Nettolöneavdrag med de nya 3:12 reglerna 2026?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Nettolöneavdrag med de nya 3:12 reglerna 2026?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det fortfarande några fördelar om jag använder uppdaterade schablonregeln i 3:12 reglerna?

Tänker mig ligga under brytpunkten för statlig skatt 2026, då kanske vanligt bruttolöneavdrag är bätte i fåmansbolag?
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Nect
elbilist

Re: Bruttolöneavdrag med de nya 3:12 reglerna 2026?

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev: 29 jan 2026 18:39
Finns det fortfarande några fördelar om jag använder uppdaterade schablonregeln i 3:12 reglerna?

Tänker mig ligga under brytpunkten för statlig skatt 2026, då kanske vanligt nettolöneavdrag är bätte i fåmansbolag?
Du får högre pensionsgrundande inkomst samt högre SGI om du blir sjukskriven etc. Så med anledning av detta finns det fortfarande anledning till att köra med det. 😊

Edit: såg nu att förmånsvärdet inräknad i den pensionsgrundande inkomsten? Då kvittar det för den delen.

Dock får du ju högre lön på pappret som gör den enklare att få lån etc. om man vill det 😊

Antar att du menade nettolöneavdrag och inte brutto?
Tidigare var det nettolöneavdraget som ökade löneutrymmet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Bruttolöneavdrag med de nya 3:12 reglerna 2026?

Nect skrev: 29 jan 2026 18:50

Tänker mig ligga under brytpunkten för statlig skatt 2026, då kanske vanligt nettolöneavdrag är bätte i fåmansbolag?
Du får högre pensionsgrundande inkomst samt högre SGI om du blir sjukskriven etc. Så med anledning av detta finns det fortfarande anledning till att köra med det. 😊

Edit: såg nu att förmånsvärdet inräknad i den pensionsgrundande inkomsten? Då kvittar det för den delen.

Dock får du ju högre lön på pappret som gör den enklare att få lån etc. om man vill det 😊

Antar att du menade nettolöneavdrag och inte brutto?
Tidigare var det nettolöneavdraget som ökade löneutrymmet.
Ja det var just det jag menade, uppdaterade inlägget nu.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Nettolöneavdrag med de nya 3:12 reglerna 2026?

Inlägg av spacecoin »

Tänker mig ligga under brytpunkten för statlig skatt 2026, då kanske vanligt bruttolöneavdrag är bätte i fåmansbolag?
Jag känner inte till någonting i den nya regelverket som förändrar förutsättningarna för netto vs brutto. Det har inte nämnts alls på de seminarier jag lyssnat på t ex PwC.

Det enda som ändrats för enmansftg är väl schablonen som är högre om man inte kan nyttja löneregeln. Är man en anställd eller make/maka (som räknas som en tillsammans) blir det ingen direkt skillnad med löneregeln heller.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

spacecoin skrev: 30 jan 2026 09:05

Jag känner inte till någonting i den nya regelverket som förändrar förutsättningarna för netto vs brutto. Det har inte nämnts alls på de seminarier jag lyssnat på t ex PwC.

Det enda som ändrats för enmansftg är väl schablonen som är högre om man inte kan nyttja löneregeln. Är man en anställd eller make/maka (som räknas som en tillsammans) blir det ingen direkt skillnad med löneregeln heller.
Om du tidigare plockat ut lön till brytgränsen så gav det lönebaserade utrymmet en högre utdelning än schablon. Dvs det var bra att trycka upp lönen så mycket som möjligt, vilket man gör med nettolöneavdrag. Med de nya reglerna så uppfyller man inte som ensam anställd kravet längre för lönebaserat utrymme (om du inte tar ut en väldigt hög lön) utan det blir schablon som gäller då (som också höjs).

Nya beräkningen för lönebaserat utrymme räknas med 50% av löneunderlaget minus 644 800:- om man är ensam ägare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Ja det var just detta jag undrade över.

Om jag inte når upp till det beloppet som är nya lägsta gränsen för lönebaserad utdelning. Utan använder schablonregeln istället

Är det ändå fördelaktigare att fortsätta med nettolöneavdrag?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2026 17:45

Om jag inte når upp till det beloppet som är nya lägsta gränsen för lönebaserad utdelning. Utan använder schablonregeln istället

Ja. Skatten är samma, fördelen är SGI/PGI.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
MY LR AWD -26 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2026 17:45

Skattemässigt finns det väl ingen nackdel med netto. Det blir samma bolagspengar i summan och sedan vill man ju upp till max pension et.c.
Skriv svar