Däckbyte
Postat: 26 mar 2016 16:36
Det börjar bli dags för sommardäck. Är det något speciellt med Teslan, eller vågar jag åka till min gamla vanliga mek? Kanske batteripacket sitter ivägen för en vanlig domkraft eller något? 

Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Jag köpte momentnyckel för c:a 300 kr på Hornbach. Det är de lite kraftigare doningarna som går upp till 175 Nm. Sedan är det inga konstigheter att byta hjul, bara man ser till att lyfta i lyftpunkterna som sagt. Och sätta bilen i jack mode om man har luftfjädring (så den inte försöker nivellera bilen när man lyfter den).lator skrev:Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
lator skrev:Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om!Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Jag antar att det är denna du menar:HelectriC skrev:Finns för 65kr på Biltema
Hoppsan! Jag bytte i onsdags em. Vianor hade fått hjulen direkt från Tesla. "Vi bytte på en sådan här i förmiddags" sa dom. Jag nämnde luftfjädring. Ingen reaktion. (Jag hade glömt "jack mode") Mutterdragare med bra fart! Jag påpekade att jag trodde man hade momentnycklar vid aluminiumfälgar. "Du får komma in efter 15 mil så kollar vi" blev svaret.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Man ska inte behöva utbilda däckverkstäder i det mest elementära.thebishop skrev:Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.bylund skrev:Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
leiflodde skrev:Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.bylund skrev:Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.muran skrev:Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.
Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.
Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.
Jag byter också själv, med vanlig 2-tons domkraft. Kör upp den i "Very High" och sätter sen på "Jack Mode", lättare att få in domkraften när den är i högsta läget. Luftfjädring ägermuran skrev:Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.
Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag ringde Tesla supportnummer och frågadeFoluke skrev:Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Ok! Jag mailade men har inte fått svar än. Jag åker nog och skaffar en momentnyckel!Nicklas skrev:Jag ringde Tesla supportnummer och frågadeFoluke skrev:Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.Nicklas skrev:Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?