Går de att använda till andra bilar med typ2 ?
/70D
Vilka andra bilar tar 3-fas?
Gör inte Zoe det ? Tror den kan ta 43kW AC.
Det finns säkert de på forumet som har stenkoll på det ...
Typ 2 standarden ska väl klara ifrån 16 A enfas till 63A 3fas , men frågan är vilka varianter som kan erbjudas med teslaladdaren...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
/70D
Typ 2 standarden ska väl klara ifrån 16 A enfas till 63A 3fas , men frågan är vilka varianter som kan erbjudas med teslaladdaren...
Jag tror inte eGolfen eller i3:an kan ta 3-fas, men det är ju möjligt nån annan modell klarar det(Zoe?). Undrar om tex eGolfen kan använda nånting av det som kommer från kontakten, typ skala ner till 1-fas eller nåt? Men känner jag Tesla rätt, så är det bara Tesla som kan ladda
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
/70D
Jag tror inte eGolfen eller i3:an kan ta 3-fas, men det är ju möjligt nån annan modell klarar det(Zoe?). Undrar om tex eGolfen kan använda nånting av det som kommer från kontakten, typ skala ner till 1-fas eller nåt? Men känner jag Tesla rätt, så är det bara Tesla som kan ladda
Ser nu efter lite googeligo att Leaf har typ 1 kontakt (+ Chademo)...Kört alltså med den....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det finns kablar som är typ 2 till typ 1. Och även bilar som inte klarar trefasladdning ska kunna ta enfasström ur en typ 2-station.
Men på dessa destinationsladdare så sitter det redan en fast sladd med Typ 2 hane.
Eller menar du att det finns sladdar som är Typ 2 hona till Typ 1 hane? Alltså en adapter helt enkelt?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Adaptern typ2 till typ1 går bara använda om det är ett uttag inte en fast kabel. Annars kan så klart en Leaf utnyttja 1 av de 3 faserna för att ladda, men bara max 16A (om man inte har den stora laddaren som klarar 32A).
Det finns kablar som är typ 2 till typ 1. Och även bilar som inte klarar trefasladdning ska kunna ta enfasström ur en typ 2-station.
Men på dessa destinationsladdare så sitter det redan en fast sladd med Typ 2 hane.
Eller menar du att det finns sladdar som är Typ 2 hona till Typ 1 hane? Alltså en adapter helt enkelt?
Justja, tänkte lite snabbt där. Men eftersom det går att göra en kabel typ 2 - typ 1 så går det självklart också att göra en adapter, det säger ju sig självt. Har dock lite svårt att hitta färdiga såna att köpa någonstans. Här är någon som fått en specialgjord:
Såg just en likadan Tesla Destination charger i Schweiz. Så de verkar vara på gång.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Justja, tänkte lite snabbt där. Men eftersom det går att göra en kabel typ 2 - typ 1 så går det självklart också att göra en adapter, det säger ju sig självt. Har dock lite svårt att hitta färdiga såna att köpa någonstans. Här är någon som fått en specialgjord:
Ja självklart går det att göra en adapter, men min fråga var om det finns sladdar/adaptrar att köpa.
Det verkar ju vara lite si och så med det. Bara hemma/specialbygge vad jag kan se.
Kanske enklare för de som inte har Typ 2 att försöka hitta ett annat uttag att ladda från.
Eller så kan det vara en affärsidé att börja tillverka sådana adaptrar eftersom det snart kommer att vimla av Teslas destinationsladdare
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Förutsatt såklart att Teslas destinationsladdare implementerar SAE J1772 fullt ut och låter alla elbilar förhandla fram laddning, och inte kör någon specialare för att bara låta Teslor ladda...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Då får vi hoppas att dom inte blir populära! Finns ju andra laddare med 3-fas som klarar av att ladda alla bilar som tar typ2 och då även Tesla.
T.ex en sån här: http://evconnect.se/collections/station ... 230v-22-kw
Eller en Halo wallbox när dom fixar 3-fas.
apkungen skrev:
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Då får bi hoppas att dom inte blir populära! Finns ju andra laddare med 3-fas som klarar av att ladda alla bilar som tar typ2 och då även Tesla.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR