Byte av andra radens säten

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bete Bleue
Teslaägare

Byte av andra radens säten

Inlägg av Bete Bleue »

Hej X-Forum,

Kör en 2019 Model X 90D med sju säten, där mellanraden har tre sk. kaptensstolar, individuellt moterade på 'pyloner'. Årsmodellen tillverkades i samtliga säteskonfigurationer; 5-sitsig med soffa. 6-sitisig med 2 kaptensstolar, tredje rad med två säten. 7-sitsig med 3 kaptensstolar och tredje rad två säten. 7-sitsig med soffa och tredje rad med 2 säten. Jag har nu tröttnat på kaptensstolarna som jag har på min sjusitsiga X. De är otympliga och begränsar lastutrymmet med en tredjedel. Jag har kommit över en tresitsig soffa i gott skick och undrar nu om någon i forumet hittat en mekaniker som vågat sig på att byta ut andra radens kaptensstolar mot en soffa? Helst så att kaptensstolarna kunde monteras tillbaka vid behov, men inte helt nödvändigt. Emellertid måste soffan fungera med uppvärmning, och helst kunna fällas helt till ett platt lastgolv. Det är så sällan jag agerar direktörschaufför...

mvh, H
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Re: Byte av andra radens säten

Inlägg av datmbn »

Jag har en 6 sitsig och brukar montera ur stolarna och ersätta med en träplatta så jag får slätt golv att sova på när vi campar i bilen
Stolarna sitter med 12 bultar i golvet och 3 elkontakter
De bakre sätena slutar att fungera när man tar bort stolarna och bilen klagar på att "säkerhetssystem bak inte fungerar.
Rent fysiskt är det nog inte så svårt att byta men man måste kanske confa om bilen men det går nog med servicebox3
Man behöver nog också ett nytt golv utan urchack för stolarna