Motorhaveri
Moderator: Redaktion
Motorhaveri
Jag skulle vilja dela min erfarenhet av motorhaveri på min Tesla model 3 2022 Standard med 6000 mil. Bilen stannade helt plötsligt på en motorvägsavfart med röda varningar på skärmen som indikerade allvarliga fel. Tror det stod "kan inte köra..kör säkert till vägkanten" eller dylikt.
Problemet var att jag hade precis tagit avfarten från motorvägen och var fortfarande på en 100-väg. Hade dessutom barn i bilen. Jag var helt panikslagen , satte varningsblinkers och ringde Tesla vägassistans först som frågade om det var en nöd situation och i så fall ringa polisen. Jag ringde 112 som bad mig att ringa bärgaren. Ringde sen Trygg hansa som skickade bärgaren inom en kvart och vi fick åka till Tesla service center. SC var sympatetiska och kollade i loggen. Jag fick veta att problemet var pga elektriska motorn och iom jag har garanti kvar på bilen så fixar dem det utan kostnaden. Stod i loggen om alerten ”Vehicle shutting down, pullover safely” . De hade ingen lånebil men fick en Uber-voucher för färden hem.
Ville bara dela min historia och undrade om någon annan har varit med liknande? Är extremt besviken på Tesla iom det hade kunnat varit en allvarlig olycka.
Problemet var att jag hade precis tagit avfarten från motorvägen och var fortfarande på en 100-väg. Hade dessutom barn i bilen. Jag var helt panikslagen , satte varningsblinkers och ringde Tesla vägassistans först som frågade om det var en nöd situation och i så fall ringa polisen. Jag ringde 112 som bad mig att ringa bärgaren. Ringde sen Trygg hansa som skickade bärgaren inom en kvart och vi fick åka till Tesla service center. SC var sympatetiska och kollade i loggen. Jag fick veta att problemet var pga elektriska motorn och iom jag har garanti kvar på bilen så fixar dem det utan kostnaden. Stod i loggen om alerten ”Vehicle shutting down, pullover safely” . De hade ingen lånebil men fick en Uber-voucher för färden hem.
Ville bara dela min historia och undrade om någon annan har varit med liknande? Är extremt besviken på Tesla iom det hade kunnat varit en allvarlig olycka.
Re: Motorhaveri
Du är besviken på att en bil kan gå sönder?
Var glad att det inte var något som orsakade en olycka.
Det kan nämligen också hända om man har otur.
Var glad att det inte var något som orsakade en olycka.
Det kan nämligen också hända om man har otur.
Obehaglig upplevelse.
Men det låter som att Tesla har hanterat det här bra. Alla bilar kan ju gå sönder när som helst och hade det skett på villuppfarten så hade dramatiken varit en annan.
Men det låter som att Tesla har hanterat det här bra. Alla bilar kan ju gå sönder när som helst och hade det skett på villuppfarten så hade dramatiken varit en annan.
Model Y LR AWD -24
Tyvärr kan bilar gå sönder.
Låter dock som Tesla hanterat situationen exemplariskt. Skönt att bilen indikerade felet och bad dig köra åt sidan, inte alla bilar som gör det tänker jag.
Låter dock som Tesla hanterat situationen exemplariskt. Skönt att bilen indikerade felet och bad dig köra åt sidan, inte alla bilar som gör det tänker jag.
MY RWD Vit 2023
Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Får väl hålla med om att det sällan är att en bil stannar så abrupt att man inte kan köra till sidan men nog händer det, har ju sett en och annan bil stå i ytterfil på motorvägen och jag förstår att det kan kännas otrevligt men det gick ju bra som tur är.
Tyvärr är det ju så att bilar krånglar då och då, Tesla är ju inget undantag. Har man ingen framdrivning så spelar det ju ingen roll om det är en bensinmotor eller elmotor men jag upplever det som att det är sällan man ser Tesla stå vid sidan av vägen, som i ditt fall mitt i har jag aldrig sett trots att det finns en hel del Teslor på vägarna.
Tyvärr är det ju så att bilar krånglar då och då, Tesla är ju inget undantag. Har man ingen framdrivning så spelar det ju ingen roll om det är en bensinmotor eller elmotor men jag upplever det som att det är sällan man ser Tesla stå vid sidan av vägen, som i ditt fall mitt i har jag aldrig sett trots att det finns en hel del Teslor på vägarna.
Vad tror du händer med ”pålitliga” bilar när motorn går sönder?Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Men snälla det finns 80 000 Teslor i Sverige och det du råkat ut för är extremt ovanligt.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
MY RWD Vit 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kan du ge ett exempel på en i dina ögon "pålitlig" bil som garanterat aldrig kan gå sönder så drivningen upphör medan man kör med den?Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Jag förstår att det var oväntat och kändes obehagligt och farligt att bli stående vid sidan på motorvägsavfarten, men det händer dagligen ute i trafiken i Sverige. Du har inte upplevt något unikt med din Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ska säga det till ”it-killen” nästa gång jag har problem, där har det då aldrig löst sig varesig enkelt eller smidigt. Nu verkar det ju ha gjort det för dig!
Kolla med din försäkring om inte hyrbil ingår iaf några dagar.
Mvh inte lika dramatisk som dig…
Kolla med din försäkring om inte hyrbil ingår iaf några dagar.
Mvh inte lika dramatisk som dig…
Min motorcykel la av någon gång, helt oförväntat i vänsterfilen på en vältrafikerad motorväg. Det var bränslepumpen (modernare hojar har en sådan, dessvärre) som plötsligt slutade fungera och att ta sig till högersidan körbanan utan motorkraft och enbart med resterande momentum var äventyrlig, minst sagt. Har dock inte kommit på än att klaga på varken mc-tillverkaren eller den som tillverkade bränslepumpen. Alla komponenter kan fallera, tyvärr.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Min Volvo S90(960) stannade för några veckor sedan plötsligt på motorvägen.
Fick stanna i mitt delen.
Hade fyllt en reservdunk precis. Ville se hur långt den gick på en tank. Blev 94 mil, sen fick jag i 75+5 liter. 0,85liter per mil
Det var spännande och roligt.
Fick stanna i mitt delen.
Hade fyllt en reservdunk precis. Ville se hur långt den gick på en tank. Blev 94 mil, sen fick jag i 75+5 liter. 0,85liter per mil
Det var spännande och roligt.
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger
Trist att bli stående med en relativt ny bil. Har dock inte direkt hlrt om just dessa fel. Kanske för att aed är vanligare så att man hamnar i limp-home läge. Vore intressan att få veta felet?
Blev själs stående med familj på liknande sätt när min Saab plötsligt bara stannade på en avfart. Tur i oturen så var det lite trafik så att jag kunde rulla undan och blev sen stående i utkanten på en rondell.
Ännu turligare så var min syster ute och körde utan sin egen familj inte så långt bort så vi kom ganska snabbt hem allihop.
Blev själs stående med familj på liknande sätt när min Saab plötsligt bara stannade på en avfart. Tur i oturen så var det lite trafik så att jag kunde rulla undan och blev sen stående i utkanten på en rondell.
Ännu turligare så var min syster ute och körde utan sin egen familj inte så långt bort så vi kom ganska snabbt hem allihop.
har kört nästan 8000 mil med SR+ och har inte haft ett enda problem. Värre var det med min Audi A8 som tvärt lade av på motorväg i ytterfilen, hade tur att det fanns en påfart där som jag kunde rulla in på. Samma sak hände med min frus A2, stannade tvärt på motorvägen i innerfil, gick inte att starta om, men efter några minuter fungerade bilen plötsligt igen. Tacksam för mina problemfria Tesla....
-
SwedishAdvocate
Är det försäkringsbolaget som ska stå för hyrbil på en '22a om kunden är privatperson?…
Är det inte Tesla som ska göra det?
Är ju i princip 100 på att en större VW-återförsäljare i södra Sverige hade erbjudit kostnadsfri hyrbil i ett sånt här scenario. Och om dom inte hade haft någon hyrbil ledig, så hade de bjudit på en från VW-koncernens egen hyrbilsfirma Europcar. Och i en större stad i södra Sverige så finns Europcars hyrbilsutlämning typ tio meter från VW-återförsäljarens verkstadsmottagning…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skulle inte tro det. Det är ett försäkringsärende. Jag har kört Vw passat i 12 år och aldrig fått gratis hyrbil trots stora problem med bilarna.SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2025 23:36Är det försäkringsbolaget som ska stå för hyrbil på en '22a om kunden är privatperson?…
Är det inte Tesla som ska göra det?
Är ju i princip 100 på att en större VW-återförsäljare i södra Sverige hade erbjudit kostnadsfri hyrbil i ett sånt här scenario. Och om dom inte hade haft någon hyrbil ledig, så hade de bjudit på en från VW-koncernens egen hyrbilsfirma Europcar. Och i en större stad i södra Sverige så finns Europcars hyrbilsutlämning typ tio meter från VW-återförsäljarens verkstadsmottagning…
MY RWD Vit 2023
Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Men för att ge ett svar från en helt vanlig bilägare som kör mellan 4 - 5 000 mil per år:
1 - Tack för att Du delar Din erfarenhet.
2 - Jag förstår obehaget att hamna i den sits Du beskriver.
3 - Det är inte ovanligt utefter vårt vägnät att det står bilar vid sidan om vägrenen som gått sönder. Särskilt inte när temperaturerna faller, det blir kallare och allt rullar lite tyngre.
4 - IMHO är det ovanligt att detta drabbar så pass nya bilar som Din. Av min personliga erfarenhet händer det oftast bilar som passerat 10-15 års strecket. Det är inte vanligt att bilar med endast 3-4 år på nacken blir ståendes längs vägrenen.
Därför är det informativt att ta del av Er erfarenhet och kunskap. Jag hoppas Ni får ordning på Er bil så att Ni slipper liknande erfarenheter i framtiden. Lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Vi får alla köpa en Polestar som verkar felfria.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Men för att ge ett svar från en helt vanlig bilägare som kör mellan 4 - 5 000 mil per år:
3 - Det är inte ovanligt utefter vårt vägnät att det står bilar vid sidan om vägrenen som gått sönder. Särskilt inte när temperaturerna faller, det blir kallare och allt rullar lite tyngre.
4 - IMHO är det ovanligt att detta drabbar så pass nya bilar som Din. Av min personliga erfarenhet händer det oftast bilar som passerat 10-15 års strecket. Det är inte vanligt att bilar med endast 3-4 år på nacken blir ståendes längs vägrenen.
Därför är det informativt att ta del av Er erfarenhet och kunskap. Jag hoppas Ni får ordning på Er bil så att Ni slipper liknande erfarenheter i framtiden. Lycka till!
https://carup.se/ny-elbil-gick-sonder-i-tvatten/
MY RWD Vit 2023
Skrev jag det? Eller Du kanske citerade fel person? Ha en fin söndag i alla fallFreez skrev: ↑16 nov 2025 09:04Vi får alla köpa en Polestar som verkar felfria.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
https://carup.se/ny-elbil-gick-sonder-i-tvatten/
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Detsamma!roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 09:31Skrev jag det? Eller Du kanske citerade fel person? Ha en fin söndag i alla fallFreez skrev: ↑16 nov 2025 09:04Vi får alla köpa en Polestar som verkar felfria.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
https://carup.se/ny-elbil-gick-sonder-i-tvatten/![]()
MY RWD Vit 2023
Det är ovanligt att nya Tesla får driftstopp.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Däremot har det varit väldigt vanligt på många andra nya elbilar. Många, t.ex. VW och Polestar, har fått driftstopp specifikt pga 12v-problem, vilket krävt bärgning.
Och det har Du statistik på? För att förtydliga rör mina iakttagelser vad jag ser utefter vägarna när jag färdas, och jag skrev inte något om att andra bilar drabbades mer eller mindre än TS gjort. Så egentligen berör den diskussionen inte trådämnet.manneson skrev: ↑16 nov 2025 10:12Det är ovanligt att nya Tesla får driftstopp.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Däremot har det varit väldigt vanligt på många andra nya elbilar. Många, t.ex. VW och Polestar, har fått driftstopp specifikt pga 12v-problem, vilket krävt bärgning.
Men för TS vetskap tog vi tidig leverans av vår PS2 när det begav sig 2021, vi hade turen att inte bli stående med vår bil men en relativt hög andel early adopters drabbades. Problemen var, som jag minns det, inte hårdvara utan mjukvara då 12 V systemet skulle laddas från högspänningsbatteriet. Det löste sig hyfsat snart och utan recall i alla fall.
I vart fall är den gamla bilen still going strong, med ca 12 500 mil på mätaren gör den tjänst som familjens andrabil. Dels för att den är kul att köra med branschens bästa fyrhjulsdrift, dels för att jag är nyfiken på faktisk livslängd. IMHO.
När det gäller antalet elbilar jag noterat stillastående i vägrenen eller på bärgare är det nog ändå flest Tesla. Å andra sidan har den sålt längst och i flest antal så hur bärgningsstatistiken per fordon i trafik ser ut har jag personligen ingen uppfattning om.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Min AI -detektor pinglar högt när jag läser OP's text. Svenskan är medelmåttig men använder ändå svåra och ovanliga ord som "sympatetiska".
Vad är syftet?
Vad är syftet?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
ADAC har rapporter. Enligt dem har snittelbilen 4,2 haverier per 1000 bilar. Model 3 ligger på 0,5. Dvs extremt få driftstopp.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 10:35Och det har Du statistik på? För att förtydliga rör mina iakttagelser vad jag ser utefter vägarna när jag färdas, och jag skrev inte något om att andra bilar drabbades mer eller mindre än TS gjort. Så egentligen berör den diskussionen inte trådämnet.manneson skrev: ↑16 nov 2025 10:12Det är ovanligt att nya Tesla får driftstopp.roffe_s skrev: ↑16 nov 2025 01:33Ptjaa, nu tillhör ju de flesta som svarat hitintills i Din tråd de stormtrupper som alltid skyndar till Märkets försvar.Itkille skrev: ↑15 nov 2025 10:15Pålitliga bilar går inte sönder så här. Hoppas ingen annan får uppleva samma situation. Tesla service center är hjälpsamma men jag är besviken på tekniken och logiken som Tesla använder för att stänga av bilen på motorvägen. Jag tycker att Model 3 standard är en opålitlig bil när det gäller den elektriska motorn. Dual motor hade nog inte haft samma problem eftersom den andra motorn hade fortfarande fungerat. Ledsen att se att vissa har så låga förväntningar på sina nya Tesla-bilar men åtminstone jag kan inte längre rekommendera denna bil till någon annan.
Men för TS vetskap tog vi tidig leverans av vår PS2 när det begav sig 2021, vi hade turen att inte bli stående med vår bil men en relativt hög andel early adopters drabbades. Problemen var, som jag minns det, inte hårdvara utan mjukvara då 12 V systemet skulle laddas från högspänningsbatteriet. Det löste sig hyfsat snart och utan recall i alla fall.
I vart fall är den gamla bilen still going strong, med ca 12 500 mil på mätaren gör den tjänst som familjens andrabil. Dels för att den är kul att köra med branschens bästa fyrhjulsdrift, dels för att jag är nyfiken på faktisk livslängd. IMHO.
När det gäller antalet elbilar jag noterat stillastående i vägrenen eller på bärgare är det nog ändå flest Tesla. Å andra sidan har den sålt längst och i flest antal så hur bärgningsstatistiken per fordon i trafik ser ut har jag personligen ingen uppfattning om.
En avgasbil har i snitt 20 gånger högre risk för driftstopp!
Tror inte det. Mellanslag där det inte ska finnas, särskrivningar och "Trygg hansa". Väldigt typiskt människa med normalt antal småfel. Inte ens korrekturläst av en AI.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"