Sida 1 av 1
Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 08:00
av TiborBlomhall
I Italien, Frankrike och Tyskland har Tesla börjat
erbjuda provåkningar där vanligt folk kan åka med i de bilar Tesla testar sin självkörande FSD mjukvara med. Nu börjar vi se de första skildringarna från folk som åkt med i bilarna.
Bilarna kör självsäkert även på de europeiska vägarna. Handlar komplexa korsningar och trånga europeiska gator.
Men kanske minst lika intressant är att Tesla har redan anpassat mjukvaran efter våra lokala myndighetskrav. De europeiska testbilarna kör mjukvara FSD v14.1.7, som är några veckor äldre än v14.2.1 som redan släppts i USA. Men Tesla har anpassat både bilarnas beteende och skärmens utseende efter de krav de förutser europeiska lagstiftare kommer ställa.
Till att börja med har de ändrat meddelandet som visas när FSD slås på från “FSD (Supervised) hands-off mode on” i USA till “FSD (Supervised) hands-ready mode on” i Europa. En subtil skillnad som dock betonar att man alltid ska vara redo att ta över ratten. Troligtvis ett krav från kommande UNECE DCAS regelverket.
Systemet berättar dessutom på skärmen vilka manövrar den tänker göra. Det visas meddelanden som till exempel “initiating left turn maneuver” några sekunder innan bilen tänker göra en vänstersväng. Även detta troligtvis på grund av UNECE DCAS regelverket. I USA var det endast gamla FSD v11 för över två år sedan som visade sådana meddelanden.
De hastighetsprofiler Sloth, Chill, Standard, Hurry och
Mad Max som introducerades i v14 i USA finns inte i den europeiska varianten av FSD.
Istället kan man välja relativ maxhastighet på samma sätt som för autopiloten. De som fick åka med
berättar att Teslas testförare satte hastigheten till + 10 km/h.
Tesla har dessutom redan översatt de flesta FSD relaterade meddelanden till Italienska och troligtvis även andra europeiska språk.
Source:
https://teslaclubsweden.se/tesla-har-an ... ll-europa/
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 08:52
av spacecoin
Bra att äntligen Tesla gör detta. Jag har väntat i över sex år. Vore ju förträffligt om vi kunde få FSD-stacken hit (om nu de gör detta för oss som väntat längst med hw3…).
En liten rättning: DCAS finns i rev 2 som där det regelverk som gäller nu (ersättare för R79).
Där får bilen köra med systeminitierade filbyten på motorväg.
I kommande rev 3 tillåts inte stadskörning heller som läget är nu.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 08:57
av TiborBlomhall
Jag tror att Tesla håller på att anpassa EU FSD till någon slags framtida final version av DCAS. Antingen har de förhandsinfo (de har ju erbjudit provkörningar till många (alla?) i kommitén) eller så går de bara på vad de tror kommer krävas.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 09:56
av tnjo
spacecoin skrev: ↑04 dec 2025 08:52
Bra att äntligen Tesla gör detta. Jag har väntat i över sex år. Vore ju förträffligt om vi kunde få FSD-stacken hit (om nu de gör detta för oss som väntat längst med hw3…).
En liten rättning: DCAS finns i rev 2 som där det regelverk som gäller nu (ersättare för R79).
Där får bilen köra med systeminitierade filbyten på motorväg.
I kommande rev 3 tillåts inte stadskörning heller som läget är nu.
Tror inte något kommer till hw3 från tesla framöver
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 10:00
av micke_r
Ska herr Tibor kanske boka några provåkningar med FSD i Tyskland som erbjuds så kunde vi få ta del av rapport och kanske filmklipp med svensk touch.
Funderar själv på att göra det. "kostar" 5 timmar från Skåne att åka till Hanburg...
https://www.tesla.com/events/fsd-superv ... e-along-de
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 10:46
av spacecoin
tnjo skrev: ↑04 dec 2025 09:56
spacecoin skrev: ↑04 dec 2025 08:52
Bra att äntligen Tesla gör detta. Jag har väntat i över sex år. Vore ju förträffligt om vi kunde få FSD-stacken hit (om nu de gör detta för oss som väntat längst med hw3…).
En liten rättning: DCAS finns i rev 2 som där det regelverk som gäller nu (ersättare för R79).
Där får bilen köra med systeminitierade filbyten på motorväg.
I kommande rev 3 tillåts inte stadskörning heller som läget är nu.
Tror inte något kommer till hw3 från tesla framöver
Det är jag skeptisk till med. Därför så vill jag att Tesla släpper det till hw4 asap så jag kan ta tag i mitt ärende med dem igen.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 10:49
av Tomsgbg
Skönt att de rör på sig.
Tråkigt för dom som sitter på HW3 dock, där känns de surt.
Vill man köpa en palladium tex med HW3 idag?
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 10:55
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑04 dec 2025 08:57
Jag tror att Tesla håller på att anpassa EU FSD till någon slags framtida final version av DCAS. Antingen har de förhandsinfo (de har ju erbjudit provkörningar till många (alla?) i kommitén) eller så går de bara på vad de tror kommer krävas.
Processen är öppen och går att följa här:
https://wiki.unece.org/spaces/trans/pag ... 09941/ADAS
Min undran är varför kommunicerar Tesla att de vill ha ett undantag från DCAS om de nu avser följa DCAS?
Min bild är att hand-off på motorväg kommer och hands on på t ex landsväg. Jag har svårt att tro att det blir stadsgator i nästa revision, men jag utesluter det inte.
edit: den kommande revisionen heter 2. jag skrev 3 eftersom det är den första är utan revision så den är 0.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 11:09
av BAG
Tomsgbg skrev: ↑04 dec 2025 10:49
Skönt att de rör på sig.
Tråkigt för dom som sitter på HW3 dock, där känns de surt.
Vill man köpa en palladium tex med HW3 idag?
Det är ju trots allt Tesla ägare som köpt bilar med HW2 o HW3; fram till 2023 (och betalt för FSD) som varit med och finansierat utvecklingen av FSD. Elon lovade ju redan 2017 att FSD kommer "snart"...
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 11:33
av T4s
Funderar på att åka ner. Någon som vill hänga på?
Utgår från Stockholm.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 11:43
av mikebike
T4s skrev: ↑04 dec 2025 11:33
Funderar på att åka ner. Någon som vill hänga på?
Utgår från Stockholm.
Fråga Tesla om du får åka med i Nacka.

Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 11:53
av T4s
mikebike skrev: ↑04 dec 2025 11:43
T4s skrev: ↑04 dec 2025 11:33
Funderar på att åka ner. Någon som vill hänga på?
Utgår från Stockholm.
Fråga Tesla om du får åka med i Nacka.
Ja det hade nog inte varit några problem men det är är resan som är målet

Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 12:15
av Tomsgbg
Kan man hoppas på att den vanliga autopiloten får ny mjukvara med på bilar med HW4 här i Europa?
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 12:53
av T4s
Det var ju lite mer än 6 månader sedan Tesla la ut jobbannonser kring detta i flera eu-länder så det är ganska självklart att man har info.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 12:54
av mikebike
Tomsgbg skrev: ↑04 dec 2025 12:15
Kan man hoppas på att den vanliga autopiloten får ny mjukvara med på bilar med HW4 här i Europa?
Det borde ju ha kommit för länge sedan.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 13:27
av mussla
Bättre farthållare och AP kanske man kan hoppas på för hw3? Det har ju sagts att dessa ligger på en annan sämre technivå än fsd.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 04 dec 2025 14:19
av SR-71-BlackBird
Tomsgbg skrev: ↑04 dec 2025 10:49
Skönt att de rör på sig.
Tråkigt för dom som sitter på HW3 dock, där känns de surt.
Vill man köpa en palladium tex med HW3 idag?
Jag är sugen på en plaid igen, men dom som ligger ute är nästan bara hw3, det känns iskallt.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 05 dec 2025 06:51
av Dinsdale
Hur är det med fördröjningen med FSD? Vanliga autopiloten har en fördröjning på ca 1 sek innan den reagerar på vad som händer, är det lika segt på FSD eller har man fått ner reaktionstiden?
Har ställt frågan förr men har aldrig fått något svar. Tibor kanske vet eller kan ställa frågan till Tesla?
Jag tänker på vilt eller andra plötsligt uppdykande hinder. Jag skulle aldrig våga köra på FSD oövervakat när bilen ligger en sekund efter hela tiden som autopiloten gör.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 05 dec 2025 08:31
av mikebike
Dinsdale skrev: ↑05 dec 2025 06:51
Hur är det med fördröjningen med FSD? Vanliga autopiloten har en fördröjning på ca 1 sek innan den reagerar på vad som händer, är det lika segt på FSD eller har man fått ner reaktionstiden?
Har ställt frågan förr men har aldrig fått något svar. Tibor kanske vet eller kan ställa frågan till Tesla?
Jag tänker på vilt eller andra plötsligt uppdykande hinder. Jag skulle aldrig våga köra på FSD oövervakat när bilen ligger en sekund efter hela tiden som autopiloten gör.
Ja, när min bil bromsar in för att en mötande bil gör en vänstersväng så har den bilen redan lämnat min vägbana.
Re: Tesla har anpassat FSD mjukvaran till Europa
Postat: 05 dec 2025 08:42
av spacecoin
T4s skrev: ↑04 dec 2025 12:53
Det var ju lite mer än 6 månader sedan Tesla la ut jobbannonser kring detta i flera eu-länder så det är ganska självklart att man har info.
Att Tesla validerar sitt system och gör PR är en bra signal.
Jag tror inte att det går att få särskilt mycket mer info än att delta på möten eller läsa protokoll precis som alla andra. Jag tror även att konkurrensen påverkar.
Alla leverantörer i Teslas prisklass kommer att ha liknande system före 2030, många 2027, 2028 om nu reglerna kommer att tillåta stadsgator.
Mercedes nya a-klass använder Momentas system i Kina som verkar bra. Mercedes är investerare. Kina är en bra bild av hur konkurrensen kommer att se ut i EU om tre år tänker jag. 3-5 tillverkare som har ekvivalenta system.
Både Wayve och Mobileye är två leverantörer som visat att de har liknande funktion och kvalitet som Tesla och de har testat i Europa i över fem år.
BYD inkluderar sitt nya system i priset på bilden i Kina.
Jag har svårt att se att Tesla kan ta mer än 30-40k för sitt system, så räkna med att konkurrensen löser detta är mitt tips.