Lite kött på benen, Model 3 förväntas få ett Cd på 0.21, Model S har 0.24. Model 3 är samtidigt också smalare. Elon har också nämnt att det blir nya motorer för Model 3, man får anta ännu mer optimerade för räckvidd snarare än prestanda.
Med exakt samma effektivitet som som S 70 D så behöver man ett 62 kWh batteri för 35 mils EPA räckvidd. Vi kan då med 99.9% sannolikhet säga att 60 kWh ger > 35 mils räckvidd på Model 3. Men enklast är nog att räkna med en faktor kopplat till effektivitet , % bättre än S 70 D.
S 70 D = 39.3 mil/70 kWh vilket ger 1.78 kWh/mil
10% = 1.62 kWh/mil
15% = 1.54 kWh/mil
20% = 1.48 kWh/mil
Ska man ta exempel från andra tillverkare så förbrukar BMW I3 1.59 kWh/mil så 1.48 är hyfsat lite

Jag har nöjt mig då räckvidden börjar nå just över 40 mil, rimligtvis väljer man att hålla ner kostnaderna när man når dit.
1. 10% - 60 kWh - 37 mil (10% effektivare än S 70 D)
2. 10% - 70 kWh - 43 mil
3. 15% - 55 kWh - 36 mil
4. 15% - 60 kWh - 39 mil
5. 15% - 65 kWh - 42 mil
6. 20% - 55 kWh - 37 mil
7. 20% - 60 kWh - 40.5 mil
Inte på decimalen korrekt som ni kanske märker, men hyfsat korrekt, hoppas jag
