Första vintern hade vi problem med skrammel från bakluckan. När Tesla kom förbi och bytte låset (då det hade installerats snett i fabriken) kollade vi om det var något som låg an mot plåten i inredningen, men icke (och då borde det även ha låtit på icke-vintertid).
Andra gången Tesla var förbi och fixade en annan sak kollade vi även sidopanelerna i bakluckan, men hittade inget. Då var det sommar, så det var omöjligt att återskapa trots att jag låg i bakluckan medan teknikerna körde
Nu är det vinter igen och jag har testat tusen grejer, men har fastnat vid att när det blir is där glas och plåt möts så börjar det låta. Jag lyckades återskapa detta ganska bra genom att ställa mig i ett varmt garage så att det samlas vatten, och sen åka en sväng tills det blivit is och det börjar skramla igen.
Så enligt min undersökning är det troligtvis något nära glaset. Antagligen att glas och plåt möts när vattnet fryser eller trycket ökar.
En annan observation är att detta oljud även kan uppkomma på sommaren, men då endast när man kör på motorväg över 120+ km/h under en längre tid. Antar att det också handlar om tryck.
Är det här något ni upplevt?