Laddning till BMW i3
Moderator: Redaktion
Laddning till BMW i3
Nån som har koll på hur laddningen ser ut till en BMW i3.
Jag ska hjälpa en kompis förbereda laddning till bilen.
Han säger att han valt till så att han ska kunna få snabbare laddning via 3-fas(istället för att bara ladda i vanligt uttag). Innebär detta att jag kan sätta upp ett vanligt 3-fas 16A-uttag, eller måste det vara en typ 2 laddbox?
Vad finns det för alternativ?
Jag ska hjälpa en kompis förbereda laddning till bilen.
Han säger att han valt till så att han ska kunna få snabbare laddning via 3-fas(istället för att bara ladda i vanligt uttag). Innebär detta att jag kan sätta upp ett vanligt 3-fas 16A-uttag, eller måste det vara en typ 2 laddbox?
Vad finns det för alternativ?
Re: Laddning till BMW i3
Hmm, 3-fas säger du... Låter som att säljaren inte riktigt vet vad han sålt. I3an tar nämligen bara emot laddning via 1-fas. Standard är 16A men jag gissar att din kompis, liksom de flesta andra, valt till snabbladdning. Då är det max 32A som gäller och så får man möjlighet att ladda CCS 50kW.
Medföljande kabel levererar max 12A, men kan ställas ner till till 9A alt. 6A i bilens menyer. Vill man ha snabbare laddning får man köpa en annan 16A EVSE-kabel, eller ännu hellre en laddbox eftersom vanliga schukouttag inte brukar gilla höga effekter under lång tid. Tyvärr ingen 3-fas alltså. 7,2kW är max, men då krävs en rejäl säkring.
Medföljande kabel levererar max 12A, men kan ställas ner till till 9A alt. 6A i bilens menyer. Vill man ha snabbare laddning får man köpa en annan 16A EVSE-kabel, eller ännu hellre en laddbox eftersom vanliga schukouttag inte brukar gilla höga effekter under lång tid. Tyvärr ingen 3-fas alltså. 7,2kW är max, men då krävs en rejäl säkring.
Re: Laddning till BMW i3
En typ 2 laddbox med 32A 230V är det han behöver för att ladda snabbt hemma.
Re: Laddning till BMW i3
Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Laddning till BMW i3
Nej, det funkar inte med gas till i3Martinen skrev:Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-gas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning till BMW i3
Det är vara du som inbillade dig att jag skrev fel och sen redigerade citatet så att det såg ut som jag skrivit fel.HelectriC skrev:Nej, det funkar inte med gas till i3Martinen skrev:Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Re: Laddning till BMW i3
Martinen skrev:Det är vara du som inbillade dig att jag skrev fel och sen redigerade citatet så att det såg ut som jag skrivit fel.HelectriC skrev:Nej, det funkar inte med gas till i3Martinen skrev:Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Det vet vi ju att det bara är Tibor som ägnar sig åt sånt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Laddning till BMW i3
Han gör det på något högre nivå.HelectriC skrev:
Det vet vi ju att det bara är Tibor som ägnar sig åt sånt
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddning till BMW i3
Stämmer bra det, ingen trefas till den. Min pappa har en i3:a så jag har grävt ner mig lite i att försöka hitta en laddlösning som låter honom ladda så fort som möjligt men kanske ännu viktigare gör att jag faktiskt hinner få i lite kräm i bilen för hemresan så jag slipper ladda CHAdeMO på vägen. Men då är det en typ 2-box som kan leverera 32 A enfas som gäller, och det är ju ett jäkla meck. Den sladd som följer till i3:an har jag för mig laddar med 12,75 A på enfas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 26 nov 2014 19:42
Re: Laddning till BMW i3
Om någon behöver ett ouppackat originalskåp "Wallbox" till i3 så har vi ett för halva BMW-priset. Vi har inte tyckt att det behövs i vår tillvaro men ingick i köpet av vår i3:a.
Leverans fritt Stockholm-Göteborg.
Leverans fritt Stockholm-Göteborg.
Re: Laddning till BMW i3
Om huvudsäkringen klarar 32A kan ju en sån här funka:
http://evconnect.se/collections/station ... 230v-22-kw
Man laddar då bara från en fas med en i3:a men bör då få i allafall 32A, 7,4kwh.
(Vi köpte två st Halo Wallbox från evconnect som installerades förra veckan.. laddar bl.a i3:or i den... dock är den väldigt ny på marknaden och mjukvaran verkar vara lite instabil i den. Man får rätt snabb återkoppling från tillbverkaren och dom verkar jobba med buggar och så.. fixade två st jag hittade första dagen på 48h.. så det blir nog bra snart... den har i nuläget bara 1-fas 16:a, vilket ändå var det högsta vi kunde ha med den huvudsäkring vi hade.)
http://evconnect.se/collections/station ... 230v-22-kw
Man laddar då bara från en fas med en i3:a men bör då få i allafall 32A, 7,4kwh.
(Vi köpte två st Halo Wallbox från evconnect som installerades förra veckan.. laddar bl.a i3:or i den... dock är den väldigt ny på marknaden och mjukvaran verkar vara lite instabil i den. Man får rätt snabb återkoppling från tillbverkaren och dom verkar jobba med buggar och så.. fixade två st jag hittade första dagen på 48h.. så det blir nog bra snart... den har i nuläget bara 1-fas 16:a, vilket ändå var det högsta vi kunde ha med den huvudsäkring vi hade.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddning till BMW i3
Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Laddning till BMW i3
Då 2 faser har 400v mellan sig borde man med en trafo kunna stoppa in 2 faser 16A o få ut 230V med ca 28A. Vet dock inte om det är något som finns att köpa.
Re: Laddning till BMW i3
Nej det är inget man kan göra på nått enkelt sätt.drakbane skrev:Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?
/Sony Z3 Dual
bullen skrev:Då 2 faser har 400v mellan sig borde man med en trafo kunna stoppa in 2 faser 16A o få ut 230V med ca 28A. Vet dock inte om det är något som finns att köpa.
Finns saker som skulle kunna göra detta, eller snarare 3-fas till enfas, men det hade blivit dyrt och det hade blivit en massa onödiga förluster.
Inget som man skulle vilja använda.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Laddning till BMW i3
Nya i3:an har nu stöd för 3-fas. 11 kW laddar den har jag fått det bekräftat av BMW i Solna. Så då kan jag dra nytta av min wallbox från Tesla.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddning till BMW i3
Nu missade jag den här frågan när du ställde den så det blir ett sent svar, men ja, det finns produkter som gör det här, men de kostar nog mer än de är värda överlag. Den här t.ex.: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/bm ... 32a-535779drakbane skrev:Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?
/Sony Z3 Dual
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning till BMW i3
Plus att man förlorar mer än man tror i verkningsgrad, jag funderade på detta till min Leaf även om jag då mest var ute efter att fördela lasten på två isf en fas...danni skrev:Nu missade jag den här frågan när du ställde den så det blir ett sent svar, men ja, det finns produkter som gör det här, men de kostar nog mer än de är värda överlag. Den här t.ex.: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/bm ... 32a-535779drakbane skrev:Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?
/Sony Z3 Dual
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19