model y"??

Förvirrad?
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Inlägg av MNA »

togr82 skrev: 20 okt 2025 10:10
MNA skrev: 20 okt 2025 09:52

Tacksam för era svar.

På fråga 1) Jag kör det som medföljde bilen när jag köpte den? Jag beställde till 19" Nokian dubbfria vinterdäck
27 000 kr. Är det likadana fälgar på dom som på sommardäcken?

2) Hur vet jag om fälgarna är samma? Köpte ju orginal vinterdäck från tesla och fick med sommardäcken med bilen?Är det samma då? Det förvirrande är att om man läser om däcken i shoppen verkar det som man ska köpa både "Crossflow-navkapsel för model y" samt "Sats med crossflow-navkapslar för model y"??

Förvirrad?
Ta av navkapseln på sommardäcken så ser du att det är samma. Beställde du 19tums sommardäck så är det crossflow både sommar och vinter.
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar