Problem med bagagelucka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Problem med bagagelucka

Inlägg av Frisk »

Efter många helt problemfria år har nu min bil börjat krångla lite.

Nu i veckan körde jag lite längre. Första delen av sträckan hoppade farthållaren ur och fick inte läggas i på ett tag. Detta hände flera gånger.(ren bil,fint väder och ren vägbana, dock såg jag från inspelningarna att det såg ut att ha varit imma på främre kameran, kan varit orsaken där) Stannade för en bensträckare en stund senare och öppnade då bagaget. Tyckte det lät aningens konstigt när det gick igen men i övrigt inga konstigheter. Öppnade och stängde igen innan avfärd. Nu indikerar bilen att luckan inte är stängd.

Det känns som luckan är i första läget som när man inte lyckas stänga en dörr ordentligt. Det går trycka ner luckan lite till men trots hårda tryck går den inte i stängt läge. Då bilen tycker att luckan är öppen piper den bara två gånger om man försöker öppna luckan, oavsett om det är med knappen på luckan, från displayen inne i bilen, från appen i telefon eller fjärrkontrollen.

När jag tänker tillbaka har jag för mig bilen under någon resa för kanske ett halvår sen några gånger pep till under färden och, om jag minns rätt, klagade på just öppet bagage. Men var bara en resa och var inga övriga bekymmer med det.

Jag har krupit in i bagaget och i och med att luckan inte är helt stängd kommer jag åt lite av mekaniken, försökt fippla lite med låset med en skruvmejsel men är trångt och jag får ingen riktig kraft, inte lyckats rubba något där i alla fall.

Någon som har några idéer på hur jag kommer vidare? Gjort omstart av bilen utan framgång.

Lite andra nyliga problem är:

Först la backkameran av. Det har hänt någon gång tidigare men då lösts av omstart eller kanske i förlängningen mjukvaruuppdatering, det har inte hjälpt denna gången.

Några veckor senare la parkeringscensorerna av. I service-läget ser jag ingen signal från någon. Skapade ett service-ärende där kommentaren var att det var kabel-stammen fram som var problemet. Ev. glapp ev behövde allt bytas.

Lite jobbigt att köra utan både kamera och sensorer men inget riktigt akut problem.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Problem med bagagelucka

Inlägg av frippe »

Det är väl trunk actuator som lagt av, därför dras inte luckan in sista biten och låses inte korrekt.

https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... 06C2A.html

Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare

Inlägg av Frisk »

Tack för snabbt svar! Tror jag kikat den videon tidigare men var väl inte riktigt mottaglig. Får försöka titta igen och se om jag kan komma vidare själv. Vore ju bra att kunna få upp luckan igen...
Vore väl bra att ha lite reservdelar hemma först, trunk actuator och ny kamera i alla fall. Jag tänker det är ungefär samma delar som behöver avlägsnas för att komma åt att byta.

Jag lossnade "luckan" för att komma åt nödöppningen av bagageluckan, drog lite i wiren men hände inget. Kanske behövs mycket kraft för att det ska hända något?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Har för mig att man var tvungen att koppla ur elen till den först, gjordes på högra sidan av bagaget, innanför klädseln. Men kommer inte ihåg vilken av de kopplingar som var där som behövdes kopplas loss.

Sedan gick det att koppla loss luckan har jag för mig, men var nog fem år sedan jag bytte själv.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar