Andrej Karpathy provkör Tesla FSD

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Andrej Karpathy provkör Tesla FSD

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Så snart Andrej Karpathy hämtade ut sin splitternya Tesla Model X tog han den på en provtur för att testa självkörande mjukvaran FSD (Supervised).

Det speciella med Andrej Karpathy är att han var chef för AI utvecklingen hos Tesla mellan 2017 och 2022. Det var han som byggde upp AI-teamet, ledde utvecklingen av Autopilot och Full Self-Driving (FSD), tränade neurala nätverk för synbaserad körning och var central i övergången till “Tesla Vision” (utan radar). Han lämnade Tesla i juli 2022. Han om någon borde kunna bedöma hur pass bättre FSD hade blivit sedan dess.

“Jag tog bilen omedelbart ut för en FSD-provkörning, ungefär som jag brukade göra nästan dagligen i 5 år” skriver han i ett inlägg på X. “I grund och botten… är jag förbluffad – den kör riktigt, riktigt bra, är smidig, självsäker, märkbart bättre än vad jag är van vid på HW3 (min förra bil) och eoner före den version jag minns när jag körde uppför Highway 280 på min första dag hos Tesla för ~9 år sedan, där jag var tvungen att ingripa varje gång vägen svängde eller sluttade något.”

“På motorvägen kändes det som att jag var passagerare i någon superhögteknologisk Maglev-tågkapsel… På stadsgator hanterade bilen ledigt ett antal knepiga scenarier som jag minns att jag grubblade sömnlöst över för bara några år sedan. Den släppte in bilar som trängde sig in i filen, den åkte elegant runt byggarbetsplatser och tillfälligt stillastående bilar, den tajmade korrekt knepiga vänstersvängar med mötande trafik från båda sidor, den gav elegant företräde åt bilen som körde fel vid fyrvägsstoppskylten, den hittade ett sätt att tränga in sig i kö-trafiken för att göra sin sväng, den körde om bussen som lämnade av passagerare men stannade ändå för stoppskylten som skymdes av bussen, och vid slutet av rutten cirklade den runt en parkeringsplats, hittade en lucka och… parkerade. I princip en felfri körning.”

Och detta var med den äldre V13 av FSD mjukvaran, inte den senaste V14 som många tycker är ljusår bättre men som inte hade laddats ner till hans bil än.

När Andrej lämnade Tesla i juli 2022 hade hans team precis släppt V10. “[På den tiden] var jag van vid att ge mig ut på en kort provkörning runt kvarteret för att komma tillbaka med 20 klipp på saker som kunde förbättras. Det är nytt för mig att göra exakt som jag brukade, men komma tillbaka tomhänt. Perfekt körning, inga anmärkningar. Jag förväntar mig att det fortfarande finns mer arbete för teamet i den långa marschen av 9:or, men det är bara så coolt att se att vi är bortom att hitta problem efter varje timmes körning runt kvarteret, att man måste gå till fordonsflottan och leta fram dem.”

Den “långa marschen av 9:or” han nämner är termen för att lära bilen köra rätt i 99 procent av fallen. Sedan i 99,9%, sedan 99,99%, sen 99,999%…

Mycket av koden har blivit annorlunda sedan hans tid. Eller snarare avsaknaden av kod. FSD har blivit helt AI baserat: det kamerorna ser skickas in i ett enormt neuralt nätverk och ut kommer styrning och accelerationskommandon. “Det här är drömmen om den kompletta omskrivningen från Mjukvara 1.0 till Mjukvara 2.0 som skalar fullt ut med dataströmmar från miljontals bilar i flottan och beräkningskapaciteten hos ditt chip, inte med någon ingenjörs nya smarta C++ kod DubbelParkeradBil_Handler() med oklara minnes- och körtidsegenskaper.”

“Stort grattis till teamet – ni bygger framtidens magiska objekt, ni är grymma! Och jag älskar min bil” avslutar Andrej sitt inlägg. Vi får hoppas han återkommer med en ny recension när han får FSD V14.

Hans bil har nya HW4 hårdvaran men han skriver att “jag gissar att teamet kommer att hitta sätt att destillera modellen till HW3 och avsevärt höja prestandan”.

I ett annat inlägg berättar Andrej skrattande att personalen som levererade hans Tesla inte kände igen honom. “Butikspersonalen frågade mig om jag behövde hjälp med bilens funktioner och hur man använder autopiloten. Jag sa att jag tror jag klarar mig :D

Source: https://teslaclubsweden.se/andrej-karpa ... tesla-fsd/
manneson

Re: Andrej Karpathy provkör Tesla FSD

Inlägg av manneson »

Verkar som de klarade sig rätt bra utan honom alltså.
Minns katastrofrubrikerna(och vissa forumnissar som hävdade att nu är de rökta).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 14 nov 2025 12:49
Minns katastrofrubrikerna(och vissa forumnissar som hävdade att nu är de rökta).
Lyft gärna fram något gammalt citat. Jag har för mig att jag skrev att han slutade runt 2021-2022 var ett tecken på att autonomi inte var nära, och det gäller ju fortfarande. Fyra år senare. De som jag argumenterade med då hade ju tvärfel och Elon kör vidare med FSD 6-12 månader bort.

AK är ju mera "march of nines" som är kod för aldrig, eller inte i närtid i vart fall.

Jag tror att Tesla är rökta för det gäller robotaxi för övrigt. Man är 5-10 år efter Waymo och FSDS EU verka man inte prioritera på Tesla trots att lagstiftningen har ändrats.

Det är ju bara drygt sex år sedan jag betalade för FSD, så ursäkta att jag är kritisk. En person med mer tålamod kanske skulle vara mindre förbannad. Tesla kan ju välja att återbetala mig 70 papp, men det vägrar man. Oseriöst skitbeteende.
manneson

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 14 nov 2025 14:54
manneson skrev: 14 nov 2025 12:49
Lyft gärna fram något gammalt citat. Jag har för mig att jag skrev att han slutade runt 2021-2022 var ett tecken på att autonomi inte var nära, och det gäller ju fortfarande. Fyra år senare. De som jag argumenterade med då hade ju tvärfel och Elon kör vidare med FSD 6-12 månader bort.

AK är ju mera "march of nines" som är kod för aldrig, eller inte i närtid i vart fall.

Jag tror att Tesla är rökta för det gäller robotaxi för övrigt. Man är 5-10 år efter Waymo och FSDS EU verka man inte prioritera på Tesla trots att lagstiftningen har ändrats.

Det är ju bara drygt sex år sedan jag betalade för FSD, så ursäkta att jag är kritisk. En person med mer tålamod kanske skulle vara mindre förbannad. Tesla kan ju välja att återbetala mig 70 papp, men det vägrar man. Oseriöst skitbeteende.
Tycker tvärtom, robotaxi har visat att det funkar riktigt bra nu.
Waymo är hopplöst efter. De har inte kommit vidare trots sin armada av sensorer. En vanlig Model Y direkt från tillverkningslinan kör bättre än en specialbyggd mångmiljonbil.
Förhoppningsvis får vi FSD här snart så tvivlare kan testa själva.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 14 nov 2025 15:20
Waymo är hopplöst efter. De har inte kommit vidare trots sin armada av sensorer.
Och det är inte en fråga om tyckande.

Waymo har 2500 obemannade bilar som kör dygnet runt i alla eller de flesta väder. Tesla har 0.

Waymo gjorde 1 miljon trips med betalande kunder bara i Kalifornien i september. Man kör med kunder i motorvägsfart på motorväg och plockar upp på flygplatser. I hela området mellan SF och SJ inkl motorvägar samt Los Angeles.

waymo.png

FSD kommer inte till EU på stadsgator före 2028, det kan jag säga rätt säkert. 2027 KANSKE det kommer handsfree L2 på motorväg (om Tesla väljer att anpassa systemet till DCAS - något man inte prioriterat hittills). Statsgator tror jag mer ligger 2028-2030, om det nu händer alls.

Teslas end to end lösning kanske inte ens går att anpassa till regulations, alls.
manneson

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 14 nov 2025 15:23
Waymo är hopplöst efter. De har inte kommit vidare trots sin armada av sensorer.

Waymo har 2500 obemannade bilar som kör dygnet runt i alla eller de flesta väder. Tesla har 0.

Waymo gjorde 1 miljon trips med betalande kunder bara i Kalifornien i september. Man kör med kunder i motorvägsfart på motorväg och plockar upp på flygplatser. I hela området mellan SF och SJ inkl motorvägar samt Los Angeles.

waymo.png

FSD kommer inte till EU på stadsgator före 2028, det kan jag säga rätt säkert. 2027 KANSKE det kommer handsfree L2 på motorväg (om Tesla väljer att anpassa systemet till DCAS - något man inte prioriterat hittills). Statsgator tror jag mer ligger 2028-2030, om det nu händer alls.

Teslas end to end lösning kanske inte ens går att anpassa till regulations, alls.
Uppenbarligen är de det.
Vet inte hur många robotaxi som rullar, men ingen av dem har någon bakom ratten.
Waymos bilar hanterar oväder på samma sätt som Tesla, de stannar och väntar på att det drar över.
Motorväg är något Waymo precis börjat med AFAIK.
Vi får väl se hur det går. Själv tycker jag konceptet verkar döfött. Knappt någon progress på 10 år.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 14 nov 2025 17:34
spacecoin skrev: 14 nov 2025 15:23

waymo.png

Uppenbarligen är de det.
Vet inte hur många robotaxi som rullar, men ingen av dem har någon bakom ratten.
Waymos bilar hanterar oväder på samma sätt som Tesla, de stannar och väntar på att det drar över.
Motorväg är något Waymo precis börjat med AFAIK.
Vi får väl se hur det går. Själv tycker jag konceptet verkar döfött. Knappt någon progress på 10 år.
Det du upplever som ”knappt någon progress på 10 år”, skulle jag säga är skillnaden mellan det Tesla har idag och det Waymo har idag. March of nines.

Waymo har varit förarlösa utan någon i bilen sedan 2020. Testning på det sätt Tesla gör har man bedrivit sedan 2017 med betalande kunder.

Tesla har noll bilar utan personal i, de kör i låga hastigheter och i de flesta bilarna sitter det en person bakom ratten. I Austin har de en handfull bilar med en person som sitter i förarsätet likt en körskollärare - och fyller samma funktion. Det finns ingen praktisk fördel med att inte ha personen bakom ratten. Det är bara för att kunna säga att det inte sitter något i förarsätet.

Dvs samma sak som Waymo gjorde 2017, för 9 år sedan.
Skriv svar