Artikeln handlar om att förarlösa bilar blir tveksamma när trafikljusen inte fungerar. Vad har det med 5g att göra? Är teslas FSD beroende av oavbruten uppkoppling mot nätet?
Re: Trafikkaos med Waymo
Postat: 21 dec 2025 12:43
av Remuz
Hittade inget om 5G i hela artikeln?
Re: Trafikkaos med Waymo
Postat: 21 dec 2025 14:00
av Melonsusk
Hmm, tyckte jag såg något om 5G uppkoppling, men det var nog i en annan rubrik. Jag hittar ut själv.
Hmm, tyckte jag såg något om 5G uppkoppling, men det var nog i en annan rubrik. Jag hittar ut själv.
Men inte kan väl tesla vara beroende av stabil uppkoppling för att FSD ska fungera?
Re: Trafikkaos med Waymo
Postat: 21 dec 2025 14:33
av TiborBlomhall
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Betyder det att uppkopplingen är ASIL-klassad tro?
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Jag vet inte varför det blev en ”outage” av detta. Det är pinsamt.
Det jag vet är att man behöver kunna övervaka flottan, bedriva kundsupport och mycket annat för att kunna sköta en taxitjänst. Tesla har en starlinkantenn i alla ”robotaxi”-bilar och likt alla andra företag kommer de att ha 1:1 heltid på distans i början. Utmaningen är att komma till 1:10 eller helst 1:50.
Jag vet även att Waymo kör helt autonomt och det är troligen en fail-safe att de stannar alla bilar om något inte funkar som det ska. Det är ju dock knappast meningen att de ska stanna mitt i korsningar, så det ska bli intressant att höra vad dom säger om Waymo kommenterar.
Ang polismans tecken har Waymo klarat detta i minst tre år.
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
I den situationen verkar det absolut så. Att dra slutsatsen att Teslas teknik är allmänt bäst pga detta är en stretch…
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Rejäl halmgubbe. Eller julbock kanske?
Tror du Waymos bilar harr stannat mitt i vägen om de haft förare som Tesla
Vi får väl se hur Tesla klarar sig när de har 3000 bilar utan förare i bilen eller på distans. Både när det gäller olyckor och stopp.
Huruvida man kör vidare utan övervakning är en riskfråga och inte en teknisk begränsning.
Re: Trafikkaos med Waymo
Postat: 22 dec 2025 09:07
av manneson
Räcker med att titta på en Waymo för att se hur hopplöst efter de är.
Alla snurrande gizmos hjälper inte mkt när hjärna saknas.
“But that’s a massive “if.” Tesla needs to prove they can achieve genuine autonomy first. They need to demonstrate their vision-based approach works as safely as Waymo's sensor-rich system. They need to show they can operate hundreds of vehicles across diverse conditions without constant human intervention. None of that has been proven yet.
I remain skeptical of Tesla’s timeline claims and wary of accepting their announcements at face value given the established pattern of overpromising. But skepticism shouldn't become reflexive dismissal.”