Skrammel från bakluckan

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Skrammel från bakluckan

Inlägg av T4s »

Jag är inne på andra vintern med min MY.

Första vintern hade vi problem med skrammel från bakluckan. När Tesla kom förbi och bytte låset (då det hade installerats snett i fabriken) kollade vi om det var något som låg an mot plåten i inredningen, men icke (och då borde det även ha låtit på icke-vintertid).

Andra gången Tesla var förbi och fixade en annan sak kollade vi även sidopanelerna i bakluckan, men hittade inget. Då var det sommar, så det var omöjligt att återskapa trots att jag låg i bakluckan medan teknikerna körde :D

Nu är det vinter igen och jag har testat tusen grejer, men har fastnat vid att när det blir is där glas och plåt möts så börjar det låta. Jag lyckades återskapa detta ganska bra genom att ställa mig i ett varmt garage så att det samlas vatten, och sen åka en sväng tills det blivit is och det börjar skramla igen.

Så enligt min undersökning är det troligtvis något nära glaset. Antagligen att glas och plåt möts när vattnet fryser eller trycket ökar.
En annan observation är att detta oljud även kan uppkomma på sommaren, men då endast när man kör på motorväg över 120+ km/h under en längre tid. Antar att det också handlar om tryck.

Är det här något ni upplevt?
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Skrammel från bakluckan

Inlägg av Oscar11 »

Upplever samma dvs att is skramlar mot glaset eller plåt.

Jag har utöver detta även ett skrammel på sommaren jag inte lyckats hitta.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Skrammel från bakluckan

Inlägg av T4s »

Oscar11 skrev: 23 jan 2026 10:42
Upplever samma dvs att is skramlar mot glaset eller plåt.

Jag har utöver detta även ett skrammel på sommaren jag inte lyckats hitta.
Intressant. Är det samma på sommar och vinter?

Jag håller på att prata med Tesla igen men deras AI som genererar kostnadsförslag är inte riktigt anpassad för komplexitet likt detta.

Funderar också på att köpa någon tunnare variant av list för fönstertätning och pula in och se om det blir bättre. Problemet är att jag kanske pajar något och måste planera för att det är tillräckligt kallt/snöar.
Skriv svar