Sida 1 av 2

Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 25 okt 2025 13:35
av Off Grid Byggaren
Vad jag förstår så blir nya Mercedes GLC endast med 800 volts laddning.

Hur begränsat blir det egentligen, kollade mina körningar i Norra Sverige, Finland och Danmark de senaste åren och nu verkar det finnas 800 V laddare på de flesta sträckorna.

Tesla SuC går ju förstås inte, och inte gamla 50 kW laddare.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 25 okt 2025 16:10
av ObscureEconomist
Jaså är glc likadan som cla i att man bara kan ladda på 800 volt? Det skyltar man minsann inte med.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 25 okt 2025 16:15
av ChristofferG
När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 25 okt 2025 23:38
av jonasl
Stora nackdelen är ju att det ofta är otydligt vilka laddare som är 800V och inte. Visst, filtrerar man på höga effekter så får man ju med dem, men det finns 800V med lägre effekt med som man kommer missa då.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 25 okt 2025 23:53
av Freez
För tillfället ganska begränsade om man kollar i ChargeFinder.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 06:56
av spacecoin
ChristofferG skrev: 25 okt 2025 16:15
När man bygger GLC i konfiguratorn finns det ett tillval för 400V, 6950:- kostar det.
För övrigt helt otroligt mycket olika paket och tillval på bilen. Dyrt som attans blir det med lite utrustning.
Skitdumt att göra 400v till ett tillval.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 07:27
av chaffis75
Som jag fattat de så är de flesta laddare som är 200kw eller mer 800 volt med undantag då för Tesla suc.
Men jag hade nog ändå själv kännt de som lite jobbigt att inte ha 400 volt möjlighet.
Och som sagts tidigare, de är svårt att hitta information om de är 800 volt även om man ofta kan göra antaganden.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 07:51
av macky
Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället ;).

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 09:05
av chaffis75
macky skrev: 26 okt 2025 07:51
Kört 800v senaste 2,5 åren även om jag kan ladda på 400v så har jag aldrig upplevt mig behöva det. Men kanske kan vara bra i semestertider när det är knökat. Letar alltid efter 300kW uppåt och det har aldrig varit ett problem att hitta. Skulle jag betala upp för att få 400v, troligen inte. Skulle tagit en ix3 istället ;).
Eller varför inte en ex60, jag tror den kommer bli riktigt fin.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 09:25
av Berguv
Att ha 400v som tillval var ett RIKTIGT dumsnålt beslut av dem. GLC:n lär få många förstagångselbilare som får vatten på sin kvarn att det är omständigt med laddning.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 09:31
av chaffis75
Berguv skrev: 26 okt 2025 09:25
Att ha 400v som tillval var ett RIKTIGT dumsnålt beslut av dem. GLC:n lär få många förstagångselbilare som får vatten på sin kvarn att det är omständigt med laddning.
Håller med.. även om man kanske klarar sig utan de så är de en stor nackdel rent mentalt. Man vill helt enkelt ha möjligheten även om de i praktiken inte behövs, åtminstone några år till.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 09:41
av PLA
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 26 okt 2025 09:57
av chaffis75
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Jo för oss som är på detta forum tror inte jag de är ett problem med om bara bara köper en bil eller får en bil genom jobbet och saknar teknik intresset så tror jag många kommer stå vid tex en Tesla laddare och undra varför de inte fungerar.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 27 okt 2025 15:23
av DanneLKPG
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 27 okt 2025 16:51
av Niklas Z
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 27 okt 2025 17:17
av chaffis75
Niklas Z skrev: 27 okt 2025 16:51
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Det finns ju så otroligt många alternativ till Teslas laddnätverk (i och för sig kan även de vara begränsade till 400 V), så jag har svårt att se det som en stor begränsning. Under mina två utlandsresor denna sommar laddade jag mycket oftare på andra operatörers laddare än på SuC, trots att jag själv kör Tesla.
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 27 okt 2025 17:32
av Niklas Z
chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 11:02
av chaffis75
Niklas Z skrev: 27 okt 2025 17:32
chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ok.

Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 11:25
av Niklas Z
chaffis75 skrev: 28 okt 2025 11:02
Niklas Z skrev: 27 okt 2025 17:32
chaffis75 skrev: 27 okt 2025 17:17
Lite nyfiken, vilja nätverk har du använt i Europa?
Även om jag kör Volvo så föredrog jag Tesla nätverkar när vi körde genom Europa. Vi siktade på ionity också men där.var de ofta fullt eller nästan fullt vilket gjorde de stökigt. Teslas nätverk är ju dessutom tätare.
Ja de är smidigt helt enkelt, en app till flera länder och helt ok pris, dessa saker gäller ju även ionity, men som sagt mer glest med laddare.
Jag väljer inte något specifikt nätverk alls. Jag åker dit jag vill och har koll på vad det finns för laddstationer på den platsen och använder de som finns där.
Under min resa från Uppsala till Nederländerna laddade jag på, i tur och ordning: Recharge Värnamo, färjan Helsingborg-Helsingör, publik AC-stolpe 100 m från hotellet i Bad Segeberg, publik AC-stolpe i Groningen, AC-laddare vid hotellet på Texel, publik AC-stolpe i Oldenburg (Niedersachsen), publik AC-stolpe 200 m från hotellet i Plön och slutligen SuC Jönköping.
Så det blir en mix av allt möjligt. Det hela underlättas av att jag har en mycket strömsnål bil.
Ok.

Ja du har ju mest laddat ac. Jag tänker mer när man kör en typ 70-100 mil på en dag genom Europa. Jag gillar då att slippa installera app överallt och få en hyffsat kWh pris.
Både första och sista dagen under resan körde vi 90-100 mil. Uppsala – Bad Segeberg (med avstickare för att hämta min särbo) första dagen och Plön – Uppsala (med avstickare till min särbo) blev sådana dagsetapper.
Jag har redan försett mig med appar innan avfärd. Vitsen med mitt upplägg är att jag under den nämnda resan aldrig stannade för att ladda, eller anpassade rutten för att ladda. Bilen laddades bara då vi ändå stannande av andra skäl. Jag tycker det är mycket värt och i jämförelse är laddappar ett mycket mindre problem än att anpassa val av rutt och stopp efter laddning. Men den låga förbrukningen hos Model 3 underlättar ett sådant sätt att resa.
Jag har gjort flera sådana resor varje år, sen restriktionerna från pandemin hävdes. Gjorde även en resa i Finland, Baltikum och Polen i somras, på likartat sätt. Då laddade jag mycket på 50 kW stolpar inne i städer där jag ändå ville stanna. Jag har ju roamingappar som Electroverse, Elli, och från EnBW och Maingau, men även andra. T ex hade jag laddat ner några finska appar innan jag åkte in i Finland. I Estland var det bra att ha en app som heter Enefit Volt. Det är lätt att hitta vad som behövs och jag fick alltid igång laddning. Enda problemet var att Chargefinder-appen ibland hade fel info om användbara betalmetoder.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 12:48
av R_Edvinsson
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.

Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.

Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.

Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 15:38
av DanneLKPG
R_Edvinsson skrev: 28 okt 2025 12:48
DanneLKPG skrev: 27 okt 2025 15:23
PLA skrev: 26 okt 2025 09:41
Jag tycker att MB gör rätt här. Det finns gott om 800V laddare nuförtiden och varför betala för något som man inte behöver. Även om det vore standard så finns kostnader inbakad i priset.
Jag kan ladda med 400V men har inte gjort det de senaste 2,5 åren, man lär sig snabbt. Snart 8000 mil...
/Peter
Ett av världens största laddnätverk är Tesla och där är det endast 400V... Så det är absolut ett dumsnålt beslut som kommer ställa till det för många tills dessa är uppgraderade.
Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.

Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.

Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.

Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Köpa en Ny Merca för 800k-1100k och spara 6950kr är väl just dumsnålt (och baspriset har med all säkerhet inte ens sänkts)... Borde ingå istället för att bara krångla till det i onödan.

"Inte behövs 2025" när det på många platser fortfarande bara finns Tesla SuC är väl bevis nog på att det påståendet inte stämmer.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 16:18
av Off Grid Byggaren
Undrar vad det tillbehöret väger egentligen?

Har ju inte reflekterat över detta tidigare med 400 volts bilar, vilka operatörer har 800v?

Lidl 50kW och äldre Mer 50 kW samt Audi 100 kW laddare har det ju inte.

Alla laddare som visas som 300+ i ChargeFinder är väl 800V.
Borde väl funka med 800 volt på dessa:
EON
Circle K
OKQ8
Eviny
Mer nya kraftigare laddare
Allego
Rifil (Malmö)
Nima energy
Ionity

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 16:19
av iAkita
Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 16:53
av manneson
iAkita skrev: 28 okt 2025 16:19
Jag ser inte att det blir begränsat alls. I princip de enda DC laddare man inte kan ladda på är SuC och gamla 50 kW laddare. Personligen använder jag mig aldrig av några av dessa då det finns gott om andra alternativ. Men om man av någon anledning vill ha dessa alternativ tillgängliga blir det naturligtvis begränsande med 800V.
SECC är väl ett bevis på att SUC är rätt bra att ha.
Alla vinnare, utom Nio med sitt batteribyte och nu senast nya Taycan med sitt nya stora batteri, har väl använt sig av SUC.

Re: Hur begränsat blir det med endast 800 volts elbil idag?

Postat: 28 okt 2025 17:16
av R_Edvinsson
DanneLKPG skrev: 28 okt 2025 15:38
R_Edvinsson skrev: 28 okt 2025 12:48


Att Tesla är marknadens största nätverk spelar ju ingen roll sålänge de stannar kvar på sin egen lilla kant och behåller 400V system på laddstationer och i bilar.

Inom en 5års period så tror jag inte vi har en enda dedikerad 400v station kvar på kartan, just pga att det inte byggs sådana stationer alls idag då det inte är framtidssäkert.
Så även om du väljer att bygga 150kW stationer så är det ENBART fördelar om stolpen stödjer 1000v.

Tesla kommer behöva bygga om stationerna, eller vad vet vi kanske bara uppdatera dem och skippa begränsningen.

Hade jag fått välja på en ny bil idag om jag ville ha stöd för 400v eller spara 7000:- så skulle jag aldrig välja det tillvalet.
Just för att det absolut inte behövs 2025, och det utan att ens behöva använda mer än 1-3 nätverk på ALLA resor.
Köpa en Ny Merca för 800k-1100k och spara 6950kr är väl just dumsnålt (och baspriset har med all säkerhet inte ens sänkts)... Borde ingå istället för att bara krångla till det i onödan.

"Inte behövs 2025" när det på många platser fortfarande bara finns Tesla SuC är väl bevis nog på att det påståendet inte stämmer.

Finns ganska många tillbehör på listan för dessa bilar där 7000:- gör mer nytta än på en onödig DCDC omvandlare.

Och jag vet ärligt inte en rutt eller destination i Sverige där det ”bara finns SuC” tillgängligt.

Du använder väl själv rimligtvis inte SuC då du i signaturen säger att du kör en E-GMP bil som laddar ganska uselt hos Tesla.