Sida 1 av 2

Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 16:36
av ekenman
Det börjar bli dags för sommardäck. Är det något speciellt med Teslan, eller vågar jag åka till min gamla vanliga mek? Kanske batteripacket sitter ivägen för en vanlig domkraft eller något? :shock:

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 16:52
av Nicklas
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 16:55
av Nicke Nyfiken
Det finns 4 dedikerade punkter att lyfta på. Dessa sitter utanför batteriet, ända ute i kanten under dörrarna. De är som räfflade klossar. Så länge man använder dessa, och inte sätter in domkraften för långt så den når skyddsplåten för batteriet, så ska det inte vara några konstigheter.

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 16:58
av ekenman
Tack!

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 17:40
av lator
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om! ;)

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 18:29
av Lessmog
Nm - nevermind, newtonmeter. :ugeek:

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 18:31
av bylund
lator skrev:
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om! ;)
Jag köpte momentnyckel för c:a 300 kr på Hornbach. Det är de lite kraftigare doningarna som går upp till 175 Nm. Sedan är det inga konstigheter att byta hjul, bara man ser till att lyfta i lyftpunkterna som sagt. Och sätta bilen i jack mode om man har luftfjädring (så den inte försöker nivellera bilen när man lyfter den).

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 21:07
av HelectriC
lator skrev:
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Dra åt bultarna med 175N.
Detta gäller då original Teslafälgar. Om du har syndat och köpt andra fälgar från icke troende tillverkare så kommer de antagligen att ramla av eller åtminstone glappa upp hålen så att återmontering blir närmast omöjlig... Momentnyckel för åtdragning av originalhjul levererade från Tesla kan anskaffas via närmaste servicecenter. Kostnad? Sådant frågar man inte om! ;)

Finns för 65kr på Biltema

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 23:27
av Nicklas
HelectriC skrev:
Finns för 65kr på Biltema
Jag antar att det är denna du menar:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Den fungerar nog... Får dra den nästan i bott bara; 175Nm är typ 17.8 kgm :shock:
- Någon som provat den och kan rapportera?

Re: Däckbyte

Postat: 26 mar 2016 23:45
av lator
Äsch då. Jag glömde visst att trycka på ironiknappen... :oops:

Re: Däckbyte

Postat: 27 mar 2016 09:00
av Foluke
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Hoppsan! Jag bytte i onsdags em. Vianor hade fått hjulen direkt från Tesla. "Vi bytte på en sådan här i förmiddags" sa dom. Jag nämnde luftfjädring. Ingen reaktion. (Jag hade glömt "jack mode") Mutterdragare med bra fart! Jag påpekade att jag trodde man hade momentnycklar vid aluminiumfälgar. "Du får komma in efter 15 mil så kollar vi" blev svaret.
Det verkar gå "på Guds försyn"!
Får nog besöka Biltema och skaffa momentnyckel.

Re: Däckbyte

Postat: 27 mar 2016 10:16
av Lessmog
"Min" Vianor lyfte i fjäderbenen, tror jag killen sa, så han struntade i jack mode när mina nya vinterhjul skulle på i Dingle. Verkar ha gått bra i alla fall. Inga obehöriga fick vara i lokalen, därför vet jag inte vilka verktyg som användes eller om det drogs med 175 som jag sa till om. (Det fanns förr en skylt i en del verkstäder: Service: 500 kr. Om kunden tittar på: 750 kr. Om kunden ger goda råd: 1000 kr.)

Det stod f ö en svart 85 på grannfastigheten - utanför detta lilla samhälle, mest en korsning med korvmoj och lantbruksskola, förutom New Waves outlet då. Någons här?

Re: Däckbyte

Postat: 27 mar 2016 10:42
av thebishop
Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.

Re: Däckbyte

Postat: 27 mar 2016 11:04
av Nicke Nyfiken
thebishop skrev:
Min vianor drog sönder ett tiotal hjulskruvar. De deformerades halvvägs genom att inte ha maskin / momentnyckel fullt i när de drog på. Tesla borde utbilda eller byta partner.
Man ska inte behöva utbilda däckverkstäder i det mest elementära.

Att ha rätt storlek och trä på hylsan hela vägen in, är punkt 1A vid hjulbyte. Att använda momentnyckel med rätt moment inställt är punkt 1B. Sedan följer en mängd punkter som en proffesionellt däckverkstad borde behärska, men tyvärr fallerar majoriteten av verkstäder redan på punkt 1. Ju större verkstad desto sämre verkar de vara. Jäkla klåpare. Hur svårt kan det vara? :evil:

Jag fick båda hjulhubbarna bak på en Audi förstörda på Däckia för att de satte dit förkorta låsbultar som de sedan drog med för högt moment så att gängorna pajade. Och det är allt annat än gratis att byta två hjulnav på en Audiverkstad. :geek:

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 12:04
av muran
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.

Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.

Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 12:07
av bylund
muran skrev:
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.

Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.

Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 12:44
av leiflodde
bylund skrev:
muran skrev:
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.

Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.

Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.

Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 13:22
av muran
leiflodde skrev:
bylund skrev:
muran skrev:
Usch nu blir jag nästan orolig när man läser om alla klåpare till verkstäder.
Jag har alltid under alla år bytt däck själv hemma i garaget utan problem. Har en vanlig domkraft uppmätt till maxvikt 2 ton och momentnyckel.

Med Teslan hade jag dock planerat att köra in till någon firma och få det gjort just eftersom jag var osäker på om man kan lyfta teslan med en helt vanlig domkraft eller om man behöver ha en riktig "hiss" som lyfter i alla 4 "lyftställen" samtidigt.

Är det någon av er som byter själv på Teslan med vanlig hederlig domkraft?
Jag har bytt två gånger med vanlig domkraft. Inga problem.
Som Bylund också bytt 2 ggr utan problem bara ta ett hjul i taget och införskaffade mutter dragare som är till bra hjälp och kollar med moment efteråt.

Byter numera själva för att slippa veckor i förväg boka tid tar bara ca 20-30 minuter om man är effektiv.

Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.

Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 13:38
av ironjack
muran skrev:
Tackar för båda svaren. Tror jag tar och byter själv som jag gör med mina övriga bilar.
Blir domkraft + gummitrissa och ett däck i taget.
Blir nog till att köpa ny momentnyckel också då nuvarande är extrembudget och sannolikt inte speciellt precis. Plockar upp en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016644/ i morgon på vägen från jobbet.

Inget annat jag behöver tänka på förutom jack-mode ?
Kör ni upp den i "very high" innan ni skiftar om ni nu har luftfjädring som jag har?
Jag byter också själv, med vanlig 2-tons domkraft. Kör upp den i "Very High" och sätter sen på "Jack Mode", lättare att få in domkraften när den är i högsta läget. Luftfjädring äger ;)
Viktigt att trycka hylsan ändå i botten som sagt, muttrarna är rätt mjuka och tar lätt stryk om man slarvar (jag förstörde några med mutterdragaren innan jag begrep bättre :oops: ).

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 15:55
av Foluke
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 15:59
av Nicklas
Foluke skrev:
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Jag ringde Tesla supportnummer och frågade :)

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 16:04
av Foluke
Nicklas skrev:
Foluke skrev:
Nicklas skrev:
Ja, det är ett par saker som måste tas hänsyn till:
- Måste lyfta bilen på de för ändamålet avsedda kuddarna under bilen. Syns tydligt när man kryper ner bredvid däcken.
- Dra åt bultarna med 175N.
- Om du har luftfjädring måste en speciell inställning för att du lyfter bilen väljas.
Var just och efterdrog mina bultar. Montören hade momentnyckel. "Dom sitter hårt", sa han när han började kolla. "Drar du till 175 newtonmeter" frågade jag? Montören såg undrade ut, tittade på momentnyckeln och sa att drog ända till 14 kg.
Jag har försökt få bekräftat att det skall vara så mycket som 175 N, bortåt 17 - 18 kg om jag fattar det rätt? Var hittar jag den informationen utanför detta forum?
Jag ringde Tesla supportnummer och frågade :)
Ok! Jag mailade men har inte fått svar än. Jag åker nog och skaffar en momentnyckel!

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 16:08
av h37
175 NM motsvarar 17,8 kg.
När jag skiftar hjul brukar jag ta lite aluminiumpasta på muttern.
Tänker ordna en kudde till domkraften med styrning för lyftplattan under bilen.
Underbar bil att köra och meka med.

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 16:28
av bylund
RTFM :)
man.png
Sidan 173 i den manual jag har på MyTesla.

Re: Däckbyte

Postat: 29 mar 2016 17:42
av Johnalm
Hade lite onda föraningar innan dagens däckbyte på Vianor Täby, något som infriades ca fem minuter efter avfärd.
Dessutom såg jag inte röken av momentnyckel, bara en mutterdragare till det slog stopp.

Åker nog förbi SC vid tillfälle och efterdrar/kontrollerar att allt är schysst.