Ni som kör utan däcktrycksvarnare ...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

trackman

Ni som kör utan däcktrycksvarnare ...

Inlägg av trackman »

Ska köpa ett par fälgar utan däcktrycksvarnare om det nu inte går att få till ...

BBS Ch-R 20 fälgen är utformad för Model S.

Frågan är om allt blir som det ska och hur beter sig varningssystemet när den inte får ngn signal?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Ni som kör utan däcktrycksvarnare ...

Inlägg av ovelundkvist »

Man kan köpa lösa däcktrycksvarnare på SC.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag köpte mina vinterdäck hos http://www.guson.se - med däcktrycksvarnare.

edit: och att köra utan är ju olagligt, om bilen hade det som original och är tillverkad efter "när-det-nu-var".
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jag köpte mina vinterdäck hos http://www.guson.se - med däcktrycksvarnare.

edit: och att köra utan är ju olagligt, om bilen hade det som original och är tillverkad efter "när-det-nu-var".
Nej, det är inte olagligt. Det finns ett EU-direktiv, men Sverige har valt att inte göra det till lag. Man motiverar det med att vi som regel skiftar däck två ggr om året och samtidigt kollar på däcktrycket, därför är däcktrycksvarnare inte nödvändigt.

Jag ska fråga på min märkesverkstad om de kan koppla ur det, eftersom jag inte behöver det. Det är bara en extra kostnad två ggr/år då jag byter däck själv.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... i-Sverige/
trackman

Inlägg av trackman »

OK det låter ju inte som ett problem och går de att köpa så gör jag det, men jag skulle vilja veta hur Model S hanterar "problemet" har haft så många bilar som får knäppa varningsmeddelanden när det inte får kontakt med däcktrycksvarnarna vilket får min fru att tro att det är fel på bilen ...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

trackman skrev:
OK det låter ju inte som ett problem och går de att köpa så gör jag det, men jag skulle vilja veta hur Model S hanterar "problemet" har haft så många bilar som får knäppa varningsmeddelanden när det inte får kontakt med däcktrycksvarnarna vilket får min fru att tro att det är fel på bilen ...
Vad jag förstått från andra som kört utan givare på Teslan så har man kontinuerligt varningsmeddelande. Ganska irriterande.
Som skrivits tidigare så går det utmärkt att köpa originalgivare på Tesla servicecenter. De har även skickat dessa med post så man behöver inte ens åka dit, vilket är smidigt om man har långt dit.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Det är konstant ett varningsmeddelande längst ner i mitten på skärmen att bilen behöver in på service för att däcktryckssensorerna är trasiga samt en varningssymbol upp till höger. Klart irriterande och inget man vill köra med hela tiden.
trackman

Inlägg av trackman »

ok jag har köpt däcktrycksvarnare nu, tack!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det är ett dyrt och omständligt system som Tesla (och flera andra) har valt med separata givare i varje hjul. Kostar ca 2300/4st från SC och man behöver ett sett till varje hjulsett (om man inte bryter däcken av fälgen varje säsong, men det blir nog ändå dyrare i slutändan). På eGolfen sitter givaren i ABS-systemet och ger en varning när omkretsen på ett hjul ändrar sig, dvs mindre/mer luft än förutbestämt/kalibrerat läge. Detta fungerar lika bra som Teslans system med enda undantaget att man inte ser exakt däcktrykk för varje hjul (samma resultat som på de första Model S och dom klarar sig ju bra). Jag fick en skruv i eGolfen ena däck och med en gång blev jag uppmärksammad på att trycket hade ändrats.

Undrar om nån lobbyverksamhet varit med om å trycka på producenterna de dyra lösa givarna? Eller finns det andra argument för att ha det system som Tesla nu har? Klart det alltid är bättre ju mer exakt resultat man får, men är det värt nästan 5000kr för sommar och vinterhjul?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Jerker skrev:
Det finns ett EU-direktiv, men Sverige har valt att inte göra det till lag. Man motiverar det med att vi som regel skiftar däck två ggr om året och samtidigt kollar på däcktrycket, därför är däcktrycksvarnare inte nödvändigt.
Att man ändå kontrollerar trycket 2 ggr per år, måste vara det sämsta argumentet jag hört. De som bara kontrollerar trycket i samband med hjulbyte borde inte ha bil. :evil:
Jag ska fråga på min märkesverkstad om de kan koppla ur det, eftersom jag inte behöver det. Det är bara en extra kostnad två ggr/år då jag byter däck själv.
Vad är det för kostnad menar du?
Måste din bil in på verkstad för att TPMS ska fungera efter hjulbyte? Och tar de betalt för att fixa det? I så fall förstår jag att du vill koppla ur skiten. :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Köp sensorer till vinterhjulen så är det fixat. När du skiftar hjul så behöver bilen ett par km på sig för att synka med sensorerna, sen är det klart!
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det för kostnad menar du?
Måste din bil in på verkstad för att TPMS ska fungera efter hjulbyte? Och tar de betalt för att fixa det? I så fall förstår jag att du vill koppla ur skiten. :shock:
Jag bytte för första gången nu och får felmeddelanden. Iaf måste det göras nåt nu och det vill jag inte betala för när jag bytt däcken själv. Bättre då att koppla ur skiten. Jag är fullt kapabel att själv hålla koll på däcktrycket.

Edit: Jo, på Zoe-FB-grupperna är det lite olika rapporter om det där, vissa har tydligen haft problem med att den inte kommit ihåg sensorer som registrerats så det har blivit flera verkstadsbesök. Jag tycker att det är ett onödigt system som jag vill koppla ur om det är möjligt. Att behöva åka till verkstaden och betala flera hundra kronor i onödan med jämna mellanrum tillhör sånt som jag blir oerhört irriterad på. Jag vill hellre lägga de pengarna på att spara till en 3...
trackman

Inlägg av trackman »

Jag kör hyfsat dyra R-däck på 20 tum och vill alltid ha perfekt tryck för att inte slita på däcken i onödan. Har haft Porschar med individuella mätare och det är superbra enligt min mening att ha dunderkoll.

Jag kör varierat med mina bilar dvs tar bilen till banan med kompressor och mätare, tömmer när däcken är varma för och få supergrepp och fyller på när jag åker hem så för mig är det värt 2500 SEK/4st. För gatbruk så hör det väl till vett o etikett att kolla lufttryck då och då ...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

trackman skrev:
Vad tar de för en uppsättning på Tesla?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Det finns ett EU-direktiv, men Sverige har valt att inte göra det till lag. Man motiverar det med att vi som regel skiftar däck två ggr om året och samtidigt kollar på däcktrycket, därför är däcktrycksvarnare inte nödvändigt.
Att man ändå kontrollerar trycket 2 ggr per år, måste vara det sämsta argumentet jag hört. De som bara kontrollerar trycket i samband med hjulbyte borde inte ha bil. :evil:
Anledningen till direktivet är för miljöns skull, att spara bränsle på att folk inte kör runt med fel däcktryck. Det räcker att man kommer åt genomsnittet. Att folk kollar minst två gånger om året per automatik gör nog mycket för att hålla borta bränslesvinnet som beror på att folk kör med fel tryck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
trackman skrev:
2300kr i Norge, så det är nog ca samma i Sverige
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

HelectriC skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
trackman skrev:
2300kr i Norge, så det är nog ca samma i Sverige
Har hört något om 650:- styck, men ville få det bekräftat av någon som nyligen köpt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Har för mig att de höjt priset men de kostade strx över 2k inkl moms för 4st
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

e5m1r skrev:
Har för mig att de höjt priset men de kostade strx över 2k inkl moms för 4st
Ja det kom ju en ganska rejäl höjning av priserna på tillbehör för ett tag sedan. T ex en Typ 2 kabel höjdes från 1700:- till 2300:- och 21" turbin höjdes från 50000:- till 71000:-. Så trycksensorerna har säkert också klivit upp i pris.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
trackman

Inlägg av trackman »

Kostnaden för 4 st sensorer är 2333,55 SEK inkl. moms, sedan tillkommer frakt!
Skriv svar