Sida 1 av 1

TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 12:36
av Pontus
Detta är En kines med TREV ungefär som annan amerikansk bil som fanns för några år sedan...
image.jpg
Och Kia
image.jpg
Garreth Dunsmore, måste kolla upp vem han är
image.jpg
Och Volvo som rökt på kommer snart...

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 12:39
av Pontus
Volvo var det
image.jpg
Sist favoriten och en Teslaägare...
image.jpg

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 12:40
av Pontus
Sedan kanske Danni kan tala om hur man får en j#%la iphone att inte rotera en bild när man ska lägga in den på forumet???
Min android gjorde aldrig det...

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 12:43
av Pontus
Pontus skrev:
Volvo var det
image.jpg
Sist favoriten och en Teslaägare...
image.jpg
Favorit pga sista kommentaren som även en kille som jag brukar använda mig av.
"Jag skulle aldrig..."

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 14:47
av danni
Pontus skrev:
Sedan kanske Danni kan tala om hur man får en j#%la iphone att inte rotera en bild när man ska lägga in den på forumet???
Min android gjorde aldrig det...
Problemet ligger egentligen i forumets kod på serversidan som tar emot och hanterar bilderna, inte i telefonen, och det är ett känt problem. Använd Tapatalk istället så kommer du runt det.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 15:44
av LarsL
Ja, Volvo har nog rökt på... :roll: -Tesla har så kort räckvidd att de måste ge bort elen. (Edit: Tesla ger inte bort elen de tar riktigt ordentligt betalt för den, i förskott.)
Min fundering vad ska vi ha för industri på Hissingen när Volvo lagt ner?

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 15:56
av Svenssons
danni skrev:
Pontus skrev:
Sedan kanske Danni kan tala om hur man får en j#%la iphone att inte rotera en bild när man ska lägga in den på forumet???
Min android gjorde aldrig det...
Problemet ligger egentligen i forumets kod på serversidan som tar emot och hanterar bilderna, inte i telefonen, och det är ett känt problem. Använd Tapatalk istället så kommer du runt det.
Du vill bara inte erkänna att Iphone är lite lat och sätter tag istället för att rotera. ;)





Tror att det blir rätt om webbläsaren inte är så dum... Krävs alltså en lat och en dum för att det ska bli fel...

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 16:11
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:
Ja, Volvo har nog rökt på... :roll: -Tesla har så kort räckvidd att de måste ge bort elen. (Edit: Tesla ger inte bort elen de tar riktigt ordentligt betalt för den, i förskott.)
Min fundering vad ska vi ha för industri på Hissingen när Volvo lagt ner?
Ja han har definitivt rökt på. Han påstår att deras bil går 50 riktiga mil. Verkligheten är väl snarare att Volvo hoppas att kunna ta fram en bil som kommer att kunna gå 50 mil när den lanseras om 3-4 år.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 17:15
av apkungen
Trodde är turbincykeln var mindre effektiv än en vanlig otto eller diesel cykel. Så förbrukningen är nog definitivt högre än vad de säger. Däremot är den inte så dum som räckviddsförlängare. Men motor ger hög effekt och det innebär lite extravikt så elbilen blir effektiv och när man väl behöver räckvidden så finns effekten där till en förbrukning av kanske 0,6-1,0l/mil. Klart rimligt.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 26 mar 2016 18:01
av danni
Svenssons skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
Sedan kanske Danni kan tala om hur man får en j#%la iphone att inte rotera en bild när man ska lägga in den på forumet???
Min android gjorde aldrig det...
Problemet ligger egentligen i forumets kod på serversidan som tar emot och hanterar bilderna, inte i telefonen, och det är ett känt problem. Använd Tapatalk istället så kommer du runt det.
Du vill bara inte erkänna att Iphone är lite lat och sätter tag istället för att rotera. ;)





Tror att det blir rätt om webbläsaren inte är så dum... Krävs alltså en lat och en dum för att det ska bli fel...
Nej, jag ville bara inte gå in på de tekniska detaljerna kring just varför det blir som det blir. Sen förstår jag ju varför Apple valt att göra så också - det skulle begränsa hastigheten i kameran att rotera varje bild före den sparades. Klart, man kan köa upp att sköta själva roterande av den fysiska bilden i efterhand, men det är ju lite Apples stil att köra på med en standard även om det inte finns stöd för den, och bara utgå att alla inför stöd. Och det har ju fungerat överlag. Att phpBB inte har stöd är ju lite av ett undantag.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 27 mar 2016 18:33
av Surfaren
Peter Mertens har definitivt rökt på...

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 27 mar 2016 19:15
av 12man
och inte första gången heller

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 27 mar 2016 20:16
av Herr X
Surfaren skrev:
Peter Mertens har definitivt rökt på...
Här är en intervju med Peter Martens som är 1 år och 3 månader gammal. Helt annat ljud i skällan då:

http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 27 mar 2016 22:10
av Surfaren
Ja, han har nog bara bytt substans att röka.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 07:56
av AGCF
Induktiv laddning, för att du inte vill ta en paus efter fem timmar körning och hellre vill betala dyrt för el. För det första är väl verkningsgraden dålig och för det andra måste installationen vara ganska mycket dyrare= dyrare el.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 10:26
av LarsL
Det kan vara ok med induktivladdning om det är de som vill använda det som betalar. Tror det är enormt få somi verkligheten är eller bör köra längre än 2-3h i sträck utan att ta en paus, i mina öron låter sånt som rent fossilkramarna snack. Men ok, antingen så betalar de personerna dyrt för elen eller dyrt för soppan.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 10:52
av Herr X
LarsL skrev:
Det kan vara ok med induktivladdning om det är de som vill använda det som betalar. Tror det är enormt få somi verkligheten är eller bör köra längre än 2-3h i sträck utan att ta en paus, i mina öron låter sånt som rent fossilkramarna snack. Men ok, antingen så betalar de personerna dyrt för elen eller dyrt för soppan.
Men induktiv laddning från vägbanan ger andra fördelar, nämligen att batteriet kan göras väldigt litet vilket kraftigt skulle pressa ner både bilens pris och vikt. Man behöver ju inte ha 85kWh om man laddar automatiskt så fort man åker ut på motorvägen, utan det räcker med 20kWh även i riktigt stora bilar. Lastbilar och bussar skulle också klara sig med riktigt riktigt små batterier.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 11:08
av e5m1r
Kan du verkligen ladda lika mycket eller men än vad du gör av med ?
Vad är gränsen för induktiv laddning i motorvägsfart
Jag misstänker att man blir tvungen att stanna i alla fall
Men kanske ett 50kWh batteri presterar som om den var 75 eller 100kWh men är detta värt den merkostnaden som det medför ?

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 11:22
av Daoops
Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Peter Mertens har definitivt rökt på...
Här är en intervju med Peter Martens som är 1 år och 3 månader gammal. Helt annat ljud i skällan då:

http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/
Hahahaha good catch, det är ju helt underbart:
Peter Mertens skrev:
Någon egen elbil som kan utmana Tesla lär dock inte komma från Volvo, även om Peter Mertens tror att det skulle kunna finnas ett intresse hos kunderna. Det handlar om strategi

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 15:31
av Pontus
Det kan kanske bli svårt med induktiv laddning i vägbanan. När jag frågade Plugless om man kunde lägga ner deras platta i asfalten med någon form av skydd över så var svaret Nej det går inte pga den kommer för långt ifrån bilen dvs. 1" skulle göra att systemet inte fungerade eller så dåligt att de inte vill att man ska göra så.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 18:36
av Laban
Nicke Nyfiken skrev:
Ja han har definitivt rökt på. Han påstår att deras bil går 50 riktiga mil. Verkligheten är väl snarare att Volvo hoppas att kunna ta fram en bil som kommer att kunna gå 50 mil när den lanseras om 3-4 år.
Undrar vad han menar med 50 verkliga mil, EPA mil ? 47 mil måste väl i så fall sägas vara väldigt nära 50 mil :-) Men det är lite kul ändå att så många är rädda för Tesla. Eller kanske elektrifieringen i allmänhet.

TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 28 mar 2016 22:31
av Herr X
Pontus skrev:
Det kan kanske bli svårt med induktiv laddning i vägbanan. När jag frågade Plugless om man kunde lägga ner deras platta i asfalten med någon form av skydd över så var svaret Nej det går inte pga den kommer för långt ifrån bilen dvs. 1" skulle göra att systemet inte fungerade eller så dåligt att de inte vill att man ska göra så.
Det kan ju vara så att Plugless inte sitter med all ackumulerad kunskap i världen inom induktiv laddning..

Det finns redan kommersiell teknik för detta, exempelvis Kaist OLEV som påstår sig kunna föra över 100kW med 20cm avstånd med bara 15% förlust. Deras teknik används redan skarpt i Sydkorea.

Re: TREV och annat om elbilar AMS

Postat: 29 mar 2016 00:11
av TiborBlomhall
Engelska vägverket håller på och tittar på trådlös laddning på motorvägen:

http://teslaclubsweden.se/vagen-laddar-bilen/

Och fransmännen tänker sätta solceller i vägbanan:

http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/

Slår man ihop de två projekten kan man få motorvägar som på egen hand driver bilarna (sommardagar iaf)