Sida 1 av 2
Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 08:18
av Pontus
Var en timme för tidig när jag skulle hämta min bättre hälft igår. Vad gör man ut och nöjeskör! Hamnade efter en väldigt gasglad T8, han tryckte gasen i botten vid flera omkörningar när han sett mig, han körde ju ändå Volvos toppversion. 80-150 var det inga problem att hänga på ens med min mellan modell
Sedan var det A4 som fick jobba hårt på kurviga vägar.
Jag lyckades ändå bli sen att hämta henne sen...

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 08:22
av Surfaren
Pontus skrev:Jag lyckades ändå bli sen att hämta henne sen...

Nåväl, du hade ju ett väldigt viktigt uppdrag: att sätta några illaluktande ICE-skrällen på plats.
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 08:29
av Pontus
Surfaren skrev:Pontus skrev:Jag lyckades ändå bli sen att hämta henne sen...

Nåväl, du hade ju ett väldigt viktigt uppdrag: att sätta några illaluktande ICE-skrällen på plats.
Volvon var extra kul eftersom han såg ut som han var säkert på att han köpt bland det värsta som fanns. Illa lycktade det verkligen när han tryckte gasen i botten.
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 10:02
av danni
Pontus skrev:Surfaren skrev:Pontus skrev:Jag lyckades ändå bli sen att hämta henne sen...

Nåväl, du hade ju ett väldigt viktigt uppdrag: att sätta några illaluktande ICE-skrällen på plats.
Volvon var extra kul eftersom han såg ut som han var säkert på att han köpt bland det värsta som fanns. Illa lycktade det verkligen när han tryckte gasen i botten.
Det värsta är att han säkert går runt och tror att han köpt sig en riktig grön bil, och sen är ute och kör den sådär och totalt förstör poängen...
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 11:48
av AnteF
Har också nyligen stekt en XC90 T8 rejält vid rödljus. Han såg inte glad ut när han kröp fram vid nästa korsning.

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 11:52
av lator
Förnedra inte de stackarna i onödan. De förstår säkert att de har gjort sitt livs sämsta affär ändå...

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 12:12
av provoman
Sedan jag plockade ut min 85D i aug -15 har jag naturligtvis blivit mer uppmärksam på andra teslaförares uppträdande i trafiken. Jag kör många mil varje dag till och från jobbet. Har aldrig kört om en tesla men alltid blivit omkörd av sådana. Håller gällande hastighetsbegränsningar, planerad, aktiv och säker bilkörning för min del. Filmar allt med min dashcam och planerar att stanna för att assistera polis med bevis om jag skulle se en olycka (även med inblandad tesla).
Min undran, måste man toppa listan på bilförare som uppträder oaktsamt bara för att man kan köra ifrån det mesta med våra bilar? Vill vi teslaägare bli utpekade som nummer 1 hos allmänheten och polisen som den nya gruppen (tidigare BMW med finniga 18 åringar vid ratten) fort/buskörare?
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 12:22
av kontakten2
Det är många teslaförare som kommer från bmw och jobbar med mjukvara. Alla vet att dessa "människor" inte kan köra bil.
Du och jag som kommer från något mer sofistikerade märken, Saab eller jaguar, och inte kodar oss blinda, vet hur folk ska bete sig
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 12:25
av e5m1r
provoman skrev:Sedan jag plockade ut min 85D i aug -15 har jag naturligtvis blivit mer uppmärksam på andra teslaförares uppträdande i trafiken. Jag kör många mil varje dag till och från jobbet. Har aldrig kört om en tesla men alltid blivit omkörd av sådana. Håller gällande hastighetsbegränsningar, planerad, aktiv och säker bilkörning för min del. Filmar allt med min dashcam och planerar att stanna för att assistera polis med bevis om jag skulle se en olycka (även med inblandad tesla).
Min undran, måste man toppa listan på bilförare som uppträder oaktsamt bara för att man kan köra ifrån det mesta med våra bilar? Vill vi teslaägare bli utpekade som nummer 1 hos allmänheten och polisen som den nya gruppen (tidigare BMW med finniga 18 åringar vid ratten) fort/buskörare?
Bytte bil från BMW till Tesla men beteendet sitter kvar

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 12:26
av thebishop
Är nödvändigtvis en omkörningsacceleration 80-150 oaktsam per definition?
Nog kan man använda accet både ansvarig och oansvarigt ?
With great power comes great responsibility.
(Förstår och kan hålla med till viss del om vad jag tror är din poäng dock)
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 12:32
av jonas
På forumet låter det som det är många som gillar och utnyttjar resurserna i sin Tesla. Men jag har nog aldrig sett en Tesla i trafiken som jag skulle säga beter sig illa eller vårdslöst. Nu hör ju jag till den kategorin som anser att ett rödljusrace inte är vårdslöst, där är det ju framför allt accelerationen inte hastigheten som är det roliga. Isåfall tycker jag det är mer oaktsamt att ge sig ut i trafiken om man anser sig behöva ligga under gällande hastighetsbegränsning för att man är osäker på att köra/hantera sin bil. Än värre om det är lite snö och man kör i 40 på 90 vägen. Ofta ligger Teslor på motorvägen väldigt nära gällande fartbegränsning upplever jag, kanske något under ibland, men det vet man ju vad det beror på så de är förlåtna. Kanske annorlunda i storstäderna?
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 13:01
av danni
Jag tycker också att de andra Teslor jag ser runtom i trafiken ofta kör väldigt bra. Stabilt, självsäkert, inte hetsigt, ibland snabbt, men säkert och tryggt.
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 17:14
av stefan007
Det är så ovanligt att se en Tesla som körs vårdslöst att jag blev riktigt förvånad när en körde om mig på E6 i 160+. Men han var väl undantaget som bekräftade regeln
Inte ens en norskreggad kan man se uppföra sig dåligt, till skillnad från fossilerna från samma land...
Vid rödljusen tycker jag att de flesta blir efter redan på halv gas

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 17:22
av Nicke Nyfiken
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 17:26
av stefan007
Nicke Nyfiken skrev:
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Troligen rädd för att köra med fullt batteri, han var 3km därifrån på väg söderut. Överladdad?

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 17:41
av Nicke Nyfiken
stefan007 skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Troligen rädd för att köra med fullt batteri, han var 3km därifrån på väg söderut. Överladdad?

Ja överladdad funkar också som ursäkt för att köra fort.

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 18:33
av Jorma
provoman skrev:Sedan jag plockade ut min 85D i aug -15 har jag naturligtvis blivit mer uppmärksam på andra teslaförares uppträdande i trafiken. Jag kör många mil varje dag till och från jobbet. Har aldrig kört om en tesla men alltid blivit omkörd av sådana. Håller gällande hastighetsbegränsningar, planerad, aktiv och säker bilkörning för min del. Filmar allt med min dashcam och planerar att stanna för att assistera polis med bevis om jag skulle se en olycka (även med inblandad tesla).
Min undran, måste man toppa listan på bilförare som uppträder oaktsamt bara för att man kan köra ifrån det mesta med våra bilar? Vill vi teslaägare bli utpekade som nummer 1 hos allmänheten och polisen som den nya gruppen (tidigare BMW med finniga 18 åringar vid ratten) fort/buskörare?
Här där jag bor strax intill Volvofabriken i Torslanda är det inte BMW-förare som är No1 vad det gäller illa körning, det är Volvobilar med Volvotjänstemän bakom ratten!
Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 18:51
av e5m1r
stefan007 skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Troligen rädd för att köra med fullt batteri, han var 3km därifrån på väg söderut. Överladdad?

Det var inte en grå

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 18:52
av Pontus
danni skrev:Jag tycker också att de andra Teslor jag ser runtom i trafiken ofta kör väldigt bra. Stabilt, självsäkert, inte hetsigt, ibland snabbt, men säkert och tryggt.
Men nu var det väl förarna som det syftades på inte bilarna som kör illa

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 19:30
av stefan007
e5m1r skrev:stefan007 skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Troligen rädd för att köra med fullt batteri, han var 3km därifrån på väg söderut. Överladdad?

Det var inte en grå

Ha ha! Nej du klarade dig

Re: Gasen i botten
Postat: 06 apr 2016 19:36
av e5m1r
stefan007 skrev:e5m1r skrev:stefan007 skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Han höll säkert på att få slut på laddning och hade brottom till nästa SuC innan batteriet var tomt.

Troligen rädd för att köra med fullt batteri, han var 3km därifrån på väg söderut. Överladdad?

Det var inte en grå

Ha ha! Nej du klarade dig

Jag körde nämligen som dåre strax innan uddevalla suc hade några % över

Re: Gasen i botten
Postat: 07 apr 2016 08:39
av danni
Jag kanske börjar bli tjatig nu, men jag för ett korståg mot den extremt utbredda felanvändningen av det här uttrycket! Vi tar det igen:
http://www.faktoider.nu/undantaget.html
Re: Gasen i botten
Postat: 07 apr 2016 12:28
av Foluke
Jag har läst analysen med stort nöje men ändå inte begripit. Jag fattar det så här:"Teslaägare kör vårdat och omdömesgillt i trafiken med ett observerat undantag. Han som blåste förbi beddinge 160+ härom dagen. Han är undantaget som bekräftar regeln."
Blir det fel?
Förklara i så fall. (Jag gillar ju Ciceron advokater!)
Re: Gasen i botten
Postat: 07 apr 2016 13:06
av jonas
Jag kör som en dåre på söndagar är ett undantag, övriga dagar kör jag inte som en dåre. Alltså är dårkörningen på söndagar ett undantag som bekräftar regeln ?
Några andra saker man kan tycka om:
vart är en riktning och
var är en plats
https://sprakligt.se/2013/04/16/var-eller-vart/
Moment22
Moment 22 beskriver ofta byråkratiska
skrivna regler som går i cirkel och bygger på varandra därmed finns ingen lösning.
Men orginalbetydelsen i boken är ju en
oskriven regel som används och blir ett cirkelresonemang.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Moment_22
Re: Gasen i botten
Postat: 07 apr 2016 13:37
av stefan007
Ha ha Jag kunde inte låta bli att skriva det under din förra kommentar
