Sida 1 av 1

Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 14:13
av Martinen
Nån som har koll på hur laddningen ser ut till en BMW i3.
Jag ska hjälpa en kompis förbereda laddning till bilen.
Han säger att han valt till så att han ska kunna få snabbare laddning via 3-fas(istället för att bara ladda i vanligt uttag). Innebär detta att jag kan sätta upp ett vanligt 3-fas 16A-uttag, eller måste det vara en typ 2 laddbox?
Vad finns det för alternativ?

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 17:44
av Wilson
Hmm, 3-fas säger du... Låter som att säljaren inte riktigt vet vad han sålt. I3an tar nämligen bara emot laddning via 1-fas. Standard är 16A men jag gissar att din kompis, liksom de flesta andra, valt till snabbladdning. Då är det max 32A som gäller och så får man möjlighet att ladda CCS 50kW.
Medföljande kabel levererar max 12A, men kan ställas ner till till 9A alt. 6A i bilens menyer. Vill man ha snabbare laddning får man köpa en annan 16A EVSE-kabel, eller ännu hellre en laddbox eftersom vanliga schukouttag inte brukar gilla höga effekter under lång tid. Tyvärr ingen 3-fas alltså. 7,2kW är max, men då krävs en rejäl säkring.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 17:58
av apkungen
En typ 2 laddbox med 32A 230V är det han behöver för att ladda snabbt hemma.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 18:01
av Martinen
Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 18:01
av HelectriC
Martinen skrev:
Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-gas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Nej, det funkar inte med gas till i3 ;)

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 18:10
av Martinen
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Nej, det funkar inte med gas till i3 ;)
Det är vara du som inbillade dig att jag skrev fel och sen redigerade citatet så att det såg ut som jag skrivit fel.
:roll:

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 18:12
av HelectriC
Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Det var vad jag misstänkte. Hade aldrig hört talas om 3-fas till dessa innan, men han verkade ganska säker så ville dubbelkolla.
Nej, det funkar inte med gas till i3 ;)
Det är vara du som inbillade dig att jag skrev fel och sen redigerade citatet så att det såg ut som jag skrivit fel.
:roll:

Det vet vi ju att det bara är Tibor som ägnar sig åt sånt ;)

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 18:14
av Martinen
HelectriC skrev:


Det vet vi ju att det bara är Tibor som ägnar sig åt sånt ;)
Han gör det på något högre nivå.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 20:13
av danni
Stämmer bra det, ingen trefas till den. Min pappa har en i3:a så jag har grävt ner mig lite i att försöka hitta en laddlösning som låter honom ladda så fort som möjligt men kanske ännu viktigare gör att jag faktiskt hinner få i lite kräm i bilen för hemresan så jag slipper ladda CHAdeMO på vägen. Men då är det en typ 2-box som kan leverera 32 A enfas som gäller, och det är ju ett jäkla meck. Den sladd som följer till i3:an har jag för mig laddar med 12,75 A på enfas.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 20:58
av Schnitzler
Om någon behöver ett ouppackat originalskåp "Wallbox" till i3 så har vi ett för halva BMW-priset. Vi har inte tyckt att det behövs i vår tillvaro men ingick i köpet av vår i3:a.
Leverans fritt Stockholm-Göteborg.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 21:04
av joel80
Om huvudsäkringen klarar 32A kan ju en sån här funka:
http://evconnect.se/collections/station ... 230v-22-kw

Man laddar då bara från en fas med en i3:a men bör då få i allafall 32A, 7,4kwh.


(Vi köpte två st Halo Wallbox från evconnect som installerades förra veckan.. laddar bl.a i3:or i den... dock är den väldigt ny på marknaden och mjukvaran verkar vara lite instabil i den. Man får rätt snabb återkoppling från tillbverkaren och dom verkar jobba med buggar och så.. fixade två st jag hittade första dagen på 48h.. så det blir nog bra snart... den har i nuläget bara 1-fas 16:a, vilket ändå var det högsta vi kunde ha med den huvudsäkring vi hade.)

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 21:19
av drakbane
Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?

/Sony Z3 Dual

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 21:37
av bullen
Då 2 faser har 400v mellan sig borde man med en trafo kunna stoppa in 2 faser 16A o få ut 230V med ca 28A. Vet dock inte om det är något som finns att köpa.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 02 apr 2016 22:14
av Martinen
drakbane skrev:
Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?

/Sony Z3 Dual
Nej det är inget man kan göra på nått enkelt sätt.
bullen skrev:
Då 2 faser har 400v mellan sig borde man med en trafo kunna stoppa in 2 faser 16A o få ut 230V med ca 28A. Vet dock inte om det är något som finns att köpa.

Finns saker som skulle kunna göra detta, eller snarare 3-fas till enfas, men det hade blivit dyrt och det hade blivit en massa onödiga förluster.
Inget som man skulle vilja använda.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 22 aug 2016 21:29
av Tars
Nya i3:an har nu stöd för 3-fas. 11 kW laddar den har jag fått det bekräftat av BMW i Solna. Så då kan jag dra nytta av min wallbox från Tesla.

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 23 aug 2016 09:27
av danni
drakbane skrev:
Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?

/Sony Z3 Dual
Nu missade jag den här frågan när du ställde den så det blir ett sent svar, men ja, det finns produkter som gör det här, men de kostar nog mer än de är värda överlag. Den här t.ex.: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/bm ... 32a-535779

Re: Laddning till BMW i3

Postat: 23 aug 2016 12:09
av Bjelke
danni skrev:
drakbane skrev:
Dum fråga kanske, men kan man inte "göra" 32A 1-fas av 2 faser i en 3-fas?

/Sony Z3 Dual
Nu missade jag den här frågan när du ställde den så det blir ett sent svar, men ja, det finns produkter som gör det här, men de kostar nog mer än de är värda överlag. Den här t.ex.: http://sundrive.hemsida24.se/store/p/bm ... 32a-535779
Plus att man förlorar mer än man tror i verkningsgrad, jag funderade på detta till min Leaf även om jag då mest var ute efter att fördela lasten på två isf en fas...