BRF och El - Er kostnad?
Moderator: Redaktion
BRF och El - Er kostnad?
Bor i BRF (och sitter i styrelsen) och håller på att "lobbar" för att vi skall få till ett par ladduttag (Vanlig 16A shucko räcker gott för hemmaladdning enligt mig!)
Övriga styrelsen verkar till 80-90% på! Trots att vi får en ganska stor investeringskostnad pga att vi måste dra ut ny kabel i befintliga rör m.m.
Så långt allt gott!
Dock blev det lite diskussion om själva kostnaden för Elen. Vissa hävdar Elmätare på varje uttag, (Vilket kostar ett antal tusenlappar extra per uttag för att få bra mätning enligt elektriker) vissa (som jag) säger enkel Schablonkostnad.
Någon nämnde "Mät första månaden och utgå från det för Schablonkostnad" (Vilket gör det enkelt att "fuska" första månaden för att få en lägre kostnad sen.
Jag har laddning på jobbet och "fyller på" där, samt passerar SuperCharger varje dag (+ nära till t.ex. MoS mfl andra laddmöjligheter) så behöver egentligen inte laddning hemma, men klart skönt att ha!
Så frågan är väl, ni som bor i BRF - Hur gör er förening med Elkostnaden på Ladduttag?
Finns fler Elbilar än just din Tesla? Andra Teslor eller mindre Elbilar?
Betalar ni alla samma (teoretiskt kanske en Tesla använder mer ström än en Leaf t.ex.)?
Andra åsikter?
/Jocce
Övriga styrelsen verkar till 80-90% på! Trots att vi får en ganska stor investeringskostnad pga att vi måste dra ut ny kabel i befintliga rör m.m.
Så långt allt gott!
Dock blev det lite diskussion om själva kostnaden för Elen. Vissa hävdar Elmätare på varje uttag, (Vilket kostar ett antal tusenlappar extra per uttag för att få bra mätning enligt elektriker) vissa (som jag) säger enkel Schablonkostnad.
Någon nämnde "Mät första månaden och utgå från det för Schablonkostnad" (Vilket gör det enkelt att "fuska" första månaden för att få en lägre kostnad sen.
Jag har laddning på jobbet och "fyller på" där, samt passerar SuperCharger varje dag (+ nära till t.ex. MoS mfl andra laddmöjligheter) så behöver egentligen inte laddning hemma, men klart skönt att ha!
Så frågan är väl, ni som bor i BRF - Hur gör er förening med Elkostnaden på Ladduttag?
Finns fler Elbilar än just din Tesla? Andra Teslor eller mindre Elbilar?
Betalar ni alla samma (teoretiskt kanske en Tesla använder mer ström än en Leaf t.ex.)?
Andra åsikter?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: BRF och El - Er kostnad?
Jag har min bil ett garage för en BRF inne i stan. Jag fick exklusivt framdraget el till min plats. För detta enbart en schablonkostnad. Funkar jättebra!
Jag ser inte vinningen i att ha separat mätning. Jag tycker att man borde ta genomsnittsbilen x kwh/mil x elkostnad = typ 200kr, avrunda uppåt 300kr per månad. Då utgår man från att all laddning görs hemma.
Eller så gör man det gratis. Man gör det klart för alla i föreningen att om man skaffar elbil så laddar man gratis och låter alla stå för det, för miljöns skull. Tror att jag ska börja lobba för det redan nu så är det kanske bestämt tills att jag får min model 3.
Eller så gör man det gratis. Man gör det klart för alla i föreningen att om man skaffar elbil så laddar man gratis och låter alla stå för det, för miljöns skull. Tror att jag ska börja lobba för det redan nu så är det kanske bestämt tills att jag får min model 3.
Vad har du för Schablonkostnad?iCar skrev:Jag har min bil ett garage för en BRF inne i stan. Jag fick exklusivt framdraget el till min plats. För detta enbart en schablonkostnad. Funkar jättebra!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Är helt inne på din bit där, att ha separat mening tycker jag känns onödigt. Dessutom dyrt att installera vettiga mätare.apkungen skrev:Jag ser inte vinningen i att ha separat mätning. Jag tycker att man borde ta genomsnittsbilen x kwh/mil x elkostnad = typ 200kr, avrunda uppåt 300kr per månad. Då utgår man från att all laddning görs hemma.
Mitt förslag var ca 250 kr för elen + någon slant för "etableringskostnaden".
Stolparna jag vill sätta upp går också att använda som motorvärmaruttag ifall vi inte "fyller" dem med Elbilar.
/Jocce
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Om man kan stå ut med en mätare utan fjärravläsning så är kostnaden bara någon hundralapp för en riktig elmätare. Och installationskostnaden är i princip noll om det görs i samband med installationen av uttagen.Jocce skrev:
Är helt inne på din bit där, att ha separat mening tycker jag känns onödigt. Dessutom dyrt att installera vettiga mätare.
/Jocce
Det finns massor med lätt begangnade fasadmätare som suttit i villor och lägenheter runt om i landet. Även sprillans nya fasadmätare byttes ut när det blev krav på fjärravläsning för ett antal år sedan. Dessa går att köpa billigt på en massa ställen. Sök på nätet. Jag köpte 2 nästan nya mätare från ett lokalt elnätsföretag för 149:- styck. Den ena mätaren sitter nu vid mitt 16A 3-fasuttag där jag har min UMC inkopplad. Den dagen jag ska sälja kåken så ska det göras en energideklaration och då är det busenkelt om man haft elbilens förbrukning på en separat mätare.
Jag säger inte att mätare är bästa lösningen för en BRF men kostnaden för en mätare är ingen anledning att titta på en annan lösning. Det är klart att elektrikern vill ta ordentligt betalt för en ny elmätare som han vill sälja till er BRF men så lättlurade ska ni inte vara.
Sedan finns det juridiska tveksamheter kring att en BRF säljer sin el vidare till privatpersoner.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Bor i brf i ua och föreslog en schablon på 150 kr/mån
Sitter i Styrelsen så jag var inte med i slutdisskussionen men det blev en scablon på 300kr / mån.
Tyvärr blev det bara ett vanligt 220 uttag. Brf stog för monteringen.
Sitter i Styrelsen så jag var inte med i slutdisskussionen men det blev en scablon på 300kr / mån.
Tyvärr blev det bara ett vanligt 220 uttag. Brf stog för monteringen.
En schablon på 300kr/månaden kan vara rimlig om man inte betalar en engångsavgift för installation. Då har föreningen tillbaka installationskostnaden på några år, samt säkrar upp lite för ökade elkostnader (alltså om elpriset går upp.)
Laddar man 1200 mil/år hemma blir det 3kr/mil.. Alltså typ 1,50kr/kwh. Det är inte speciellt dyrt.. Lägger man sig lägre kan det ju lätt bli så att man börjar gå back på de som laddar lite mer än 1200 mil.
Skulle jag sitta med i en styrelse skulle jag ändå försöka förorda typ2-laddare p.g.a elsäkerhet. Blir 5-6000kr dyrare i investeringskostnad per laddare, men man räknar hem det på 5-6 år med laddning från "normalbilisten" och 300kr/månaden.
Laddar man 1200 mil/år hemma blir det 3kr/mil.. Alltså typ 1,50kr/kwh. Det är inte speciellt dyrt.. Lägger man sig lägre kan det ju lätt bli så att man börjar gå back på de som laddar lite mer än 1200 mil.
Skulle jag sitta med i en styrelse skulle jag ändå försöka förorda typ2-laddare p.g.a elsäkerhet. Blir 5-6000kr dyrare i investeringskostnad per laddare, men man räknar hem det på 5-6 år med laddning från "normalbilisten" och 300kr/månaden.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du får inte lov att ta betalt per kWh rakt av. Finns krångliga regelverk kring det där.
Jag bor i hyresrätt men betalar 650 kr per månad extra för laddplats, och det ska täcka installation, underhåll och el. Det är kanske lite i högsta laget men fullt acceptabelt. Då får jag ett rött trefasuttag med 400 V och 16 A för det priset.
Jag bor i hyresrätt men betalar 650 kr per månad extra för laddplats, och det ska täcka installation, underhåll och el. Det är kanske lite i högsta laget men fullt acceptabelt. Då får jag ett rött trefasuttag med 400 V och 16 A för det priset.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Du borde föra statistik på laddningar i ditt garage Danni.. Och efter nått år visa upp hur mkt du laddat och frågat om hyresvärden anser sig fått tillbaka installationskostnaden och nu kan sänka hyran lite. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Spelar ingen som helst roll. De tar betalt vad de får lov att ta betalt. Det förhandlades som sagt fram ihop med Hyresgästföreningen. Jag försökte luska lite i hur lång tid de räknade med att skriva av installationen på osv men fick inga svar.joel80 skrev:Du borde föra statistik på laddningar i ditt garage Danni.. Och efter nått år visa upp hur mkt du laddat och frågat om hyresvärden anser sig fått tillbaka installationskostnaden och nu kan sänka hyran lite.
Jag får väl maxa mitt mervärde genom att skaffa en Model 3 också och parkera dem på laddplatsen varannan dag

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag sitter i styrelsen i vår BRF och kommer, när det börjar bli dags, föreslå att jag själv står för installationskostnader och då monterar en kapsling med jordfelsbrytare, elmätare och trefasuttag. Sen kör vi en fast månadskostnad som vi sedan stämmer av mot förbrukning årligen.
Billigast för alla inblandade.
Billigast för alla inblandade.
Model Y LR AWD 2022
Okej, haft styrelsemöte med "nya" styrelsen nu. Verkar som att det kan finnas intresse, men vi skall ta upp intresseanmälan från de boende också.
Behöver dock lite hjälp att "räkna".
Vi har en investeringskostnad på ca 50.000 kr för att få 3-4 platser (Vi säger enkelt 3 platser nu för enklast placering av stolpar / dragning m.m.).
Ordförande vill att de som eventuellt hyr platserna står för kostnaden med förhöjd p-platsavgift, med en payback på ca 10 år.
+ antingen individuell mätning eller en vettig schablon. Jag är ALL for schablon, även om jag troligen kommer ladda mest borta och skulle spara på att ha individuell mätning! (så för mig blir det helt enkelt mer en bekvämlighets/säkerhetsgrej, men laddning finns i området om det krisar)
(Känns som merkostnaden samt det administrativa blir onödigt mycket för det...).
Paybacken är ju enkel att räkna ut.
50.000 kr / 120 månader / 3 platser = 139 kr (Säg 140-150 kr då)
Hur "bör" jag räkna med elen? Ordföranden vill att jag dels räknar med "värstafallscenario", dvs att man står att laddar dygnet runt med alla 16A (helt orimligt ingen elbil kommer göra detta) samt med en "rimlig" förbrukning.
1-fas 16A = 3680 W = 3,68 kw? = 88,32 kwh / dygn. (= 88 kr / dygn vid full förbrukning och 1 kr / kwh = 2650 kr / mån) Eller tänker jag totalt fel här?
1-fas 13A = 2990 W = 2,99kw = 71 kwh/dygn (= 71 kr / dygn vid full förbrukning och 1 kr / kwh = 2130 kr / mån) (Det jag teoretiskt KAN ta med Teslan)
(Orimliga räkneexempel, men ja får väl blidka ordförande lite)
Ska kolla upp vårt exakta elpris så jag kan räkna mer korrekt.
Men säg att vi då istället räknar 1-fas 13A och att jag har 3,2 mil från jobbet. (Laddar på jobbet)
Då får jag om jag väljer att ladda hemma ladda i ca 3 timmar (eller tänker jag helt fel här?) vilket ger 2,99x3 = 8,97 kwh / dygn = ca 9 kr / dygn, men med lite extraladdning, helger m.m. säg 10 kr / dygn = 300 kr / månad.
Så en rimlig "totalkostnad" för det hela borde då med andra ord vara 450 kr (för oss en dubbling av p-platsens nuvarande pris), vilket jag skulle vara okej med! (Även om jag inte till 100% är med på uppdelningen av investeringskostnaden osv.)
Är jag HELT ute och cyklar här i mina räkneexempel / sätt att tänka?
/Jocce
Behöver dock lite hjälp att "räkna".
Vi har en investeringskostnad på ca 50.000 kr för att få 3-4 platser (Vi säger enkelt 3 platser nu för enklast placering av stolpar / dragning m.m.).
Ordförande vill att de som eventuellt hyr platserna står för kostnaden med förhöjd p-platsavgift, med en payback på ca 10 år.
+ antingen individuell mätning eller en vettig schablon. Jag är ALL for schablon, även om jag troligen kommer ladda mest borta och skulle spara på att ha individuell mätning! (så för mig blir det helt enkelt mer en bekvämlighets/säkerhetsgrej, men laddning finns i området om det krisar)
(Känns som merkostnaden samt det administrativa blir onödigt mycket för det...).
Paybacken är ju enkel att räkna ut.
50.000 kr / 120 månader / 3 platser = 139 kr (Säg 140-150 kr då)
Hur "bör" jag räkna med elen? Ordföranden vill att jag dels räknar med "värstafallscenario", dvs att man står att laddar dygnet runt med alla 16A (helt orimligt ingen elbil kommer göra detta) samt med en "rimlig" förbrukning.
1-fas 16A = 3680 W = 3,68 kw? = 88,32 kwh / dygn. (= 88 kr / dygn vid full förbrukning och 1 kr / kwh = 2650 kr / mån) Eller tänker jag totalt fel här?
1-fas 13A = 2990 W = 2,99kw = 71 kwh/dygn (= 71 kr / dygn vid full förbrukning och 1 kr / kwh = 2130 kr / mån) (Det jag teoretiskt KAN ta med Teslan)
(Orimliga räkneexempel, men ja får väl blidka ordförande lite)
Ska kolla upp vårt exakta elpris så jag kan räkna mer korrekt.
Men säg att vi då istället räknar 1-fas 13A och att jag har 3,2 mil från jobbet. (Laddar på jobbet)
Då får jag om jag väljer att ladda hemma ladda i ca 3 timmar (eller tänker jag helt fel här?) vilket ger 2,99x3 = 8,97 kwh / dygn = ca 9 kr / dygn, men med lite extraladdning, helger m.m. säg 10 kr / dygn = 300 kr / månad.
Så en rimlig "totalkostnad" för det hela borde då med andra ord vara 450 kr (för oss en dubbling av p-platsens nuvarande pris), vilket jag skulle vara okej med! (Även om jag inte till 100% är med på uppdelningen av investeringskostnaden osv.)
Är jag HELT ute och cyklar här i mina räkneexempel / sätt att tänka?
/Jocce
I värstafallscenariot kan du ju räkna på något mindre än 24 timmar per dygn. Måste väl koppla loss och köra slut på batteriet också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Absolut, men i övrigt har jag räknat på rätt sätt?bylund skrev:I värstafallscenariot kan du ju räkna på något mindre än 24 timmar per dygn. Måste väl koppla loss och köra slut på batteriet också?
/Jocce
Nissan leaf har en statistic på hur mycket el man använder så det blir kanske lättare att avgöra för dig hur mycket schablon ni kan ta.
Som du kan se CA 200kr i mån extra är ganske så safe specielt med tanke på att man inte bara laddar hemma
APRIL
Färdat avstånd 690.4 km
Genomsnittlig elförbrukning0.13 kWh/km
Elförbrukning 87.2 kWh
Restid18.4 tim
CO2-besparingar 119 kg
MARS
Färdat avstånd 515.9 km
Genomsnittlig elförbrukning0.15 kWh/km
Elförbrukning 79.2 kWh
Restid17.5 tim
CO2-besparingar 89 kg
FEB
Färdat avstånd 719.5 km
Genomsnittlig elförbrukning0.18 kWh/km
Elförbrukning 129.0 kWh
Restid23.1 tim
CO2-besparingar 124 kg
JAN
Färdat avstånd 902.1 km
Genomsnittlig elförbrukning0.21 kWh/km
Elförbrukning 186.2 kWh
Restid31.1 tim
CO2-besparingar 155 kg
DEC 2015
Färdat avstånd 813.6 km
Genomsnittlig elförbrukning0.17 kWh/km
Elförbrukning 138.1 kWh
Restid27.6 tim
CO2-besparingar 140 kg
NOV 2015
Färdat avstånd 715.0 km
Genomsnittlig elförbrukning 0.19 kWh/km
Elförbrukning 134.2 kWh
Restid24.6 tim
CO2-besparingar 123 kg
Som du kan se CA 200kr i mån extra är ganske så safe specielt med tanke på att man inte bara laddar hemma

APRIL
Färdat avstånd 690.4 km
Genomsnittlig elförbrukning0.13 kWh/km
Elförbrukning 87.2 kWh
Restid18.4 tim
CO2-besparingar 119 kg
MARS
Färdat avstånd 515.9 km
Genomsnittlig elförbrukning0.15 kWh/km
Elförbrukning 79.2 kWh
Restid17.5 tim
CO2-besparingar 89 kg
FEB
Färdat avstånd 719.5 km
Genomsnittlig elförbrukning0.18 kWh/km
Elförbrukning 129.0 kWh
Restid23.1 tim
CO2-besparingar 124 kg
JAN
Färdat avstånd 902.1 km
Genomsnittlig elförbrukning0.21 kWh/km
Elförbrukning 186.2 kWh
Restid31.1 tim
CO2-besparingar 155 kg
DEC 2015
Färdat avstånd 813.6 km
Genomsnittlig elförbrukning0.17 kWh/km
Elförbrukning 138.1 kWh
Restid27.6 tim
CO2-besparingar 140 kg
NOV 2015
Färdat avstånd 715.0 km
Genomsnittlig elförbrukning 0.19 kWh/km
Elförbrukning 134.2 kWh
Restid24.6 tim
CO2-besparingar 123 kg
Jag tycker att man ska göra på följande sätt:
1) Antingen står föreningen för elen, och man tar (om det behövs) pengarna för laddning ifrån höjda avgifter eller hyror för alla. På så sätt blir föreningen inte en elleverantör och man kommer runt skatt och sånt.
2) Eller så sätter man upp en eltavla på varje plats och låter hyresgästen själv binda avtal med en elleverantör. Föreningen behöver inget göra och hyresgästen kan skaffa ett fördelaktigt avtal där man laddar billigare på natten.
Sen finns ju frågan: Schuko eller typ 2-uttag. Kör man Schuko tycker jag inte man ska köra över 10A om man vill att de ska hålla i längden och Shuko bör kombineras med alternativ 1. Eller så kör man typ 2 och då minst 7,2 kW kan vara rimligt. Typ 2 kan man kombinera med alternativ 1) eller 2).
Man kan också söka bidrag o få 20 000kr per laddplats:
http://www.stockholm.se/PageFiles/10839 ... 015-09.pdf
1) Antingen står föreningen för elen, och man tar (om det behövs) pengarna för laddning ifrån höjda avgifter eller hyror för alla. På så sätt blir föreningen inte en elleverantör och man kommer runt skatt och sånt.
2) Eller så sätter man upp en eltavla på varje plats och låter hyresgästen själv binda avtal med en elleverantör. Föreningen behöver inget göra och hyresgästen kan skaffa ett fördelaktigt avtal där man laddar billigare på natten.
Sen finns ju frågan: Schuko eller typ 2-uttag. Kör man Schuko tycker jag inte man ska köra över 10A om man vill att de ska hålla i längden och Shuko bör kombineras med alternativ 1. Eller så kör man typ 2 och då minst 7,2 kW kan vara rimligt. Typ 2 kan man kombinera med alternativ 1) eller 2).
Man kan också söka bidrag o få 20 000kr per laddplats:
http://www.stockholm.se/PageFiles/10839 ... 015-09.pdf
Jag har kört 660 mil sen 26 nov.
El åtgången är ca 500 kr/mån
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Toja skrev:Jag har kört 660 mil sen 26 nov.
det är ca 132mil per mån
dvs 330kWh per månad om du drar 0.25kWh / km
so om du enbart ladda hemma är det max 400kr/mån
en leaf drar ca 0.15 så även med din strecka är det ca 200kr/mån som jag nämde.
Min matte kan vara f00kt upp dock

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Enklaste alternativet måste ju vara att sätta en elmätare på resp plats som får uttag installerat och sen köra schablonbelopp per månad som justeras årligen efter verklig förbrukning.
Model Y LR AWD 2022
Håller med om att det är bäst att sätta en enkel mätare på varje, så ni får koll. Men jag tror till och med att ni sedan måste ta en schablon eftersom jag tror att man inte får sälja el. Det föreningen tar betalt för är alltså parkering med grattis laddning inte elförsäljning med parkering.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
En billig elmätare kostar några hundralappar ...ett billigt sätt att slippa en massa problem / skitsnack / diskussioner m.m. i framtiden! 

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Vad höga kwh-kostnader ni räknar med.. Jag har ca 55öre/kwh inkl skatter i avgifter.. Och sen 12 öre i överföringskostnad ink moms. Tecknade idag nytt avtal från och med 1:a juni med 54öre/kwh. Fortfarande överföringskostnaden på 12öre utöver det.
Ska man ta shablon borde man väl gå på snittet på vad folk kör? Alltså runt 1500mil/år, säg 3000kwh. Räknar man då litw högr med kwh-priset med 1krona... Och lägger till 300 mil extra bara för att så landar man på 300kr/månad.
Hur kommer det sig att installationen är så dyr? Lång framdragning?
Vi installerade 2st laddboxar på firman för några veckor sen för runt 1500kr+moms. Typ2 16A enfas, men där man drog fram 3-fas till båda laddarna för möjlighet för framtida uppgradering.
Ang det där bidraget.. Tror man bara kan få det om laddarna blir tillgängliga för allmänheten.
Ska man ta shablon borde man väl gå på snittet på vad folk kör? Alltså runt 1500mil/år, säg 3000kwh. Räknar man då litw högr med kwh-priset med 1krona... Och lägger till 300 mil extra bara för att så landar man på 300kr/månad.
Hur kommer det sig att installationen är så dyr? Lång framdragning?
Vi installerade 2st laddboxar på firman för några veckor sen för runt 1500kr+moms. Typ2 16A enfas, men där man drog fram 3-fas till båda laddarna för möjlighet för framtida uppgradering.
Ang det där bidraget.. Tror man bara kan få det om laddarna blir tillgängliga för allmänheten.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vem är det som subventionerar din el?joel80 skrev:Vad höga kwh-kostnader ni räknar med.. Jag har ca 55öre/kwh inkl skatter i avgifter.. Och sen 12 öre i överföringskostnad ink moms. Tecknade idag nytt avtal från och med 1:a juni med 54öre/kwh. Fortfarande överföringskostnaden på 12öre utöver det.
Spotpriset+energiskatt+elcertifikatsavgift+moms är högre än det pris du betalar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015