Rysk robot Aidol - går inte så bra

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Rysk robot Aidol - går inte så bra

Inlägg av Jerker »

Här en fiaskoartad uppvisning av en rysktillverkad robot som försöker härma människors beteende.

Jag förstår öht inte vitsen med att försöka bygga robotar som ser ut som och ska gå på två ben. Jag skulle inte själv vela ha en människoliknande robot i mitt hem.

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Rysk robot Aidol - går inte så bra

Inlägg av enoch85 »

Mänskligheten har ju chansen att leka Gud nu, dock med varierande resultat.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Jerker skrev: 12 nov 2025 17:45
Här en fiaskoartad uppvisning av en rysktillverkad robot som försöker härma människors beteende.

Jag förstår öht inte vitsen med att försöka bygga robotar som ser ut som och ska gå på två ben. Jag skulle inte själv vela ha en människoliknande robot i mitt hem.

Eftersom hela vår omgivning är anpassad för humanoider så tänker man sig att den bästa formen för en robot som ska interagera med oss och agera i vår omgivning är humanoid.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 13 nov 2025 11:30
Jerker skrev: 12 nov 2025 17:45

Eftersom hela vår omgivning är anpassad för humanoider så tänker man sig att den bästa formen för en robot som ska interagera med oss och agera i vår omgivning är humanoid.
Jag håller inte med. En humanoid är onödigt dyr och komplicerad. En robotdammsugare är bättre på att dammsuga, och funkar dessutom i praktiken.

Om 30 år* när vi kanske har löst lite fler AI-problem och man har batterier som funkar för en humanoid i mer än 30 minuter så kanske det är ett bra alternativ till flera olika tillämpningar.

I dagläget klarar bara ett företag i världen av att ha en helt autonom robot bland folk säkert (och den har dessutom mänsklig backup om den skulle bli osäker). Den roboten har 3 degrees of freedom.

Tesla kan inte göra 3 DoF i dagsläget obevakat och kommer heller inte att kunna göra 20 DoF samt lösa hierarkisk planering et.c.

*)
Det gjordes en "gallup" på IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS) som hölls nyligen.
90% av deltagarna trodde efter 2050.

https://www.iros25.org/Debates
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Humanoid är den perfekta formen. Då kan dom göra alla jobb som vi kan. Tråkiga och farliga jobb lämnas till robotar. Asbestsanering, terraforma nya planeter, måla huset mm
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tycker inte alls att humanoiden är den perfekta formen. Det finns många förbättringar att göra om man ändå ska skapa nåt från grunden. Men om man ändå håller sig till människa som förebild så kan man lägga till teleskopiska lemmar, fler armar, händer som kan vrida sig runt handleden utan begränsningar, teleskopisk kropp (som också kan vrida sig runt, runt midjan) för att nå långt upp utan att behöva pallar eller stegar. Jag tycker nog att hjul är mycket bättre än ben osv.

Att man låser sig så hårt vid att det ska skapas en robot som ska vara som en människa gör att det kommer att bli enormt mycket dyrare och ta mycket längre tid att få den att fungera.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Jerker skrev: 13 nov 2025 14:55
Jag tycker inte alls att humanoiden är den perfekta formen. Det finns många förbättringar att göra om man ändå ska skapa nåt från grunden. Men om man ändå håller sig till människa som förebild så kan man lägga till teleskopiska lemmar, fler armar, händer som kan vrida sig runt handleden utan begränsningar, teleskopisk kropp (som också kan vrida sig runt, runt midjan) för att nå långt upp utan att behöva pallar eller stegar. Jag tycker nog att hjul är mycket bättre än ben osv.

Att man låser sig så hårt vid att det ska skapas en robot som ska vara som en människa gör att det kommer att bli enormt mycket dyrare och ta mycket längre tid att få den att fungera.
Jag ser det som svårt att slå två ben för att röra sig i en mänsklig miljö. Hjul är uteslutet eftersom det begränsar till rullstolsanpassade miljöer. Fler ben än två skulle ta upp för mycket plats. Sedan kan man förstås förbättra den humanoida grundformen med extraarmar, fler leder, snurrleder etc.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Aidoltech verkar främst ha koncentrerat sig på robotens ansikte, den klarar av att ha olika ansiktsuttryck. Första roboten de utvecklade hade endast torso och huvud, inga armar eller ben. Sen hade de bara "smackat på" lemmarna.

Man kan se i videon att lemmarnas rörelser är väldigt ryckiga.

Till skillnad från de flesta andra robot företag som har närmast ansiktslösa robotar men som koncentrerat sig på att få mjuka och kontrollerade rörelser på armar och ben.
manneson

Inlägg av manneson »

RareEarth skrev: 13 nov 2025 15:15

Jag ser det som svårt att slå två ben för att röra sig i en mänsklig miljö. Hjul är uteslutet eftersom det begränsar till rullstolsanpassade miljöer. Fler ben än två skulle ta upp för mycket plats. Sedan kan man förstås förbättra den humanoida grundformen med extraarmar, fler leder, snurrleder etc.
Hjul är bäst i de flesta fall.
Den skulle tex kunna ha hjul som bas och sen använda armar som ”ben” när den behöver kliva över saker eller upp på något.

Utan att räkna på det gissar jag att en liten robot med hjul skulle kunna hantera mkt mer vikt och mkt stabilare än en större med ben.
Vi människor är ju förhållandevis dåliga på att bära saker. Rent krasst är vi ju egentligen gjorda att gå på alla fyra.. vår ryggrad är ett snöre som vi använder som flaggstång. 🤷‍♂️😄
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

manneson skrev: 13 nov 2025 16:17
RareEarth skrev: 13 nov 2025 15:15

Hjul är bäst i de flesta fall.
Den skulle tex kunna ha hjul som bas och sen använda armar som ”ben” när den behöver kliva över saker eller upp på något.

Utan att räkna på det gissar jag att en liten robot med hjul skulle kunna hantera mkt mer vikt och mkt stabilare än en större med ben.
Vi människor är ju förhållandevis dåliga på att bära saker. Rent krasst är vi ju egentligen gjorda att gå på alla fyra.. vår ryggrad är ett snöre som vi använder som flaggstång. 🤷‍♂️😄
Ja, att hjul skulle vara ett hinder tror jag inte på. Tre stödjepunkter är ju dessutom extremt mycket bättre än två. Man skulle t.o.m. kunna tänka sig att en sån robot vid behov skulle kunna bära en människa, likt en elscooter. Eller lyfta upp en människa för att plocka äpplen eller fläderblom.

Om man släpper tvångstankarna kring humanoid så öppnar sig en helt annan värld.
Skriv svar