Spekulation om ratten i model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Spekulation om ratten i model 3

Inlägg av AGCF »

jag misstänker att ratten i demobilarna är en tillfällig lösning. De ser riktigt oarbetade ut. Jag tror de jobbar på en ratt som fälls in eller flushar med panelen. Om "part 2" av presentationen handlar om autonom körning så faller allt på plats. De vill inte visa sin coola infällbara ratt eftersom det skulle avslöja för mycket. :) jag tror att de jobbar med att hårdvaran för autonom körning skall finnas i model 3. Sedan kommer mjukvara några år senare.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Re: Spekulation om ratten i model 3

Inlägg av AGCF »

image.jpg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Misstänker något liknande. Autopilot-funktionerna är det som saknas i denna bil och då tänker jag på AP 2.0. Ratt och de bägge spakarna känns som nödvändigt ont för tillfället. Att det inte finns någon skärm bakom ratten pekar också på att det kan vara möjligt att den kan stuvas undan i produktionsbilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ett alternativ är att Citroën har köpt Tesla och därför vill ha en tvåekrad ratt och hastighetsmätaren i mitten :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ratten har inte ens knappar, det lär inte gå ut i produktion
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

HelectriC skrev:
Du ska aldrig ha händerna där ändå 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ratten, spakarna och mittkonsolen såg hemmasnickrade ut, ja. Dålig finish också på dem, så vi lär se rejäla skillnader sen i produktionsbilarna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

AGCF skrev:
HelectriC skrev:
Du ska aldrig ha händerna där ändå 8-)
kanske det kommer mer användbar röststyrning :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Helt klart är det förberett för självkörande bil med fem passagerare!

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Men då måste S facelift komma före, med samma funktion och hårdvara. Om de gör som alla andra biltillverkare vill säga
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Super next level.
image.jpg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

https://twitter.com/elonmusk/status/716510703000100865

Ratten på skissen är mer som en flygplans-yoke
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Svenssons skrev:
Misstänker något liknande. Autopilot-funktionerna är det som saknas i denna bil och då tänker jag på AP 2.0. Ratt och de bägge spakarna känns som nödvändigt ont för tillfället. Att det inte finns någon skärm bakom ratten pekar också på att det kan vara möjligt att den kan stuvas undan i produktionsbilen.
Tänkte precis på det när jag såg ett anförande på YouTube av Steve Jurvetson (Telsa riskkapitalist, styrelsemedlem och ser ut som en väldigt trevlig person).
Han pratade om en del om Google och att deras kamera/radar som sitter på taket och hur den kunde göras mindre och placeras i backspeglarna. Då kom jag på att jag sett bilder på en Tesla med just sådana backspeglar monterade. Det kan vara något sådant som kan komma som tillval i Model-3. :idea:
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För mig är det 1000 gånger mer lockande om Tesla säger att naturligtvis kan du montera en dragkrok än att de säger att ratten går att fälla undan.
Visst trevligt att kunna skicka bilen med ungarna till skolan och aktiviteter. Men jag vet inte om jag är redo att köpa en bil var åt ungarna än... Då blir det nog en MX 90D till mig först.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
För mig är det 1000 gånger mer lockande om Tesla säger att naturligtvis kan du montera en dragkrok än att de säger att ratten går att fälla undan.
Visst trevligt att kunna skicka bilen med ungarna till skolan och aktiviteter. Men jag vet inte om jag är redo att köpa en bil var åt ungarna än... Då blir det nog en MX 90D till mig först.
Vad ska man med dragkrok till när du kan beställa en autonom släpkärra eller dragbil som kör ditt skräp till återvinningen ;)
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

AGCF skrev:
LarsL skrev:
Vad ska man med dragkrok till när du kan beställa en autonom släpkärra eller dragbil som kör ditt skräp till återvinningen ;)
Gäller det att vara polare med gubbarna på tippen så dom lastar ur den, för det kan väl ändå inte lösas automatiskt...såvida inte allt är brännbart, borde den kunna tippa skiten rakt ner bara.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Challe76a skrev:
AGCF skrev:
LarsL skrev:
Gäller det att vara polare med gubbarna på tippen så dom lastar ur den, för det kan väl ändå inte lösas automatiskt...såvida inte allt är brännbart, borde den kunna tippa skiten rakt ner bara.
Autonom engångskärra. Bara att köra rakt in i ugnen :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
18650

Inlägg av 18650 »

Jag hoppas på Neonode

kenhag skrev:
Tänkte precis på det när jag såg ett anförande på YouTube av Steve Jurvetson (Telsa riskkapitalist, styrelsemedlem och ser ut som en väldigt trevlig person).
Han pratade om en del om Google och att deras kamera/radar som sitter på taket och hur den kunde göras mindre och placeras i backspeglarna. Då kom jag på att jag sett bilder på en Tesla med just sådana backspeglar monterade. Det kan vara något sådant som kan komma som tillval i Model-3. :idea:
Då har backspeglarna en vettig funktion och inte bara en luftbroms.
BMW i3 REX i väntan på Model3
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

18650 skrev:
Jag hoppas på Neonode

kenhag skrev:
Då har backspeglarna en vettig funktion och inte bara en luftbroms.
Hittade sidan där detta Lidar-system samt annan ptototyphårdvara visades monterad på en Model S.
http://electrek.co/2016/03/18/tesla-mod ... lot-lidar/
Bild
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Antar att du sagt något liknande om du hört talas om Apples smartphone innan någon hade sett eller prövat den i verkligheten? För mig är det 1000 gånger mer lockande med en ordentlig ordlista och T9 än en stor pekskärm.

Liknande kommentarer var det mängder av innan Tesla lanserade sin vanliga autopilot (den som finns i Model S/X idag), men när den väl släpptes så visade den sig vara så enormt bra att folk som inte beställt den kände sig tvungna att efterbeställa den. Slutsatsen är att det är ganska svårt att sia om hur mycket man kommer att använda en teknik som man ännu inte sett eller prövat.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, jag vet jag kan köpa en lite lastbil eller en pickup. Men jag gillar faktiskt dragkroken för då kan jag en dag dra djurtransport andra dagen hämta brädor och tredje köra iväg skräp. Men som sagt förmodligen blir det tre bilar för oss känns det som två små elbilar och en arbetsbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Jo, jag vet jag kan köpa en lite lastbil eller en pickup. Men jag gillar faktiskt dragkroken för då kan jag en dag dra djurtransport andra dagen hämta brädor och tredje köra iväg skräp. Men som sagt förmodligen blir det tre bilar för oss känns det som två små elbilar och en arbetsbil.
Jag gillar också dragkrok - har totalrenoverat i stort sett hela mitt hus och hade enorm användning av dragkroken under den tiden. Min poäng var att man inte behöver ställa de sakerna mot varandra - det finns inget motsatsförhållande mellan infällbar ratt och dragkrok. Det är extremt osannolikt att det skulle vara exakt samma ingenjörer som jobbar på den infällbara ratten som också skulle ha gjort dragkroken om de bara hade haft några ytterligare timmar...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, självklart är det två helt olika saker. Enda anledningen till att de inte har dragkrok på vare sig S eller 3 är att de inte tror att någon vill ha det. Det hade ju varit extremt lite jobb att typa dit en krok det är ju inte direkt rocket science.
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
Jo, självklart är det två helt olika saker. Enda anledningen till att de inte har dragkrok på vare sig S eller 3 är att de inte tror att någon vill ha det. Det hade ju varit extremt lite jobb att typa dit en krok det är ju inte direkt rocket science.
Det skulle ge en helt annan belastningsprofil för motorerna.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja men i och med allt är styrt så går det att begränsa tex acceleration när släp är tillkopplat.
Skriv svar