Dottern fyller snart moppe och jag funderar på om det är vettigt med en elmoppe. Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera några modeller? Vässla verkar billiga. Är de bra?
Jag funderar också på om det går att parkera den på stan/skolan o.s.v. utan att batteriet blir stulet. Jag tror inte dottern är jättesugen på att konka med sig batteriet så blir det en elmoped kommer nog batteriet sitta i mopeden när den står parkerad. Ett batteri till en Vässla kostar nästan tiotusen så jag kan tänka mig att det är stöldbegärligt.
Elmoppe
Moderator: Redaktion
-
gt4-r
Re: Elmoppe
Hej
Sonen körde elmoped och det har funkat jättebra. Han parkerade synligt mitt i stan varje skoldag.
( larm på moped)
Går bra oxå snabb upp till toppfart 49-51
Denna model som jag säljer har funkat bra.
Har även haft flera av denna modell på jobbet
( AM körkortsutbildning)
https://www.blocket.se/21627303
Sonen körde elmoped och det har funkat jättebra. Han parkerade synligt mitt i stan varje skoldag.
( larm på moped)
( AM körkortsutbildning)
-
mussla
- Teslaägare
Tack för tipset! Lät han batteriet sitta kvar i moppen när den stod parkerad? På elcyklar har jag förstått det som att man måste ta med sig batteriet när man lämnar cykeln men det kanske inte är så på moppar.gt4-r skrev: ↑30 mar 2026 21:03Hej
( larm på moped)
( AM körkortsutbildning)
Model Y LR AWD -24
-
pefreli
- Teslaägare
Vi har haft en vässla till vår första dotter som ärvdes av vår andra dotter. Den fyller 6 år till hösten och allt har funkat bra bortsett från en punktering på bakdäcket som var väldigt svår att få ordning på eftersom hjulet behövde monteras av och all elektronik/kablage behövde monteras av (motorn är placerad inne i bakhjulet…) för att sen återmonteras. Den la jag många timmar på….
Håll koll på lufttrycket och försök mao att undvika punktering på bakhjulet…
Det kan ju dock vara så att de åtgärdat så att detta är smidigare på nya modeller. Det kan du ju kolla upp.
Ingen service, samma batteri. Batteriet har faktiskt inte tagits ur mopeden sen vi köpte den. Mopeden har stått i carport året runt så den har inte direkt fått någon VIP-behandlung… Visst har det degraderats med åren men det ger fortfarande drygt 3 mils körning.
Försäkringen kostar mer än min M3P men det gäller ju alla mopeder tror jag…
Kolla gärna upp om du har något ställe att reparera i närheten. Står på deras hemsida. Det missade jag att kolla innan köpet.
Förbaskat skönt att slippa allt oväsen och bensinstank. Sen är det såklart trevligt att slippa tanka moppen.
Håll koll på lufttrycket och försök mao att undvika punktering på bakhjulet…
Det kan ju dock vara så att de åtgärdat så att detta är smidigare på nya modeller. Det kan du ju kolla upp.
Ingen service, samma batteri. Batteriet har faktiskt inte tagits ur mopeden sen vi köpte den. Mopeden har stått i carport året runt så den har inte direkt fått någon VIP-behandlung… Visst har det degraderats med åren men det ger fortfarande drygt 3 mils körning.
Försäkringen kostar mer än min M3P men det gäller ju alla mopeder tror jag…
Kolla gärna upp om du har något ställe att reparera i närheten. Står på deras hemsida. Det missade jag att kolla innan köpet.
Förbaskat skönt att slippa allt oväsen och bensinstank. Sen är det såklart trevligt att slippa tanka moppen.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
-
gt4-r
Sonen hade batteri alltid kvar i hojen
Vill man ta hur batteriet så tar det 3 sekunder.
Batteri är under sadeln som är låst
Fördel med el är att det aldrig är nå problem. Bara starta å åka .
Tar ca 5-7 timmar att ladda fullt
Kan laddas med batteri i hojen eller ta med batteri inomhus
Vill man ta hur batteriet så tar det 3 sekunder.
Batteri är under sadeln som är låst
Fördel med el är att det aldrig är nå problem. Bara starta å åka .
Tar ca 5-7 timmar att ladda fullt
Kan laddas med batteri i hojen eller ta med batteri inomhus
-
dstr
- Teslaägare
Dottern har en Piaggio 1+ och den har fungerat mycket bra. Batteriet är inlåst under sadeln.
-
FranzJaeger
Även min dotter kör en Piaggio 1 som har fungerat problemfritt. Dottern knorrar lite över att den inte är lika snabb som hennes kompisars fossilmoppar i uppförsbackar men vet inte hur stor skillnad det egentligen är i realiteten. Batteriet får sitta i när hon är ute och kör och parkerar någonstans, lite tungt att konka med sig även om det skulle gå. Hemma lyfts det enkelt ur för laddning.
-
mussla
- Teslaägare
Tack för svaren! Det är mycket uppskattat!
Det verkar som att batteriet inte är lika stöldbegärligt som jag misstänkte. Den dyra försäkringen täcker väl detta om det skulle bli stulet också. Jag har fått några nya modeller att kika vidare på.
När vi har jämfört modellerna lite mer så återstår att fundera på om man vågar köpa begagnat. Degraderingen av batteriet kan vara ett problem och batterierna verkar rejält dyra på mopparna. Typ 10-15 tusen kronor beroende på modell för ett nytt vad jag har sett.
Det verkar som att batteriet inte är lika stöldbegärligt som jag misstänkte. Den dyra försäkringen täcker väl detta om det skulle bli stulet också. Jag har fått några nya modeller att kika vidare på.
När vi har jämfört modellerna lite mer så återstår att fundera på om man vågar köpa begagnat. Degraderingen av batteriet kan vara ett problem och batterierna verkar rejält dyra på mopparna. Typ 10-15 tusen kronor beroende på modell för ett nytt vad jag har sett.
Model Y LR AWD -24
-
Nusse
Jag köpte en Yadea G5 2022 (ny årsmodell 2020). Den har rullat några hundra mil helt utan problem. Bra körställning för oss i familjen, 157-176 cm långa. Jag har inte kollat in vad som finns på marknanden de senaste åren.
PS. Går att "låsa upp" och gör då +60, men det får man ju inte göra...
https://hoj.se/artiklar/yadea-g5-bast-i-test/
PS. Går att "låsa upp" och gör då +60, men det får man ju inte göra...
https://hoj.se/artiklar/yadea-g5-bast-i-test/