Jag har sedan snart 10 år en personlig skylt som fått följa med i några olika bilbyten. Det är inga konstigheter, när man byter bil så loggar man in på Transportstyrelsen och kopplar skylten till den nya bilen och så får man en klisterlapp som ska sättas på insidan av höger sidoruta på passagerarplatsen där det står vilken regskylt som döljer sig bakom den personliga.
Senaste bilbytet skedde för drygt 2½ år sedan och jag gjorde som man ska, fick en ny klisterlapp osv. För nån vecka sedan loggade jag in på min personliga skylt för att se när "hyrestiden" löper ut, för jag anade att det snart gått 10 år och ville veta när jag är tvungen att plocka bort den. Då ser jag till min häpnad att skylten inte är kopplad till nåt fordon! Detta trots att jag bevisligen har en klisterlapp på sidorutan med korrekt uppgifter på. Nåväl, jag gjorde en ny koppling och en ny klisterlapp kom häromdagen.
Jag tror mig kommit på hur det hela hänger ihop: Jag köpte loss bilen från leasingen efter två år, dvs i oktober förra året. Antar att det då sker nåt som gör att bilen s.a.s byter ägare (trots att jag i bilregistret redan stod som ägare) och kopplingen till den personliga skylten bryts. Så jag har alltså åkt omkring i över ett halvår med en olaglig regskylt på bilen!
Då drog jag mig också till minnes att jag för ett par månader sedan råkade fastna på en (uppenbarligen tillfällig) fartkamera vid ett vägbygge där jag körde 7 km för fort. Ren blunder. Men hur kunde polisen koppla ihop min personliga skylt med mig när den inte var kopplad till nåt fordon? OK, det kunde de väl hitta i registret att jag har den personliga skylten registrerad på mig själv trots att den inte var kopplad till nåt fordon. Men det var inget som jag fick nåt påpekande om i samband med fortkörningen. Räknas det som överskottsinformation som de inte får använda sig av?
Nåväl, nu är jag laglig igen och ska föröka skärpa mig vad gäller slarvig fortkörning och efter sommaren förvinner den personliga skylten från bilen.
Märkligt om personliga skyltar, privatleasing och ägande m.m.
Moderator: Redaktion
-
Jerker
- elbilist