Svenska Tesla-raset värst i världen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Svenska Tesla-raset värst i världen

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Teslas försäljning sjönk till 7 252 bilar i Sverige i fjol enligt en sammanställning på sajten Electrec. Jämfört med de 21 897 bilar de levererade 2024 är det ett ras på 66,9%

Ju fler länder och regioner det kommer in statistik ifrån desto tydligare blir det att ingen annanstans i världen har Teslas försäljning sjunkit lika mycket som i Sverige.

Teslas globala bilförsäljning sjönk med 8,6% om man jämför helåret 2025 med året innan. I länder som USA och Kina, Teslas två viktigaste marknader, har försäljningen preliminärt minskat med 8,9% respektive 4,8%.

I Europa har det gått värre, Teslas europeiska försäljning sjönk med 27,8% i fjol. Sverige var som sagt värst med 66,9% – men försäljningen sjönk med över 40% även i Tyskland, Nederländerna, Belgien och Danmark. Å andra sidan var nedgången i England och Spanien betydligt mildare, med -9% respektive -4%. Och i Norge hade Tesla sitt bästa år någonsin med 34 285 sålda bilar, +41,3% mer än 2024. Aldrig någonsin har Tesla sålt så många bilar i Norge som i fjol.

Varför är det så olika mellan olika länder? Varför har vissa länder ratat Teslas bilar mer än andra? Och varför är det i Sverige som försäljningen rasat som mest?

En del menar det skulle kunna vara på grund av IF Metalls konflikt mot Tesla.

Fast under konfliktens första år, under 2024 så ökade Tesla sina marknadsandelar i Sverige. Och på andraplats i ligan med störst säljras ligger Kanada med 61% minskad försäljning. Vilket verkar tyda på att det inte är på grund av bilarna själva, eller på grund av lokala arbetsmarknadskonflikter som försäljningen minskat i dessa länder – utan på hur företagets VD uppfattas.

I vissa länder verkar köpare koncentrera på produkternas för- och nackdelar när de ska bestämma sig för vilken bil de ska köpa – medan i andra länder verkar företagets image spela en större roll, och hur dess VD gestaltas i media.

Source: https://teslaclubsweden.se/svenska-tesl ... i-varlden/
roffe_s
elbilist

Re: Svenska Tesla-raset värst i världen

Inlägg av roffe_s »

Ptjaa, vad ska vi tro? En noggrannare analys skulle i min värld börja med att i Sverige studera försäljningstappet till privatpersoner och företag var för sig. Är nedgången jämnt fördelad eller har den ena eller andra kundgruppen minskat mer? Jämförelsen bör, som Du är inne på, inte göras i förhållande till direkta leveranssiffror utan snarare till marknadsandelar för helåren 2023-2025.

När det gäller Sverige och privatpersoner är bedömningen kanske riktig, dock tror jag privatkunder (och mindre företag) i Sverige gillat Teslas profil och varumärke i lika hög grad som bilarna. I takt med att glorian kring Musk och Tesla hamnat lite på sniskan och i kombination med att konkurrensen med fler bra elbilar på marknaden ökat kan detta ha påverkat mer än man tror. Sedan har vi naturligtvis konflikten med IF Metall som i gemene mans ögon kanske belastar mer än vad som framkommer, om inte annat för de besvär som kan följa i samband med t ex plåtskador. Jag vet personligen exempel på ägare som tvingats köra 90 mil enkel väg för att få en enklare plåtskada åtgärdad i rimlig tid. Denna kundgrupp är dock, enligt min personliga uppfattning, mer mottaglig för ett attraktivt pris/månadskostnad så kampanjer typ 0%-ränta samt inbytesbonus träffar nog bra i denna målgrupp. En reflektion - hur hade 2025 sett ut utan dessa kampanjer?

För företagskunderna kan vi väl börja med att läsa vad företagen (t ex Skanska och LKAB) kommunicerat. Det förra lyfter väl fram att kalkylerna inte håller för tjänstebilsflottan (reparation och service) som främsta skäl? Här kanske en del av orsaken kan vara konflikten, om förare tvingas lägga både arbetstid och kostnad för hyrbil på grund av t ex enklare plåtskador eskalerar kostnaderna snabbt. Sedan lär ju styrelserna i ett företag med IF Metall som arbetstagarrepresentant uppmärksammas på det olämpliga i att teckna avtal med företag utan kollektivavtal. Ser vi till hur avtalen mellan leverantörer och de stora rikstäckande/internationella aktörerna brukar se ut är omsorgen kring att säkerställa att kollektivavtal finns och sköts, att entreprenörsleden är begränsade samt att företagen sköter sina åtaganden enligt Arbetsmiljölagar och Skatteverket omfattande.

Sedan har ju nyheterna från Tesla försiktigt sagt varit modesta. Och de nya modeller som konkurrenterna presenterar förefaller ju t ex i nästan alla fall innehålla modernare batteriteknik som medger snabbare laddning (och mindre degradering)? Bolaget har tidigare presenterats som oerhört toppstyrt där Musks fingerspitzgefuhl fungerat bra när det gäller utvecklingen. Men åtgärderna kring sensorsviten och rattspakarna i bilarna runt och strax efter decennieskiftet kanske inte helt föll kunderna i smaken? Nu har väl rattspak för blinkers i viss mån åtgärdats men responsen på kundernas feedback har kanske inte förmedlat intrycket av ett kundfokuserat företag.

Vid en internationell jämförelse är det ju snarare Norge som sticker ut som ett undantag. Beror det på många lojala och köptrogna kunder som väljer det märke de känner till när de uppgraderar innan den reducerade momsen gör avtryck?

Vill man ta sig an detta på riktigt kanske man skulle välja ut 4-5 europeiska länder (där Sverige, p g a konflikten, är ett), beställa en varumärkesanalys samt statistiskt ta fram förändringen i marknadsandelar mellan 2023-2025 för privat respektive företag med t ex fler än fem Teslor i tjänstebilsflottan. En enkät, möjligen i kombination med djupintervjuer, vore därefter på sin plats med de kunder eller företag som lämnat eller tydligt reducerat sina köp av Tesla.

Analysen kan ju enbart Tesla göra och den lär ju knappast bli publik. Om de nu bryr sig...?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Jag kan bara prata för mig själv, men jag hade till 100% köpt en Tesla de senaste 6 månaderna om det inte var för

1. Elons politiska utspel
2. nuvarande USA-president och administration som gör att jag bojkottar USA
3. att själva bilen är för styrande, lägger sig i körningen, spökbromsar, varnar i tid och otid och begränsar funktioner utifrån sina egna felaktiga bedömningar.

Hade annars gärna köpt en Y till nollränta eller en Model S Raven till dagens priser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

juristen skrev: 12 jan 2026 10:08
Jag kan bara prata för mig själv, men jag hade till 100% köpt en Tesla de senaste 6 månaderna om det inte var för

3. att själva bilen är för styrande, lägger sig i körningen, spökbromsar, varnar i tid och otid och begränsar funktioner utifrån sina egna felaktiga bedömningar.

Hade annars gärna köpt en Y till nollränta eller en Model S Raven till dagens priser.
Jag hade definitivt köpt en just på grund av:
1. Elons politiska "utspel"
2. Nuvarande USA-president och administration
3. Fortfarande i framkant när det gäller innovation och vision (sustainable abudance etc)

Men vi är ju olika tack och lov :)
backe

Inlägg av backe »

Walken skrev: 12 jan 2026 10:46
juristen skrev: 12 jan 2026 10:08

Jag hade definitivt köpt en just på grund av:
1. Elons politiska "utspel"
2. Nuvarande USA-president och administration
3. Fortfarande i framkant när det gäller innovation och vision (sustainable abudance etc)

Men vi är ju olika tack och lov :)
Sustainable abundance har man frångått dock.

Vad blev det för ny Tesla nu då under Elons hyllande av främlingsfientliga partier och uppviglande av europeiska länder?
manneson

Inlägg av manneson »

Sverige är väl också världsledande på ängslighet. 🤷‍♂️😆
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 12 jan 2026 10:59
Sverige är väl också världsledande på ängslighet. 🤷‍♂️😆
Ja man skulle kunna plotta en graf med ängslighet på ena axeln och Teslaförsäljningsras på andra
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Och jag som trodde att VD:n roll var den av en säljare och bygga varumärket.

Tesla gör det inte lätt för sig. Både vision-only och fascism-only.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det där med ängslighet är mest strunt. Att folk tycker illa om Elon och därmed väljer andra märken behöver inte förklaras med ängslighet.
Själv köpte jag en ny Tesla trots min aversion mot Elon (men också att företaget Tesla har dumheter för sig). Hade det funnits konkurrentbilar som uppfyller mina behov lika väl hade jag valt något annat, men just i segmentet som Model 3 LR befinner sig i finns få konkurrenter.
Att vara negativ till Elon är inte liktydigt med ängslighet. Inte heller tyder valet att köpa något annat på ängslighet. Att väga in en helhetsbild vid sitt köp är fullt rimligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Sociala medier penetration i sverige är världsledande och dreven dras lätt igång där
Norrmännen som shoppat för glatta livet kanske mest är ute i skogen och har missar muskens bravader?

Sen har många elspekulanter köpt diesel/hybrid istället då soppapriset kollapsat
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Thed75 skrev: 12 jan 2026 11:19
Sociala medier penetration i sverige är världsledande och dreven dras lätt igång där
Norrmännen som shoppat för glatta livet kanske mest är ute i skogen och har missar muskens bravader?
Det kan kanske stämma, men man kan också tänka att folk helt enkelt inte gillar vad Elon gör och därmed hellre köper produkter från andra företag.
manneson

Inlägg av manneson »

Niklas Z skrev: 12 jan 2026 11:09
Det där med ängslighet är mest strunt. Att folk tycker illa om Elon och därmed väljer andra märken behöver inte förklaras med ängslighet.
Själv köpte jag en ny Tesla trots min aversion mot Elon (men också att företaget Tesla har dumheter för sig). Hade det funnits konkurrentbilar som uppfyller mina behov lika väl hade jag valt något annat, men just i segmentet som Model 3 LR befinner sig i finns få konkurrenter.
Att vara negativ till Elon är inte liktydigt med ängslighet. Inte heller tyder valet att köpa något annat på ängslighet. Att väga in en helhetsbild vid sitt köp är fullt rimligt.
Du är helt enkelt inte så ängslig.
backe

Inlägg av backe »

Thed75 skrev: 12 jan 2026 11:19

Sen har många elspekulanter köpt diesel/hybrid istället då soppapriset kollapsat
Tror inte norrmännens shopping av Tesla kommer hålla i sig nu, men med utfasandet av momsrabatten så ville man såklart göra affär innan den trädde ikraft, skulle tro att Tesla som tappar försäljning i hela världen hade möjlighet att möta efterfrågan innan årsskiftet vilket ökade incitamenten för just en Tesla (det är en bra bil också såklart). Men fortsätter man sin goda försäljning så går Norge definitivt mot strömmen.
backe

Inlägg av backe »

manneson skrev: 12 jan 2026 11:34
Niklas Z skrev: 12 jan 2026 11:09
Du kör inte Tesla som jag förstår det, du är helt enkelt väldigt ängslig då enligt denna logik.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

manneson skrev: 12 jan 2026 11:34
Stämmer. Och det är nog gott om andra bilköpare här i landet som väljer bort Tesla av andra skäl än att de är ängsliga. De tänker kanske så enkelt som att i valet mellan två för dem ungefärligen likvärdiga bilar faller bilen bort från en tillverkare vars VD gör vad han kan för att skrämma bort köpare.
Att förklara fallet i Sverige med ängslighet är ogrundat.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Roade mig lite med chatGPT. Ligger nog mer i det här än bara hederligt meme-virke. :D
IMG_0345.jpeg
IMG_0344.jpeg
IMG_0343.jpeg
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Vad har det där med ängslighet att göra?

Och med tanke på hur ordet woke används så skulle knappast någon seriös undersökare skapa ett woke-index. Ett begrepp som används som slagträ i debatten lämpar sig sällan för seriösa analyser.
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

krabbanidag skrev: 12 jan 2026 12:03
Roade mig lite med chatGPT. Ligger nog mer i det här än bara hederligt meme-virke. :D
För Tesla som företag spelar väl den barnsliga wokedebatten inte så stor roll. Det som spelar roll är hur mycket bilar man kan sälja och till vilket pris.

Musks agerande har rimligen skadat Teslas försäljning vilket är dåligt för företaget oavsett vad diverse tangenbordskrigare på X tycker.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Sverige är proppfullt av ängsliga personer som är rädda för att inte passa in i "rätt" grupp.
Gruppen som framstår som den som har koncensus om vilka åsikter som är tillåtna för tillfället.
Så Elons politiska ställningstagande har påverkat dessa ängsliga personer och personer som inte tillåter andra åsikter än sina egna.
Sen är Tesla inte heller ledande inom något område längre heller och det finns mängder av bilar som är bättre beroende på vad man prioriterar.
Tesla positionerar sig dessutom som ett företag som tillverkar bilar som en biprodukt av vad dom egentligen håller på med, inte direkt det många bilköpare är ute efter.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

En viktig del av analysen saknas i den här tråden. Försäljningen av bilar i de segment som Tesla ligger i domineras i Sverige helt av tjänstebilsmarknaden. Tjänstebilsmarknaden i Sverige är väldigt trendkänslig och opportunistisk, och svänger snabbt. Ett märke eller en viss modell blossar upp snabbt, och kan falla lika snabbt (med undantag för Volvo som alltid går). Tesla har haft sin tid i rampljuset, tjänstebilsförarna kommer inte komma tillbaka med nuvarande modellutbud. Nu är det VW, Volvo och BMW som kommer gälla.
Drevet

Inlägg av Drevet »

RareEarth skrev: 12 jan 2026 14:02
En viktig del av analysen saknas i den här tråden. Försäljningen av bilar i de segment som Tesla ligger i domineras i Sverige helt av tjänstebilsmarknaden. Tjänstebilsmarknaden i Sverige är väldigt trendkänslig och opportunistisk, och svänger snabbt. Ett märke eller en viss modell blossar upp snabbt, och kan falla lika snabbt (med undantag för Volvo som alltid går). Tesla har haft sin tid i rampljuset, tjänstebilsförarna kommer inte komma tillbaka med nuvarande modellutbud. Nu är det VW, Volvo och BMW som kommer gälla.
Inte bara trendkänsligt utan också med ett behov av stabilitet för kalkylen.

Elon har visat att han skyr inga medel. 0-ränta, sänka priset. Ändra förutsättningarna för folk utan betänklighet.

Men jag kan ändå tycka att utgår man från Teslas egen kalkyl med restvärde så landar man ju hyfsat rätt. Mest surt för dom som köpte bil i Q3 2021 eller om det var 22.
elbilly skrev: 12 jan 2026 13:39
Sverige är proppfullt av ängsliga personer som är rädda för att inte passa in i "rätt" grupp.
Gruppen som framstår som den som har koncensus om vilka åsikter som är tillåtna för tillfället.
Så Elons politiska ställningstagande har påverkat dessa ängsliga personer och personer som inte tillåter andra åsikter än sina egna.
Sen är Tesla inte heller ledande inom något område längre heller och det finns mängder av bilar som är bättre beroende på vad man prioriterar.
Tesla positionerar sig dessutom som ett företag som tillverkar bilar som en biprodukt av vad dom egentligen håller på med, inte direkt det många bilköpare är ute efter.
Vet inte vart man får in ordet ängslig från. Det är inte direkt så att det Elon gör är inom normalspannet. Norge är så höga som dom är i siffrorna pga nya regler. Nästa år ska vi se hur det går.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Om svenskar slutar köpa Teslas bilar för att de ogillar Elon, så borde ju också användningen av Super Charger-nätverket minska.

De som undviker Tesla-bilar för att de hatar Elon, undviker väl med samma logik laddnätverket?

För det finns väl ingen dubbelmoral här?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

RareEarth skrev: 12 jan 2026 14:02
2024 var:
15 835 av 42 282 nyregistrerade Teslor till privatpersoner, 37%,
19 579 leasade, 46%,
resterande 17% till företag enligt car.info

2025:
3052 av 7268 till privatpersoner, 42%
2887 leasade, 40%
resterande 18% till företag

Så andelen rena företagsbilar var i stort sett oförändrat, men andelen privatpersoner ökade jämfört med leasing.
backe

Inlägg av backe »

slugger75 skrev: 12 jan 2026 14:21
Om svenskar slutar köpa Teslas bilar för att de ogillar Elon, så borde ju också användningen av Super Charger-nätverket minska.

De som undviker Tesla-bilar för att de hatar Elon, undviker väl med samma logik laddnätverket?

Det är Tibor(och några till) som hävdar hat av Elon och wokeness, men det kanske är så enkelt att man inte gillar bilarna(nog mycket) för att inte välja något annat.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

backe skrev: 12 jan 2026 15:07
slugger75 skrev: 12 jan 2026 14:21

Det är Tibor(och några till) som hävdar hat av Elon och wokeness, men det kanske är så enkelt att man inte gillar bilarna(nog mycket) för att inte välja något annat.
Menar du att det är just i Sverige bilarna är dåliga, eller har vi mycket annorlunda körmönster som förklarar det hela? Kanske är konkurrenterna mer på hugget i Sverige, eller vad tänker du är förklaringen till att just Sverige står ut när det gäller utvecklingen av Teslas försäljning?
Skriv svar