Volvo AB säger att de skall börja med självkörande lastbilar i början av 2027 i kommersiell drift ute på vanliga vägar.
Vi får väl se hur det går med det, men det är väl sannolikt med säkerhetsförare. Det svåra är ju att ta bort dem och i övrigt ha så låga ”back-office”- kostnader att det lönar sig.
De verkar dock satsa hyfsat seriöst, det är ingen ombyggnad av lastbilarna som sker separat efteråt utan det görs direkt när de byggs på fabrik.
https://efn.se/alandsbanken-hyllar-volv ... -lastbilar
Volvo FSD på G?
Moderator: Redaktion
-
Autonom
- Teslaägare
Re: Volvo FSD på G?
Det stora problem är som alltid programvaran. Att bygga hårdvaran är inte det svåra.
Om jag förstår det rätt så är den tänkt att i stora drag bara hantera självkörning på utvalda motorvägar och inte generell självkörning. Eller annorlunda uttryckt, man begränsar den till ett väldigt begränsat scenario där det är låg risk för oförutsedda faror på vägen.
De pratar om 300 bilar i drift under 2027.
Samtidigt så ska Tesla Semi komma i volymproduktion senare i år och som kommer att få generell självkörning vilket är betydligt mer användbart, min högst osäkra gissning 2027.
Om jag förstår det rätt så är den tänkt att i stora drag bara hantera självkörning på utvalda motorvägar och inte generell självkörning. Eller annorlunda uttryckt, man begränsar den till ett väldigt begränsat scenario där det är låg risk för oförutsedda faror på vägen.
De pratar om 300 bilar i drift under 2027.
Samtidigt så ska Tesla Semi komma i volymproduktion senare i år och som kommer att få generell självkörning vilket är betydligt mer användbart, min högst osäkra gissning 2027.